ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Εν αναμονή του ολοκληρωμένου σχεδίου

Αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και, κυρίως, στη διαμόρφωση των βάσεων, προκειμένου να μην υπάρχουν τμήματα με εισακτέους με πολύ χαμηλές βαθμολογίες αλλά και οι υποψήφιοι να εισάγονται σε τμήματα που πραγματικά τους ενδιαφέρουν, σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας.

Το υπουργείο, όπως τέθηκε στην τηλεδιάσκεψη με τους πρυτάνεις, προσανατολίζεται στην ενίσχυση των ακαδημαϊκών προϋποθέσεων για την εισαγωγή των υποψηφίων με θεσμοθέτηση ελάχιστης βάσης εισαγωγής από κάθε πανεπιστημιακό τμήμα ως ποσοστό του μέσου όρου των μέσων επιδόσεων όλων των υποψηφίων στο σύνολο των μαθημάτων του επιστημονικού πεδίου στο οποίο αντιστοιχεί το Τμήμα. Επίσης, στη διαδικασία εισαγωγής σε δύο φάσεις, για μεγαλύτερη έμφαση στην εκφρασμένη προτίμηση των υποψηφίων στο τμήμα εισαγωγής.

Όπως εξήγησε ο πρύτανης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, το σχέδιο περιλαμβάνει μια βάση εισαγωγής που θα διαμορφώνεται από τα βασικά μαθήματα ως ποσοστό του μέγιστου βαθμού που επιτυγχάνει ένας υποψήφιος, με τη δυνατότητα στα Τμήματα να καθορίσουν ποια είναι τα βασικά μαθήματα.

Επίσης, το δεύτερο σημείο, έχει να κάνει με της δυνατότητα περιορισμένων επιλογών στους υποψηφίους, ώστε να μην εισάγονται σε τμήματα που δε θέλουν και πιθανότατα θα εγκαταλείψουν μετά την εγγραφή τους.

Έτσι, στην πρώτη φάση θα γίνεταισυμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου με περιορισμένο αριθμό επιλογών (σε αντίθεση με τον απεριόριστο αριθμό που ισχύει σήμερα), ενώ αν δεν εισαχθεί σε κάποιες από τις επιλογές του, αλλά εισάγεται με βάση τους βαθμούς του σε άλλα τμήματα, ακολουθεί δεύτερη φάση επιλογής μεταξύ τμημάτων στα οποία απέμειναν κενές θέσεις από την α’ φάση.

Πρόκειται για ένα πολύπλοκο προς το παρόν σχέδιο, ωστόσο, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο, με ανακοίνωσή του, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν επηρεάζεται επ’ ουδενί η προετοιμασία των μαθητών για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς οι αλλαγές δεν αφορούν τα προς εξέταση μαθήματα, την ύλη ή οτιδήποτε αφορά στην προετοιμασία τους.

«Αφορούν μόνο την κατάταξή τους στις σχολές προτίμησής τους, αφού έχουν ολοκληρώσει και τις εξετάσεις. Ανάμεσα στους στόχους είναι να μην επαναληφθεί το φαινόμενο που παρατηρείται πολλά τελευταία χρόνια, με περιπτώσεις εξαιρετικά χαμηλών βάσεων εισαγωγής, που απειλούν με απαξίωση τις πανεπιστημιακές σπουδές και το κύρος των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και τη φοιτητική πορεία των εισαχθέντων», σημειώνει.

Οι πρυτάνεις από την πλευρά τους θα αναμένουν ολοκληρωμένο το σχέδιο, ενώ οι ίδιοι έχουν θέσει το θέμα της κλιμακωτής δυσκολίας θεμάτων στις πανελλήνιες εξετάσεις, ιδιαίτερα σε κλάδους με υψηλό ανταγωνισμό, όπως η Ιατρική, που «συμπαρασύρει» τις βάσεις προς τα πάνω και για παρεμφερή τμήματα όπως η Λογοθεραπεία, η Νοσηλευτική κ.ά.

Μάλιστα το πανεπιστήμιο Ιωαννίνων έχει ξεκινήσει μια σχετική επεξεργασία όλων των στοιχείων για τα τμήματα του πανεπιστημίου και ειδικά αυτά στα οποία εισάγονται φοιτητές με βαθμό κάτω του 10. Από την επεξεργασία αυτή προκύπτει, σύμφωνα με τον κ. Αλμπάνη, αφενός πως αν το υπουργείο είχε αποδεχθεί τον αριθμό των φοιτητών που προτείνουν τα τμήματα (και όχι τον διπλάσιο που τελικά εισάγονται), τότε όλα τα τμήματα θα είχαν υψηλές βάσεις.

Ακόμη προκύπτει ότι το πρόβλημα αφορά κυρίως τα νέα τμήματα που προήλθαν από τα ΤΕΙ, με το πανεπιστήμιο να ζητά την ενίσχυσή του σε επίπεδο προσωπικού και προγραμμάτων. «Ώστε να αποκτήσουν περισσότερη ακτινοβολία, να αντιληφθούν όλοι ότι πρόκειται για τμήματα υψηλού, πανεπιστημιακού, επιπέδου», σημείωσε ο κ. Αλμπάνης, επισημαίνοντας ότι υπάρχει «αναντιστοιχία» στις δυνατότητες τμημάτων με ίδια αντικείμενα σε πανεπιστήμια του κέντρου και της περιφέρειας.Όπως ανέφερε ως παράδειγμα, δεν μπορεί τμήμα του πρώην ΤΕΙ στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Αττικής να έχει 70 καθηγητές και τμήμα με το ίδιο αντικείμενο στο Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας να έχει τέσσερις.

Πάντως, παρά τα προβλήματα, πλέον και τα «νέα» τμήματα, που προήλθαν από το ΤΕΙ Ηπείρου είναι πλέον αυτοδύναμα με δέκα καθηγητές, και σύμφωνα με τον κ. Αλμπάνη, από τον Ιούνιο του 2021 θα έχουν άνω των 15. «Η ακαδημαϊκή αυτοδυναμία θα διαμορφώσει μια νέα δυναμική για αυτά τα τμήματα», κατέληξε ο κ. Αλμπάνης.

Σχετικά άρθρα

Με πολλαπλούς συμβολισμούς η Ολυμπιακή Φλόγα στο Πανεπιστήμιο

Γεωργία Χαλάτση

Φυσικό Πανεπιστημίου Ιωαννίνων – «Ατυχής και επιζήμια» κάθε αναφορά περί κινδύνου κλεισίματος

Άννα Μπατιστάτου – Συστηματική προσπάθεια βελτίωσης των φοιτητικών κατοικιών