ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Σε ρόλο οικονομικού διαμεσολαβητή ο Συμπαραστάτης

Συνυφασμένες με τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα της εποχής είναι οι περισσότερες υποθέσεις, που απασχόλησαν το γραφείο του Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης περιφέρειας Ηπείρου το 2018.

Ο Αποστόλης Οικονόμου, στον απολογισμό του, δεν περιορίζεται σε μια απλή στατιστική αποτίμηση των υποθέσεων, αλλά προχωρά σε μια γενικότερη εκτίμηση των υποθέσεων και παρουσίαση συμπερασμάτων, διατυπώνοντας παράλληλα και προτάσεις.
Το 2018 προσέφυγαν στον Συμπαραστάτη με αιτήματά τους 219 πολίτες, 86 επιχειρηματίες, 18 ομάδες πολιτών και έντεκα αλλοδαποί, με τον συνολικό αριθμό των υποθέσεων προς αντιμετώπιση να ανέρχεται σε 334.
Τα θέματα για τα οποία προσέφυγαν στο γραφείο, ήταν 62 αρμοδιότητας της περιφερειακής αυτοδιοίκησης Ηπείρου, 75 υποθέσεις αφορούσαν ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές εκκρεμότητες 27 αφορούσαν περιφερειακούς δήμους και υπηρεσίες αυτών, 22 αφορούσαν εργασιακά θέματα και εργατικές διαφορές, 71 υποθέσεις αφορούσαν δημόσιους οργανισμούς και υπουργεία, 14 υποθέσεις αφορούσαν υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου, 35 υποθέσεις αφορούσαν διαφορές πολιτών και επιχειρηματιών με τράπεζες, ενώ οι υπόλοιπες 28 περιπτώσεις ήταν διάφορες και ποικίλου περιεχομένου. Θα πρέπει να σημειωθεί πως ένας σημαντικός αριθμός υποθέσεων δεν είναι καταγεγραμμένος, κατ’ επιθυμία των ιδίων των ενδιαφερομένων. Παράλληλα, το γραφείο συνέταξε και προώθησε 19 έγγραφα με αιτήματα και γνωμοδοτήσεις, ενώ για διάφορα κοινωνικά ζητήματα που κατά καιρούς απασχόλησαν τους πολίτες και την περιοχή μας, έγιναν δημόσιες τοποθετήσεις (π.χ. ρυθμίσεις τραπεζών, κατασχέσεις κοινών λογαριασμών, αιγιαλοί και παραλίες, υιοθεσίες κ.λπ.).
«Τα βασικότερα προβλήματα της χρονιάς που πέρασε ήταν το ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό, οι λογαριασμοί ΔΕΗ και ΔΕΥΑΙ, οι κατασχέσεις λογαριασμών, οι εργασιακές σχέσεις, οι διαφορές πολιτών έναντι τραπεζών. Στο πεδίο της ασφάλισης, η αύξηση εισφορών αύξησε και τις υποχρεώσεις προς τα αντίστοιχα ταμεία, με συνέπεια να έχουμε επιβάρυνση και δυσκολότερη τη δυνατότητα εξόφλησης από τους υπόχρεους. Στο πεδίο της συνταξιοδότησης, η καθυστέρηση στην έκδοση των σχετικών πράξεων και στην καταβολή των συντάξεων δημιουργεί πρόβλημα σε μεγάλη κατηγορία πολιτών, με συνέπεια να απαιτείται η παρέμβαση του Γραφείου για καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών. Επιπλέον έχουμε σειρά κρατήσεων, οι οποίες γίνονται χωρίς να αναγράφεται και η σχετική αιτιολόγησή τους, για την καλύτερη ενημέρωση του ενδιαφερόμενου.
Οι δυσκολίες στη συνεργασία οφειλετών και τραπεζών παραμένουν, όπως και η αυθαιρεσία σε αρκετές περιπτώσεις των δεύτερων σχετικά με την κατάσχεση χρημάτων, χωρίς προηγούμενη ειδοποίηση και χωρίς την τήρηση των απαγορεύσεων του νόμου, καθώς και η ουσιαστικά άρνηση ρύθμισης των οφειλών σύμφωνα με τη δυνατότητα του οφειλέτη», επισημαίνει στην έκθεσή του ο Συμπαραστάτης.
Αναφορές υπάρχουν ακόμη σε προβλήματα με τη μετακύληση οφειλών ΔΕΚΟ από τον πραγματικό στον συμβατικό καταναλωτή, στην κατάσχεση λογαριασμών για οφειλές προς ΔΟΥ και Δημόσιο σε λογαριασμούς που υπάρχει συνδικαιούχος, που δεν έχει σχέση με την όποια οφειλή, καθώς στην αναζήτηση οφειλών για τέλη κυκλοφορίας παρελθόντων ετών για οχήματα που δεν κυκλοφορούν, λόγω ελλιπούς ενημέρωσης μεταξύ ΔΟΥ και Μηχανολογικού Γραφείου.

Προτάσεις

Μεταξύ των προτάσεων, που διατυπώνει ο κ. Οικονόμου, είναι η διεύρυνση και βελτίωση του ρόλου των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), η κατάργηση της πολυνομίας,
η σύνταξη δασολογίου και η ολοκλήρωση του κτηματολογίου, καθώς και η συνταγματική κατοχύρωση της αξιοκρατίας και η ενίσχυση της διαφάνειας σε όλα τα επίπεδα (διαγωνισμοί, προμήθειες κ.λπ.).
Ως προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, σημειώνει πως θα πρέπει να εξαντλείται μόνο στον ποιοτικό έλεγχο των αποφάσεων και στον έλεγχο της νομιμότητας των πράξεων της αυτοδιοίκησης, ενώ υπάρχουν και παραινέσεις προς τους υπαλλήλους να δίνουν ουσιαστικές απαντήσεις στα αιτήματα των πολιτών και όχι τυπικές υπό την πίεση των προθεσμιών που θέτει ο νόμος. «Πρέπει να ξεφύγουμε από τις τυπικότητες στον χειρισμό των υποθέσεων, που απασχολούν πολίτες και επιχειρηματίες, χωρίς να παρακάμπτουμε τον νόμο, παίρνοντας πρωτοβουλίες που είναι αναγκαίες, ώστε να μπορέσουμε έτσι να δώσουμε, με σχετική ελευθερία, λύσεις που δεν είναι απαραίτητο να περιγράφονται και στο νόμο, τον οποίο μπορούμε να ερμηνεύουμε διασταλτικά. Η εύκολη προτροπή των οργάνων της διοίκησης για καταφυγή στα δικαστήρια, συνιστά άρνηση επίλυσης του προβλήματος, αν λάβουμε υπ’ όψη, ότι για την έκδοση τελεσίδικης απόφασης απαιτούνται τουλάχιστον 6-7 έτη», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Επισημαίνει, ακόμη, πως θα βοηθήσει η ενίσχυση της αιρετής αυτοδιοίκησης με περισσότερες αρμοδιότητες, ενώ, τέλος, κάνει γνωστό πως είναι έτοιμη η έκδοση ενός Οδηγού Δικαιωμάτων των πολιτών, που ανήκουν στις λεγόμενες ευπαθείς ομάδες (ανάπηροι, άνεργοι κ.λπ.), για δικαιώματα που έχουν σε επιδόματα, απαλλαγές και άλλα ωφελήματα.

Σχετικά άρθρα

Υπενθύμιση για την ελεύθερη πρόσβαση σε παραλίες

Ηπειρωτικός Αγών