ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Περισσότερες επιλογές με την έλευση του «Ποσειδών»

Με την πρώτη τροφοδοσία των Ιωαννίνων, οχημάτων κατά κύριο λόγο, με φυσικό αέριο να βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, νέα δεδομένα δημιουργεί η κατασκευή του χερσαίου τμήματος του αγωγού φυσικού αερίου υψηλής πίεσης «Ποσειδών», σε συνδυασμό με την απελευθέρωση της αγοράς φυσικού αερίου.

Η ΔΕΠΑ, όπως ανακοινώθηκε , είναι έτοιμη να εφοδιάσει το Αστικό ΚΤΕΛ, οικιακούς και βιομηχανικούς πελάτες, με τη λειτουργία του πρώτου πρατηρίου φυσικού αερίου. Παράλληλα, σε ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο, προετοιμάζει την τροφοδοσία κατοικιών και επιχειρήσεων στις τέσσερις μεγάλες πόλεις της Ηπείρου με συμπιεσμένο ή υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG – CNG), εφόσον αναπτυχθούν οι κατάλληλες υποδομές στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας.

Η ζήτηση που θα υπάρξει για αυτή την ενεργειακή μετάβαση, θα κρίνει και το αν ο διερχόμενος αγωγός «Ποσειδών», θα αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη ενός πλήρους δικτύου τροφοδοσίας της Ηπείρου με φυσικό αέριο.

Η υποδομή, πάντως, θα υπάρχει με την κατασκευή του αγωγού, η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, του οποίου βρίσκεται στην τελική φάση της διαβούλευσης. Η Επιτροπή Περιβάλλοντος της περιφέρειας Ηπείρου γνωμοδότησε ομόφωνα θετικά στην ΜΠΕ στη σημερινή συνεδρίαση, με τους μελετητές να δίνουν το παρών και να απαντούν σε ερωτήσεις και προβληματισμούς.

Ο αγωγός, όπως είναι γνωστό, θα μεταφέρει φυσικό αέριο από την Κασπία θάλασσα στην Ιταλία, μέσω της Ελλάδας. Στην ελληνική επικράτεια ξεκινά από τους Κήπους Έβρου και καταλήγει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας. Εντός της Π.Ε. Ιωαννίνων θα έχει μήκος 105 χλμ. περίπου και διαπερνά, εγγύτερα ή σε μεγαλύτερη απόσταση, τους δήμους Ζαγορίου, Μετσόβου, Ιωαννιτών, Β. Τζουμέρκων, Ζίτσας και Δωδώνης.

Όπως εξήγησαν οι μελετητές, ανά 30 περίπου χιλιόμετρα θα υπάρχουν βαλβιδοστάσια για λόγους ασφαλείας της υποδομής. Τα ίδια όμως βαλβιδοστάσια χρησιμοποιούνται και ως «αναμονές» για τροφοδοσία. Οι αναμονές υπάρχει δυνατότητα να γίνουν στη φάση της κατασκευής, αλλά και να προστεθούν, ενώ το έργο βρίσκεται σε λειτουργία.

Οι επιλογές, επομένως, για την τροφοδοσία της Ηπείρου με φυσικό αέριο θα είναι περισσότερες σε λίγα χρόνια και ο τρόπος με τον οποίο θα γίνεται, θα εξαρτηθεί από το εμπορικό ενδιαφέρον που θα υπάρξει.

Στην ουσία, ο αγωγός θα λειτουργεί όπως λειτουργούν τα δίκτυα του ΟΤΕ, που σημαίνει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιούνται και από άλλους παρόχους, που δραστηριοποιούνται στην αγορά. «Υπάρχει το εξής ιστορικό δεδομένο: όπου υπήρξαν αγωγοί, οι περιοχές απέκτησαν πρόσβαση. Εφόσον υπάρχει αγωγός, είναι σχετικά απλό να δημιουργηθεί σταθμός για να τροφοδοτήσεις καταρχήν τις περιοχές που είναι κοντά στο δίκτυο και έπειτα τις πιο μακρινές», ανέφεραν μεταξύ άλλων οι μελετητές.

Η φάση της διαβούλευσης, της συγκέντρωσης των γνωμοδοτήσεων και παρατηρήσεων από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί προς το τέλος του καλοκαιριού, ώστε να σταλεί προς έγκριση. Στόχος είναι στις αρχές του 2020 να είναι έτοιμη η επενδυτική πρόταση για το έργο, με συγκεκριμένο κόστος, ενώ η κατασκευή αναμένεται να έχει χρονοδιάγραμμα 36 μηνών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου έχει χωροθετηθεί, σε συμφωνία με την τοπική κοινωνία, στη θέση «Ομπρέλα 1», μετά τις αντιδράσεις που υπήρξαν για τον Σταυρολιμένα στην Πέρδικα. Ο σταθμός δεν περιλαμβάνεται σε αυτή τη ΜΠΕ, καθώς εντάσσεται στο υποθαλάσσιο τμήμα του έργου. Ωστόσο, όπως ανέφεραν οι μελετητές, με την συγκεκριμένη επιλογή δεν υπάρχει οπτική επαφή και όχληση από τον σταθμό.

Προβληματισμοί στο Ζαγόρι

Ο δήμαρχος Ζαγορίου Βασίλης Σπύρου βρέθηκε στη συνεδρίαση και εξέφρασε την εν μέρει ικανοποίηση του δήμου για την υιοθέτηση ορισμένων εκ των προτάσεων-παρατηρήσεων που κατέθεσε στην εταιρεία και στο υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με βάση την αρχική προτεινόμενη χάραξη του περασμένου Μαρτίου.

Βάση αυτών, αυξήθηκαν οι αποστάσεις του αγωγού από τους οικισμούς Γρεβενιτίου και Τριστένου και τα ιερά δάση της περιοχής, παρακάμφθηκε η διέλευση από τον οικισμό της Αμπέλου και το γεφύρι Τσίπιανης και απομακρύνθηκε η χάραξη από τους Μηλιωτάδες.

Ωστόσο, δεν υπήρξε απομάκρυνση από το γεφύρι Καμπέρ Αγά, με το δημοτικό συμβούλιο να εμμένει στην εξεύρεση καλύτερης λύσης για την όδευση του αγωγού σε μεγαλύτερη απόσταση, ώστε να προστατευθεί πλήρως το μνημείο. Τέλος, παραμένει σταθερό στην παλιότερη απόφασή του για χάραξη του αγωγού κατά μήκος της παλιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων-Μετσόβου και παράλληλα της Εγνατίας οδού, ως τη βέλτιστη λύση όδευσης του αγωγού από την περιοχή του Ζαγορίου.

Οι μελετητές απάντησαν αναλυτικά στα ζητήματα που έθεσε ο κ. Σπύρου, σημειώνοντας ότι διαφορετική όδευση της χάραξης, κατά μήκος της Ε.Ο. και παράλληλα της Εγνατίας, δεν είναι εφικτή λόγω των κλίσεων της περιοχής, που θέτουν ζητήματα ασφάλειας.

«Όπως γνωρίζετε καλύτερα, στην Ήπειρο υπάρχει πλήθος γεφυριών και θεωρούμε επιτυχία ότι υπάρχει πρόβλημα μόνο με δύο από αυτά. Θα το λύσουμε όμως, υπάρχουν τεχνικές λύσεις, μέτρα που μπορούμε να πάρουμε στη φάση της κατασκευής, ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στη φάση της λειτουργίας, όπως η αλλαγή κλάσης αγωγού ή η τοποθέτησή του σε μεγαλύτερο βάθος», τόνισαν οι μελετητές, προσθέτοντας πως οι αγωγοί φυσικού αερίου, από τη νομοθεσία, θεωρούνται έργα ήπιας έντασης και χαμηλών επιπτώσεων, γι’ αυτό και επιτρέπονται εντός δασών και δασικών εκτάσεων. «Οι όποιες επιπτώσεις περιορίζονται κατά τη φάση κατασκευής, είναι βραχυχρόνιες και αναστρέψιμες. Συνεπώς, δεν υπάρχει πρόβλημα ούτε με τη θεσμική ούτε με την ουσιαστική προστασία δασών», σημείωσαν.

Σχετικά άρθρα

Προσδοκίες για αύξηση επισκεπτών από την Κύπρο

Σύμπραξη για Δομή Υποστήριξης του Οικοσυστήματος Έρευνας και Καινοτομίας

Κόμβο – κόμβο και κάποια στιγμή η ένωση