ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Τρίτη και… φαρμακερή για κόμβο στο Πανηπειρωτικό

Έναν νέο κυκλικό κόμβο, σε ένα σημείο το οποίο θα έπρεπε να έχει προτεραιοποιηθεί έναντι άλλων, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου και της επικινδυνότητάς του, πρόκειται να κατασκευάσει η Περιφέρεια Ηπείρου.

Ο λόγος για τον κόμβο στη διασταύρωση Ε.Ο. Ιωαννίνων – Αντιρρίου, οδού Ιωαννίνων και συνδετήριας περιφερειακής οδού πόλης, στο ύψος του Πανηπειρωτικού Σταδίου και των πρώην ΤΕΙ. Ένα κομβικό σημείο, που η σημερινή ρύθμιση με τη χρήση φωτεινών σηματοδοτών είναι εμφανώς προβληματική, δοκιμάζοντας την υπομονή των οδηγών, ενώ σχεδόν καθημερινά είναι και τα τροχαία. Κάποια δε εξ αυτών έχουν ως κατάληξη σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους, όπως πρόσφατα, με τη θανάσιμη παράσυρησ μιας 21χρονης φοιτήτριας, στην προσπάθειά της να διασχίσει τον δρόμο.

Η Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Ηπείρου ενέκρινε στη χθεσινή της συνεδρίαση τις διαδικασίες για τη δημοπράτηση του ισόπεδου κυκλικού κόμβου, έργο προϋπολογισμού 556.000 ευρώ, το οποίο θα χρηματοδοτήσει από τον προϋπολογισμό της.

Η προώθηση των διαδικασιών για την κατασκευή του κόμβου, σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται ότι υπαγορεύθηκε από την έντονη κριτική, που ασκήθηκε στην περιφερειακή αρχή, μετά το πρόσφατο θανατηφόρο τροχαίο. Ωστόσο, η προεργασία είχε ξεκινήσει μερικές εβδομάδες νωρίτερα και έχει να κάνει κατά βάση με την ολοκλήρωση του έργου ανακατασκευής της οδού Σταύρου Νιάρχου, που εκτιμάται πως θα εντείνει ακόμη περισσότερο την κυκλοφοριακή πίεση στην περιοχή.

 

Με πλούσια προϊστορία

Ο κυκλικός κόμβος στο Πανηπειρωτικό Στάδιο είναι ένα έργο με πλούσια προϊστορία, που ξεκινά τον Δεκέμβριο του 2019, όταν η δημοτική αρχή κατέθεσε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ήπειρος 2014-2020» πρόταση για την κατασκευή πέντε ισόπεδων κυκλικών κόμβων: στο Δικαστικό Μέγαρο, στη «Συνάντηση», στη συμβολή της λεωφόρου Παπανδρέου με τις οδούς Κουντουριώτου και Ευαγγελίδη, επί της λεωφόρου Γράμμου στη συμβολή της με την οδό Ίωνος Δραγούμη και στο Πανηπειρωτικό Στάδιο.

Αρχικά υπήρξε απορριπτική απόφαση, λόγω ελλείψεων στην πρόταση, με τον κόμβο στο Πανηπειρωτικό εν προκειμένω να «κόβεται», καθώς δε συνοδευόταν από περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Ο Δήμος Ιωαννιτών επανακατέθεσε την πρόταση για τον κυκλικό κόμβο έναν χρόνο αργότερα, τον Δεκέμβριο του 2020, έχοντας εξασφαλίσει απόφαση έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου-Δυτικής Μακεδονίας, μετά από θετική γνωμοδότηση και της Περιφέρειας Ηπείρου. Ωστόσο, τον Ιούλιο 2021 υπήρξε νέο «όχι» από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020», με αιτιολογικό τη μη πρόβλεψη υλοποίησης παρεμβάσεων που θα εξασφαλίζουν την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία και της πεζής μετακίνησης γενικότερα. Επιχειρηματολογία που αμφισβητήθηκε από τη δημοτική αρχή, που είχε τότε υποστηρίξει ότι στην εγκεκριμένη μελέτη των περιβαλλοντικών όρων υπήρχε σαφής πρόβλεψη για το πώς θα γίνεται η κίνηση των πεζών. «Στους κλάδους του κόμβου δεν προβλέπονται διαβάσεις πεζών. Οι υφιστάμενες διαβάσεις καταργούνται και οι κινήσεις συστήνεται να αντικατασταθούν από πεζογέφυρες. Στην αρχή της περιφερειακής οδού υπάρχει ήδη κατασκευασμένη πεζογέφυρα, οπότε συστήνεται οι πεζοί να καθοδηγούνται προς αυτήν με εφαρμογή κιγκλιδωμάτων στην οριογραμμή του οδοστρώματος. Στην Ε.Ο. συστήνεται η κατασκευή πεζογέφυρας, ώστε να μη διακοπεί η επικοινωνία του πανεπιστημιακού ιδρύματος με το Πανηπειρωτικό Αθλητικό Κέντρο Ανατολής», ανέφερε.
Πρόθεση της δημοτικής αρχής, όπως είχε εκφραστεί την περίοδο εκείνη, ήταν να προχωρήσει στην κατασκευή του ισόπεδου κόμβου στο ΠΕΑΚΙ με ίδιους πόρους, από τη στιγμή που δεν υπήρχαν άλλα χρονικά περιθώρια για νέα πρόσκληση από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του ΕΣΠΑ. Όμως, η πρόθεση αυτή δεν έγινε πράξη, με την Περιφέρεια Ηπείρου να έρχεται τώρα να αναλάβει η ίδια την κατασκευή του κυκλικού κόμβου, που έτσι κι αλλιώς είναι σε οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς της και είχε υπάρξει προγραμματική σύμβαση με τον Δήμο Ιωαννιτών για να τον εντάξει στη δική του πρόταση.

Σύμφωνα με τη μελέτη του Δήμου Ιωαννιτών, ο ισόπεδος κυκλικός κόμβος προβλεπόταν να έχει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, με εξωτερική διάμετρος στα 46 μέτρα και τη μη προσπελάσιμη εσωτερική νησίδα στα 23 μέτρα. Προβλεπόταν, ακόμη, υπερβατή ζώνη κεντρικής νησίδας πλάτους 2,50 μέτρα και πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας του εσωτερικού δακτυλίου 9 μέτρα.  Με ενδιαφέρον αναμένεται να «αποκαλυφθεί» και το τι προβλέπει η μελέτη ως προς τις κινήσεις των πεζών, καθώς ως προς το υπόλοιπο τμήμα της δεν αναμένεται να υπάρχουν σημαντικές διαφοροποιήσεις.

Σχετικά άρθρα

Στους κερδισμένους του 2023 η Περιφέρεια Ηπείρου

Αποστόλης Τζελέτας

Γέφυρα – αντίγραφο στη θέση της ιστορικής γέφυρας Κοράκου

Έριξαν τον… σπόρο για μελλοντικές συνεργασίες