Η πληθώρα εναέριων μέσων αποτελεί τη βάση και του φετινού σχεδιασμού σε πανελλαδικό επίπεδο, με την κατανομή για την Ήπειρο να είναι τέτοια, που για πρώτη φορά δίνει και τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού πέραν της πυρόσβεσης. Αυτό επιτυγχάνεται χάρη στην επιλογή να σταθμεύει στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων ένα από τα ελικόπτερα Agusta Bell, που έχουν μισθωθεί για τη φετινή αντιπυρική περίοδο. Ο συγκεκριμένος τύπος ελικοπτέρου έχει τη δυνατότητα μεταφοράς δέκα ατόμων, τη δυνατότητα προσγείωσης σε κάθε ανοιχτό χώρο, ενώ επιπλέον μπορεί να πραγματοποιεί ρίψεις νερού από χαμηλό ύψος και να ανεφοδιάζεται από κάθε πηγή νερού. Με απλά λόγια, είναι ένα ελικόπτερο με τις δυνατότητες των γνωστών στην περιοχή μας Έρικσον συν τη δυνατότητα μεταφοράς προσωπικού.
«Με το ελικόπτερο κατεβάζουμε τον χρόνο προσέγγισης σε περιοχές, που θα χρειαζόταν 4-5 ώρες περπάτημα. Αυτό σημαίνει ότι το προσωπικό μας δεν καταπονείται για να φτάσει στο σημείο, διανύοντας μεγάλες αποστάσεις σε δύσβατα εδάφη, αλλά και το ότι μικραίνει ο χρόνος προσέγγισης στο συμβάν», τόνισε ο συντονιστής των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας και Ιονίων Νήσων Δημήτρης Κοντογιάννης.
Πέραν, όμως, του ελικοπτέρου και των άλλων εναέριων μέσων, που έχουν φέτος κατανεμηθεί στα αεροδρόμια των Ιωαννίνων, του Ακτίου, της Κέρκυρας και της Κοζάνης, σχεδιασμός άμεσης απόκρισης υπάρχει και για τις επίγειες δυνάμεις.
Ανάλογα με το πώς διαμορφώνεται ο δείκτης επικινδυνότητας, σύμφωνα με τον Ημερήσιο Χάρτη Πρόβλεψης Κινδύνου Πυρκαγιάς της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας, υπάρχει ανακατανομή των δυνάμεων, όπως το ίδιο συμβαίνει και σε περίπτωση συμβάντων. Δεν είναι λίγες οι φορές, που το προσωπικό της Ειδικής Μονάδας Δασικών Επιχειρήσεων (ΕΜΟΔΕ) μετακινείται στη Λευκάδα, ενώ, όταν ο δείκτης επικινδυνότητας στην Ήπειρο ανεβαίνει στο 3, μια ομάδα πεζοπόρου σταθμεύει στην Παραμυθιά, για να μπορεί να φτάνει πιο γρήγορα στα παράλια. «Προσπαθούμε να έχουμε μια τέτοια κατανομή, έτσι ώστε να μικραίνει ο χρόνος απόκρισης στο συμβάν», τόνισε ο κ. Κοντογιάννης, κάνοντας γνωστό ότι υπάρχει και εναλλαγή στις θέσεις οχημάτων και προσωπικού, όταν υπάρχουν συμβάντα. Για παράδειγμα, όταν τα πεζοπόρα από τα Γιάννενα μετακινούνται προς τα παράλια, υπάρχει άμεση αναπλήρωση από το πεζοπόρο της Κοζάνης.
Ο μεγαλύτερος κίνδυνο, πάντως, είναι για τις κατοικημένες περιοχές και κυρίως για αυτές που υπάρχει μίξη με το δάσος. Και λόγω της εγκατάλειψης πολλών οικισμών, αυτό το φαινόμενο συναντάται σε πάρα πολλές περιοχές, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τον βαθμό δυσκολίας σε περίπτωση εκδήλωσης φωτιάς.
Ο κ. Κοντογιάννης δεν παρέλειψε, τέλος, να ευχαριστήσει το προσωπικό της Πυροσβεστικής, σημειώνοντας πως ο φόρτος εργασίας είναι μεγάλος όχι μόνο στην αντιπυρική περίοδο, αλλά όλη τη διάρκεια του έτους, λόγω της αύξησης των αστικών πυρκαγιών, των τροχαίων ατυχημάτων και των περιστατικών διάσωσης.
Αμεσότερη απόκριση χάρη και στο Agusta Bell
Η όσο το δυνατόν πιο άμεση απόκριση σε περιστατικά πυρκαγιών σε δασικές και αγροτικές εκτάσεις, αποτελεί το «κλειδί» του φετινού αντιπυρικού σχεδιασμού για την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου, με τη διοίκηση της Πυροσβεστικής να έχει στα χέρια της τα μέσα και το προσωπικό για να το πετύχει.