ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Τέλος στις σιδηροδρομικές προσδοκίες με κυνικό τρόπο

Τέλος στις προσδοκίες να δρομολογηθούν διαδικασίες για να σφυρίξει κάποια στιγμή τραίνο και στην Ήπειρο, έβαλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και, μάλιστα, με έναν τρόπο, που μπορεί να χαρακτηριστεί κυνικός.

Στη συνέντευξή του στην εκπομπή «Πρωταγωνιστές» και τον Σταύρο Θεοδωράκη, ο πρωθυπουργός αναφέρθηκε στη σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών της χώρας, εξαιρώντας, ωστόσο, το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, καθώς τόνισε ότι μία σιδηροδρομική Εγνατία είναι στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας. «Η Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο πρέπει να δίνει τη δυνατότητα για σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών με το κυρίως δίκτυο. Είτε μιλάμε για την Αλεξανδρούπολη, είτε μιλάμε για την Καβάλα, είτε μιλάμε για τον Βόλο, είτε μιλάμε για τη Θεσσαλονίκη. Αν μιλάμε, ας πούμε, για την Ηγουμενίτσα, δε θα γίνει αυτό, διότι δεν υπάρχει ποτέ περίπτωση να πάμε να φτιάξουμε μία σιδηροδρομική Εγνατία προς τα δυτικά παράλληλα με την οδική Εγνατία. Είναι ένα έργο, το οποίο ακούω συχνά διάφορους να μιλούν. Είναι, όμως, σήμερα, στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας», ήταν η ακριβής του δήλωση.
Το να πιστεύει ο πρωθυπουργός ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου είναι… στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας, είναι δικαίωμά του. Άλλωστε, υπάρχουν πολλοί ακόμη, σε όλους τους πολιτικούς χώρους, έχουν την άποψη πως πρόκειται για ένα έργο με υψηλό βαθμό δυσκολίας, με εξαιρετικά μεγάλο κόστος, ενώ εκφράζουν αμφιβολίες και ως προς την οικονομική του βιωσιμότητα. Το μεμπτό είναι πως καλλιεργήθηκαν προσδοκίες από την ίδια την κυβέρνηση, όταν ο ΟΣΕ υπέβαλλε πρόταση χρηματοδότησης από το CEF 2014-2020, ύψους 15,5 εκατομμυρίων, για την ολοκλήρωση των μελετών σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας- Ιωαννίνων- Ηγουμενίτσας, με την πρόταση να γίνεται δεκτή και τον Νοέμβριο του 2021 να υπογράφεται μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης συμφωνία χρηματοδότησης με ποσοστό χρηματοδότησης από το CEF κατά 50% και κατά 50% από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ). Η εθνική συμμετοχή, βέβαια, δεν κατατέθηκε ποτέ, ωστόσο υπήρχαν συνεχείς δεσμεύσεις και είχε καλλιεργηθεί η προσδοκία ότι επίκεινται σύντομα ανακοινώσεις. Μάλιστα, πληροφορίες ήθελαν τον ίδιο τον πρωθυπουργό να προχωρά σε εξαγγελία κατά την επικείμενη επίσκεψή του στα Γιάννενα.

Ποιος κοροϊδεύει ποιον…

Η κυνική ομολογία του πρωθυπουργού ότι δεν είναι στα κυβερνητικά σχέδια η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, καθώς θα ήταν αδιανόητο να ανακοινώσει χρηματοδότηση μελέτης για κάτι που ο ίδιος θεωρεί ότι ανήκει στη σφαίρα της φαντασίας, εκθέτει πολλά κυβερνητικά στελέχη, καθώς αλλά και στελέχη του κόμματος, που διαβεβαίωναν ότι η κυβέρνηση μεριμνά για να φτάσει το τραίνο και στην Ήπειρο.
Με πρώτον και καλύτερο τον υφυπουργό Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, ο οποίος, πριν δύο μήνες σχεδόν, μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό ITV, διαβεβαίωνε ότι κατά την επικείμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Γιάννενα θα ανακοινωθεί η πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην επικαιροποίηση της μελέτης της σιδηροδρομικής σύνδεσης Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα. «Έχουμε ωριμάσει τις συνθήκες και είμαστε πολύ πιο κοντά, ώστε, με την έλευση του πρωθυπουργού το αμέσως επόμενο διάστημα, να ανακοινώσουμε την πρόθεση της κυβέρνησης και για αυτό. Επαναλαμβάνω όμως ότι εμείς ανακοινώνουμε κάτι για το οποίο είμαστε σίγουροι ότι έχουμε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, έχουμε βρει τους πόρους και ξέρουμε πώς θα προχωρήσουν αυτές οι μελέτες. Λίγο υπομονή ακόμα και θα λυθεί και αυτό το τεράστιο ζήτημα για την Ήπειρο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ανάλογες ήταν και οι διαβεβαιώσεις του και προς τον περιφερειάρχη Ηπείρου, τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους, με τον Αλ. Καχριμάνη να μεταφέρει στο περιφερειακό συμβούλιο τη δέσμευση του υφυπουργού. «Ο υφυπουργός κ. Καραγιάννης μου είπε ότι τα λεφτά θα μπούνε, θα δοθούν τα 7,5 εκατομμύρια για να γίνει η επικαιροποίηση της μελέτης», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τη δέσμευση για χρηματοδότηση των μελετών είχαν μεταφέρει επίσης με δηλώσεις τους οι βουλευτές Ιωαννίνων Μαρία Κεφάλα και Θεσπρωτίας Βασίλης Γιόγιακας, ενώ και ο τότε υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής είχε καταστήσει κοινωνό της θετικής αντιμετώπισης του ζητήματος τον Πρόεδρο της Βουλής και βουλευτή Ιωαννίνων Κώστα Τασούλα, σε συνάντησή τους τον Ιούλιο του 2022. Με τον Κ. Τασούλα να αναφέρει: «Σχετικά με την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου με την Καλαμπάκα διά της γραμμής Καλαμπάκα-Γιάννενα-Ηγουμενίτσα, διαπιστώθηκε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντιμετωπίζει θετικά το έργο και ήδη εξετάζει τις προσφερόμενες δυνατότητες χρηματοδότησης των απαιτούμενων μελετών του».

Αναμενόμενες αντιδράσεις

Όπως ήταν φυσικό κι επόμενο, η πρωθυπουργική αναφορά ότι ι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηγουμενίτσας είναι στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας, αλλά πολύ περισσότερο η αναντιστοιχία της δήλωσής του με αυτές κυβερνητικών βουλευτών της Ηπείρου και όχι μόνο, δε θα μπορούσαν να περάσουν ασχολίαστες από τα κόμματα της αντιπολίτευσης.

«Συνηθισμένη βέβαια είναι και η περιοχή μας από την κοροϊδία αυτής της κυβέρνησης. Οι μέρες που ο εν αποδρομή πρωθυπουργός θα επισκεφθεί την Ήπειρο πλησιάζουν. Φρόντισε, λοιπόν, να ανακοινώσει ότι τρένο στην Ήπειρο δε θα έρθει. Θα πείτε τέτοια τρένα που σκοτώνουν, να μας λείπουν. Φρόντισε να καταργήσει τους Φορείς Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών, να μη δημοπρατήσει τον άξονα Γιάννενα-Κακαβιά, να μην προχωρήσει την κατασκευή του νέου κλειστού γυμναστηρίου στα Ιωάννινα, να αναβάλλει το Π.Δ. της λίμνης Παμβώτιδας, να αναβάλλει αεροπορικά δρομολόγια και να εξαγγέλλει επί χάρτου έργα, όπως για παράδειγμα τον πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο της λίμνης. Φρόντισε, επίσης, να ξεπουλήσει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας στους Ιταλούς, άρον-άρον πριν την “πτώση” του, υπονομεύοντας το δημόσιο συμφέρον και την προοπτική ανάπτυξης του λιμανιού και της ευρύτερης περιοχής. Οι Γιαννιώτες και οι Ηπειρώτες σας έχουν από καιρό γυρίσει την πλάτη. Στην κάλπη θα μπει και η υπογραφή», σχολιάζει η Νομαρχιακή Επιτροπή Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία.

Ως απόδειξη, σε υπέρτατο βαθμό, των ψευδών του ιδίου, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, των βουλευτών της Ηπείρου καθώς και του περιφερειάρχη απέναντι στους Ηπειρώτες, χαρακτηρίζει η Νομαρχιακή Επιτροπή Ιωαννίνων του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής την παραδοχή του πρωθυπουργού.
«Αυτή τη φορά ο πρωθυπουργός ήξερε, αλλά απέδειξε ότι και όλοι ήξεραν, απλώς συνέχιζαν να ψεύδονται, όπως καθημερινά έχουν μάθει να ψεύδονται για να υφαρπάξουν για μια ακόμη φορά την ψήφο των πολιτών της Ηπείρου, χαρακτηριστικό παράδειγμα η σύνδεση του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά. Οι Ηπειρώτες τους έμαθαν όπως άλλωστε και ολόκληρη η Ελλάδα δυστυχώς μέσα και από το τραγικό συμβάν των Τεμπών, με την απώλεια αθώων ψυχών. Τα συμπεράσματα έχουν εξαχθεί και θα επικυρωθούν στην κάλπη, ζούνε στη δική τους πραγματικότητα, αυτοθαυμάζονται και διεκδικούν πλέον δικαίως μια θέση στο sequel της ταινίας Star Trek», αναφέρει μεταξύ άλλων.

Να πάρει πίσω την «προσβλητική δήλωση», καλεί τον πρωθυπουργό ο επικεφαλής της παράταξης «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιώργος Ζάψας, ενώ καλεί και τα πολιτικά κόμματα, που διεκδικούν να κυβερνήσουν τη χώρα, να πάρουν θέση στο ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου και να δεσμευτούν γι’ αυτήν. «Οι Ηπειρώτες χόρτασαν υποσχέσεις και απογοητεύσεις. Ο πρωθυπουργός να πάρει πίσω τη χθεσινή προσβλητική δήλωση, αν θέλει να μην καταστεί ανεπιθύμητο πρόσωπο στην Ήπειρο. Επειδή η κυβέρνηση του αποδείχτηκε ανίκανη να εγγυηθεί την ασφάλεια των επιβατών στα Τέμπη, δε θα την πληρώσουν οι Ηπειρώτες. Το τρένο στην Ήπειρο είναι αίτημα διαρκές, επίκαιρο, ώριμο και εφικτό. Δεν ακυρώνεται επειδή η σημερινή κυβέρνηση δεν μπορεί – θα μπορέσουν οι επόμενες!», σημειώνει και καταλήγει: «Κύριε Μητσοτάκη, οι προκάτοχοι σας, σε μνημονιακούς χρόνους, έφτιαξαν αεροδρόμιο, εργοστάσιο απορριμμάτων, ολοκλήρωσαν το μεγάλο έργο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, έφεραν την Ιόνια οδό μέχρι τα Γιάννενα και ξαναστήσαν όρθιο το ιστορικό γεφύρι της Πλάκας. Μήπως να το ξανασκεφτείτε, για όσο ακόμα έχετε την ευθύνη διακυβέρνησης της χώρας;».

Την απορία της πως νιώθουν οι ηπειρώτες βουλευτές της ΝΔ, που υπόσχονταν μελέτες για τη σιδηροδρομική σύνδεση της περιοχής μας, εκφράζει η βουλευτής Ιωαννίνων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Μερόπη Τζούφη, κάνοντας λόγο για «λόγια του αέρα, πολιτικάντικες “δεσμεύσεις” και κοροϊδία».
«Αυτό που έχει σημασία, είναι πώς νιώθουν οι συμπολίτες μας, που βλέπουν τον τόπο τους να υποβαθμίζεται. Που μαθαίνουν τηλεοπτικά πως η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου αποτελεί για την κυβέρνηση σενάριο φαντασίας. Πρόκειται για την ίδια κυβέρνηση, που με τις αποφάσεις της κακοποιεί διαρκώς το περιβάλλον, αρνείται να εκδώσει το ΠΔ για τη λίμνη Παμβώτιδα και να δημοπρατήσει την οδική σύνδεση Ιωαννίνων-Κακαβιάς. Που μόλις χθες ιδιωτικοποίησε το νερό και ξεπούλησε το λιμάνι της Ηγουμενίτσας σε ιταλικά συμφέροντα. Η διακυβέρνηση Μητσοτάκη θα μείνει στην ιστορία ως μια θλιβερή περίοδος για τη χώρα, αλλά και για την Ήπειρο. Οι εκλογές πλησιάζουν και το μήνυμα, που θα στείλουν οι πολίτες, θα ξεπεράσει κάθε “φαντασία” του ίδιου του πρωθυπουργού και της κυβέρνησής του», σχολιάζει.

Με την ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού συνδέει, τέλος, τη δήλωση του πρωθυπουργού ο βουλευτής Θεσπρωτίας του ΣΥΡΙΖΑ Μάριος Κάτσης. «Τη μέρα που ξεπούλησε το λιμάνι Ηγουμενίτσας στους Ιταλούς -3ο μεγαλύτερο της χώρας- τάζοντας ανάπτυξη μέσα από ιδιωτικό μονοπώλιο, έθαψε τη σιδηροδρομική Εγνατία και τη σύνδεση της πόλης, του λιμανιού και της Ηπείρου! Το ότι πριν ξεπούλησε την Εγνατία οδό στην εταιρία του πεθερού του Υπ. Μεταφορών κ. Γερα[ετρίτη και διασφαλίζει την κερδοφορία της, αφού τα εμπορευματοκιβώτια θα πληρώνουν τα αυξημένα διόδια, τυχαίο θα είναι. Ο mister “δεν ξέρω τίποτα”, ξέρει μόνο από μπίζνες», αναφέρει σε δήλωσή του.

Σχετικά άρθρα

Ο Βασίλης Οικονόμου νέος Συντονιστής της Ν.Ε. ΣΥΡΙΖΑ – Π.Σ.

Πέντε θανάσιμα -για τη Δημοκρατία- αμαρτήματα

Νίκος Αλμπανόπουλος

Δώρα, ευχές και ενημέρωση σε Κέντρο Κοινωνικής Πρόνοιας και ΕΛΕΠΑΠ