ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Στην μπάντα οι ευθύνες για να σωθεί το έργο

Τρόπους σωτηρίας του έργου του μεγάλου δακτυλίου, χωρίς να προκύψει οικονομική επιβάρυνση για τους δημότες, θα αναζητήσει ο Δήμος Ιωαννιτών, με την Οικονομική Επιτροπή να μην προχωρά στην έγκριση της τροποποίησης της μελέτης, που προέκυψε ως απόρροια της διαπίστωσης ανάγκης επιπλέον εργασιών μετά την ολοκλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του αναδόχου για επιπλέον γεωλογική έρευνα.

Τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής, στην πλειοψηφία τους, έκαναν αποδεκτή την εισήγηση του αντιδημάρχου Γιώργου Αρλέτου, να ζητηθεί από την Τεχνική Υπηρεσία η διερεύνηση όλων των πιθανών εναλλακτικών λύσεων, με τη συμπλήρωση ότι στο μεσοδιάστημα θα γίνουν και ενέργειες προς την Ειδικής Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020» για να διερευνηθεί η δυνατότητα πρόσθετης χρηματοδότησης για τα συμπληρωματικά έργα, που ενδεχομένως απαιτηθούν.
Ο μόνος που μειοψήφησε ήταν ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης «Ενότητα Πολιτών Νέα Γιάννενα» Θωμάς Γιωτίτσας, ο οποίος αρχικά αντιπρότεινε την έγκριση της τροποποίησης και στην περίπτωση που η Διαχειριστική Αρχή δεν ανταποκριθεί στο αίτημα επιπλέον χρηματοδότησης, την ανάκληση της απόφασης, ενώ στη συνέχεια ζήτησε την απόσυρση του θέματος και τη λήψη απόφασης αφού ζητηθεί προέγκριση του επιπλέον κόστους από τη Διαχειριστική Αρχή. Μάλιστα μέμφθηκε τον πρόεδρο της Οικονομικής Επιτροπής και αντιδήμαρχο Έργων για το ότι δε φρόντισε να ζητήσει τεχνικές λύσεις από τις υπηρεσίες πριν φέρει το θέμα στη συνεδρίαση, όπως και για το ότι δεν έχει υπάρξει ήδη κρούση στη Διαχειριστική Αρχή. Στο σημείο αυτό σημείωσε την αναντιστοιχία σε σχέση με τους χειρισμούς που ακολουθήθηκαν στην περίπτωση της απαίτησης πρόσθετων εργασιών για το έργο επέκτασης του βιολογικού καθαρισμού, όπου έγιναν από την πλευρά της δημοτικής αρχής ενέργειες για εξασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης από το Επιχειρησιακού Προγράμματος «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» (ΥΜΕΠΕΡΑΑ).
Ο κ. Αρλέτος επέμεινε στην αρχική εισήγηση, αντιτείνοντας ότι η έγκριση τροποποίησης της μελέτης δημιουργεί νομικές δεσμεύσεις, καθώς την επόμενη ημέρα η Τεχνική Υπηρεσία καλείται να συντάξει ανακεφαλαιωτικό πίνακα και να τον καταθέσει στη Διαχειριστική Αρχή. Η οποία θα κληθεί να αποφασίσει αν εγκρίνει την πρόσθετη δαπάνη, η οποία εκτιμάται στα 2 εκατ. ευρώ.
«Οφείλουμε να εξαντλήσουμε και το τελευταίο περιθώριο εναλλακτικής λύσης. Δε θέλουμε να βάλουμε το έργο σε κανέναν κίνδυνο. Πρέπει να το σώσουμε με το μικρότερο δυνατό κόστος. Δεν καταλογίζουμε ευθύνες στο παρελθόν, ούτε υπηρεσιακές αλλά ούτε και πολιτικές. Επιδιώκουμε την καλύτερη λύση», τόνισε ο κ. Αρλέτος στο κλείσιμο της συζήτησης.

Σαφής η ύπαρξη ευθυνών

Αν και ο κ. Αρλέτος δεν μπήκε στη διαδικασία να εντοπίσει και να επιρρίψει ευθύνες, είναι σαφές ότι αυτές υπάρχουν. Η μοναδική νύξη που έκανε, ήταν στην αρχική του τοποθέτηση, όταν είπε ότι η επιπλέον γεωλογική έρευνα στην περιοχή προβλεπόταν στη μελέτη και την πράξη ένταξης του έργου στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ήπειρος», διερωτώμενος για τον λόγο που υπήρχε τέτοια πρόβλεψη.
«Με βάση τα όσα ειπώθηκαν, τίθεται θέμα αστοχίας της μελέτης», σημείωσε ο δημοτικός σύμβουλος της πλειοψηφίας Στέφανος Μάντζιος, ενώ και ο Βασίλης Κοσμάς από την παράταξη «Ιωάννινα_2023» έκανε λόγο για λανθασμένη χάραξη, καθώς είχε προταθεί ο δρόμος να συναντά την Εγνατία στο ύψος του Κουτσελιού και να μην καταλήγει στο Πανηπειρωτικό.
Το βασικό ερώτημα που τίθεται, είναι γιατί δεν έγιναν όλες οι απαραίτητες μελέτες στο επίμαχο τμήμα, από τη στιγμή που, μάλιστα, είχαν επισημανθεί ζητήματα από το στάδιο της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων. Στη γνωμοδότησή της, τον Σεπτέμβριο του 2017, η Επιτροπή Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου είχε προχωρήσει σε μια σειρά από παρατηρήσεις, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι πέραν της γεωλογικής έρευνας, «κρίνεται σκόπιμο να πραγματοποιηθούν οι απαραίτητες γεωτεχνικές έρευνες, να γίνει έλεγχος των φυσικών και μηχανικών χαρακτηριστικών του εδάφους, προσδιορισμός της φέρουσας ικανότητάς του για την επιτυχή ικανότητα ανάληψης των φορτίων κατασκευής των έργων υποδομής (οδοποιία, οδοστρώματα), τη θεμελίωση των τεχνικών (κιβώτια, τοίχοι, πασσαλλότοιχοι) και των επιχωμάτων, καθώς επίσης και της τυχόν επίδρασης του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα…». Μία ακόμη παρατήρηση αφορούσε το ότι δεν παρουσιάζονταν στη ΜΠΕ στοιχεία αναφορικά με την ύπαρξη υδρολογικής μελέτης, τον προσδιορισμό των λεκανών απορροής, τον υπολογισμό παροχετευτικότητας με προσδιοριζόμενες περιόδους επαναφοράς έντονων βροχοπτώσεων και πλημμυρικών φαινομένων και πώς αυτές δύναται να επηρεάσουν ή διευθετούνται από τις υφιστάμενες διατομές των γειτνιαζόντων ρεμάτων, τάφρων.
Κατά έναν ανεξήγητο λόγο, αυτές οι παρατηρήσεις δεν ελήφθησαν υπόψη και υπήρξε μία μόνο γεώτρηση σε σημείο που δεν κατέδειξε την ανάγκη βελτίωσης του εδάφους, ανάγκη που προέκυψε από τις επιπλέον γεωλογικές έρευνες, που έκανε ο ανάδοχος μετά την υπογραφή της σύμβασης.

Επανασχεδιασμό του έργου ζητά ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος

Τον επανασχεδιασμό του έργου, προκειμένου να αποκατασταθεί η περιβαλλοντική ζημιά στον υγρότοπο Τσαμαρά, ζητά ο Σύλλογος Προστασίας Περιβάλλοντος Ιωαννίνων, σημειώνοντας ότι από το στάδιο της ΜΠΕ είχε τονίσει πως η αρχική χάραξη διέρχεται μέσα από τον εποχικό υγρότοπο, κάτι που η ΜΠΕ σε κανένα της σημείο δεν ανέφερε.
«Φαίνεται πως κάπου “βάλτωσε” η ολοκλήρωση του Μεγάλου Δακτυλίου της πόλης, καθώς μελετητές και εργολάβοι μόλις τώρα συνειδητοποίησαν ότι ένα τμήμα του έργου διέρχεται από “ελώδη και βουρκώδη” περιοχή, όπως περιγράφεται σε κείμενο που εισηγείται προς την Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Ιωαννιτών το γραφείο που έχει αναλάβει την εκπόνηση γεωτεχνικής μελέτης στην περιοχή», τονίζει σε ανακοίνωσή του, σημειώνοντας ότι τελικά θα απαιτηθεί περισσότερο δημόσιο χρήμα για να καταστραφεί ένα δημόσιο αγαθό, ενώ με μερικά παραπάνω χιλιοστά βροχής θα πλημμυρίζει ο δρόμος και τα γύρω σπίτια με υλικές (το λιγότερο) ζημιές.

Σχετικά άρθρα

Μεγάλος Δακτύλιος – Δεύτερη τροποποίηση της μελέτης και… καλή τύχη

Γ. Αρλέτος: «Προτεραιότητα ήταν και θα είναι οι δημότες»

Γεωργία Χαλάτση

Ανεβάζει ρυθμούς, αλλά έχει ακόμη δρόμο

Αποστόλης Τζελέτας