ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Πρώτο βήμα με μακρά συνέχεια

Πολύ δρόμο μπροστά της έχει η μεταφορά του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στην εφαρμογή, ωστόσο παραμένει ένα σημαντικό εργαλείο, το οποίο αναδεικνύει τις κατευθύνσεις που θα πρέπει να ακολουθήσει η πόλη των Ιωαννίνων τα επόμενα χρόνια.

Τα ΣΒΑΚ, εξάλλου, αποτελούν κοινή πρακτική και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, όχι μόνο επειδή εφαρμόζονται με επιτυχία στο εξωτερικό, αλλά επειδή αποτελούν μια βασική προϋπόθεση, προκειμένου να αναζητηθούν και αντληθούν χρηματοδοτήσεις. Επιπλέον, δίνουν έναν «μπούσουλα» για τις παρεμβάσεις, που θα πρέπει να γίνουν σε επίπεδο κινητικότητας μακροχρόνια, καθιστώντας δυνατή μια «συνέχεια» σε επίπεδο σχεδιασμού και εκτέλεσης.
Το ΣΒΑΚ της πόλης των Ιωαννίνων παρελήφθη την Τετάρτη και τυπικά από το δημοτικό συμβούλιο, χωρίς να λείψουν οι ενστάσεις για κάποιες από τις προτάσεις των μελετητών, που αφενός χρειάζονται χρόνο για να εμπεδωθούν στη συνείδηση και την καθημερινότητα του πολίτη, αφετέρου προϋποθέτουν συνολικές αλλαγές, που δεν μπορούν να γίνουν από τη μία ημέρα στην άλλη.
Η εμβληματική, για παράδειγμα, πεζοδρόμηση της Αβέρωφ και του παραλίμνιου δρόμου στοχεύει πράγματι στην ενοποίηση της πιο τουριστικής περιοχής με το εμπορικό και διοικητικό κέντρο, ωστόσο υπάρχουν -και εκφράστηκαν κατά τη συνεδρίαση- επιφυλάξεις, ως προς τη λειτουργικότητα μιας τέτοιας παρέμβασης, σε μια πόλη που το κυκλοφοριακό και η έλλειψη θέσεων στάθμευσης αποτελούν καθημερινό «βραχνά».
Ωστόσο, η κατεύθυνση είναι σωστή τόσο για λόγους κινητικότητας, όσο και για λόγους ανάδειξης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Ο ακριβής, όμως, σχεδιασμός θα προκύψει από τις μελέτες εφαρμογής, που αποτελούν το επόμενο και ίσως πιο σημαντικό στάδιο.
«Για πρώτη φορά ο δήμος Ιωαννιτών έχει στα χέρια του ένα επιστημονικό εργαλείο για την οργάνωση της πόλης με ορίζοντα εικοσαετίας. Οφείλουμε να παραλάβουμε την μελέτη του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και να προχωρήσουμε μπροστά», τόνισε, κλείνοντας τη συζήτηση ο δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, τονίζοντας πως η προσέγγιση είναι συνολική και όχι μόνο για το κέντρο των Ιωαννίνων, στο οποίο δίνεται ίσως μεγαλύτερη βαρύτητα.
Στην εισήγησή της, η αρμόδια αντιδήμαρχος Ελένη Βασιλείου τόνισε αρχικά ότι η συζήτηση για το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κιητικότητας δεν αφορά ένα απλό, καθημερινό υπηρεσιακό ζήτημα, αλλά το «όραμα για το μέλλον του δήμου και των συμπολιτών μας». «Το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας δεν είναι μια συμβατική μελέτη πολεοδομικού, κυκλοφοριακού, συγκοινωνιακού ή περιβαλλοντικού χαρακτήρα, αλλά αποτελεί ένα ευρύτερο στρατηγικό σχέδιο, μια στρατηγική μελέτη. Προϋποθέτει ένα σαφές όραμα και εφαρμόζει μέτρα, πολιτικές, έργα και δράσεις, προκειμένου να εξασφαλίσει τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των αναγκών για κινητικότητα των ανθρώπων και των επιχειρήσεων», τόνισε.
Η παρουσίαση του σχεδίου έγινε από τον υπεύθυνο της μελετητικής ομάδας, συγκοινωνιολόγο Χρυσόστομο Ριζομυλιώτη, ο οποίος απάντησε σε όλες τις ερωτήσεις που κατατέθηκαν από τους δημοτικούς συμβούλους.

Επιφυλάξεις από το Σώμα

Για «ασκήσεις επί χάρτου» έκανε λόγο ο εισηγητής της «Ανεξάρτητης Δημοτικής Πρωτοπορίας» Σπύρος Κωνσταντόπουλος, ζητώντας ενδελεχή μελέτη. Η παράταξη υπερψήφισε την παραλαβή της μελέτης, αλλά εξέφρασε επιφυλάξεις ως προς τον σχεδιασμό, όπως ανέφερε ο επικεφαλής Ν. Γκόντας.
«Παρά το ότι η παράταξη είναι ανεπιφύλακτα υπέρ των πεζοδρομήσεων, όπως της οδού Αβέρωφ και της Διονυσίου Φιλοσόφου, αυτές απαιτούν ενδελεχή και σοβαρή μελέτη. Άλλωστε, έπρεπε να ληφθεί υπόψη ο διαγωνισμός για την ενοποίηση των χώρων του κέντρου της πόλης με την παραλίμνια περιοχή, που είχε εκπονηθεί και ολοκληρωθεί επί δημαρχίας μου με συμμετοχή εκατοντάδων μελετητών και η οποία δυστυχώς αγνοήθηκε παντελώς. Ωστόσο, για το μεν θέμα της παραλαβής του ΣΒΑΚ, που είναι τελείως τυπικό, καθόσον αφορά την πληρωμή ή όχι των μελετητών, η παράταξή μας ψηφίζει την παραλαβή της. Όσον αφορά το περιεχόμενο του ΣΒΑΚ, εκφράζω σοβαρές επιφυλάξεις», σημείωσε.
Στο ίδιο μήκος κινήθηκε και ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Β. Κοσμάς, ο οποίος ψήφισε θετικά τη μελέτη και λευκό για το περιεχόμενο, μέχρι να ολοκληρωθούν οι μελέτες εφαρμογής.
Θετική ψήφο έδωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Πολίτες για την Ανατροπή» Λάζαρος Νάτσης, σημειώνοντας ότι το σχέδιο δίνει κατευθύνσεις, ενώ έδωσε έμφαση στο ζήτημα των μέσων μαζικής μεταφοράς και την αλλαγή στο μοντέλο μετακίνησης.
Η παράταξη «Γιάννενα Τώρα» καταψήφισε με τον επικαφαλής της Άρη Μπαρτζώκα να ζητά να μην παραληφθεί η μελέτη, αλλά να συμπληρωθεί και να επανασυζητηθεί, εκφράζοντας δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι δίνει μόνο δύο εναλλακτικές προτάσεις για το κέντρο της πόλης. «Στην παρούσα της μορφή διαβλέπουμε ότι θα είναι άλλη μια μελέτη, που θα μείνει να κιτρινίζει σε κάποιο συρτάρι», σημείωσε.
Τέλος, αρνητική ήταν και η στάση του Β. Καφαράκη από τη ΔΡΑΣΥ, ο οποίος σημείωσε ότι το ΣΒΑΚ δεν καλύπτει τια ανάγκες των πολιτών, που καθημερινά αντιμετωπίζουν πλείστα προβλήματα και σε επίπεδο μετακίνησης και συγκοινωνιών.
Επιφυλάξεις εξέφρασαν και οι κ.κ. Μανταλόβας και Γκέγκας από τη συμπολίτευση, υπερψηφίζοντας όμως το ΣΒΑΚ και καταθέτοντας τις δικές τους παρατηρήσεις.

Οι κυριότερες παρεμβάσεις

Κύρια παρέμβαση εμβληματικού χαρακτήρα αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Αβέρωφ, από την οδό Ελ. Βενιζέλου έως την οδό Εθν. Αντιστάσεως, και στη συνέχεια της Λεωφόρου Καραμανλή έως και την πλατεία Μαβίλη.
Αντίστοιχου εμβληματικού χαρακτήρα παρέμβαση αποτελεί η πεζοδρόμηση της οδού Ανεξαρτησίας (στο τμήμα της από την οδό Ζωσιμάδων έως την οδό Μητροπόλεως), για την οποία έχει πρόσφατα κατατεθεί πρόταση για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα για τη δημιουργία Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου (Open Mall), καθώς και του τμήματος της Μητροπόλεως από Αντιστάσεως έως Άννης Κομνηνής.
Ο άξονας Γιοσέφ Ελίγιά – Κουντουριώτου παραμένει ανοικτός στην κυκλοφορία και συνδέει τη Λεωφόρο Γ. Παπανδρέου με την οδό Γαριβάλδη και τη Λεωφόρο Αρχ. Μακαρίου, ενώ προτείνει την πεζοδρόμηση όλου του παραλίμνιου μετώπου από την είσοδο/έξοδο του χώρου στάθμευσης νότια του κάστρου (Θεατράκι Σκάλας) έως την Πλατεία Μαβίλη.
Το ΣΒΑΚ προτείνει, επίσης, την αναδιάρθρωση λεωφορειακών γραμμών. τη δημιουργία μιας νέας κυκλικής διαδρομής, η οποία θα διατρέχει κατά κύριο λόγο την πεζοδρομημένη περιοχή και θα ενώνει το εμπορικό κέντρο με το Κάστρο και την παραλίμνια ζώνη.
Σύμφωνα με το ΣΒΑΚ, ο προγραμματιζόμενος εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση της λιμναίας συγκοινωνίας στην Παμβώτιδα παρουσιάζει πολλαπλά οφέλη, σε επίπεδο κινητικότητας, περιβάλλοντος και τουριστικής ανάδειξης.
Στην κεντρική περιοχή της πόλης προτείνεται η διαμόρφωση περίπου 2.950 θέσεων ελεγχόμενης στάθμευσης, εκ των οποίων 1.830 θέσεις αποκλειστικής χρήσης κατοίκων, 380 θέσεις στάθμευσης με πληρωμή βραχείας διάρκειας και 740 θέσεις στάθμευσης με πληρωμή μακράς διάρκειας.
Σε ό,τι αφορά τη στάθμευση μεγάλων οχημάτων, προτείνεται η δημιουργία χώρου στάθμευσης μεγάλων φορτηγών στην περιοχή της ΒΙΠΕ και η δημιουργία χώρου στάθμευσης αναμονής τουριστικών λεωφορείων στο Πέραμα
Επίσης, περιλαμβάνεται βασικό δίκτυο ποδηλατοδρόμων μήκους 47 χλμ., χωρίς να συνυπολογίζονται οι διαδρομές δια μέσω των οδών ήπιας κυκλοφορίας και των τοπικών πεζοδρόμων στις γειτονιές.

Σχετικά άρθρα

Βούληση για πιο στενή συνεργασία

Προσδοκίες για αύξηση επισκεπτών από την Κύπρο

Τη δέσμευση για ημικόμβο στο Δρίσκο χαιρετίζει ο Δήμος Ιωαννιτών