ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Με το ζόρι συνέταιροι και… μονιασμένοι

Με στόχο την τεχνική αξιολόγηση των μηχανών των καραβιών, αλλά κυρίως να υπάρξει χρόνος, προκειμένου να διερευνηθεί η δυνατότητα μιας πιθανής συνεργασίας μεταξύ των τεσσάρων ενδιαφερόμενων, αναβλήθηκε, τουλάχιστον για 15 ημέρες, η απόφαση αδειοδότησης νέων πλωτών στη λίμνη Παμβώτιδα.

Μετά από μια μακρά συζήτηση στο περιφερειακό συμβούλιο, και αφού είχε προηγηθεί μια ακόμη μακρότερη χρονικά διαδικασία στο πλαίσιο της Γνωμοδοτικής Επιτροπής που είχε συσταθεί για τον σκοπό αυτό, οι περιφερειακοί σύμβουλοι –όπως και τα μέλη της Επιτροπής– δεν κατάφεραν να διαμορφώσουν μια ξεκάθαρη άποψη, με αποτέλεσμα την αναβολή της συζήτησης.
Σε αυτή την κατεύθυνση συνετέλεσε η αδυναμία μοριοδότησης και αξιολόγησης των αιτήσεων με συγκεκριμένα και σαφή κριτήρια, παρόλο που αποτελεί κοινή συνισταμένη πως, με βάση τα έγγραφα που κατατέθηκαν από τους ενδιαφερόμενους, όλα τα σκάφη πληρούν τις προδιαγραφές. Η ασάφεια στην αξιολόγηση προκύπτει κυρίως από την τελική εισήγηση της Επιτροπής, η οποίος προτείνει μια κατάταξη, η οποία συντάχθηκε από υπηρεσιακό παράγοντα και υπερψηφίστηκε από τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη Βασίλη Γοργόλη, ωστόσο κατατίθενται άλλες τρεις διαφορετικές προτάσεις, που ψηφίστηκαν από τα υπόλοιπα πέντε μέλη της Επιτροπής.
Προφανώς, μια διαδικασία λίγων ωρών δε θα μπορούσε να έχει διαφορετικό αποτέλεσμα από αυτό των έντεκα άκαρπων συνεδριάσεων της Επιτροπής και έτσι κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου κατατέθηκαν διάφορες προτάσεις για την άρση του αδιεξόδου. Η τελευταία ήταν αυτή του κ. Γοργόλη, ο οποίος συνέθεσε και προτάσεις της αντιπολίτευσης αλλά και αυτή του περιφερειάρχη Αλ. Καχριμάνη. Συμφωνα με αυτή, αναβλήθηκε η λήψη απόφασης για μετά το Πάσχα και πιθανά για την επόμενη συνεδρίαση, ενώ κατά το διάστημα αυτό ο κ. Γοργόλης θα έρθει σε επαφή με τους επικεφαλής των παρατάξεων καθώς και με νηογνώμονα για την τεχνική αξιολόγηση των μηχανών των υποψηφιων σκαφών. Ταυτόχρονα, η περιφέρεια αναμένει και μια βελτιωμένη πρόταση από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους, δηλαδή την πιθανότητα μεταξύ τους συνεργασίας.
Μάλιστα, ο κ. Καχριμάνης είχε ζητήσει να ληφθεί απόφαση με την αιρεσιμότητα «να τα βρουν μεταξύ τους», δηλαδή να δοθούν οι δύο άδειες κατά 1/3 στο καθένα από τα δύο πλωτά που έχουν ήδη καθελκυστεί στην λίμνη και στον κάθε έναν που μένει εκτός αδειοδότησης. Βέβαια, ο «αναγκαστικός συνεταιρισμός» είναι κάτι που νομικά δε θα μπορούσε να στηριχθεί και επιπλέον, οι ιδιοκτήτες των δύο πλωτών, που ήδη βρίσκονται στη λίμνη, δε συμμετείχαν στη συνεδρίαση προκειμένου να τοποθετηθούν. Επομένως, φαίνεται πως θα ξεκινήσει μια διαδικασία προσέγγισης των ενδιαφερόμενων, προκειμένου να υπάρξει λύση.
Ο κ. Καχριμάνης, πάντως, ο οποίος έχει δεχθεί έντονες διαμαρτυρίες προσωπικά από κάποιους εκ των ενδιαφερόμενων, κατανόησε τη δυσκολία στην οποία βρίσκονται έχοντας επενδύσει, ενώ τόνισε ότι θα πρέπει συνολικά οι κάτοικοι του νησιού, που είναι και εκείνοι που ασκούν την δραστηριότητα των συγκοινωνιακών πλόων, από κοινού να συνεργαστούν για να δοθεί και λύση στο ζήτημα. «Θα ήμουν ο πρώτος που θα έλεγα να μην πάρουν άδειες, γιατί δεν ανέχομαι τις απειλές, ούτε ύβρεις. Όμως σκέφτομαι ανθρώπινα. Οι άνθρωποι έχουν πάρει δάνεια. Η μόνη λύση να δοθεί μια άδεια σε αυτά που είναι μέσα και καινούρια και στους δύο επόμενους, να φέρουν ηλεκτρικά και με δική μας υποχρέωση στη συνέχεια να κάνουμε τις απαραίτητες υποδομές φόρτισης. Εντός τριετίας να δεσμευτούμε όλα όσα είναι 50 ετών να γίνουν ηλεκτρικά και με νέες μηχανές», σημείωσε, μεταξύ άλλων.
Δύο παρεμφερείς μεταξύ τους λύσεις, επικρίνοντας βέβαια τη διαδικασία που ακολουθήθηκε από την περιφερειακή αρχή, δόθηκαν από τους επικεφαλής των παρατάξεων «Κοινό των Ηπειρωτών» Γιώργο Ζάψα και «Ήπειρος Όλον» Δημήτρη Δημητρίου. Αυτές εδράζονται στην απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου του 2011, για τη χορήγηση των δύο περί ου ο λόγος αδειών, αλλά και άλλων δύο για πλωτά ταξί, που θα εκτελούν δηλαδή όχι συγκοινωνιακές πλόες, αλλά τουριστικές περιηγήσεις στη λίμνη, πέρα από τα καθιερωμένα δρομολόγια.
Ο κ. Ζάψας σημείωσε ότι θα έπρεπε, εφόσον έχει φτάσει σε αδιέξοδο η υπόθεση, να δοθούν οι δύο άδειες στα πλωτά που έχουν καθελκυστεί και στη συνέχεια οι άλλες δύο άδειες των ταξί στους εναπομείναντες δύο. Ο κ. Δημητρίου, ως μια σολομώντεια λύση, είχε προτείνει αρχικά να λάβουν άδειες και τα τέσσερα καραβάκια, με την περιφερειακή αρχή να εκκινεί τις διαδικασίες για τον εκσυγχρονισμό ολόκληρου του στόλου τα επόμενα χρόνια προς μια φιλοπεριβαλλοντική κατεύθυνση.
Αναβολή του θέματος είχαν ζητήσει όλες οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Από τη «Λαϊκή Συσπείρωση» ο Γιώργος Πρέντζας επέκρινε τη διαδικασία και την αδιαφάνεια των κριτηρίων, ζητώντας να γίνει μια ορθή διαδικασία, όχι μόνο για τους ενδιαφερόμενους αλλά κυρίως για το ευαίσθητο οικοσύστημα της Παμβώτιδας. «Πέρα από την ανικανότητα να βρεθεί λύση, μας περνάνε και άλλα από το μυαλό», σημείωσε χωρίς να συνεχίσει.
Την απουσία της μελέτης για τη χωροϊκανότητα της λίμνης Παμβώτιδας, επιχείρημα που χρησιμοποίησε και ο πρώην πρόεδρος του Φορέα της Λίμνης στις συνεδριάσεις της γνωμοδοτικής επιτροπής, τόνισαν οι επικεφαλής της «Αριστερής Παρέμβασης» Ζώης Γαλατάς και «Ανυπότακτης Ηπείρου» Κώστας Νουτσόπουλος.
Στην ίδια κατεύθυνση κινήθηκε και ο επικεφαλής της «Ελληνικής Αυγής» Κώστας Αναγνώστου, ενώ τουλάχιστον τρίμηνη αναβολή της λήψης απόφασης ζήτησε και ο ανεξάρτητος περιφερειακός σύμβουλος Σάκης Βλέτσας.
Νωρίτερα, τη θέση της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» κατέθεσε ο επικεφαλής Σπύρος Ριζόπουλος, ο οποίος στη συνέχεια αποχώρησε, λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. Ο κ. Ριζόπουλος υπενθύμισε πως η παράταξη έχει καταθέσει προσφυγή για το θέμα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, που έχει αναγνωρίσει το αίτημα και εξετάζεται. «Ερχόμαστε να ψηφίσουμε κάτι για το οποίο η ίδια η γνωμοδοτική επιτροπή είναι αρνητική. Και εγώ είμαι αρνητικός και διατηρώ το δικαίωμα αμφισβήτησης κατά πόσο είναι σύννομη μια απόφαση του περιφερειακού συμβουλίου», σημείωσε.
Αξίζει να σημειωθεί πως στη συνεδρίαση παραβρέθηκαν και τοποθετήθηκαν δια των δικηγόρων τους οι ιδιοκτήτες των δύο πλωτών που κατέλαβαν την τρίτη και τέταρτη θέση με βάση την κατάταξη της γνωμοδοτικής επιτροπής.

Σχετικά άρθρα

5 ευρώ το πηγαινέλα στο Νησί

Απάντηση στην κριτική με τον αέρα του 55%

Γεωργία Χαλάτση

Δύο + δύο άδειες στην Παμβώτιδα