Απώτερο σκοπό του συνεδρίου αποτέλεσε η ενδυνάμωση του γλωσσικού γραμματισμού των μαθητών και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, που είναι απαραίτητες για τη διαμόρφωση των νέων ως εγγράμματων, δημοκρατικών και κριτικά σκεπτόμενων ανθρώπων και πολιτών μέσα από οργανωμένες μαθητικές εργασίες, που συνάδουν με το θέμα του Συνεδρίου και τη φιλοσοφία των Προγραμμάτων Σπουδών των φιλολογικών μαθημάτων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, τα οποία και εμπλουτίζουν.
Συγκεκριμένα, ο Τομέας Κλασικής Φιλολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηπείρου, έδωσαν την ευκαιρία σε δεκάδες σχολείων και σε εκατοντάδες μαθητών να γίνουν κοινωνοί της ερευνητικής μεθόδου έκφρασης των αναφορών και απόψεών τους για την αντι-βία στη ζωή τους με την υλοποίηση πολυτροπικών δράσεων υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτικών τους.
Με σεβασμό στο δικαίωμα, που απορρέει από τη Διεθνή Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, πραγματοποιήθηκε η δημιουργική αυτή συνάντηση συμμαθητών από διαφορετικά Γυμνάσια και Λύκεια της Ηπείρου για την ανταλλαγή κριτικών και τεκμηριωμένων απόψεων σχετικά με την ειρηνική σχολική ζωή και την άμβλυνση της βίας στα σχολεία.
Στο πλαίσιο αυτό, η μία εκ των δύο ομάδων του 1ου Γυμνασίου Ανατολής, με υπεύθυνους καθηγητές τη Χρυσούλα Γεωργοπούλου και τον Παναγιώτη Βούλγαρη, επέλεξε να ορθώσει τον λόγο της ενάντια στη βία, όπως ήταν ο στόχος του μαθητικού συνεδρίου, μέσα από δύο έργα, τον «Περικλέους Επιτάφιο» του Θουκυδίδη και την «Ελένη» του Ευριπίδη. Η παρουσίαση της ομάδας περιελάμβανε εισήγηση με τίτλο «Το αρχαίο κάλλος ως απάντηση στη βία του πολέμου: «Επιτάφιος του Περικλή» – «Ελένη του Ευριπίδη» Εφαρμόζοντας την Κριτική Ανάλυση Λόγου (ΚΑΛ)», αλλά και αναπαράσταση αποσπασμάτων από τη θεατρική ομάδα του σχολείου, και συγκεκριμένα του Προλόγου και του Α΄ Στάσιμου από την «Ελένη» του Ευριπίδη.
Οι τρεις εισηγήτριες, Ιόλη Ευθυμιάδη, Βιβή Μιχαηλίδου και Χαρά Παπαδήμα, μαθήτριες της Γ΄ τάξης, εφαρμόζοντας την Κριτική Ανάλυση Λόγου, ανέδειξαν το επιχείρημα κατά της βίας, όπως αυτό σχηματίζεται στα δύο αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής διανόησης, που αποτελούν φωτεινούς σηματοδότες και σε σύγχρονα φαινόμενα βίας και εκφοβισμού.
Ακολούθως, η θεατρική ομάδα του σχολείου (Ευθαλία Κωλέτση, Θοδωρής Γκογκάκης, Δημήτρης Κλουκίνας, Αναστασία Κουβεντάρη, Γιώργος Γούσης, Αφροδίτη Αποστολίδου, Κωνσταντίνος Βαρέλης, Κωνσταντίνος Κουτσολιάπης, Άλκης Κούκος, Ηρακλής Πάτσης , Χρήστος Παπαγιάννης, Αθηνά Τάσση, Αντιγόνη –Μαρία Παπουτσή, Δανάη Λάμπρη, Εριέττα Λιόλη, Ιωάννα Χατζή, Ιωάννα Χρόνη, Καλλιόπη Καραμάνη, Κατερίνη Μιχάλη, Κωνσταντίνα Καρακούση, Κωνσταντίνα Πραμαντιώτη, Κωνσταντίνα Σιώζου, Μιράντα Κολιγιώτη, Χριστίνα Γεωργούλη, Φίλιππος Γκογκάκης), υπό την καθοδήγηση των δύο υπεύθυνων καθηγητών παρουσίασαν αποσπάσματα του έργου στα οποία επικεντρώνεται το αντιπολεμικό μήνυμα. Η παρουσίαση της ομάδας, που απέσπασε το θερμό χειροκρότημα και τα θετικά σχόλια των διοργανωτών, προβλήθηκε στο σχετικό αφιέρωμα τοπικού καναλιού, γεμίζοντας τους μικρούς μαθητές με ικανοποίηση και δίνοντάς τους κίνητρο για παρόμοιες μελλοντικές συμμετοχές.
«Η παρουσίαση του πολυτροπικού Power point, με τίτλο «Σχολική Δια-μεσο-λάβηση: μία σύγχρονη … Αριστοτέλεια «Μεσότης» ως ασπίδα του «Φιλητού» των εφήβων, αποτέλεσε την εισήγηση της δεύτερης ομάδας των μαθητών του 1ου Γυμνασίου Ανατολής στο μαθητικό συνέδριο, υπό την καθοδήγηση των φιλολόγων Ολυμπίας Μπακάλη, Χάιδως Πανταζάκου και Θεοδώρας Πέτσιου.
Η ιδέα της «ζεύξης» του σύγχρονου με τον αρχαίο λόγο, του Οδηγού του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για τη σχολική διαμεσολάβηση και των Ηθικών Νικομαχείων του Φιλοσόφου Αριστοτέλη (Ανθολόγιο Φιλοσοφικών Κειμένων Γ΄ Γυμνασίου), πρόταση της Διευθύντριας Ολ. Μπακάλη στην ομάδα της, μετουσιώθηκε σε πρωτόγνωρη έρευνα των εφήβων μαθητών μέσα από την Ανάλυση Λόγου και στην επακόλουθη δημιουργία του δικού τους σύγχρονου κώδικα δεοντολογίας της μαθητικής διαμεσολάβησης ως ορθής στάσης ζωής, που οδηγεί στην αποφυγή της βίας, στην επίλυση των συγκρούσεων και στην καλλιέργεια του «ανήκειν», της συμπερίληψης, της ενσυναίσθησης, της συνεργατικότητας.
Παίζοντας με λέξεις και νοήματα (μέσον-άκρον-δια-μεσο-λάβηση …), οι έφηβοι ερευνητές από το Γ2, Γ3, Β2, Β3, Α1 χάραξαν τη μέση οδό στον σχολικό τους βίο: ενδιαφέρον και όχι αδιαφορία ή υπερβάλλοντα ζήλο. Όρθωσαν, εν τέλει, τη δική τους «μεσότητα» απέναντι στη βία και την απραξία μαθαίνοντας να υπερασπίζονται ενεργά αλλά χωρίς ακρότητες αυτό που αξίζει να αγαπούν: το δικαίωμα για δίκαιη, δημοκρατική ζωή στο σχολείο (το φιλητό τους).
Θερμές ευχαριστίες εκφράζονται προς την καθηγήτρια Καλλιτεχνικών Μαρία Μπρούζου, η οποία διάνθισε με τις καλλιτεχνικές της πινελιές την παρουσίαση των παιδιών, παράλληλα με τη μουσική επένδυση ηλεκτρικών κιθάρων και μπάσου, καθώς και της χορωδίας, που πλαισίωσαν την εισήγηση με το τραγούδι «Δυο χέρια σαν κι αυτά», υπό την καθοδήγηση του μουσικού Παναγιώτη Βούλγαρη.
Οι μαθητές, που παρουσίασαν την εργασία, ήταν οι ακόλουθοι αρχηγοί ή μέλη των πέντε μαθητικών ομάδων: Βάρσου Νεφέλη-Β, Βασιλάκη Νικολέτα-Γ, Βασιλειάδης Ευάγγελος-Γ, Κολοκύθα Βλασία-Γ, Κωστής Κωνσταντίνος-Β, Μαρκουτσάκης Μάριος-Β, Νίκου Μαρία-Γ, Πούλιου Ιωάννα-Μαρία-Α, Ρούμπου Χριστίνα-Γ, Φούφα Δήμητρα-Γ, Χριστοφορίδη Μαρίνα-Γ. Την μπάντα με τη χορωδία αποτέλεσαν οι Δάφνη Ρούμπου-Παναγιώτα Χριστοφορίδου (ηλεκτρικές κιθάρες), Δανάη Λάμπρη (μπάσο). Βλασία Κολοκύθα, Μαριαλένα Κωνσταντή, Έλενα Λιάσκα, Κωνσταντίνα Ρούμπου, Χριστίνα Ρούμπου, Μαρία-Αγάπη Φελέκη.
Η διευθύντρια του 1ου Γυμνασίου Ανατολής και εκ μέρους του Συλλόγου Διδασκόντων του σχολείου, συγχαίρει θερμά τους μαθητές, καθώς και τους εκπαιδευτικούς των δύο ομάδων, που έστειλαν πνοή αισιοδοξίας για ένα μέλλον χωρίς βία. Ένα μεγάλο ευχαριστώ απευθύνεται και στη σύμβουλο εκπαίδευσης Φιλολόγων Ιωαννίνων δρ. Μαρούλα Παπαευσταθίου-Τσάγκα για την παιδαγωγική της καθοδήγηση στο έργο των δύο ομάδων του σχολείου, καθώς και στην ΠΕΔΙΕΚ Ηπείρου, που με το Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έδωσε την ευκαιρία συμμετοχής σε αυτή τη δημιουργική και εμπνευσμένη δράση.
1ο Γυμνάσιο Ανατολής – Διπλή συμμετοχή στο 1ο Πανηπειρωτικό Μαθητικό Συνέδριο ενάντια στη βία
Με δύο εισηγήσεις/δράσεις συμμετείχε το 1ο Γυμνάσιο Ανατολής στο 1ο Πανηπειρωτικό Μαθητικό Συνέδριο, με τίτλο «”Πάρε τη λέξη μου δώσ’ μου το χέρι σου”: Ορθώνοντας τον λόγο μας ενάντια στη βία», το οποίο διεξήχθη την Πέμπτη 27 Μαρτίου στον χώρο του Συνεδριακού Κέντρου «Κάρολος Παπούλιας» του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
