ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Παίρνει πάνω του τον κόμβο στον Δρίσκο

Την κατασκευή ενός ημικόμβου εισόδου – εξόδου στη θέση «Δρίσκος» της Εγνατίας Οδού βγάζει από το συρτάρι ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, δείχνοντας διάθεση να αναλάβει η Περιφέρεια Ηπείρου αυτό που επί σειρά ετών αρνείται να κάνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ», επικαλούμενη τεχνικές δυσκολίες και υψηλό κόστος.

Πέντε χρόνια μετά την τελευταία σοβαρή συζήτηση για το θέμα, ο κ. Καχριμάνης έχει στα χέρια του μία πρόταση χάραξης, βάσει της οποίας μπορεί να κατασκευαστεί μία είσοδος – έξοδος μεταξύ της σήραγγας «Λορέντζος Μαβίλης» και της γέφυρας Αράχθου, στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Γιάννενα, με σχετικά χαμηλό κόστος σε σχέση με αυτό που εκτιμούσε η «Εγνατία Οδός ΑΕ» στο παρελθόν. Στόχος της Περιφέρειας Ηπείρου είναι να εξασφαλίσει το συντομότερο δυνατόν το «πράσινο φως» από την «Εγνατία Οδό ΑΕ» για να ωριμάσει τη μελέτη και να προχωρήσει τις διαδικασίες κατασκευής του έργου, καθώς, αν υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου, ενδεχομένως τα δεδομένα να αλλάξουν. Σημειώνεται ότι σε κοντινό σημείο υπάρχει έξοδος από την Εγνατία στο ρεύμα κυκλοφορίας προς Θεσσαλονίκη, οπότε το μόνο, που θα υπολείπεται, θα είναι ένας κόμβος εισόδου στο ρεύμα προς Θεσσαλονίκη, κάτι που ενδεχομένως να γίνει μελλοντικά και να μην έχει τόσες δυσκολίες.
Η συζήτηση για την κατασκευή κόμβου στη θέση «Δρίσκος» χρονολογείται σχεδόν από την κατασκευή της Εγνατίας Οδού, καθώς άμεσα τέθηκε τότε το θέμα μιας εξόδου, που θα εξυπηρετήσει τη βορειοδυτική πλευρά του λεκανοπεδίου και την κίνηση προς Αλβανία. Μάλιστα, επί εποχής Δήμου Περάματος, προ του 2010 δηλαδή, είχε γίνει συγκέντρωση κατοίκων της περιοχής στο σημείο, ενώ ο τότε δήμαρχος Μιχάλης Κασσής συνέχισε να κυνηγά το θέμα και ως βουλευτής Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ μετέπειτα.
Τόσο όμως οι ερωτήσεις του ίδιου όσο και όσες ακολούθησαν, συναντούσαν πάντα τη σθεναρή αντίσταση της «Εγνατία Οδός ΑΕ». Από τους τελευταίους, που είχε… φάει πόρτα κατά το λαϊκώς λεγόμενο από την εταιρεία, ήταν το 2018 ο σημερινός Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Κώστας Τασούλας, όταν είχε καταθέσει αναφορά στον τότε υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Σε έγγραφο της «Εγνατία Οδός ΑΕ» που του διαβίβασε, αναφερόταν πως η κατασκευή του κόμβου δεν κρίνεται σκόπιμη, λόγω κατασκευαστικών δυσκολιών, που εκτοξεύουν το κόστος. Στην ουσία, στο έγγραφο επαναλαμβάνονται τα όσα αναφερόταν σε παλαιότερη εκτίμηση (από το 2010) επιτροπής εμπειρογνωμόνων για την κατασκευή νέων κόμβων στην Εγνατία Οδό. Όπως αναφερόταν, η περιοχή παρουσιάζει υδροφορία και στο παρελθόν έχουν παρουσιαστεί προβλήματα κατολισθήσεων, ενώ επιπλέον η υψομετρική διαφορά ανάμεσα στην παλαιά εθνική οδό και την Εγνατία είναι περίπου δέκα μέτρα, γεγονός που δημιουργεί σοβαρά τεχνικά προβλήματα. «Σύμφωνα με τις γεωτεχνικές συνθήκες και με δεδομένο ότι οι εργασίες, που θα απαιτηθούν, είναι ιδιαίτερα δυσχερείς, με μεγάλα ορύγματα από 12 μ. έως 36 μ., τα οποία λόγω των απότομων κλίσεων θα πρέπει να αντιστηριχθούν κατάλληλα και τα οποία πιθανώς να υπερβαίνουν τους γενικά αποδεκτούς περιβαλλοντικούς όρους, η κατασκευή των κλάδων της εν λόγω κυκλοφοριακής επέμβασης θα απαιτήσει εδαφοτεχνικές-γεωτεχνικές μελέτες αντιστήριξης, που πιθανώς να αυξήσουν σημαντικά το κόστος κατασκευής (κατ’ εκτίμηση άνω των 2 εκ. ευρώ)», σημειωνόταν.
Η αρνητική στάση της «Εγνατία Οδός Α.Ε» διαχρονικά ήταν σε συνάρτηση και με το γεγονός ότι σε απόσταση 4 χλμ. περίπου υπάρχει ο ανισόπεδος κόμβος Ζαγορίου, μέσω του οποίου συνδέεται η παλαιά εθνική οδός με την Εγνατία. «Τα κυκλοφοριακά δεδομένα της περιοχής είναι ιδιαίτερα χαμηλά για να δικαιολογήσουν σε τόσο μικρή απόσταση δύο κόμβους. Άλλωστε, η αντίστοιχη απόσταση μέσω της υφιστάμενης εθνικής οδού Ιωαννίνων-Τρικάλων των δύο κόμβων είναι περίπου 6 χλμ. με ιδιαίτερα χαμηλούς φόρτους», αναφερόταν και αντιπροτεινόταν η βελτίωση του τμήματος της παλαιάς εθνικής οδού από τον ανισόπεδο κόμβο Αράχθου έως τη γέφυρα Μπαλντούμας , ώστε με μικρότερο κόστος να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες της περιοχής.
Η βελτίωση του τμήματος της παλαιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων- Τρικάλων, από τον οικισμό της Μπαλντούμας έως τον ανισόπεδο κόμβο Ζαγορίου της Εγνατίας Οδού, έγινε τα μετέπειτα χρόνια, ωστόσο και πάλι δεν άλλαξε τον κυκλοφοριακό χάρτη της περιοχής, καθώς λίγοι είναι αυτοί που επιλέγουν την έξοδο στον κόμβο Ζαγορίου. Κάτι, βέβαια, που ενδεχομένως και να αλλάξει, στην περίπτωση που ο δρόμος περάσει σε ιδιώτη και αυξηθεί το κόστος των διοδίων στον σταθμό Δροσοχωρίου.
Η κατασκευή ενός ημικόμβου στη θέση «Δρίσκος» είναι βέβαιο ότι θα απαιτήσει και μία βελτίωση στην παλιά εθνική οδό Ιωαννίνων – Τρικάλων από την Μπαλντούμα έως τον κόμβο Αμφιθέας, ο οποίος παρουσιάζει αρκετά προβλήματα.
Τέλος, αν προχωρήσει η κατασκευή του ημικόμβου, θα μπει οριστικά τέλος και σε ένα δεύτερο σχέδιο σύνδεσης της Εγνατίας Οδού με το βορειοδυτικό τμήμα του λεκανοπεδίου, που αποτελούσε πρόταση του Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ και προέβλεπε τη σύνδεση στην είσοδο της σήραγγας Δρίσκου με την κατασκευή ενός δρόμου παράλληλα στον ορεινό όγκο.

Σχετικά άρθρα

Και πρόταση για υφυπουργείο Ορεινότητας

Προαναγγελία εκπόνησης νέας μελέτης για τον πεζο-ποδηλατόδρομο

Στον παραχωρησιούχο το αίτημα για ημικόμβο στον Δρίσκο

Αποστόλης Τζελέτας