ΟικονομίαΑίθουσα Σύνταξης

Και βοηθά και δε βοηθά η πανδημία την Black Friday

Περισσότερους καταναλωτές, αλλά και περισσότερες συμμετέχουσες επιχειρήσεις κερδίζει χρόνο με τον χρόνο ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» ή BlackFriday, που στην χώρα μας επεκτείνεται χρονικά συνήθως από τρεις ημέρες έως και μία εβδομάδα, κάτι που συμβαίνει φέτος.

Η πανδημία έχει παίξει τον δικό της ρόλο στην επιτυχία του θεσμού, αλλά και γενικότερα στην άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς οδήγησε στην εξοικείωση με τον νέο τρόπο αγορών περισσότερους Έλληνες, που μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους, είτε για είδη πρώτης ανάγκης είτε για ένδυση και δώρα, από την ασφάλεια του σπιτιού τους.

Η BlackFridayκαθιερώθηκε στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, προκειμένου οι ελληνικές επιχειρήσεις, μεγάλες κυρίως αλλά και μικρότερες, να πάρουν το μερίδιο που τους αναλογεί από τις ευρωπαϊκές και αμερικάνικες,που για χρόνια αυτή την ημέρα -αποκλειστικά μία– ρίχνουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα τις τιμές, κερδίζοντας τους καταναλωτές.

«Η ψηφιακή κοινωνία είναι ένα μεγάλο χωριό, η χώρα μας δεν μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό παρά να ακολουθήσει», σημείωσε μιλώντας στην εκπομπή «ThinkLocal» του Ήπειρος TV1 ο αντιπρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (Greca) Μάκης Σαββίδης.

Η ιδιομορφία στη χώρα μας είναι πως η ημέρα αυτή έχει επεκταθεί χρονικά, προς όφελος βέβαια των καταναλωτών, που επωφελούνται για περισσότερες ημέρες από τις καλές τιμές και υπηρεσίες που προσφέρουν οι επιχειρήσεις.

Φέτος ειδικά μιλάμε για μια BlackWeek, που ολοκληρώνεται στις 30 Νοεμβρίου, με αποκορύφωμα φυσικά τη σημερινή ημέρα, ωστόσο από τη Δευτέρα ακολουθεί ένας άλλος «ξενόφερτος» θεσμός, η CyberMonday, που κυρίως προσφέρεται για ηλεκτρονικές αγορές ειδών ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

Αυτό που έχει σημασία είναι ότι η «ενσωμάτωση» των θεσμών αυτών έχει οδηγήσει σε ένα δίμηνο περίπου αυξημένης καταναλωτικής κίνησης και μάλιστα «μικτής», δηλαδή και φυσικής και ψηφιακής. Το δίμηνο αυτό ξεκινά από τις ενδιάμεσες εκπτώσεις του Νοεμβρίου και ολοκληρώνεται με την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς.

Η BlackWeekεκτιμάται πως και φέτος θα αγγίζει πολύ υψηλά ποσοστά τζίρου, τα οποία μπορεί να φτάσουν τα 2 δισ. ευρώ, όπως συνέβη και την περασμένη χρονιά, όταν φυσικά τα δεδομένα ήταν τελείως διαφορετικά.

«Υπολογίζουμε ότι μπορεί οι πωλήσεις να φτάσουν στο 1,5 δισ. ευρώ κατά μέσο όρο, αν πάει καλά ίσως και τα 2 δισ. ευρώ. Αυτό που παρατηρούμε είναι ότι, λόγω της πανδημίας, υπάρχει μεγάλη εξοικείωση του έλληνα καταναλωτή στις ηλεκτρονικές αγορές. Από την άλλη πλευρά όμως, φέτος, λόγω της πανδημίας, έχουν χαθεί εισοδήματα για μεγάλο μέρος των καταναλωτών, οπότε οι παραγγελίες που έρχονται είναι μικρότερες κατά μέσο όρο. Οπότε πιστεύω ότι οι πωλήσεις κατά μέσο όρο μπορεί να είναι λίγο πάνω, όχι πολύ, από την περσινή χρονιά», σημείωσε ο κ. Σαββίδης.

Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

Οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι αυτές που παίρνουν τη «μερίδα του λέοντος» των εσόδων αυτού του διαστήματος, καθώς είναι πολύ καλά οργανωμένες και έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πολύ καλές τιμές.

«Από την άλλη πλευρά όμως, οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είναι ευέλικτες και μπορούν να προσφέρουν υπηρεσίες και προϊόντα προσαρμοσμένα στις ανάγκες του καταναλωτή, γι’ αυτό υπάρχει και μια ισορροπία στην αγορά», σημείωσε ο κ. Σαββίδης, επισημαίνοντας πως στη χώρα μας, όσο αυξάνεται το ηλεκτρονικό εμπόριο, δίνεται η δυνατότητα και σε αυτές τις επιχειρήσεις που αποτελούν το 90% στη χώρα μας, να κερδίσουν περισσότερους καταναλωτές, πέρα από γεωγραφικά σύνορα, εντός και εκτός Ελλάδας.

«Αν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις κάνουν τα βήματα που πρέπει και ψηφιοποιηθούν, θα πάνε πολύ καλύτερα», σημείωσε ο κ. Σαββίδης, προσθέτοντας πως στόχος δεν είναι η μετατροπή των επιχειρήσεων σε online καταστήματα, αλλά η ενίσχυση της ψηφιακής τους παρουσίας, με στόχο και την αύξηση των εξαγωγών μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου, που σήμερα φτάνει μόλις στο 2%.

Η πανδημία έχει συμβάλει τα μέγιστα σε αυτόν τον «μετασχηματισμό». «Εν μέσω καλοκαιριού παρατηρήθηκε μια εκρηκτική ζήτηση δημιουργίας ηλεκτρονικών καταστημάτων, με χιλιάδες στην κυριολεξία επιχειρήσεις στην Αθήνα και την περιφέρεια να έχουν απευθυνθεί στις εταιρίες πληροφορικής για να ψηφιοποιήσουν τις δραστηριότητές τους. Θεωρώ ότι το επόμενο διάστημα θα δούμε πάρα πολλά νέα και καλές προτάσεις, ειδικά από την περιφέρεια, γιατί διαθέτει τα τοπικά προϊόντα που δεν μπορούν να προσφέρουν οι μεγάλες πόλεις», σημείωσε.

Το βασικό για την ελληνική οικονομία στο σύνολό της είναι να επικρατήσει αυτό που είναι ζητούμενο και στο φυσικό εμπόριο, δηλαδή η στήριξη των ελληνικών επιχειρήσεων, μικρών και μεγάλων. Αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό στον ψηφιακό κόσμο. «Το 85% των καταναλωτών προτιμούν το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο και αυτό είναι ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά διεθνώς. Έχουμε κερδίσει τον έλληνα καταναλωτή», πρόσθεσε ο κ. Σαββίδης, που είναι μέλος του Δ.Σ. και εκπρόσωπος της χώρας μας στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ηλεκτρονικού Εμπορίου.

«Θεωρώ ότι τα επόμενα χρόνια θα γίνει μια επανάσταση στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο και αυτό θα βοηθήσει και τους καταναλωτές να βρουν προϊόντα ανά την Ελλάδα και τις ίδιες τις επιχειρήσεις, καθώς θα εισρεύσουν κεφάλαια σε αυτές», ανέφερε.

Αυτό ενισχύεται και από τις εξελίξεις και βελτιώσεις σε επίπεδο υποδομών διαμετακομιστικών κέντρων (logistics). «Η είσοδος ξένων επενδυτών στα λιμάνια έχει δώσει ώθηση σε αυτό και μένει το επόμενο βήμα, δηλαδή να έρθουν και να δημιουργήσουν κέντρα logisticsοι διεθνείς ταχυμεταφορικές, κάτι που πρέπει να γίνει σε συνδυασμό και με την εσωτερική ζήτηση», τόνισε.

Σχετικά άρθρα

«Ζέστανε» την αγορά η «Black Friday»

Black Friday & Weekend και φέτος από την Ένωση Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων