ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

«Διάλογος κωφών» για τα απορρίμματα

Μέσω δηλώσεων, διαρροών, απαντήσεων δημοσιογραφικών ερωτημάτων και προσφυγών διεξάγεται προς το παρόν η πολιτική ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Ήπειρο, αφού ακόμη δε φαίνεται να υπάρχει ένα πεδίο συνεννόησης τόσο μεταξύ πρώτου και δεύτερου βαθμού αυτοδιοίκησης, όσο και μεταξύ των δημάρχων.

Και μπορεί να έχουν γίνει πολλές συζητήσεις και συνεδριάσεις των οργάνων της αυτοδιοίκησης, όμως ουσιαστικό αποτέλεσμα δεν υφίσταται, με τη διοίκηση του ΦΟΔΣΑ μα προχωρά στον δικό της σχεδιασμό και τη μελέτη για τη διαχείριση των Σταθμών Μεταφόρτωσης για δέκα χρόνια, παρά τις αντιρρήσεις του μεγαλύτερου δήμου της περιφέρειας, αλλά και το γεγονός πως δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί ούτε η κατασκευή όλων των ΣΜΑ, ούτε η δοκιμαστική λειτουργία.

Είναι σαφώς άξιο απορίας γιατί δεν μπορεί να βρεθεί συμβιβαστική λύση ώστε να προχωρήσουν οι διαδικασίες με τρόπο που θα έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, δηλαδή και ομαλή λειτουργία σε όλα τα στάδια της ολοκληρωμένης διαχείρισης αλλά και το μειωμένο, όσο είναι δυνατόν, κόστος για τους πολίτες.

Η απάντηση σε μεγάλο βαθμό αφορά αφενός το οικονομικό κομμάτι, αφετέρου την άσκηση εξουσίας, με αποτέλεσμα να υπάρχουν τεχνητά αδιέξοδα.

Ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης επανέλαβε, ερωτηθείς σχετικά, πως η εξάμηνη δοκιμαστική λειτουργία αποτελεί όρο για την παραλαβή του έργου των Σταθμών Μεταφόρτωσης, την οποία, όπως σημείωσε, θα πρέπει να δημοπρατήσει ο ΦΟΔΣΑ.

Από την πλευρά της διοίκησης του ΦΟΔΣΑ, όπως ανέφερε σε δηλώσεις του ο αντιπρόεδρος Θωμάς Μπέγκας, η δοκιμαστική λειτουργία αφορά τον σταθερό εξοπλισμό και τον κινητό εξοπλισμό, με τον τελευταίο να έχει παραληφθεί πλήρως.«Επομένως δοκιμαστική λειτουργία υφίσταται επί του σταθερού εξοπλισμού των ΣΜΑ. Αν ξεκινήσει σήμερα η δοκιμαστική λειτουργία από την περιφέρεια, θα συγκεντρώνονται τα απορρίμματα στους ΣΜΑ, θα γίνεται ότι προβλέπεται και δε θα υπάρχει τρόπος να γίνει η μεταφορά τους προς το εργοστάσιο. Άρα τι θα έχουμε μια χωματερή; », σημείωσε, δημιουργώντας βέβαια εύλογα ερωτηματικά γιατί ο ΦΟΣΔΑ δεν προχωρά στη δημοπράτησητης μεταφοράς των απορριμμάτων από και προς το εργοστάσιο και του υπολείμματος, για χρονικό διάστημα ίσο με τη δοκιμαστική λειτουργία των σταθερών σταθμών.

«Καταλήξαμε πως ο καλύτερος τρόπος είναι να ενσωματώσουμε τη δοκιμαστική λειτουργία των ΣΜΑ μέσα στον διαγωνισμό για την (κανονική) λειτουργία τους, ώστε να υπάρξει ο ανάδοχος και το προσωπικό του, να εκπαιδευτεί από τον κατασκευαστή των ΣΜΑ. Αλλιώς δε λύνουμε το ζήτημα της μεταφοράς», επεσήμανε, λέγοντας μάλιστα πως διαφορετικά θα πρέπει η περιφέρεια να αναλάβει το κόστος της μεταφοράς.

Με δεδομένο ότι η μεταφορά απορριμμάτων και υπολείμματος είναι μια συγκεκριμένη διαδικασία, είτε πρόκειται για έξι μήνες είτε για πολλά χρόνια, η μόνη διαφορά που μπορούμε να καταλάβουμε σε αυτή την προσέγγιση έχει να κάνει με το προσωπικό που θα εκπαιδευτεί κατά την δοκιμαστική λειτουργία. Δηλαδή, αν κάνουν ένα σύντομο διαγωνισμό έξι ή 12 μηνών για τη δοκιμαστική λειτουργία θα εκπαιδευτεί το προσωπικό αυτού του αναδόχου, που πιθανά να μην είναι ο ίδιος με εκείνον που θα αναδειχθεί μέσα από μια διαδικασία διαγωνισμού για μια 10ετή ή 12ετή σύμβαση. Ωστόσο, οποιαδήποτε εταιρία συμμετέχει σε ένα τέτοιο διαγωνισμό, εύλογα θα έχει και την απαιτούμενη τεχνογνωσία σχετικά με την λειτουργία των ΣΜΑ.

Σε ό,τι αφορά την ανάληψη του κόστους μεταφοράς από την περιφέρεια, φαίνεται πως η είναι κάτι που δεν προτίθεται να κάνει, αλλά και κάτι που δεν έχει συζητηθεί μεταξύ τους.

«Η μεταφορά έγινε από εμάς όταν έπρεπε ναγίνει. Τώρα αυτό τέλειωσε. Οι έξι μήνες είναι όρος για την παραλαβή του έργου. Αν δε θέλουν έξι μήνες, ας κάνουνέναν χρόνο τη δοκιμαστική λειτουργία και τότε ας αναλάβουν τα πάντα, αλλά θα ξέρουμε και πέντε πράγματα παραπάνω και θα έχουμε δει ότι τα μηχανήματα που αγοράζουμε, μπορούν να παραληφθούν οριστικά… Δεν έχει έρθει κανένας να συζητήσει ούτε από τη μια πλευρά που λένε θέλουμε χωριστά στα Γιάννενα, ούτε από την άλλη πλευρά που λένε ότι θα κάνουμε 10-12 χρόνια δημοπρασία», σημείωσε, ερωτηθείς σχετικά, ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης.

 

Σχετικά άρθρα

Και πρόταση για υφυπουργείο Ορεινότητας

Προαναγγελία εκπόνησης νέας μελέτης για τον πεζο-ποδηλατόδρομο

Λαμπρή (παρά την αφρικανική σκόνη) η υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας