ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Κυκλικοί κόμβοι, φωτεινοί σηματοδότες και ανανέωση του στόλου στο ΕΣΠΑ

Στην αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του ΕΣΠΑ στοχεύει ο δήμος Ιωαννιτών για την υλοποίηση σημαντικών παρεμβάσεων, προσπαθώντας να καλύψει τους χαμηλούς ρυθμούς εντάξεων και απορρόφησης το προηγούμενο διάστημα.

Η ευθύνη, βέβαια, δεν ανήκει αποκλειστικά και μόνο στην προηγούμενη δημοτική αρχή, καθώς σε πολλές περιπτώσεις δεν είχαν ανοίξει οι προσκλήσεις, ώστε να υποβληθούν οι προτάσεις. Από την άλλη, βέβαια, η καθυστέρηση αυτή έδωσε τη δυνατότητα στις υπηρεσίες του δήμου να έχουν τον χρόνο για την ωρίμανση έργων και χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα για την πρόταση «Κατασκευή ισόπεδων κυκλικών κόμβων», που από τρεις κόμβους αρχικά, έφτασε στους πέντε κόμβους μετά την παράταση για την υποβολή προτάσεων.
Το δημοτικό συμβούλιο, στη συνεδρίαση της Τετάρτης, ενέκρινε την υποβολή προτάσεων, που αφορούν, εκτός από την κατασκευή ισόπεδων κόμβων, την αντικατάσταση και τον εκσυγχρονισμό φωτεινών σηματοδοτών και την αντικατάσταση οχημάτων με ενεργειακά.
Τα έργα, όπως τόνισε στις εισηγήσεις του ο αντιδήμαρχος Γιώργος Αρλέτος, έχουν πλήρως ώριμες μελέτες και θα υποβληθούν προς ένταξη στην πρόσκληση 81 της περιφέρειας Ηπείρου.
Η πρόταση για την κατασκευή ισόπεδων κυκλικών κόμβων είναι προϋπολογισμού 2,3 εκατομμυρίων ευρώ. Οι κόμβοι, που προβλέπονται στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, κάτι που αποτελούσε και προϋπόθεση για την υποβολή της πρότασης, είναι αυτή στο Δικαστικό Μέγαρο (Λ. Δωδώνης- Ναπ. Ζέρβα- Πυρσινέλλα- Κωνστ. Ελευθερίου- Εισαγγελέα Σπύρου), στη «Συνάντηση» (Λεωφόρος Γράμμου, Λεωφόρος Κωνσταντινουπόλεως και οδός Καλπακίου), στο παλιό «Χατζηκώστα» (Λεωφόρος Γ. Παπανδρέου– Κουντουριώτη– Πατρ. Ν. Ευαγγελίδη), στη συμβολή της λεωφόρου Γράμμου με την οδό Ι. Δραγούμη και στο Πανηπειρωτικό.

Οι φωτεινοί σηματοδότες

Το δεύτερο έργο, με προϋπολογισμό 780.000 ευρώ, περιλαμβάνει ολοκληρωμένη παρέμβαση στην υποδομή των φωτεινών σηματοδοτών που λειτουργούν με αρμοδιότητα του δήμου.
Αναλυτικά προβλέπεται:
■ Εγκατάσταση Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας και Ελέγχου Φωτεινής Σηματοδότησης για την online επιτήρηση της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών και της εξέλιξης του προγράμματος σηματοδότησης, τη διάγνωση των βλαβών, τη συλλογή δεδομένων λειτουργίας και μετρήσεων κυκλοφορίας, την εκ του μακρόθεν παραμετροποίηση και προγραμματισμό των ρυθμιστών και την εφαρμογή προσαρμοστικών στην κυκλοφορία μεθόδων ελέγχου της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών.
■ Ανάπτυξη κυκλοφοριακού μοντέλου και εκπόνηση ολοκληρωμένων στρατηγικών διαχείρισης της κυκλοφορίας. Για τη δημιουργία των στρατηγικών διαχείρισης κυκλοφορίας και την αξιολόγησή τους, θα διαμορφωθεί βαθμονομημένο κυκλοφοριακό μοντέλο προσομοίωσης της κυκλοφορίας σε μικροσκοπικό επίπεδο, με τη βοήθεια λογισμικού προσομοίωσης, με πλήρη αποτύπωση της ζήτησης για μετακινήσεις (π.χ. μητρώα προέλευσης-προορισμού), της προσφοράς (π.χ. αναλυτικά λειτουργικά χαρακτηριστικά του δικτύου σε επίπεδο λωρίδας), καθώς και του ελέγχου της κυκλοφορίας (π.χ. σηματοδότες και προγράμματα) και της ενημέρωσης των μετακινούμενων. Εκτός των κυκλοφοριακών δεδομένων, το κυκλοφοριακό μοντέλο θα έχει τη δυνατότητα προσομοίωσης περιβαλλοντικών δεδομένων, όπως εκπομπών CO2 των οχημάτων. Τα προγράμματα σηματοδότησης θα υπολογιστούν με γνώμονα την ελαχιστοποίηση του χρόνου αναμονής και του αριθμού στάσεων σε φωτεινούς σηματοδότες, καθώς και την επίτευξη συντονισμού με λειτουργία «πράσινου κύματος» όπου είναι εφικτό. Για την αξιολόγηση και εφαρμογή των στρατηγικών θα διαμορφωθούν οι απαραίτητοι δείκτες απόδοσης, οι οποίοι εκτός των κυκλοφοριακών δεδομένων θα μπορούν να αξιοποιούν και άλλα δεδομένα, όπως περιβαλλοντικά. Τέλος, οι στρατηγικές διαχείρισης κυκλοφορίας θα αξιολογούνται στο περιβάλλον προσομοίωσης πριν την εφαρμογή τους.
■ Εγκατάσταση Συστήματος Διαχείρισης Στρατηγικών και Παρακολούθησης της Κυκλοφορίας με στόχο την αύξηση της κυκλοφοριακής ικανότητας, τη βελτίωση των χρόνων διαδρομών σε επιλεγμένες διαδρομές και την ενημέρωση των μετακινούμενων.
■ Επέκταση των δυνατοτήτων των υφιστάμενων συστημάτων πληροφόρησης των μετακινούμενων μέσω καινοτόμων υπηρεσιών Συνεργατικών Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών.

Ανανέωση του στόλου

Η τρίτη πρόταση, με προϋπολογισμό 370.000 ευρώ, αφορά την ανανέωση του στόλου του δήμου και περιλαμβάνει την προμήθεια τεσσάρων απορριμματοφόρων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, που θα αξιοποιηθούν στην συλλογή σύμμεικτων και ανακυκλώσιμων και θα αντικαταστήσουν παλιά οχήματα, τεσσάρων ηλεκτροκίνητων οχημάτων ανατρεπόμενου κάδου που θα αξιοποιηθούν στην συλλογή μικροαπορριμμάτων και στη συλλογή πόρτα- πόρτα από στενά σημεία και πεζοδρόμους, ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος για τη συλλογή ογκωδών απορριμμάτων και ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών αποβλήτων, ενός ημιφορτηγού που θα μπορεί να φέρει πυροσβεστική αντλία, καθώς και ενός φορτηγού οχήματος δέκα τόνων που θα αξιοποιηθεί στη συλλογή ογκωδών απορριμμάτων, αποβλήτων πρασίνου και αποβλήτων ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού από κοινόχρηστους χώρους.

Ζήτημα πληρότητας των μελετών έθεσε η αντιπολίτευση

Στην έλλειψη πληρότητας των μελετών που αφορούν τα προς υποβολή έργα, εστιάστηκε η κριτική των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, που επέστησαν τον κίνδυνο να προκύψουν ζητήματα στο στάδιο της έγκρισής του από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του επιχειρησιακού προγράμματος «Ήπειρος».
Τόσο ο επικεφαλής της παράταξης «Ενότητα Πολιτών Νέα Γιάννενα» Θωμάς Μπέγκας όσο και ο δημοτικός σύμβουλος Θωμάς Γιωτίτσας εξέφρασαν την αγωνία τους σε σχέση με τις μελέτες, υπογραμμίζοντας ειδικά για τους κόμβους λείπουν οι εγκρίσεις περιβαλλοντικών όρων και κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, δύο απαραίτητα στοιχεία για να είναι ο φάκελος άρτιος. «Οι μόνες ώριμες και άρτιες προτάσεις που καταθέτετε, είναι αυτές που βρήκατε έτοιμες από τη δική μας δημοτική αρχή. Για τις υπόλοιπες επιτρέψτε μας να αγωνιούμε εξαιτίας έλλειψης πληρότητας των υποβαλλόμενων φακέλων», ανάφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μπέγκας.
Κριτική από την πλευρά της μείζονος αντιπολίτευσης ασκήθηκε και για την επιλογή της δημοτικής αρχής να ακυρώσει ώριμα έργα, με τον Θ. Μπέγκα να κάνει λόγο για λανθασμένη και ανεξήγητη στάση. «Η πρόταση για τις παρεμβάσεις στο Κάστρο εντάσσεται στην ίδια πρόσκληση (ν.52) της περιφέρειας Ηπείρου μαζί με τον ποδηλατοπεζόδρομο, από την πλατεία Μαβίλη έως το Πέραμα και την κεντρική πλατεία. Η δημοτική αρχή επιλέγει να χαρίσει 2,5 εκ. ευρώ, καθυστερώντας αναίτια την υποβολή πρότασης για τον ποδηλατοπεζόδρομο και άλλα 4,5 “παγώνοντας” το έργο της πλατείας, χωρίς να έχει άλλες έτοιμες μελέτες να εντάξει. Το ίδιο κάνει και στην πρόσκληση ν.81 της περιφέρειας, όπου οι προτάσεις της φτάνουν τα 4 εκ. ευρώ, όταν διατίθενται 24 εκ. ευρώ, επιλέγοντας να αφήσει έξω άλλα 3 εκ. ευρώ από το έργο της αντικατάστασης των λαμπτήρων με νέους τεχνολογίας led, μην υποβάλλοντας πρόταση», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Μπέγκας για να προσθέσει: «Ας μας εξηγήσει η δημοτική αρχή πως χαρίζει 10 εκ. ευρώ για τρία ώριμα έργα. Ας εξηγήσει στους Γιαννιώτες την επιλογή της να χαθούν αυτά τα χρήματα».
Περισσότερο τεχνική και λιγότερο πολιτική ήταν η κριτική, που ασκήθηκε από την πλευρά της κ. Καλογιάννη, η οποία στάθηκε στο ότι οι εισηγήσεις δε συνοδεύονται από προϋπολογισμούς δημοπράτησης και μελέτης, τεχνικές προδιαγραφές και τεχνικά δελτία, ενώ δε γίνεται γνωστό αν απαιτούνται Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων καθώς και αν υφίστανται οι αναγκαίες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις από την Εφορεία Αρχαιοτήτων επί των οριστικών μελετών. Η επικεφαλής της παράταξης «Ιωάννινα_2023» κατηγόρησε τη δημοτική αρχή για πλήρη έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδιασμού και χαρακτήρισε τις εισηγήσεις «ευχολόγια».

Σχετικά άρθρα

Έκλεισε και η εκκρεμότητα της χρηματοδότησης

Αποστόλης Τζελέτας

ΕΣΠΑ on the road με ενημερωτικές δράσεις και μουσική

Ηπειρωτικός Αγών

Γ. Αρλέτος: «Προτεραιότητα ήταν και θα είναι οι δημότες»

Γεωργία Χαλάτση