ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Το «ψαλίδι» φέρνει ανατροπές και αντιδράσεις

Πρόχειρη, αναιτιολόγητη και ένα ακόμη «δωράκι» στην ιδιωτική εκπαίδευση χαρακτηρίζουν οι εκπαιδευτικοί την απόφαση υποβάθμισης και εξοβελισμού πολλών μαθημάτων από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα Γυμνασίων και Λυκείων για το σχολικό έτος 2020-2021.

Μαθήματα όπως αυτά της Οικιακής Οικονομίας στο Γυμνάσιο, της Πολιτικής Παιδείας, η Καλλιτεχνική Παιδεία, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, ο Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, καθώς και το μάθημα των Ερευνητικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων στην Α’ Λυκείου μειώνονται σε ώρες, τα 7ωρα μαθήματα του Προσανατολισμού γίνονται 6ωρα, ενώ καταργούνται τα μαθήματα Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία, Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών, όπως και τα μαθήματα επιλογής Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο.
Η εξέλιξη αυτή αντιμετωπίζεται ως μια συνέχεια της «επίθεσης του υπουργείου προς την εκπαιδευτική κοινότητα», με τις αντιδράσεις να είναι έντονες και να οδηγούν τους εκπαιδευτικούς, για μία ακόμη φορά, στον δρόμο των κινητοποιήσεων. Παράσταση διαμαρτυρίας οργάνωσε σήμερα η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων, με τους εκπαιδευτικούς, κυρίως των μαθημάτων που υποβαθμίζονται και καταργούνται, να συγκεντρώνονται έξω από την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ιωαννίνων, προκειμένου να εκφράσουν την αντίθεσή τους στις αλλαγές που προβλέπονται με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα.
«Το υπουργείο Παιδείας εξαφανίζει επί της ουσίας διάφορα μαθήματα από το Γυμνάσιο και το Λύκειο, αφού τα θεωρεί “περιττά” μαθήματα και αφήνει μόνο όσα χρειάζονται για την προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις και προετοιμάζει την δημιουργία ενός τύπου Λυκείου, το οποίο μέσα από ατέλειωτες εξετάσεις με την τράπεζα θεμάτων θα δίνει το “εθνικό απολυτήριο”. Επιβάλλει δηλαδή έναν “εξεταστικό μαραθώνιο” στους μαθητές και ακόμα μεγαλύτερες θυσίες για τις οικογένειές τους, που πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για να στηρίξουν τη μόρφωση των παιδιών τους. Δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερους ταξικούς φραγμούς στο Δημόσιο Σχολείο, και δυσκολεύει την πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα παιδιά των μαθητών του», αναφέρει η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων, με τον πρόεδρό της Στέφανο Μιχάλη να επισημαίνει ότι με τα νέα ωρολόγια προγράμματα το Λύκειο χάνει ολοσχερώς τον διαπαιδαγωγητικό του χαρακτήρα, καθώς καταργούνται όλα τα μαθήματα της αισθητική αγωγής και των κοινωνικών επιστημών, που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας, του αισθητικού κριτηρίου και της κοινωνικής συνείδησης και μάλιστα στην πιο κρίσιμη περίοδο των νέων.

Κατάργηση και των εξεταζόμενων μαθημάτων

Ένα ζήτημα που έχει προκαλέσει πολλές αντιδράσεις, είναι ότι καταργούνται από τα νέα ωρολόγια προγράμματα ακόμη και μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις (σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική) αντί να παρέχονται από το δημόσιο σχολείο έστω και ως μαθήματα επιλογής. Το υπουργείο Παιδείας επικαλείται τη χαμηλή συμμετοχή των μαθητών, ωστόσο η μη διδασκαλία των μαθημάτων αυτών ερμηνεύεται ξεκάθαρα ως πριμοδότηση της παραπαιδείας.
Ειδικά σε αυτά τα μαθήματα αναφέρθηκε ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Ηπείρου Κώστας Καμπουράκης, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι θα μεταφέρει τα αιτήματα στο υπουργείο. «Μπορώ να σας μεταφέρω ότι για τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα ειδικά μαθήματα υπάρχει ένας προβληματισμός στο υπουργείο για το πώς θα αντιμετωπίσει το θέμα», ανέφερε.

Καθηγητές… γυρολόγοι

Ταυτόχρονα με τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, ανατρέπονται τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών των ειδικοτήτων ΠΕ08 (Καλλιτεχνικών), ΠΕ78 (Κοινωνικών Επιστημών), ΠΕ80 (Οικονομίας) και ΠΕ81 (Πολιτ. Μηχανικών – Αρχιτεκτόνων), καθώς η συμπλήρωση του ωραρίου για ορισμένες ειδικότητες θα είναι πρακτικά αδύνατη. Για παράδειγμα, οι καθηγητές της Οικιακής Οικονομίας, για να συμπληρώσουν ωράριο πρώτης ανάθεσης, θα πρέπει να πηγαίνουν σε πάνω από επτά σχολεία την εβδομάδα.
Επίσης, η «εξαφάνιση» γνωστικών αντικειμένων, ειδικά στο Λύκειο, θα οδηγήσει αρκετούς εκπαιδευτικούς σε εργασιακή αβεβαιότητα και τελικά εκτός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην καλύτερη περίπτωση, από Σεπτέμβρη θα κυριαρχούν οι γενικευμένες δεύτερες και τρίτες αναθέσεις και η μόνιμη κινητικότητα των εκπαιδευτικών για να συμπληρωθεί το ωράριό τους.
Η ΕΛΜΕ διαβλέπει ότι στις προθέσεις του υπουργείου είναι να δημιουργήσει καθηγητές χωρίς ωράριο, πλεονάζοντες και μόνιμους υπεράριθμους, καθηγητές που δε θα μπορούν πλέον να πάρουν πουθενά και ποτέ οργανική θέση, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις ώστε την κατάλληλη στιγμή να τους θεωρήσει πλεονάζοντες και να τους περάσει στη διαθεσιμότητα – απόλυση όπως έγινε και το 2013.
Οι πραγματικές προθέσεις, ωστόσο, μάλλον έχουν να κάνουν με την επιλογή της κυβέρνησης να δώσει περισσότερες ώρες στα μαθήματα των Αγγλικών, της Πληροφορικής και της Φυσικής Αγωγής, όχι κατ’ ανάγκη με κριτήριο παιδαγωγικά κριτήρια, αλλά να «βολευτούν» καθηγητές κλάδων με υπερεπάρκεια.
Αυτό ειπώθηκε και διά στόματος ορισμένων εκπαιδευτικών στη σημερινή κινητοποίηση, με την ΕΛΜΕ Ιωαννίνων, πάντως, να επισημαίνει πως όλοι μαζί οι εκπαιδευτικοί πρέπει «να βάλουν φρένο στην πολιτική που κάνει το σχολείο χειρότερο», και να «μην παρασυρθούν από την προσπάθεια της κυβέρνησης να καλλιεργήσει το “διαίρει και βασίλευε” ανάμεσα στους κλάδους».

Τα αιτήματα

Η ΕΛΜΕ Ιωαννίνων ζητά να αποσυρθούν όλες οι αντιεπιστημονικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών, καθώς και να μη χαθεί καμία οργανική θέση, ενώ επαναφέρει και τα γενικότερα αιτήματα, όπως 20 μαθητές ανά τάξη στα τμήματα γενικής παιδείας και 10 μαθητές στα εργαστήρια και τις κατευθύνσεις, επαναφορά του προηγούμενου διδακτικού ωραρίου και του ωραρίου των υπεύθυνων των σχολικών εργαστηρίων, καθώς και να μην υπάρξουν συμπτύξεις και κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ.
Επίσης, ζητά από την ΟΛΜΕ να πάρει άμεσα θέση και να οργανώσει διαμαρτυρίες απαιτώντας ωρολόγια προγράμματα που θα προκύπτουν από διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς, με βάση τις ανάγκες των μαθητών και της κοινωνίας και όχι την εξοικονόμηση πόρων και εκπαιδευτικού προσωπικού, καθώς και να κηρύξει νέες γενικές συνελεύσεις των ΕΛΜΕ και προέδρων, προκειμένου να οργανώσει τα νέα αγωνιστικά βήματα του κλάδου και τις νέες κινητοποιήσεις με το άνοιγμα των σχολείων τον Σεπτέμβρη.

Σχετικά άρθρα

Πρώτη και με διαφορά η ΔΑΚΕ στην ΕΛΜΕ Ιωαννίνων

Διαβεβαιώσεις για παρεμβάσεις στα σχολικά κτίρια

 «Κλεφτοπόλεμος» για την αξιολόγηση

Γεωργία Χαλάτση