Βγήκαν οι… χάρτες στην αίθουσα του περιφερειακού συμβουλίου, για να βρεθεί ο τρόπος να καλυφθεί το μεγάλο «κενό», που δημιουργεί στην ισόρροπη ανάπτυξη της περιφερειακής ενότητας Ιωαννίνων η μη πρόβλεψη για βορειοδυτική «έξοδος» στην Εγνατία Οδό.
Ωστόσο, αυτό που δεν κατέστη δυνατό κατά την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου, δηλαδή η ομοφωνία μεταξύ αρχών και φορέων, φαίνεται να επιτυγχάνεται σήμερα, καθώς ανοίγει ένα «μέτωπο» κοινής διεκδίκησης κόμβου στον Δρίσκο.
Το πρόβλημα, ωστόσο, που είναι δύσκολο έως αδύνατο να ξεπεραστεί στην παρούσα φάση, είναι το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο ανήκει ο αυτοκινητόδρομος που βρίσκεται υπό τη διαδικασία παραχώρησης, άρα δεν πρόκειται να επιτραπεί καμία αλλαγή, πολύ δε περισσότερο αλλαγή, που θα αφορά την «παράκαμψη» των διοδίων.
Αυτό επιβεβαιώνει και προχθεσινή έγγραφη απάντηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» σε σχετικό αίτημα της περιφέρειας Ηπείρου, με την ταυτόχρονη πρόσκληση στη σύσκεψη. Στην απάντηση, η εταιρία αναφέρει πως είναι πρόθυμη να διευκολύνει τις υπηρεσίες της στην εκπόνηση των προμελετών για ημικόμβους σε Δρίσκο – Περιστέρι, προσθέτοντας, όμως, πως: «Με την 623/5/03.6.2010 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Εγνατία Οδός Α.Ε. είχε συσταθεί Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για τη σύνταξη τεχνικών οδηγιών, παρακολούθησης και ελέγχου των μελετών σκοπιμότητας κατασκευής νέων κόμβων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού. Σύμφωνα με την παραπάνω επιτροπή, η κατασκευή των εν λόγω κόμβων δε θεωρήθηκε σκόπιμη. Σήμερα θεωρούμε, με δεδομένο ότι η Εγνατία Οδός Α.Ε. είναι υπό παραχώρηση, οποιαδήποτε μεταβολή των δεδομένων της οδού, τα οποία είχαν ληφθεί υπόψη στον σχεδιασμό της παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ (υφιστάμενη κατάσταση), είναι δύσκολο να επιτευχθεί».
Σε πολιτικό επίπεδο, οι παριστάμενοι στην σύσκεψη, που πραγματοποιήθηκε χθες το μεσημέρι στην αίθουσα του περιφερειακού συμβουλίου, απέρριψαν την σχετική έκθεση των εμπειρογνωμόνων, σημειώνοντας πως οικονομικοί, γεωγραφικοί, πληθυσμιακοί και αναπτυξιακοί λόγοι δικαιολογούν απόλυτα την κατασκευή κόμβου.
Στη σύσκεψη, που έγινε με πρωτοβουλία του περιφερειάρχη, παραβρέθηκαν ο βουλευτής Ιωαννίνων Γιάννης Στέφος, εκπρόσωπος του βουλευτή Χρήστου Μαντά, ο πρώην βουλευτής Μιχάλης Κασσής, ο πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Ηπείρου Γ. Λώλος, οι δήμαρχοι Ιωαννιτών Θ. Μπέγκας, Ζίτσας Μ. Πλιάκος, Κόνιτσας Ανδ. Παπασπύρου, Πωγωνίου Κ. Καψάλης, Ζαγορίου Β. Σπύρου, οι επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων Κ. Μπασιούκας και Γ. Ζάψας, ο θεματικός αντιπεριφερειάρχης Κ. Ντέτσικας, ο πρόεδρος του τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ Γιάννης Λυκοτραφίτης, ο πρόεδρος και ο γραμματέας της Ένωσης Ξενοδόχων Ιωαννίνων Κ. Βλάχος και Στ. Σιούτης αντίστοιχα, ο προϊστάμενος του Κρατικού Αερολιμένα Ιωαννίνων Β. Μητσιμάρης, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων της ΒΙΠΕ Ελ. Αραμπατζής, ο γραμματέας της Ν.Ε. του ΚΙΝΑΛ Άλκης Λάνταβος, η οικονομική επόπτης του Επιμελητηρίου Ιωαννίνων Βασιλική Παππά και εκ μέρους των ξενοδόχων Ζαγορίου η Κλεονίκη Φερεντίνου.
Και προσωρινή λύση και διεκδίκηση
Με δεδομένη την απάντηση της Εγνατίας Οδού, ο περιφερειάρχης έκανε γνωστό πως η περιφέρεια έχει κινηθεί προς δύο κατευθύνσεις. Έχει ήδη εκπονήσει προκαταρκτική μελέτη, σε πρώτο μεταβατικό στάδιο για τη βελτίωση του υπάρχοντος τμήματος της επαρχιακής οδού, στην Μπαλντούμα, που καταλήγει στον κόμβο Ζαγορίου- Τζουμέρκων, και σε δεύτερο θα προχωρήσει σε οριστική μελέτη για κόμβο στον Δρίσκο, για να δοθεί οριστική λύση, εφόσον βεβαίως αλλάξουν τα δεδομένα από πλευράς του ΤΑΙΠΕΔ.
Μάλιστα, σύμφωνα με τον κ. Καχριμάνη, για την προσωρινή λύση το κόστος δεν είναι αποτρεπτικό. «Μέχρι να απαντήσει το ΤΑΙΠΕΔ, εμείς έχουμε δικαίωμα να κάνουμε παρεμβάσεις στο δικό μας δίκτυο. Θεωρώ ότι έχουμε υποχρέωση να κάνουμε και την οριστική μελέτη για τον κόμβο του Δρίσκου. Από εκεί και πέρα, θα χρειαστεί να δούμε επί πραγματικών δεδομένων. Βέβαια, πιστεύω αν εφαρμοστούν τα αναλογικά διόδια, όλα αυτά θα λυθούν».
Από τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΗ έγινε σύντομη αναφορά και στην πρόταση, που είχε κατατεθεί για κατασκευή κόμβου στην είσοδο της σήραγγας του Δρίσκου και δρόμου μέχρι την περιοχή της Μάζιας, η οποία ωστόσο εκτιμάται ότι θα είναι πολύ περισσότερο κοστοβόρα και δύσκολη τεχνικά. Η λύση αυτή είναι μεν η βέλτιστη από πλευράς χάραξης και όλοι τάχθηκαν υπέρ σε πολιτικό επίπεδο, ωστόσο θεωρείται ανέφικτη, τουλάχιστον με τα σημερινά δεδομένα.
«Πρέπει να λειτουργήσουμε ως μια γροθιά, κάτι που δεν έκαναν όσοι είχαν την ευθύνη όταν έγινε το έργο, και πρέπει εμείς εκ των υστέρων να προσπαθούμε να διορθώσουμε πράγματα. Να προχωρήσουμε στην διεκδίκηση και ταυτόχρονα να κάνουμε και μια σοβαρή νομική διερεύνηση για το θέμα, ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι στην επαφή μας με το ΤΑΙΠΕΔ», σημείωσε ο κ. Μπέγκας.
Να υπάρξει κοινή και «ασφυκτική» πίεση ώστε να κατασκευαστεί ο κόμβος, ζήτησε ο κ. Πλιάκος, σημειώνοντας πως πλέον όλοι έχουν καταλάβει την αναγκαιότητά του.
Υπερ της οριστικής λύσης τάχθηκε και κ. Κασσής, ο οποίος ως δήμαρχος Περάματος και ως βουλευτής είχε θέσει επιτακτικά το θέμα στην τότε πολιτική ηγεσία.
«Παρότι καθίσταται δύσκολη η κατασκευή κόσμου, εξαιτίας του ΤΑΙΠΕΔ, δεν υπάρχει μέχρι στιγμής κατηγορηματική, αρνητική απάντηση. Να συντονιστούμε όλοι και να διεκδικήσουμε να δρομολογηθεί η καλύτερη λύση», σημείωσε ο κ. Στέφος.
Τόσοι οι επικεφαλής των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, όσο και οι υπόλοιποι δήμαρχοι και εκπρόσωποι φορέων, τάχθηκαν υπέρ της κατασκευής του κόσμου, όπως και της προσωρινής βελτίωσης.
Καταληκτικά, συμφωνήθηκε πως οι φορείς της αυτοδιοίκησης, των επαγγελματιών και οι βουλευτές, θα επιδιώξουν συνάντηση με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προκειμένου να συζητηθεί η δυνατότητα προώθησης του έργου κατασκευής κόμβου στην περιοχή Δρίσκου, με βάση πάντα τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές.
