ΟικονομίαΑίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

«Πέταξε» η περίπτωση της Ryanair για τα Γιάννενα

Η αναστολή λειτουργίας της χειμερινής βάσης της χαμηλού κόστους αεροπορικής εταιρίας Ryanair στην Αθήνα, ουδόλως θα απασχολούσε τα Γιάννενα, που δεν εξυπηρετούνται από χαμηλού κόστους εταιρίες αλλά πληρώνουν αδρά για την πτήση μισής ώρας προς την πρωτεύουσα, αν δεν αποκαλυπτόταν εγγράφως το ενδιαφέρον της εταιρίας για το αεροδρόμιο της «μικρής μας πόλης».

Από τον Οκτώβριο του 2021, η εταιρία είχε απευθυνθεί στο υπουργείο Τουρισμό, καταθέτοντας τη δική της πρόταση ανάπτυξης της επιβατικής κίνησης, η οποία περιελάμβανε και τα Γιάννενα, λαμβάνοντας ως απάντηση ότι μελλοντικά το υπουργείο θα παρουσιάσει την «ευρύτερη στρατηγική για την ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού και την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου», κάτι που δεν έχει κάνει ακόμη, σχεδόν ένα χρόνο μετά.
Η αεροπορική εταιρία, που –παρά τις όποιες ενστάσεις για την πολιτική της- καταλαμβάνει σημαντικό μερίδιο της αγοράς σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, λόγω του χαμηλού κόστους, σύμφωνα με δημοσίευμα του capital.gr, δεσμεύθηκε να διπλασιάσει την εισερχόμενη τουριστική κίνηση στα 10 εκατ. επιβάτες, με σημαντικό ποσοστό να επισκέπτεται την Ελλάδα εκτός της περιόδου αιχμής, συμπεριλαμβανομένων δρομολογίων από και προς τα Ιωάννινα και τον Βόλο, με συνδέσεις σε Λονδίνο, Παρίσι, Μιλάνο και Στοκχόλμη.
Στις επιστολές που φέρνει στο φως το δημοσίευμα, ο CEO της Ryanair αναφέρεται στο αναπτυξιακό πλάνο της εταιρείας, με τη προμήθεια των νέων αεροσκαφών της Boeing, στην ανάγκη επέκτασης της τουριστικής περιόδου της Ελλάδας εκτός της περιόδου αιχμής και στη δέσμευσή της για διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης προς την Ελλάδα έως το 2026 (από τα 5 εκατ. το 2019 στα 10 εκατ. το 2026) με τη διεξαγωγή, μεταξύ άλλων, νέων δρομολογίων σε Ιωάννινα και Βόλο και τη «διασφάλιση» 2-2,5 εκατ. τουριστών εκτός της περιόδου αιχμής, με την κάλυψη ωστόσο συγκεκριμένων προϋποθέσεων.
Οι προϋποθέσεις αυτές, που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν προς όλες τις αεροπορικές εταιρείες, περιελάμβαναν αναστολή του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων των 12 ευρώ τη χειμερινή περίοδο, εισαγωγή περαιτέρω κινήτρων για τη δημιουργία βάσης αεροσκαφών, αναπροσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής του αεροδρομίου της Αθήνας, μεταξύ άλλων. Επίσης, ενδιαφέροντα στοιχεία που παρατίθενται, είναι ότι η Ryanair διαθέτει στην Ελλάδα μερίδιο αγοράς 7%, έναντι 38% της AEGEAN και 15% της SKY Express.
Το υπουργείο Τουρισμού, που υποτίθεται έχει θέσει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού και την προώθηση των ορεινών προορισμών, περιορίζεται στη διαφημιστική προβολή, όπως φαίνεται.
Βέβαια, η στρατηγική του, που αναμένεται να παρουσιαστεί το επόμενο διάστημα, περιλαμβάνει, σύμφωνα με το ίδιο, και την παροχή κινήτρων σε αεροπορικές εταιρείες και tour operators, που ενδιαφέρονται να συνεχίσουν τη δραστηριότητα τους στην Ελλάδα και μετά τον Οκτώβριο. «Για τον σκοπό αυτό, ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας θα πραγματοποιήσει σειρά στοχευμένων επισκέψεων σε ευρωπαϊκές πρωτεύουσες για τη διεύρυνση της συνεργασίας με διεθνείς παράγοντες του τουριστικού κλάδου», όπως αναφέρει.
Μέχρι λοιπόν ο κ. Κικίλιας να πάει στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, μία από τις ελάχιστες ευκαιρίες για την προσέλκυση εταιρίας χαμηλού κόστους στα Γιάννενα, φαίνεται να χάνεται, από τους χειρισμούς του υπουργείου. Και προφανώς κανείς δεν ισχυρίζεται ότι κάθε κυβέρνηση θα πρέπει να ικανοποιεί τα αιτήματα των εταιριών (οποιουδήποτε κλάδου), αλλά τουλάχιστον οφείλει να μπει σε μια διαπραγμάτευση, η οποία στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν έγινε καν.

Τι γίνεται τοπικά

Το ενδιαφέρον της ιρλανδικής εταιρίας για τα Γιάννενα ήταν γνωστό σε εκείνους που ενδιαφέρονταν για το θέμα και είχαν επιχειρήσει οι ίδιοι να έρθουν σε επαφή με την εταιρία, δηλ. την Ένωση Ξενοδόχων Ιωαννίνων, από τον Απρίλιο του 2021. Η επικοινωνία δε συνεχίστηκε, καθώς η εταιρία δεν απάντησε στις προϋποθέσεις που ήθελε να ικανοποιηθούν, προκειμένου να «κατέβει» στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων, ενώ λίγο μετά τοποθετείται χρονικά η αλληλογραφία της Raynair με την πολιτική ηγεσία.
Το ζήτημα είναι πως σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως έχει συμβεί σε άλλες περιοχές της χώρας, οι αεροπορικές εταιρίες ζητούν κάποιου είδους επιδότησης προκειμένου να αναπτύξουν πτήσεις. Αυτή η επιδότηση γίνεται μέσω της τουριστικής προβολής, που αναλαμβάνουν οι τοπικοί φορείς, «απαλλάσσοντας» την εταιρία από μια τέτοια δαπάνη.
Πρόκειται για ένα θέμα που έχει τεθεί πολλές φορές από την Ένωση Ξενοδόχων με στόχο την αύξηση της επισκεψιμότητας στην περιοχή. Εδώ και καιρό, γίνεται μια προσπάθεια να πεισθούν οι τοπικοί φορείς να συμβάλλουν. Το κόστος, όπως τουλάχιστον έχει εκτιμηθεί, με βάση άλλες περιοχές, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητο, αλλά ούτε και απλησίαστο για φορείς που ούτως ή άλλως ασκούν τουριστική πολιτική και δαπανούν χρήματα για τον σκοπό αυτό, σε σχέση πάντα με τα προσδοκώμενα τουριστικά έσοδα.
Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια γίνεται αντιληπτό πως τα οφέλη δεν αφορούν μόνο τον κλάδο του τουρισμού. Η αεροπορική σύνδεση με την Γερμανία, που ζητούν οι εταιρίες τεχνολογίας, όχι μόνο οι πολυεθνικές, αλλά και οι ντόπιες, είναι σχεδόν επιβεβλημένο, αφού το ανθρώπινο δυναμικό των Ιωαννίνων δεν αρκεί να καλύψει τις ανάγκες. Επομένως, είναι θέμα εξυπηρέτησης των εταιριών, αλλά και προσέλκυσης εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Τέλος, η προσέλκυση πτήσεων, ιδιαίτερα χαμηλού κόστους, στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων αποτελεί μια σύγχρονη ανάγκη και για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, που «χρυσοπληρώνουν» την αεροπορική μετάβαση στην Αθήνα, προκειμένου να επωφεληθούν από τις αεροπορικές διασυνδέσεις του εξωτερικού. Είναι χαρακτηριστικό πως το κόστος για την πτήση στην Αθήνα είναι πολλές φορές πολλαπλάσιο σε σχέση με πτήσεις από την Αθήνα σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, πτήσεις για τις οποίες ο ανταγωνισμός λειτουργεί. Μάλιστα, η ανάγκη αναδεικνύεται από την αυξανόμενη επιλογή πολλών να χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο του Ακτίου, το πτητικό πρόγραμμα του οποίου ωστόσο περιορίζεται κυρίως στη θερινή περίοδο.

Σχετικά άρθρα

Ικανοποιητικές δεδομένης της εποχής οι πληρότητες για το Πάσχα

Μέτρα «φρένο» στα Airbnb ζητούν οι ξενοδόχοι

Γεωργία Χαλάτση

Η Ένωση Ξενοδόχων συγχαίρει τον ΠΑΣ Γιάννινα WBC