ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Χωρίς “σήμα”, εξοπλισμό και εξοικείωση

Τον γύρο της Ελλάδας έκαναν οι εικόνες μικρών μαθητών στο χωριό Πεύκη του δήμου Πύργου στην Ηλεία, που παρακολουθούν τα μαθήματα στο… καφενείο του χωριού, καθώς δεν υπάρχει αλλού διαθέσιμο ίντερνετ.

«Λευκές περιοχές», χωρίς υποδομές πρόσβασης στο διαδίκτυο, εξακολουθούν να υπάρχουν και στην Ήπειρο, αν και δεν έχουν λάβει αντίστοιχη δημοσιότητα, δυσχεραίνοντας ή και αποκλείοντας μαθητές από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Ένα χαρακτηριστικόπαράδειγμα προέρχεται από τα ορεινά του νομού Άρτας. Στον δήμο Γεωργίου Καραϊσκάκη και συγκεκριμένα στη Μηλέα Πηγών Άρτας, στα όρια με τον νομό Τρικάλων, δεν έχει φτάσει ποτέ ευρυζωνικό δίκτυο για να λειτουργήσει η τηλεκπαίδευση.

Στο δημοτικό σχολείο φοιτούν πέντε μαθητές και διδάσκει μια δασκάλα, με την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Ηπείρου, που έχει ενημερωθεί για το θέμα, να το έχει μεταφέρει στο υπουργείο, προκειμένου, αν είναι εφικτό, να υπάρξει κάποια εξαίρεση και τα μαθήματα να γίνονται δια ζώσης.

«Είναι ένα ορεινό και δύσβατο χωριό, ο κορωνοϊός δεν τα κατάφερε να φτάσει μέχρι εκεί. Αφενός δεν υπάρχει η τεχνολογική υποδομή για τηλεκπαίδευση, αφετέρου θεωρώ πως δεν υπάρχει κίνδυνος συνωστισμού και είναι κάτι που συμβαίνει και σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως στην Γαύδο για παράδειγμα. Τα έχουμε θέσει όλα αυτά στο υπουργείο και ενδεχομένως να υπάρξει κάποια εξαίρεση», ανέφερε ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κώστας Καμπουράκης.

Η απόφαση εξαίρεσης φαίνεται ουσιαστικά ο μόνος τρόπος για να μπορέσουν κάποια, ελάχιστα σε όλη τη χώρα σχολεία να μπορέσουν να λειτουργήσουν αφού, ακόμα και αν υπάρξει ο τεχνολογικός εξοπλισμός, το πρόβλημα των υποδομών δεν πρόκειται να λυθεί από τη μια ημέρα στην άλλη.

Στο νομό Ιωαννίνων, αντίστοιχο πρόβλημα υπάρχει για παράδειγμα στην περιοχή του Διστράτου, ενώ χαρακτηριστική είναι και η τοπική κοινότητα Μαρκινιάδας, στο Πέτα του δήμου Νικολάου Σκουφά, όπου δεν υπάρχουν καθόλου γραμμές σταθερής τηλεφωνίας και το περιορισμένο wi-fi του δήμου σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υποστηρίξει την πλατφόρμα της τηλεκπαίδευσης. Εκεί υπάρχουν μάλιστα 15 περίπου μαθητές δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου.

Σύμφωνα με τη δήμαρχο Ροζίνα Βαβέτση, οι κάτοικοι εκεί έχουν πρόβλημα ακόμη και με την πρόσβαση στην ψηφιακή τηλεόραση, πόσο μάλλον σε ίντερνετ, ενώ εκτιμά ότι το πιθανότερο είναι να υπάρξει ειδικός εξοπλισμός προκειμένου να γίνει εφικτή η πρόσβαση μέσω της κινητής τηλεφωνίας.

Προβλήματα από την έλλειψη υποδομών υπάρχουν και σε άλλες ορεινές περιοχές, όπως ανέφερε μιλώντας στον Η.Α. η διευθύντρια της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευση του νομού Άρτας Κλεοπάτρα Βασιλείου. Μεταξύ αυτών είναι οι περιοχές του Βουργαρελίου, του Μεσόπυργου, του Παλαιοκάτουνου, όπου δεν υπάρχουν δίκτυα και σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν και άνθρωποι που δεν έχουν ούτε κινητά τηλέφωνα.

«Το υπουργείο Παιδείας εξασφάλισε δωρεάν δεδομένα, οι εκπαιδευτικοί έχουν ανταποκριθεί σε πολύ υψηλό βαθμό, σε ποσοστό άνω του 90%, όπως και οι μαθητές, όμως πλέον και οι εταιρίες τηλεπικοινωνιών και οι δήμοι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι υπάρχουν απομακρυσμένες περιοχές στην Ήπειρο και θα πρέπει να γίνει κάτι», σημείωσε η κ. Βασιλείου.

Στις ορεινές, απομακρυσμένες περιοχές το βασικό πρόβλημα είναι η έλλειψη υποδομών για την πρόσβαση στο διαδίκτυο, αλλά όχι μόνο αυτό. Το γεγονός ότι δεν υπάρχει ίντερνετ, σημαίνει ότι και οι οικογένειες εκεί δε διαθέτουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό και, ακόμη περισσότερο, δεν είναι καν εξοικειωμένοι με τη χρήση της τεχνολογίας, ακόμη και αν όλα τα υπόλοιπα ζητήματα λύνονταν «μαγικά».

Αυτή την αδυναμία έχει επισημάνει με δύο έγγραφα, τόσο κατά την περίοδο της άνοιξης, όσο και τώρα, ο δήμαρχος Γ. Καραϊσκάκη Περικλής Μίγδος, σημειώνοντας τις ιδιαιτερότητες που υπάρχουν. «Σε έναν ορεινό δήμο χωρίς ευρυζωνικά δίκτυα δεν είναι δυνατό να γίνει τηλεκπαίδευση. Το γεωγραφικό ανάγλυφο είναι τέτοιο που δεν υποστηρίζει ούτε κεραίες. Πολλές οικογένειες, πολύτεκνοι, με χαμηλά εισοδήματα, δε διαθέτουν τάμπλετ ή υπολογιστές. Αυτό θα έπρεπε να έχει προβλεφθεί», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε πως από την αρχή έχει ζητήσει να διατεθούν δωρεάν δεδομένα για τον σκοπό αυτό από τις εταιρίες τηλεπικοινωνίας, κάτι βέβαια που γίνεται, και δωρεάν σύνδεση μέσω τηλεφώνου, κάτι που σήμερα ανακοινώθηκε από το υπουργείο Παιδείας.

Συγκεκριμένα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη δωρεάν πρόσβαση μέσω τηλεφώνου, που μέχρι σήμερα χρεώνονταν με αστική χρέωση, η οποία βέβαια σε κάποιες περιπτώσεις ισοδυναμούσε με δεκάδες ευρώ, λόγω της μεγάλης χρονικής διάρκειας της κλήσης.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, κατόπιν σχετικού αιτήματος της υπουργού Νίκης Κεραμέως και του υπουργού Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη προς τους τηλεπικοινωνιακούς παρόχουςCosmote, Vodafone, Wind, Forthnet, εξασφαλίσθηκε ότι η υφιστάμενη πρόσβαση μέσω τηλεφώνου (callin) στην πλατφόρμα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Webex θα είναι πλέον και αυτή δωρεάν.

Έτσι, σύμφωνα με το ΥΠΑΙΘ, για την περαιτέρω ενίσχυση της δυνατότητας πρόσβασης όλων στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, έχουν ήδη εξασφαλισθεί περισσότερες από 90.000 φορητές συσκευές (λάπτοπ, τάμπλετ) για μαθητές και εκπαιδευτικούς μέσω ΕΣΠΑ και ιδιωτικών δωρεών, δωρεάν χρήση πλατφορμών σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, δωρεάν δεδομένα (data) για όσους συνδέονται στις πλατφόρμες που χρησιμοποιεί το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας και δωρεάν τηλεφωνική κλήση για όσους συνδέονται με την πλατφόρμα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης Webex μέσω κινητής ή σταθερής τηλεφωνίας.

Σε δήλωσή της, η κ. Κεραμέως σημείωσε πως «καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να ενισχύσουμε την ισότιμη, απρόσκοπτη πρόσβαση όλων των μαθητών και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, εξαλείφοντας τυχόν εμπόδια που μπορεί να προκύψουν, αναζητώντας βέλτιστες λύσεις για όλους. Ευχαριστούμε θερμά το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την εποικοδομητική συνεργασία. Ευχαριστούμε επίσης τους παρόχους τηλεφωνίας, τους επώνυμους και ανώνυμους δωρητές, που, με προσωπική προσφορά ή μέσω της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης τους, συμβάλλουν στην αδιάλειπτη συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας και αποτελούν θετικό παράδειγμα. Σε αυτόν τον αγώνα είμαστε όλοι μαζί».

 

Σχετικά άρθρα

ΕΛΜΕ Ιωαννίνων- «Κοροϊδία» το voucher των 200 ευρώ για αγορά Η/Υ

Ηπειρωτικός Αγών

Περισσότερη φροντίδα στις υποδομές

Χωρίς πρόσβαση σε σχολεία και τηλεκπαίδευση

Γεωργία Χαλάτση