ΟικονομίαΑίθουσα Σύνταξης

Ξανά στο προσκήνιο τα σενάρια «αξιοποίησης»

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας «σέρνει» πρώτο τον χορό της νέας φάσης ιδιωτικοποιήσεων των περιφερειακών αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και αυτό των Ιωαννίνων, με τα σενάρια να θέλουν το Υπερταμείο να αναζητά τρόπους για να ενισχύσει την ελκυστικότητά τους.

Στα τέλη Σεπτεμβρίου ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός για την ανάδειξη προτιμητέας κοινοπραξίας συμβούλων αξιοποίησης του αεροδρομίου της Καλαμάτας, του πρώτου από τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, που είναι στην αρμοδιότητα του Υπερταμείου και εντάσσονται στη στρατηγική του για αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας.
Η επιλογή αυτή δεν ήταν τυχαία, αλλά έχει να κάνει με τις «επιδόσεις» του. Σύμφωνα με στοιχεία του 2019, από το αεροδρόμιο της Καλαμάτας διακινήθηκαν 341.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 317.000 προέρχονταν από το εξωτερικό.
Καλές ήταν οι επιδόσεις και των υπολοίπων αεροδρομίων, τουλάχιστον συνολικά, το 2019. Συγκεκριμένα, η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε 1,8 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ οι πτήσεις ξεπέρασαν τις 36.000, δείχνοντας ότι υπάρχει δυναμική.
Με τον διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου της πρωτεύουσας της Μεσσηνίας να εκτιμάται πως θα έχει προκηρυχθεί εντός του 2022, το Υπερταμείο αναμένεται να ξεκινήσει μια ξεχωριστή διαγωνιστική διαδικασία για τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια, που είχαν μείνει εκτός της πρώτης παραχώρησης στην Fraport.
Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα αεροδρόμια σε Χίο, Αλεξανδρούπολη, Άραξο, Κάρπαθο, Λήμνο, Ιωάννινα, Μήλο, Νάξο, Πάρο, Ικαρία, Κύθηρα, Λέρο, Σητεία, Ν. Αγχίαλο, Κάλυμνο, Σκύρο, Σύρο, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσο και Κοζάνη.
Βέβαια, αυτά είναι αεροδρόμια διαφορετικής δυναμικότητας, με δεδομένες τις «αποκλίσεις» στην τουριστική επισκεψιμότητα της κάθε περιοχής, επομένως το Υπερταμείο καλείται να βρει έναν τρόπο να διαμορφώσει ελκυστικά «πακέτα» προς τους υποψήφιους επενδυτές.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα του οικονομικού τύπου των τελευταίων ημερών και εβδομάδων, υπάρχουν υπό εξέταση τουλάχιστον δύο πιθανά σενάρια, με το πρώτο να αφορά στην προκήρυξη ενός ενιαίου διαγωνισμού για το σύνολο και των 23 αεροδρομίων, όπως έγινε και με τα 14 αεροδρόμια που ανέλαβε η Fraport Greece, ενώ το δεύτερο περιλαμβάνει το «σπάσιμο» σε δύο ξεχωριστά πακέτα και ομαδοποίησή τους, με τρόπο που θα καταστούν ελκυστικά, λαμβάνοντας υπόψη τη γεωγραφική θέση και την επισκεψιμότητά τους.
Τα σενάρια ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, πάντως, επανέρχονται συχνά τα τελευταία χρόνια στη συζήτηση, όπως το 2018, όταν απόφαση του τότε υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη έκανε λόγο για την κατάρτιση ενός σχεδίου αξιοποίησης των 23 αεροδρομίων, των οποίων η διαχείριση και η λειτουργία ανήκει στην ΥΠΑ. Ωστόσο, μετά από αντιδράσεις που διατυπώθηκαν, υπήρξαν από την τότε κυβέρνηση διαβεβαιώσεις, πως δεν επρόκειτο να αλλάξει το ιδιοκτησιακό καθεστώς. Μάλιστα, είχε ξεκινήσει ακόμη και συζήτηση για τυχόν σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με τη συμμετοχή της αυτοδιοίκησης.

Σχετικά άρθρα

Σύνδεση με Σκανδιναβία με πέντε πτήσεις εβδομαδιαίως

Στο +48,1% η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων

Στα «ραντάρ» των τουριστικών πρακτόρων το αεροδρόμιο Ιωαννίνων