ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Τα λάθη δε διορθώνονται με νέα λάθη

Μια σειρά από λανθασμένους χειρισμούς εδώ και χρόνια, που ξεκινούν από τον «κολοβό» σχεδιασμό της Ιόνιας Οδού, έφεραν ως αποτέλεσμα τη «σμίκρυνση» του τμήματος Ιωάννινα-Κακκαβιά, ενός σημαντικού οδικού άξονα για την ασφάλεια των οδηγών αλλά και τις αναπτυξιακές δυνατότητες της περιοχής.

Εφόσον το τμήμα από την αρχή βρέθηκε εκτός παραχώρησης, ακολούθησαν διαχρονικά η αναγνώριση της αναγκαιότητάς του, οι μελέτες και οι δεσμεύσεις για την εξεύρεση χρηματοδότησης, προκειμένου να υλοποιηθεί. Όμως, λόγω του μεγάλου κόστους, το έργο δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, χωρίς από την άλλη να δίνονται απαντήσεις στο ερώτημα «από πού μπορεί να χρηματοδοτηθεί;».

Από το 2013, όπως επισημαίνει και σε ανακοίνωση του ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Υποδομών, βουλευτής Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας Σταύρος Καλογιάννης, αλλά και η περιφέρεια Ηπείρου, με την τότε αντιπεριφερειάρχη έργων Τατιάνα Καλογιάννη, έχουν προτείνει τη διερεύνηση ένταξης του έργου στον ευρωπαϊκό μηχανισμό Connecting Europe Facility, που χρηματοδοτεί έργα υποδομών, μεταφοράς και ενέργειας, καθώς το συγκεκριμένο τμήμα αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.

Πρόκειται, ωστόσο, για ένα έργο αρμοδιότητας του υπουργείου Υποδομών, το οποίο ποτέ δεν «άνοιξε τα χαρτιά του» για το αν έχει ή όχι υποβάλει την πρόταση για χρηματοδότηση του έργου στο πλαίσιο του CEF ή άλλου χρηματοδοτικού εργαλείου σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης είχε ξεκινήσει συζητήσεις για την επέκταση της παραχώρησης, ώστε οι παραχωρησιούχοι της Ιόνιας Οδού να ολοκληρώσουν και το υπόλοιπο κομμάτι. Ωστόσο, ούτε αυτή η λύση φαίνεται εφικτή ή τουλάχιστον εύκολα αποδεκτή και για λόγους ανταγωνισμού, αν σκεφτεί κανείς ότι απαιτείται να αλλάξει μια σύμβαση για ένα συγχρηματοδοτούμενο έργο και ενώ το έργο έχει ουσιαστικά ολοκληρωθεί.

Στην ανακοίνωσή του πάντως, ο κ. Καλογιάννης επισημαίνει πως, όπως ανέφερε και στον υπουργό Υποδομών Κ. Καραμανλή, με τον οποίο είχε συνεργασία για το θέμα, «το υπουργείο πρέπει να επιμείνει στην εξεύρεση χρηματοδότησης για την κατασκευή του άξονα, σύμφωνα με τις εγκεκριμένες μελέτες και αδειοδοτήσεις, παρά το γεγονός ότι έχει παρέλθει άπρακτο μεγάλο χρονικό διάστημα».

Παράλληλα, επιρρίπτει ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση σημειώνοντας ότι «για τα μεγάλα έργα υποδομής στην Ήπειρο χάθηκαν δυστυχώς, 4,5 ολόκληρα χρόνια», ενώ καταλήγει λέγοντας ότι θα πρέπει να αναμένουμε τις οριστικές αποφάσεις του υπουργείου, που «παρέλαβε μόνο προβλήματα και επιχειρεί να τα αντιμετωπίσει με ορθολογικό τρόπο».

Αντίθετα, ευθύνες στη νυν ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών επιρρίπτει ο ΣΥΡΙΖΑ Ιωαννίνων, λέγοντας πως «επιλέγει να πετάξει στον κάλαθο των αχρήστων ώριμες μελέτες για τις οποίες δαπανήθηκαν χρήματα, απαξιώνοντας την Ήπειρο και τους κατοίκους της».

Επισημαίνει ότι μία από τις λύσεις είναι η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Ιόνιας Οδού, που είχε ξεκινήσει από την προηγούμενη ηγεσία, ενώ δεσμεύεται για ανάληψη πρωτοβουλιών για τη ματαίωση αυτών των σχεδιασμών. «Η επέκταση εφόσον κατασκευαστεί με βάση τους νέους σχεδιασμούς, δεν μπορεί να “επανιδρυθεί” όπως το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ανακοίνωση.

Με δεδομένο ότι το υπουργείο δεν έχει δώσει επαρκείς απαντήσεις για τις ενέργειές του όλα αυτά τα χρόνια, την αίσθηση ότι δεν έχουν αναζητηθεί επαρκώς όλες οι πιθανές πηγές χρηματοδότησης του έργου έχουν και οι φορείς της περιοχής, που αντιδρούν σύσσωμοι στο σχέδιο για μετατροπή του δρόμου από τετράιχνο σε δίιχνο, με τα χαρακτηριστικά μιας εθνικής οδού περασμένων δεκαετιών.

Ενωμένοι οι δήμαρχοι

Μετά την πρώτη αντίδραση του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών από τους φορείς της περιοχής, που ζήτησε με έγγραφο του ο δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος, πραγματοποιήθηκε σήμερα σύσκεψη στην περιφέρεια Ηπείρου με τη συμμετοχή των δημάρχων των «άμεσα» ενδιαφερόμενων δήμων.

Στη σύσκεψη παραβρέθηκαν ο δήμαρχος Ζίτσας, ο δήμαρχος Πωγωνίου Κώστας Καψάλης και ο δήμαρχος Ζαγορίου Γιώργος Σουκουβέλος, ενώ απουσίαζε ο δήμαρχος Κόνιτσας Νίκος Εξάρχου, που δεν μπόρεσε να παραστεί.Οι παρόντες, με δηλώσεις τους, εξέφρασαν την κατηγορηματική αντίθεσή τους στον σχεδιασμό του υπουργείου, ενώ το ίδιο έγινε και στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ιωαννίνων το βράδυ της Δευτέρας.

Αυτό που αποφασίστηκε στη σύσκεψη, είναι να ζητηθεί άμεσα συνάντηση των τοπικών αρχών με τον πρωθυπουργό και τον υπουργό Υποδομών, προκειμένου να γίνει σαφές προς την πολιτική ηγεσία ότι οι φορείς δεν είναι διατεθειμένοι να δεχθούν «έκπτωση» στο φυσικό αντικείμενο του έργου.

Για «κράτος των Αθηνών που μας αντιμετωπίζει με αστείο τρόπο»» έκανε λόγο ο κ. Πλιάκος, αναφερόμενος σε υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου, επισημαίνοντας ότι από τα δημόσια έγγραφα με τα οποία ενημερώνονταν οι δήμοι για την ολοκλήρωση και ωρίμανση των μελετών, φτάσαμε στην πρόσφατη εξέλιξη. «Αντί για έναν εθνικό οδικό άξονα, κλειστό αυτοκινητόδρομο, ο οποίος θα μας πάει στην Ευρώπη, εμείς σκεφτόμαστε τώρα να γυρίσουμε πίσω και να κάνουμε ένα δρόμο που θα μας πάει στα χωριά του δήμου μου. Δεν υπάρχει περίπτωση να συναινέσουμε σε κάτι τέτοιο», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Πλιάκος, ενώ σημείωσε και τη δέσμευση, εδώ και 15 χρόνια, των ιδιόκτητων εκτάσεων κατά μήκος του έργου.

«Αυτό που γνωρίζαμε είναι ότι το έργο είναι μελετητικά ώριμο και ότι αναμένουμε χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για να γίνει το έργο. Σε καμία απάντηση, όλο το προηγούμενο διάστημα στα υπομνήματα που είχαμε στείλει, δε μας διεμήνυσαν ότι υπάρχει πρόβλημα. Αυτό τώρα μας δημιουργεί έκπληξη», σημείωσε ο κ. Καψάλης σημειώνοντας το αρχικός λάθος κατά τον σχεδιασμό της Ιόνιας Οδού. «Εντέλει, πιστεύουμε ότι μας αντιμετωπίζουν σαν πολίτες δεύτερης κατηγορίας. Είναι μια αρνητική εξέλιξη, είμαστε όλοι ενωμένοι, όλοι οι δήμοι της ευρύτερης περιοχής, με πρωτεργάτη τον περιφερειάρχη και είμαστε έτοιμοι να διεκδικήσουμε αυτό που μας ανήκει και που είχαν δεσμευτεί οι προηγούμενες κυβερνήσεις», σημείωσε.

Παράλληλα, πρόσθεσε ότι το έργο μπορεί να γίνει και τμηματικά, αλλά σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. «Δε στέκει αυτό που πάνε να κάνουν», σημείωσε, αποδίδοντας το θέμα σε υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου.

«Δεν είμαστε ο φτωχός συγγενείς. Η Ήπειρος έχει προσφέρει πολλά και δεν έχει πάρει τίποτα. Είναι ένα έργο πνοής και για το Ζαγόρι και για όλη την περιοχή», τόνισε, τέλος, ο κ. Σουκουβέλος.

Στο «κοινό μέτωπο» θα συμμετέχει και ο δήμος Ιωαννιτών με στόχο τη διεκδίκηση υλοποίησης του έργου, σύμφωνα με τον αρχικό του σχεδιασμό. «Οποιαδήποτε άλλη λύση αποτελεί εμπαιγμό για μία περιοχή που ήδη έχει περιμένει πάρα πολύ για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου», ανέφερε ο δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ, ενώ ο επικεφαλής της «Ενότητας Πολιτών Νέα Γιάννενα» Θωμάς Μπέγκας εξέφρασε την πάγια θέση της παράταξής του πως τα μεγάλα θέματα του τόπου δεν αντιμετωπίζονται με ευχολόγια, αλλά απαιτούν ουσιαστική συστράτευση όλων των πολιτικών δυνάμεων του τόπου.

Οι περιφερειακές παρατάξεις

Για υποβιβασμό του οδικού άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά, που αφήνει «ανεξεταστέα» την Ήπειρο στις οδικές υποδομές, κάνει λόγο με ανακοίνωσή της, η περιφερειακή παράταξη «Κοινό των Ηπειρωτών»με επικεφαλής τον Γ. Ζάψα.

«Αυτό συμβαίνει γιατί ποτέ δε διεκδικήσαμε με σχέδιο. Η περιφέρεια κάνει μυστική διπλωματία, όπως συνηθίζει, και εισπράττουμε τα αποτελέσματα», σημειώνει και ζητά την οργάνωση όλων των φορέων της περιοχής, ώστε να αντιδράσουν και να μην ακολουθήσουν άλλες ήττες.

«Δεν πέρασε λίγος καιρός που τα στελέχη της προηγούμενης κυβέρνησης διαβεβαίωναν για τη σύνδεση με την Κακαβιά και τα στελέχη της σημερινής κυβέρνησης προχωρούσαν σε επερωτήσεις από τα έδρανα της αντιπολίτευσης για το μέλλον του έργου. Σήμερα, η αντιπολίτευση έγινε κυβέρνηση και τα στελέχη της κυβέρνησης πήραν τις θέσεις τους στην αντιπολίτευση, ακριβώς όμως με τις ίδιες τακτικές και λογικές, ενδεχομένως και “σκοτεινές”», αναφέρει η παράταξη «Ήπειρος Όλον», με επικεφαλής τον Δ. Δημητρίου, επισημαίνοντας ότι δεν μπορεί στην λογική της οικονομικότερης λύσης να επαναμελετάταιολόκληρο το έργοκαι να απειλείται με τεμαχισμό.

Σύμφωνα με τον κ. Δημητρίου, υπάρχουν πολλά ερωτήματα και απορίες που θα πρέπει να απαντηθούν, καθώς δεν μπορεί να οδηγηθεί εκ νέου η Ήπειρος στην απομόνωση.

Η Ένωση Ξενοδόχων

Για αρνητική εξέλιξη εις βάρος και του τουρισμού στην περιοχή έκανε λόγο ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων Στάθης Σιούτης, ενώ, με ανακοίνωσή της, η Ένωση τονίζει ότι η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που δεν έχει συνδεθεί με τον δυτικό άξονα των Βαλκανίων ή Παρά-Αδριατικό άξονα, που ξεκινά από την Τεργέστη, διέρχεται από τη Σλοβενία, την Κροατία, το Μαυροβούνιο, την Αλβανία και φθάνει στην Κακαβιά.

Σημειώνοντας τα οφέλη από την ολοκλήρωση του άξονα σε τουριστικό και οικονομικό επίπεδο, η Ένωση καλεί τους βουλευτές του νομού «να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων».

Σχετικά άρθρα

Η ΑΒΑΞ μειοδότησε για το Ιωάννινα – Κακαβιά

Ηπειρωτικός Αγών

Επαναπροκηρύσσεται το οδικό έργο «Ιωάννινα – Κακαβιά»

Ηπειρωτικός Αγών

Βήμα σημειωτόν για το Ιωάννινα – Κακαβιά