Απόψεις

Χρέος του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. να απεγκλωβίσει την εκπαίδευση από τη μέγγενη των νεοφιλελεύθερων πολιτικών

Γράφει η Μερόπη Τζούφη, βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Ιωαννίνων, αναπληρώτρια τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ- ΠΣ.

Ο διάλογος για την εκπαίδευση έχει ανοίξει σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές περιβάλλον. Από τη μία η πανδημία και η διαχείρισή της, από την άλλη η εκπαιδευτική πολιτική της ΝΔ, αμφισβητούν μέρα με τη μέρα την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου, δημιουργούν αποκλεισμούς και συρρικνώνουν το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα σε όλες του τις βαθμίδες.

Έπειτα από δύο χρόνια κλειστών σχολείων, ανύπαρκτων μέτρων για τον περιορισμό του κορονοϊού, προβλημάτων στην τηλεκπαίδευση και σοβαρών ελλείψεων στον εξοπλισμό των μαθητών, τα σχολεία ανοίγουν όπως έκλεισαν. Μόνη διαφοροποίηση αποτελεί ο σημαντικός αριθμός εμβολιασμένων εκπαιδευτικών.

Ωστόσο, μόνο ένα μικρό ποσοστό των μαθητών έχει μέχρι στιγμής εμβολιαστεί με τα σχολεία ανοιχτά (περίπου 1 στους 5, 15.5% 12-14 ετών, 28.7% 15-17 ετών). Άλλα ουσιαστικά μέτρα υγειονομικής προστασίας δεν υπάρχουν. Ούτε αξιόπιστος μηχανισμός ιχνηλάτησης, ούτε επιπρόσθετο προσωπικό καθαριότητας, ούτε -φυσικά- αραίωση των μαθητών.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι πέρυσι, μέσα στην πανδημία, η κυβέρνηση νομοθέτησε την αύξηση του αριθμού των μαθητών στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά. Φέτος προχωρά σε καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων, με μόνο στόχο τη μείωση του κόστους και παρά την εισήγηση των ειδικών για αραίωση των μαθητών στις τάξεις.

Έτσι, παρά τις κυβερνητικές διαβεβαιώσεις, η φετινή χρονιά προβλέπεται δυσκολότερη τόσο λόγω της μετάλλαξης Δ, όσο και των αποφάσεων της υπουργού Παιδείας αναφορικά με το κλείσιμο των τμημάτων αν και μόνο νοσεί το 50% των μαθητών, γεγονός που θα συμβάλλει στη μεγάλη διασπορά της νόσου. Το παράδειγμα των ΗΠΑ, όπου 252.000 παιδιά νόσησαν μετά το 1ο κουδούνι, τρομάζει και η ανησυχία της επιστημονικής κοινότητας είναι δεδομένη.

Ως ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. καταθέσαμε συγκεκριμένες προτάσεις για την υγειονομική θωράκιση των σχολείων ήδη από την πρώτη φάση της πανδημίας. Δεν εισακουστήκαμε. Ζητήσαμε επανειλημμένα τη σύγκληση των επιτροπών της Βουλής με συμμετοχή μελών της επιτροπής ειδικών. Η κυβέρνηση το αγνόησε και το υπονόμευσε.

Καταθέσαμε δεκάδες κοινοβουλευτικές ερωτήσεις, θέσαμε τα ζητήματα στον δημόσιο διάλογο, μεταβιβάσαμε το μήνυμα και την αγωνία των εκπαιδευτικών, των γονέων και των μαθητών όπου μπορούσαμε. Δυστυχώς, χωρίς το επιθυμητό αποτέλεσμα, καθώς η άλλη πλευρά είχε άλλη ατζέντα και άλλες προτεραιότητες, όπως τη μείωση της χρηματοδότησης για την Παιδεία, τη θέσπιση της πανεπιστημιακής αστυνομίας και την περικοπή χιλιάδων υποψηφίων από τα πανεπιστήμια.

Αποτέλεσμα; Τα σχολεία στη χώρα μας έμειναν κλειστά για το μεγαλύτερο διάστημα στην Ευρώπη, με τους εκπαιδευτικούς αβοήθητους και χωρίς καμία επιμόρφωση για την τηλεκπαίδευση. Παράλληλα, ανυπολόγιστες είναι οι παιδαγωγικές και ψυχοκοινωνικές συνέπειες για τους μαθητές, με το υπουργείο Παιδείας να αδιαφορεί πλήρως.

Για τον λόγο αυτό, συνεχίζουμε να διεκδικούμε μέτρα υγειονομικής ασφάλειας στα σχολεία. Μεταξύ αυτών, η πρόσληψη εκπαιδευτικών και προσωπικού καθαριότητας, η έκτακτη αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση, η ενισχυτική διδασκαλία, η ασφαλής μετακίνηση των μαθητών με τα ΜΜΜ, η αραίωση των μαθητών στις τάξεις, τα μαζικά δωρεάν επαναλαμβανόμενα rapid τεστ σε όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, με ευθύνη του ΕΟΔΥ εντός των σχολείων.

Αυτά είναι ουσιαστικά μέτρα στήριξης της νέας γενιάς, τα οποία μπορούν και οφείλουν να εξειδικευθούν περαιτέρω με την ενεργό συμμετοχή όλων αυτών που υπερασπίζονται τη δημόσια εκπαίδευση.

Σε παρόμοια κατάσταση βρίσκονται και τα πανεπιστήμια, τα οποία έχουν παραμείνει κλειστά για δύο συνεχείς χρονιές, ενώ σήμερα υπάρχουν πολλές αβεβαιότητες για την «δια ζώσης» επαναλειτουργία τους, παρά τα υψηλά ποσοστά εμβολιασμού, που έχει να επιδείξει στο σύνολο της η ακαδημαϊκή κοινότητα.

Τα δημόσια ΑΕΙ πέρα από τις αντικανονικές συνθήκες της πανδημίας, βρίσκονται σε συνεχή επίθεση με:

  • Τη θέσπιση της πανεπιστημιακής αστυνομίας, αντί προσλήψεων καθηγητών,
  • Την κατάργηση 37 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων και 67 διετών προγραμμάτων για αποφοίτους των ΕΠΑΛ,
  • Την επαναφορά του ν+2 στη φοίτηση,
  • Τη σύνδεση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια,
  • Την περικοπή των πόρων κατά 20%.

Πρόσφατη «επιτυχία» της ΝΔ αποτελεί η γνωστή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία άφησε εκτός πανεπιστημίων 40.000 υποψήφιους -18.000 περισσότερους σε σχέση με πέρυσι- αναδρομολογώντας σημαντικό μέρος των νέων στα ιδιωτικά κολέγια, στα πανεπιστήμια του εξωτερικού ή στη φτηνή κατάρτιση.

Ειδικότερα, 168 πανεπιστημιακά τμήματα μετρούν άδεια έδρανα πρωτοετών, ενώ απώλειες καταγράφουν 21 από τα 24 ΑΕΙ, προοικονομώντας αλλαγές στο χάρτη των ΑΕΙ, με κλείσιμο και συγχωνεύσεις τμημάτων και σχολών.

Παράλληλα, κρίσιμα επιστημονικά αντικείμενα καταγράφουν χιλιάδες κενά, ενώ εξοστρακίστηκαν πλήρως οι υποψήφιοι των εσπερινών λυκείων, αποτυπώνοντας τη σκληρή ταξική διάσταση της μεταρρύθμισης της ΝΔ για τα ΑΕΙ.

Την ίδια στιγμή, η υπουργός Παιδείας θριαμβολογεί για τον «απεγκλωβισμό των νέων από τα πανεπιστήμια», απολαμβάνοντας την εμπιστοσύνη του πρωθυπουργού κατά τον πρόσφατο ανασχηματισμό. Ενός πρωθυπουργού που υπόσχεται παροχές στη νέα γενιά, αλλά στη συνέντευξή του στη ΔΕΘ διαμήνυσε σε όλους τόνους πως η ΕΒΕ δεν πρόκειται να αλλάξει.

Από την πλευρά μας τονίζουμε ότι δεν πρέπει να μείνει καμία κενή θέση στα ΑΕΙ και πως ο ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. θα καταργήσει το άδικο και αντιπαιδαγωγικό αυτό μέτρο. Τονίζουμε, επίσης, ότι η Πανεπιστημιακή κοινότητα οφείλει να επανεξετάσει τη θέση της έναντι του νέου συστήματος εισαγωγής και να διευρύνει την κοινωνική οπτική των αποφάσεών της. Δεν μπορεί να αποδεχτεί το ρόλο του συνεργού, ειδικά όταν η Ευρώπη αναγνωρίζει ως στόχο το 45% των νέων να αποκτήσουν πανεπιστημιακή μόρφωση έως το 2030. Η υποχρέωση, λοιπόν, της Πολιτείας είναι να δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ουσιαστική μόρφωση με τον αναγκαίο αριθμό καθηγητών και την αντίστοιχη χρηματοδότηση και όχι να στήνει αποκλεισμούς που ωφελούν τα ιδιωτικά συμφέροντα στο χώρο της εκπαίδευσης. Αποδείξαμε ότι είναι εφικτό κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ., θα το κάνουμε και πάλι πράξη.

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. έχει χρέος να απεγκλωβίσει την εκπαίδευση από τη μέγγενη των νεοφιλελεύθερων πολιτικών με μια μεγάλη δημοκρατική μεταρρύθμιση, με συγκεκριμένους και κοστολογημένους στόχους (740 εκατ σε βάθος τετραετίας και 186 εκατ για το 2022) που παρουσιάστηκαν στη ΔΕΘ από τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Αλέξη Τσίπρα, όπως:

  1. Καθιέρωση της δεκατετράχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
  2. Αλλαγές στην Γ Λυκείου με διδασκαλία λίγων μαθημάτων σε πολλές ώρες, αναβάθμιση των διαδικασιών λήψης του απολυτηρίου και δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης με το σύστημα των «πράσινων» και «κόκκινων» τμημάτων, που είχαμε ήδη νομοθετήσει.
  3. Ενίσχυση με διορισμούς 20.000 εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
  4. Θέσπιση ρήτρας αυτόματης πρόσληψης, ώστε αυτόματα να διορίζεται ένας εκπαιδευτικός που θα συνταξοδοτείται.
  5. Διπλασιασμός, σε βάθος τετραετίας, του αριθμού Μελών ΔΕΠ στα Πανεπιστήμια, με 2000 διορισμούς ανά έτος.
  6. Λειτουργία των διετών προγραμμάτων σπουδών όπου θα εισάγονται χωρίς εξετάσεις οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ, θα παρέχουν επαγγελματικό πιστοποιητικό ευρωπαικών προδιαγραφών και θα λειτουργούν σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγικούς φορείς.
  7. Διαμόρφωση Εθνικού σχεδίου Φοιτητικής Στέγης, με παράλληλη αύξηση της φοιτητικής επιδότησης ενοικίου σε 40.000 φοιτητές απο 1000 στα 1500 ευρώ.
  8. Κατάργηση της ΕΒΕ, της νομοθεσίας για τα κολλέγια και της πανεπιστημιακής αστυνομίας, αλλά και όλων των αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων της ΝΔ, με επαναφορά των νόμων του ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ. για την ιδιωτική εκπαίδευση, την αυτοαξιολόγηση και την ανάδειξη στελεχών Εκπαίδευσης, τα ΠΕΚΕΣ, την ανάδειξη Πανεπιστημιακών Αρχών.
  9. Συνεχής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
  10. Εκσυγχρονισμός των προγραμμάτων σπουδών, με έμφαση στη διά ζώσης διδασκαλία με την αξιοποίηση ψηφιακού υλικού και αναβάθμιση του μαθήματος της Πληροφορικής, ενώ η Οικολογική συνιστώσα/ευαισθητοποίηση να διαπερνά το σύνολο του εκπαιδευτικού έργου.
  11. «Πρασίνισμα» των σχολικών υποδομών και ενεργειακή αναβάθμιση του συνόλου του κτιριακού αποθέματος της εκπαίδευσης.

Σχετικά άρθρα

Εννιά υποψήφιοι για μια θέση στο ευρωψηφοδέλτιο

Γεωργία Χαλάτση

Επιλέγουν υποψηφίους τα μέλη του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ

Παραίτηση της Κατερίνας Μιτοπούλου από τον ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ