ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Χωρίς πρόσβαση σε σχολεία και τηλεκπαίδευση

Σχεδόν 1100 προσφυγόπουλα, που διαβιούν στα Κέντρα Φιλοξενίας και σε διαμερίσματα στην Ήπειρο, δεν επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες, όπως έγινε για το σύνολο των μαθητών, αλλά ούτε είναι σε θέση, στην πλειοψηφία τους, να συμμετέχουν στα μαθήματα εξ αποστάσεως.

Η σχολική χρονιά που οδεύει προς τη λήξη της, αναμφισβήτητα παρουσίασε μεγάλες προκλήσεις σε ό,τι αφορά το σύνολο της εκπαίδευσης, με πολλές δυσκολίες για μαθητές και εκπαιδευτικούς, χωρίς να εξαιρούνται τα παιδιά των αιτούντων άσυλο που διαβιούν στη χώρα μας.
Ωστόσο, η επαναφορά της δια ζώσης εκπαίδευσης, παρόλο που έγινε λίγους μήνες πριν τη λήξη της χρονιάς, δεν βρήκε έτοιμο το υπουργείο για την μεταφορά των προσφύγων μαθητών στα σχολεία.
Το θέμα μάλιστα απασχόλησε και τη Βουλή, με την υφυπουργό Παιδείας Ζέττα Μακρή να αναφέρεται στα στοιχεία του πληροφοριακού συστήματος «My school». Σύμφωνα με αυτά, 6.036 μαθητές αιτούντες άσυλο είναι καταγεγραμμένοι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 2.601 στη δευτεροβάθμια. Στις τάξεις ΔΥΕΠ βρίσκονται 2.551 μαθητές αιτούντες άσυλο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και 379 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε τάξεις υποδοχής είναι 1.452 μαθητές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Δια ζώσης στις σχολικές αίθουσες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρακολουθούν συνολικά 7.769 μαθητές.
Στην Ήπειρο, τα προσφυγόπουλα που θα πρέπει να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία ανέρχονται περίπου σε 1.100, με τον αριθμό αυτό να μεταβάλλεται, λόγω της μετακίνησης του πληθυσμού, της χορήγησης ασύλου κ.λπ. Μάλιστα, στον νομό Ιωαννίνων, διαμένουν πάνω από 2.000 αιτούντες άσυλο ή αναγνωρισμένοι πρόσφυγες, οι οποίοι σε ποσοστό περίπου 50% είναι μαθητές σχολικής ηλικίας έως 17 ετών και είναι εγγεγραμμένοι σε σχολικές μονάδες του δήμου.
Κι ενώ όλοι αντιλαμβάνονται τις δυσκολίες που δημιούργησε η πανδημία στην τρέχουσα σχολική χρονιά, η αιτία για την απουσία των προσφυγόπουλων από τα σχολεία δε δικαιολογείται, καθώς, στην πλειονότητα των περιπτώσεων, έχει να κάνει με την αδυναμία μεταφοράς τους προς και από τις σχολικές μονάδες. Το υπουργείο, από τον περασμένο Αύγουστο, έχει ρίξει το «μπαλάκι» στις περιφέρειες, οι οποίες εκτελούν τα μαθητικά δρομολόγια, χωρίς ωστόσο να έχει μεταφέρει πρόσθετα κονδύλια για τη μετακίνηση των παιδιών από τα Κέντρα Φιλοξενίας και τις υπόλοιπες δομές.
Τις παραμέτρους του ζητήματος παρουσίασε στην πρόσφατη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ιωαννίνων ο δήμαρχος Μωυσής Ελισάφ, ο οποίος έθεσε το θέμα κατά τη διάρκεια της χρονιάς και στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, για να ενημερωθεί πως έχει γίνει παρέμβαση και από τον Συνήγορο του Πολίτη.
«Στις 11 Μαρτίου έστειλα έγγραφο στην κ. Κεραμέως, αλλά “φωνή βοώντος…”. Οι διευθύνσεις του υπουργείου μεταφέρουν τις ευθύνες στην περιφέρεια, χωρίς να λάβουν ευθύνη αύξησης των κονδυλίων που προβλέπονται για τη μεταφορά», σημείωσε ο κ. Ελισάφ, ο οποίος απευθύνθηκε και στην υφυπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, υπεύθυνη για την Ένταξη Σοφία Βούλτεψη. Όπως ανέφερε ο κ. Ελισάφ, είναι ενήμερη για το πρόβλημα και δεσμεύθηκε για τη λήψη πρωτοβουλιών. Όλα αυτά βέβαια, για την επόμενη σχολική χρονιά. Αυτός ήταν και ο στόχος της ενημέρωσης που έγινε στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.
«Είναι ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, γιατί τα παιδιά αυτά δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διαδικασία ένταξης και ενσωμάτωσης, όσων λάβουν άσυλο και παραμείνουν», σημείωσε ο κ. Ελισάφ, ζητώντας μια ομόφωνη απόφαση, με στόχο να αξιοποιηθεί «ως διαπραγματευτικό όπλο» για να ασκηθεί πίεση προς όλους τους αρμόδιους φορείς και να δρομολογηθεί, τουλάχιστον για τη νέα χρόνια.
Ταυτόχρονα, βέβαια, κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, πολλά ήταν και τα προσφυγόπουλα, που, παρόλο που ήταν εγγεγραμμένα, δεν κατάφεραν να παρακολουθήσουν ούτε εξ αποστάσεως τα μαθήματα, λόγω τεχνικών προβλημάτων.
Η μεγαλύτερη ανοιχτή δομή φιλοξενίας της Ηπείρου, στον Κατσικά, δυναμικότητας περίπου 1.200 ατόμων, δε διαθέτει πρόσβαση στο διαδίκτυο, ένα θέμα για το οποίο έγινε ιδιαίτερη αναφορά στη τελευταία συνεδρίαση του Συμβουλίου Ένταξης Προσφύγων και Μεταναστών. Όμοια ζητήματα πρόσβασης αντιμετώπισαν και οι μαθητές του αστικού ιστού, καθώς δε διέθεταν τον απαραίτητο υλικοτεχνικό́ εξοπλισμό́, που θα τους εξασφάλιζε την απαραίτητη πρόσβαση.

Σχετικά άρθρα

Ένας ελάχιστος φόρος τιμής

Στη μνήμη ενός σπουδαίου ανθρώπου

Συνεχίζουμε στο πνεύμα του Μωυσή Ελισάφ

Δημήτρης Σιώτος