Η φωτογραφία είναι από το drone photography
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Από τρία υπουργεία θα περνούν τα ΣΒΑΚ

«Σαμαράκια» στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας βάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα, καθώς απαιτεί τις εγκρίσεις τριών υπουργείων, μεταθέτοντας -και πάλι- ένα εργαλείο σχεδιασμού της τοπικής αυτοδιοίκησης στο κεντρικό κράτος.

Ο νόμος προβλέπει ομάδες εργασίας, δίκτυο φορέων, σύμφωνα συμμετοχής, αλλά κυρίως μια σειρά εγκρίσεων-γνωμοδοτήσεων, που είναι βέβαιο πως θα δημιουργήσουν πολύμηνες καθυστερήσεις, κάτι που προβληματίζει τους δήμους, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει την εκπόνηση του ΣΒΑΚ, μεταξύ των οποίων και ο δήμος Ιωαννιτών.

Είναι χαρακτηριστική η διαδικασία έγκρισης του ΣΒΑΚ, όπως περιγράφεται στο άρθρο 22 του σχετικού νόμου. «Το ΣΒΑΚ εγκρίνεται από τα αρμόδια όργανα του φορέα εκπόνηση. Με τη σύνταξη του ΣΒΑΚ και εφόσον έχουν ολοκληρωθεί οι διαβουλευτικές διαδικασίες, το ΣΒΑΚ κοινοποιείται πριν από την έγκρισή του: α) στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τον χαρακτηρισμό του ως ολοκληρωμένου, β) στις αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων Εσωτερικών, Υποδομών και Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, για διατύπωση γνώμης γ) στις αρμόδιες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, σε όλους τους φορείς αυτοδιοίκησης και ευρύτερου δημόσιου τομέα που επηρεάζονται από την υλοποίηση των μέτρων του ΣΒΑΚ ή και θα κληθούν μεταγενέστερα να εγκρίνουν κατά την κείμενη νομοθεσία τα μέτρα, έργα ή ρυθμίσεις που προτείνονται από το ΣΒΑΚ, σύμφωνα με τις διαδικασίες και τις προθεσμίες που προβλέπονται σε απόφαση της παρ. 12. Σε κάθε περίπτωση για την έγκριση του ΣΒΑΚ λαμβάνονται υπόψη οι απόψεις και οι γνωμοδοτήσεις όλων των φορέων».

Αυτό από μόνο του δημιουργεί σημαντικές καθυστερήσεις σε όλη τη διαδικασία, όπως σημείωσε μιλώντας στον Η.Α. η αντιδήμαρχος, αρμόδια για θέματα Κινητικότητας και την εκπόνηση του ΣΒΑΚ για τον δήμο Ιωαννιτών, Ελένη Βασιλείου. Ωστόσο, αυτό που δημιουργεί σε αυτή τη φάση μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι, σύμφωνα με τον νόμο που ψηφίστηκε αλλά δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί σε ΦΕΚ, οι κατευθυντήριες αρχές, οδηγίες και λεπτομέρειες για τις διαδικασίες έγκρισης, παρακολούθησης και αναθεώρησης (προβλέπεται κάθε πενταετία) του ΣΒΑΚ, θα περιλαμβάνονται σε ΚΥΑ των υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και των κατά περίπτωση αρμόδιων υπουργών, μέσα σε τέσσερις μήνες από την έναρξη ισχύος του νόμου.

«Δεν ξέρουμε τι πρόκειται να ισχύσει για τους δήμους όπως εμείς, που ήδη βρισκόμαστε σε προχωρημένο στάδιο εκπόνησης του ΣΒΑΚ και θα πρέπει να περιμένουμε ίσως και τέσσερις μήνες για την σχετική απόφαση», σημείωσε η κ. Βασιλείου.

Το ΣΒΑΚ του δήμου Ιωαννιτών βρίσκεται προς την ολοκλήρωση της διαδικασίας μετά και τις δύο φάσεις διαβούλευσης και απαιτεί περίπου τρεις με τέσσερις μήνες για την ολοκλήρωσή του.

Αν βέβαια χρειαστεί να ακολουθήσει όλη τη διαδικασία που περιγράφεται παραπάνω, η καθυστέρηση θα είναι πολύμηνη, χωρίς καν να υπολογίσει κανείς ότι μεσολαβούν οι αυτοδιοικητικές εκλογές. «Δε θεωρώ ότι υπήρχε λόγος να γίνει κάτι τέτοιο, αφού τα ΣΒΑΚ είναι στρατηγικά σχέδια, εργαλεία που δίνουν κατευθύνσεις στους δήμους και δεν έχουν καν δεσμευτικό χαρακτήρα», πρόσθεσε η κ. Βασιλείου, που πρόκειται να φέρει το θέμα στην επόμενη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου.

Αντιδράσεις και διαφωνίες στα επιμέρους σημεία έχει εκφράσει και η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ, ξεκινώντας με τον ορισμό των ΣΒΑΚ, που χαρακτηρίζεται άτολμος, ουδέτερος και ανώδυνος. ΣΒΑΚ για τον νόμο είναι «το στρατηγικό σχέδιο που καταρτίζεται με σκοπό τη βελτίωση της ποιότητας ζωής στις αστικές περιοχές και στα περίχωρά τους και την ικανοποίηση των αναγκών για την κινητικότητα των ανθρώπων και τη μεταφορά των αγαθών».

«Ο ορισμός που έδωσε το υπουργείο, δε δείχνει να διαφέρει από τον σκοπό συμβατικών κυκλοφοριακών μελετών, παρότι τα ΣΒΑΚ φιλοδοξούν να αλλάξουν την επικρατούσα κουλτούρα απόδοσης απόλυτης προτεραιότητας στο αυτοκίνητο. Αυτό πρέπει να δηλώνεται ρητά όχι να καλύπτεται», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, επισημαίνοντας ότι οι στόχοι (λιγότερα αυτοκίνητα στις πόλεις, χαμηλότερες ταχύτητες, περισσότερη δημόσια συγκοινωνία, περπάτημα και ποδήλατο) κάνουν τα ΣΒΑΚ στρατηγικές ριζικά διαφορετικές από αυτό που ήταν οι συμβατικές κυκλοφοριακές μελέτες, οι οποίες ήταν προσανατολισμένες στο να δίνουν αδιέξοδες λύσεις. Παράλληλα, χαρακτηρίζουν προβληματικό τον μεγάλο αριθμό εγκρίσεων που απαιτείται.

Σχετικά άρθρα

Μπήκαν οι βάσεις συνεργασίας για τους οδικούς άξονες

Διαβεβαιώσεις που δεν πείθουν για το Ιωάννινα – Κακαβιά

Μισοί- μισοί με το υπουργείο Υποδομών οι οδικοί άξονες