Το θέμα αφορά τον τρόπο λειτουργίας μερίδας οικοδιδασκαλίων και άλλων δομών απασχόλησης παιδιών, που, καθ’ υπέρβαση των νόμιμων αρμοδιοτήτων τους, παραδίδουν και φροντιστηριακά μαθήματα, ενώ θίγεται και το ζήτημα των παράνομων ιδιαίτερων μαθημάτων.
Σύμφωνε με τη νομοθεσία, όταν σε έναν χώρο διδάσκονται παραπάνω από δέκα άτομα εβδομαδιαίως, είτε ατομικά είτε σε ομάδες (πχ 2 των 5 ατόμων ή 5 των 2 ατόμων κλπ), τότε ο χώρος αυτός θεωρείται φροντιστήριο και οφείλει να τηρεί τις κτηριακές προδιαγραφές που ορίζει η νομοθεσία για να έχει άδεια λειτουργίας: Πιστοποιητικό πυρασφάλειας, διατήρηση του «κόκκινου βιβλίου» πυροσβεστικής, εξοπλισμό πυρόσβεσης, ελάχιστο εμβαδόν αίθουσας 12 τ.μ. με ζωτικό χώρο 1,5 τ.μ./μαθητή, συγκεκριμένο εμβαδόν ανοιγμάτων φυσικού φωτισμού και εξαερισμού ανάλογο του εμβαδού της αίθουσας, ελάχιστο ύψος αίθουσας 2,80 μ. καθώς και πιστοποιητικό στατικής επάρκειας κτηρίου υπογεγραμμένο από δύο μηχανικούς. Επιπλέον, η άδεια λειτουργίας ανανεώνεται ανά διετία με κατάθεση στον ΕΟΠΠΕΠ, εκτός των προαναφερθέντων πιστοποιητικών, και κάτοψης του χώρου, Φορολογικής και Ασφαλιστικής Ενημερότητας, βεβαιώσεων από το Πρωτοδικείο της περιοχής του φροντιστηρίου και επίσης καταβάλλεται το ποσό των 50 ευρώ.
Οι οικοδιδάσκαλοι, από την άλλη πλευρά, δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν την ίδια αδειοδότηση που έχουν τα φροντιστήρια και ο μόνος φαινομενικός περιορισμός είναι ο αριθμός των μαθητών που δικαιούνται ανά εβδομάδα. Ωστόσο, όπως έχει καταγγελθεί πολλές φορές στο παρελθόν, πολλοί από αυτούς διατηρούν επαγγελματικούς χώρους με την ονομασία «οικοδιδασκαλεία», τους οποίους έχουν μετατρέψει παρανόμως σε φροντιστήρια. Με αυτόν τον τρόπο, ουσιαστικά λειτουργούν σαν φροντιστήρια, χωρίς, όμως να υφίστανται τη διαδικασία αδειοδότησης του χώρου τους, την ανανέωση αυτής της άδειας ανά διετία καθώς και τον κάθε είδους κρατικό έλεγχο.
Σε αυτούς, όπως αναφέρεται στην επιστολή της ΟΕΒΕ Ιωαννίνων προς τους τρεις υπουργούς, προστίθενται και όσοι γυρνούν από σπίτι σε σπίτι για παράδοση ιδιαιτέρων μαθημάτων ή, σε κάποιες περιπτώσεις, δημιουργούν αυτοσχέδια φροντιστήρια σε διαμερίσματα/οικίες με ομάδες μαθητών, πολλά ΚΔΑΠ, τα οποία μεταξύ των άλλων δραστηριοτήτων απασχόλησης παιδιών, συγκαταλέγουν παρανόμως και φροντιστηριακά μαθήματα, καθώς και τα εντελώς παράνομα Κέντρα Μελέτης, για τα οποία δεν υπάρχει καν ΚΑΔ και ουσιαστικά λειτουργούν με κάποιου είδους «εικονική» άδεια, που αφορά σε άλλου είδους δραστηριότητα.
«Λόγω αυτής της ανομίας αλλά και της έλλειψης ξεκάθαρης νομοθεσίας, καθώς και ελεγκτικών μηχανισμών, οι συνάδελφοι ιδιοκτήτες φροντιστηρίων και κέντρων ξένων γλωσσών βρίσκονται στη δυσχερέστατη θέση να πρέπει να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήμεροι τουλάχιστον ανά διετία, ώστε να έχουν άδεια λειτουργίας, ενώ οι επιτήδειοι απολαμβάνουν ένα ιδιότυπο καθεστώς ασυλίας. Μάλιστα, η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού, όπου συντελείται η παρανομία, ή ο εισαγγελέας μπορούν να παρέμβουν μόνο με επώνυμη καταγγελία. Ακόμη όμως κι έτσι, ο νόμος δε βοηθά για να τιμωρηθεί ο παραβάτης, αφού και επ’ αυτοφώρω να συλληφθεί να κάνει μάθημα σε μαθητές, οι γονείς τους παρουσιάζονται στο δικαστήριο για να δηλώσουν ότι διδάσκει στα παιδιά τους αφιλοκερδώς. Στο πλαίσιο αυτό, μάλιστα, ο καταγγέλλων μπορεί να βρεθεί στη θέση του κατηγορούμενου για συκοφαντική δυσφήμιση. Αυτό όμως έχει οδηγήσει στην πλήρη ασυδοσία, με αποτέλεσμα οι παρανομούντες να διατηρούν χώρους άσκησης δραστηριότητας, πολλές φορές με φωτεινές πινακίδες, και να διαφημίζονται στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο, προβάλλοντας μάλιστα και τις επιτυχίες των μαθητών τους στις εξετάσεις», αναφέρει χαρακτηριστικά η ΟΕΒΕ Ιωαννίνων, ζητώντας την άμεση τροποποίηση ή συμπλήρωση της νομοθεσίας με σκοπό να μειωθεί, αν όχι να εξαλειφθεί, η παρανομία.
ΟΕΒΕ Ιωαννίνων – Ζητά να κλείσουν τα «παράθυρα» για τα παράνομα φροντιστήρια
Τη συνδρομή των υπουργών Παιδείας Νίκης Κεραμέως, Εργασίας & Απασχόλησης Κωνσταντίνου Χατζηδάκη και Εσωτερικών Μάκη Βορίδη ζητά η Ομοσπονδία Επαγγελματικών, Βιοτεχνικών και Εμπορικών Σωματείων Νομού Ιωαννίνων στην προσπάθειά της να μπει τέλος στο πρόβλημα των παράνομων φροντιστηρίων, που εδώ και δεκαετίες ταλανίζει τους επαγγελματίες του χώρου των φροντιστηρίων μέσης εκπαίδευσης και των κέντρων ξένων γλωσσών.
