ΠολιτισμόςΑίθουσα Σύνταξης

«Νόρα»- Ένα έργο που μιλά και στο σήμερα

Ένα τολμηρό έργο ακόμη και σήμερα, αν και γράφτηκε το 1879, αποτελεί η «Νόρα» του κορυφαίου νορβηγού δραματουργού Ερρίκου Ίψεν, που παρουσιάζει από το Σάββατο η κεντρική σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Ιωαννίνων.

Ενόψει της πρεμιέρας, οι συντελεστές της παράστασης μίλησαν για το έργο, αλλά και τη συνεργασία τους με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων, τονίζοντας ιδιαίτερα τη σχέση τους με την πόλη, ως μία απάντηση στη συζήτηση που άνοιξε το προηγούμενο διάστημα για τις επιλογές της καλλιτεχνικής διευθύντριας Ελένης Δημοπούλου.
Απάντηση, που έδωσε και η ίδια, όταν ρωτήθηκε σχετικά. «Πάντα, από τότε που ανέλαβα την καλλιτεχνική διεύθυνση, σε όλες τις παραγωγές συμμετέχουν γιαννιώτες ηθοποιοί, οι οποίοι μπορεί όμως να μην είναι αυτοί που γνωρίζουμε. Στη συγκεκριμένη παραγωγή συνεργάζονται μαζί μας ο Γιάννης Κοντός, η Χαρά Ζησιμάτου, η οποία πολιτογραφήθηκε Γιαννιώτισσα, και η Ανδρομάχη Βαλαή που παίζει τσέλο επί σκηνής, ενώ επιστρέφουν πολλοί άνθρωποι, που συνεργάστηκαν στο παρελθόν με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Θα συνεχίσουμε να αναζητούμε ηθοποιούς, που έχουν καταγωγή και κατοικούν στα Γιάννενα», τόνισε χαρακτηριστικά.
Τη χαρά για την επιστροφή της στα Γιάννενα εξέφρασε η σκηνοθέτης Μαρία Μαγγανάρη, η οποία ήρθε για πρώτη φορά στην πόλη ως φοιτήτρια της Φιλολογίας, επέστρεψε ως ηθοποιός του 2016 και μετά από άλλα 14 χρόνια επιστρέφει ξανά ως σκηνοθέτης, κάνοντας λόγο για μια σχέση συγγένειας με τα Γιάννενα.
Μιλώντας για τη «Νόρα», τόνισε πως πρόκειται για ένα έργο με μεγάλη αξία για πολλούς λόγους, πέραν του ότι είναι ένα αριστοτεχνικά γραμμένο ψυχογράφημα. «Το έργο δε μιλά απλώς για την κρίση μέσα στον γάμο. Θέτει ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη γυναικεία αυτοπραγμάτωση, αν και γραμμένο από έναν άνδρα, σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία το 1879», ανέφερε, μεταξύ άλλων και ευχαρίστησε έναν προς έναν όλους τους συντελεστές της παράστασης. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην κ. Δημοπούλου, ευχαριστώντας την για τη μεγάλη ευκαιρία να της εμπιστευτεί κάτι πολύτιμο.
Για ένα έργο, που, αν και γράφτηκε 140 χρόνια πριν, παραμένει επίκαιρο έκανε λόγο η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Ελένη Δημοπούλου, η οποία κρατά και τον ρόλο της Άννας στην παράσταση. «Η απαράμιλλη ψυχογραφική διεισδυτικότητα της ιψενικής γραφής, που μιλά για την ανάγκη του ατόμου για αυτοπραγμάτωση και το ζήτημα της γυναικείας χειραφέτησης, αποδεικνύει πως αυτό το κλασικό αριστούργημα συνεχίζει να μιλά στις σύγχρονες αγωνίες μας με τρόπο επείγοντα και επιτακτικό», τόνισε και ευχαρίστησε τη σκηνοθέτη και τους συνεργάτες της, αλλά και όλους τους εργαζόμενους του ΔΗΠΕΘΕ «για τον μόχθο, τον ενθουσιασμό και την αγάπη που δείχνουν για το θέατρο».
Μια επανάσταση για την ελευθερία και των δύο φύλων χαρακτήρισε το έργο ο Γιωργής Τσαμπουράκης, ο οποίος υποδύεται τον Τόρβαλντ Χέλμερ, εστιάζοντας στη σημασία του ότι γράφτηκε από έναν άνδρα. «Ας είναι μια συνειδητοποίηση για τον άνδρα, με ποιον τρόπο αγαπάμε τη γυναίκα», τόνισε και πρόσθεσε πως το έργο έχει να πει κάτι σε όλους τους άνδρες.
Πολύ περήφανη για τον ρόλο της ως «Νόρα» δήλωσε η Βίκυ Κατσίκα, κάνοντας λόγο για τον καλύτερο ρόλο που έχει κληθεί να ερμηνεύσει.
Ο Βαγγέλης Χατζηνικολάου, ο οποίος κλήθηκε να αντικαταστήσει στον ρόλο του Γκρόγκσταντ τον Γιώργο Ντάσκα, λόγω ενός σοβαρού θέματος υγείας, δήλωσε επίσης χαρούμενος για την επιστροφή του στα Γιάννενα, αλλά και για τη συνεργασία του με την Ελένη Δημοπούλου. Ως προς το έργο, ανέφερε χαρακτηριστικά πως δεν είναι ένα μικρό αστικό δραματάκι, αλλά ένα μεγάλο έργο, που ανατρέπει ένα πατριαρχικό σύστημα και ένα καπιταλιστικό σύστημα, που αρχίζει να θεριεύει εκείνη την εποχή.
Η Χαρά Ζησιμάτου, η Λίντε της παράστασης, ευχαρίστησε την Ελένη Δημοπούλου και τη Μαρία Μαγγανάρη, λέγοντας πως είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζεται με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και απεύθυνε ανοιχτή πρόσκληση στο κοινό της πόλης.
Χαρούμενος για το ότι του δίνεται η δυνατότητα να παίξει στην πόλη του, δήλωσε και ο Γιαννιώτης Γιάννης Κοντός, που υποδύεται τον γιατρό Ρανκ, χαρακτηρίζοντας και αυτός το έργο «επανάσταση».
Στη μουσική της παράστασης αναφέρθηκε, τέλος, η Τατιάνα Ζωγράφου, η οποία αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σχέση της με την πόλη, καθώς είναι σαν να γυρνάει στο σπίτι της, αφού έζησε πέντε χρόνια κατά τη διάρκεια των σπουδών της.
Το παρών στη συνέντευξη τύπου έδωσε και ο δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ, ο οποίος έκανε λόγο για μια εμβληματική παράσταση ενός ξεχωριστού έργου του Ίψεν. Ο κ. Ελισάφ ευχαρίστησε την κ. Δημοπούλου και όλους τους συντελεστές της παράστασης για την προσπάθεια που καταβάλλουν, ευχόμενος καλή επιτυχία, ενώ θέλησε να τοποθετηθεί και ως προς την κριτική που υπήρξε για τις επιλογές, λέγοντας: «Το ζητούμενο δεν είναι η εντοπιότητα, είναι ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση».

Η υπόθεση

Είναι Χριστούγεννα. Η Νόρα και ο Τόρβαλντ Χέλμερ είναι παντρεμένοι εδώ και οκτώ χρόνια. Έχουν τρία παιδιά. Οι οικονομικές δυσκολίες δεν έχουν καταφέρει να «λερώσουν» τη ζωή τους μέχρι τώρα. Όλα μοιάζουν ιδανικά. Ιδιαίτερα με τον ερχομό του νέου έτους, που ο Τόρβαλντ πρόκειται να αναλάβει τη διοίκηση της Μετοχικής Τράπεζας. Τώρα όλα θα γίνουν ακόμη πιο εύκολα. Η καλή αμοιβή του υπόσχεται ένα πιο υψηλό επίπεδο ζωής. Το παρελθόν, όμως, δεν αφήνει το μέλλον στην ησυχία του. Ένα κρυμμένο μυστικό θα βγει στο φως για να ανατρέψει τις ισορροπίες, να σαρώσει τα ζωτικά ψεύδη ενός γάμου ανάμεσα σε δύο συζύγους ξένους, όπως αποκαλύπτεται, μεταξύ τους, να αναδείξει τις διαφορετικές αντιλήψεις της αντρικής και γυναικείας συνείδησης για τη ζωή, οδηγώντας τελικά σε μια επώδυνη, απελευθερωτική, ζωτική αυτογνωσία.
Στο έργο, η αντρική αίσθηση της ταυτότητας έρχεται σε σύγκρουση με την έλλειψη γυναικείας ταυτότητας. Με το φινάλε του μοιάζει να υπονοείται ότι, όταν η ανδροκρατούμενη κοινωνία αποτελέσει παρελθόν, όταν η υποκρισία της αστικής ηθικής ξεσκεπαστεί, ένας νέος κόσμος θα αναδυθεί, μια κοινωνία με ισοτιμία ανάμεσα στα δύο φύλα, με δυνατότητα προσωπικής εξέλιξης και ελευθερίας του ατόμου, με ένα νομικό σύστημα που να υπηρετεί τον άνθρωπο.

Η ταυτότητα της παράστασης

Η σκηνοθεσία είναι της Μαρίας Μαγκανάρη και συνεργάτης δραματουργός είναι η Σοφία Ευτυχιάδου. Παίζουν οι Βίκυ Κατσίκα (Νόρα), Γιωργής Τσαμπουράκης (Τόρβαλντ), Γιάννης Κοντός (Ρανκ), Χαρά Ζησιμάτου (Λίντε), Βαγγέλης Χατζηνικολάου (Γκρόγκσταντ) και Ελένη Δημοπούλου (Άννα). Τσέλο επί σκηνής Ανδρομάχη Βαλαή. Ενορχήστρωση – μεταγραφή Θωμάς Κοντογεώργης. Στην ηχογραφημένη μουσική παίζουν οι Βαγγέλης Ζωγράφος (κοντραμπάσο), Πάνος Κανελλόπουλος (μαντολίνο), Θωμάς Κοντογεώργης (πιάνο), Μιχάλης Πορφύρης (βιολοντσέλο). Το έργο παρουσιάζεται σε μετάφραση Γιώργου Σκεύα, τα σκηνικά-κοστούμια δημιούργησε η Ευαγγελία Κιρκινέ, η μουσική είναι της Τατιάνας Ζωγράφου και οι φωτισμοί της Μαρίας Γοζαδίνου, η οποία είναι και βοηθός σκηνοθέτη.

Info

Η παράσταση θα παίζεται στο Καμπέρειο Θέατρο κάθε Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, στις 9 το βράδυ, και Κυριακή στις 7 το απόγευμα. Η πρεμιέρα θα γίνει αύριο Σάββατο στις 9 το βράδυ.
Τα εισιτήρια κοστίζουν 10 ευρώ (κανονικό), 7 ευρώ (μαθητές, φοιτητές, στρατευμένοι, πολύτεκνοι και άτομα άνω των 65 ετών), 3 ευρώ (κάτοχοι κάρτας ανεργίας και ΑμεΑ). Ομαδικά εισιτήρια (άνω των 20) για φορείς, συλλόγους και σωματεία: 7 ευρώ.
Προπώληση στο viva.gr και στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων (Παπάζογλου 5, Αρχοντικό Πυρσινέλλα, 9 το πρωί έως 3 το μεσημέρι). Πληροφορίες και κρατήσεις στα τηλέφωνα 6955998405 (Μαρία Κεβρεκίδου) και 2651025670 (ώρες γραφείου).

Παρεμβάσεις στο Καμπέρειο και το Αρχοντικό Πυρσινέλλα

Στην αρχή της συνέντευξης τύπου για την πρεμιέρα του έργου, ο δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ αναφέρθηκε και στην προσπάθεια που έχει ξεκινήσει για την ανακαίνιση του Καμπερείου και τη βελτίωση των υλικοτεχνικών υποδομών, καθώς ήδη αναβαθμίστηκαν οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις του θεάτρου ενώ ολοκληρώνεται η ανακατασκευή του φουαγιέ, ώστε να παρέχονται καλύτερες υπηρεσίες στους θεατές. Το επόμενο διάστημα και μετά το τέλος της παράστασης της Κεντρικής Σκηνής, θα συνεχιστούν οι παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης του Καμπερείου, ενώ θα ξεκινήσουν και παρεμβάσεις στα γραφεία του ΔΗΠΕΘΕ στο Αρχοντικό Πυρσινέλλα.

Σχετικά άρθρα

«Δούλες» για επτά ακόμη παραστάσεις και με μία συζήτηση

Συνέχεια παραστάσεων για τις «Δούλες»

Ένας ελάχιστος φόρος τιμής