Η σημαντικότερη παρέμβαση αφορά την επονομαζόμενη πλατεία Γλυκήδων, τον χώρο δηλαδή μεταξύ των μνημείων του Χαμάμ, του Σουφαρί Σεράι και της Οθωμανικής Βιβλιοθήκης. Εντός του αρχαιολογικού χώρου και ανάμεσα από τα σωζόμενα τμήματα των τοιχοποιιών, η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία διαδρομών ήπιας μορφής.
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Δεύτερο κομμάτι στο παζλ του Πάρκου Πολιτισμού

Η τοποθέτηση ενός δεύτερου κομματιού στο παζλ του Πάρκου Πολιτισμού στο Κάστρο θα αρχίσει σύντομα, μετά από αυτό της αποκατάστασης – ανάδειξης των Οθωμανικών Λουτρών.

Σήμερα ο δήμαρχος Ιωαννίνων Μωυσής Ελισάφ υπέγραψε τη σύμβαση με τον ανάδοχο του έργου της διαμόρφωσης της Πλατείας Γλυκήδων και των οδών Ιστορικού Προκοπίου, Γλυκήδων και Σουγδουρή, το οποίο είναι ενταγμένο στο ΕΣΠΑ με προϋπολογισμό 2,3 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως τόνισε ο κ. Ελισάφ, για την υλοποίηση του «Πάρκου Πολιτισμού» έπρεπε να ξεπεραστούν πολλά προβλήματα, μια διαδικασία που έγινε με τη συνδρομή και την βοήθεια του Υπουργείου Πολιτισμού.
«Σήμερα βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε την εκκίνηση ενός μεγάλου έργου, που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία του Κάστρου. Θέλω πραγματικά να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του Δήμου μας (Διεύθυνση Προγραμματισμού, Οργάνωσης και Πληροφορικής και Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών), αλλά και τις υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού στην περιοχή για την άριστη συνεργασία, ώστε το επόμενο διάστημα τα έργα να είναι στη διάθεση των πολιτών» τόνισε ο δήμαρχος.
Για ένα από τα σημαντικότερα έργα, που αποσκοπεί στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων του Κάστρου, στην αναβάθμιση των υποδομών και στη δημιουργία ενός δικτύου ανάδειξης της ιστορίας και της πολιτιστικής κληρονομιάς, έκανε λόγο, από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Έργων Γιώργος Αρλέτος.
H περιοχή όπου θα αναπτυχθεί το έργο, περιλαμβάνει τους δημόσιους χώρους, τα πλατώματα και τις οδούς που περιβάλλουν την ΒΔ ακρόπολη του Ασλάν τζαμιού. Με την ολοκλήρωση του έργου θα επιτευχθεί η ανάδειξη της Βορειοδυτικής Ακρόπολης του Κάστρου και θα αναβαθμιστεί η περιοχή στην πλατεία Γλυκήδων, που, παρά τη σημαντικότητά της, παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης. Επίσης θα ολοκληρωθεί η σύνδεση του ιστορικού χώρου με τη δημιουργία μιας πολιτιστικής- ιστορικής διαδρομής τόσο με το Ιτς Καλέ και άλλα μνημεία του Κάστρου όσο και με την παραλίμνια περιοχή.

Η Πλατεία Γλυκήδων

Η μελέτη του έργου «Διαμόρφωση πλατείας Γλυκήδων, οδών Ιστορικού Προκοπίου, Γλυκήδων και Σουγδούρη στο Κάστρο Ιωαννίνων» έρχεται σε συνέχεια προμελέτης από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.
Η σημαντικότερη ίσως παρέμβαση αφορά την επονομαζόμενη πλατεία Γλυκήδων, τον χώρο δηλαδή μεταξύ των μνημείων του Χαμάμ, του Σουφαρί Σεράι και της Οθωμανικής Βιβλιοθήκης. Μαζί με την ακρόπολη του Ασλάν αποτελούν σημαντικότατο για την πόλη αρχαιολογικό χώρο, στον οποίο έχουν αποκαλυφθεί σημαντικά ευρήματα των πρώιμων χρόνων της πόλης. Για χρόνια οι ανασκαφικές τομές παρέμεναν ανοικτές έως ότου το 2018 αυτές καταχώθηκαν σε εφαρμογή απόφασης της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων.
Η μελέτη προβλέπει ότι τα τμήματα των τοίχων βυζαντινής και οθωμανικής περιόδου που σήμερα σώζονται, θα στερεωθούν και θα παραμείνουν εμφανή, με σκοπό τη διατήρηση και την προβολή στον επισκέπτη της πορείας της περιοχής στον χρόνο και την ιστορία.
Επίσης, προβλέπεται να δημιουργηθεί μια ζώνη ως χώρος στάσης με την κατασκευή καθιστικών, που θα δίνουν τη δυνατότητα στον επισκέπτη να έχει τη συνολική εικόνα της περιβάλλουσας περιοχής και των μνημείων.
Από το… κάδρο θα λείπουν τα οχήματα, καθώς θα διαμορφωθεί σε λιθόστρωτο καλντερίμι ο δρόμος που σήμερα οδηγεί στην Ακρόπολη από το Σουφαρί Σαράι και έχει μελετηθεί η δημιουργία-ολοκλήρωση του καλντεριμιού που βρίσκεται σήμερα σε επαφή με την Οθωμανική Βιβλιοθήκη. Με τον τρόπο αυτό, αναβαθμίζεται η σημερινή πορεία προς το Τζαμί, ενώ δημιουργείται και μια νέα, με τη διαδρομή μεταξύ του Χαμάμ και της Οθωμανικής Βιβλιοθήκης. Σημειώνεται ότι το νέο καλντερίμι θα αποτελεί συμπλήρωμα του υφιστάμενου με επαναχρησιμοποίηση των λίθων και εξομάλυνση των επιφανειών όπου απαιτείται. Επίσης, προβλέπεται η ύπαρξη χαμηλών μεταλλικών εμποδίων σε όλο το μήκος των μετώπων της πλατείας, καθώς και η ύπαρξη δύο βυθιζόμενων εμποδίων στη συμβολή των οδών Γλυκήδων και Ιστορικού Προκοπίου για την εξυπηρέτηση των κατοίκων και των μνημείων.
Εντός του αρχαιολογικού χώρου και ανάμεσα από τα σωζόμενα τμήματα των τοιχοποιιών, η μελέτη προβλέπει τη δημιουργία διαδρομών ήπιας μορφής, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για δημιουργία διαδρομών ΑμεΑ μέσω ραμπών ανάβασης και οδεύσεων ατόμων με προβλήματα όρασης προς κάθε μνημείο και μέχρι την ακρόπολη Ασλάν. Όλος ο υπόλοιπος χώρος διαμορφώνεται σε ελεύθερο χώρο πρασίνου με τη δημιουργία επιφάνειας χαμηλής χλόης, ενώ θα κοπούν τα δέντρα που παρουσιάζουν επικινδυνότητα λόγω γήρανσης κυρίως στη διαδρομή μεταξύ του Χαμάμ και της Οθωμανικής Βιβλιοθήκης.

Η παρέμβαση στην είσοδο της οδού Γλυκήδων

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και η παρέμβαση στην είσοδο της οδού Γλυκήδων, στην περιοχή της «Κυρά Φροσύνης», στην οποία, παρά το ότι είναι μία από τις κύριες πύλες εισόδου, η πρόσβαση για τους πεζούς σήμερα είναι προβληματική, καθώς υπάρχει μόνο ένα στενό πεζοδρόμιο στη μία πλευρά.
Η πρώτη σημαντική παρέμβαση αφορά στη χρήση της εισόδου, που σήμερα οδηγεί στον αύλειο χώρο του 9ου δημοτικού σχολείου, ως είσοδο πεζών και τη δημιουργία μιας διαδρομής προς το εσωτερικό του Κάστρου. Για τον σκοπό απομακρύνεται η πόρτα της αυλής του δημοτικού σχολείου και προβλέπεται η μετατόπιση του μαντρότοιχου κατά μήκος της οδού Γλυκήδων. Ο ελεύθερος χώρος που θα προκύψει, θα μετατραπεί σε πεζόδρομο με λιθόστρωτη επιφάνεια από λευκή πέτρα και με τη φύτευση μιας δενδροστοιχίας κατά μήκος, θα εισάγει τον επισκέπτη με νέο ελκυστικό τρόπο και με ασφάλεια στο Κάστρο από την παραλίμνια περιοχή.

Οι οδοί Γλυκήδων και Ιστορικού Προκοπίου

Με βάση τα όσα προβλέπει η μελέτη του έργου, θα «μεταμορφωθούν» και οι οδοί Γλυκήδων και Ιστορικού Προκοπίου, οι οποίοι σήμερα έχουν μια τυπική εικόνα αστικής περιοχής και καταλαμβάνονται κατά κύριο λόγο από σταθμευμένα οχήματα των κατοίκων ή και επισκεπτών που παράνομα εισέρχονται στον Κάστρο.
Και οι δύο δρόμοι θα λειτουργούν ως οδοί ήπιας κυκλοφορίας για την εξυπηρέτηση αποκλειστικά των μόνιμων κατοίκων, με δημιουργία 20 θέσεων στάθμευσης στην Ιστορικού Προκοπίου και 32 στη Γλυκήδων.
Η οδός Γλυκήδων τροποποιείται ελαφρώς ως προς την χάραξή της με μια μετατόπιση του άξονα, αμέσως μετά την είσοδο της πύλης, και τη δημιουργία ενός πεζοδρομίου σε επαφή με τον μαντρότοιχο της οικίας Καλού Πασά, ενώ θα επιστρωθεί με αραδωτούς λευκούς λίθους, στα πρότυπα των ήδη διαμορφωμένων στο Κάστρο οδών ,όπως για παράδειγμα οι Ανδ.Παλαιολόγου και Βησαρίωνα Μακρή.

Η οδός Σουγδούρη και είσοδος Ιτς Καλέ

Μέρος του έργου αποτελεί και η παρέμβαση στην οδό Σουγδούρη, στον στενό δρόμο που βρίσκει κανείς όταν μπαίνει στο Κάστρο από την είσοδο της λίμνης (πύλη Διον.Φιλοσόφου). Η οδός αυτή, που είναι σημαντική γιατί ενώνει απευθείας την παραλίμνια περιοχή τόσο με την ακρόπολη του Ασλάν, όσο και με το Ιτς Καλέ, σήμερα παρουσιάζει μια κακή εικόνα με κατεστραμμένα παλαιά λιθόστρωτα. Με τον μελλοντικό σχεδιασμό που προβλέπει εκτός των άλλων την επαναλειτουργία της Βυζαντινής πύλης της ακρόπολης, θα μπορεί ο επισκέπτης να έχει μια ακόμη πιο με άμεση πρόσβαση και στην ακρόπολη του Ασλάν, αλλά και να κινηθεί μεταξύ ακρόπολης και Ιτς Καλέ. Για τον σκοπό, μετά από απόφαση της Εφορείας Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, θα πραγματοποιηθεί επισκευή του υπάρχοντος λιθόστρωτο.
Η διαμόρφωση της διαδρομής από τη Βυζαντινή Πύλη της ακρόπολης του Ασλάν μέχρι το Ιτς Καλέ περιλαμβάνει, εκτός της οδού Γ.Σουγδούρη, τμήμα της οδού Βάγια και Μακρή, όπου θα γίνει επίστρωση με αραδωτούς λευκούς λίθους.

Υποδομή φωτισμού και οπτικών ινών

Στη μελέτη περιλαμβάνονται, ακόμη, ο φωτισμός των διαδρομών της πλατείας Γλυκήδων και των οδών Ιστορικού Προκοπίου, Σουγδούρη, Μακρή και τμήματος της οδού Γλυκήδων, οι εργασίες υποδομής του δικτύου οπτικών ινών στην περιοχή, καθώς και οι εργασίες και τα υλικά για την υποδομή του φωτισμού των κτιρίων, η οποία θα ολοκληρωθεί σε επόμενες φάσεις.
Αξίζει να σημειωθεί πως στο πλαίσιο της παρέμβασης, ο ΔΕΔΔΗΕ θα προχωρήσει στην υπογειοποίηση των δικτύων χαμηλής τάσης στην περιοχή, ενώ θα καταργηθεί ο εναέριος υποσταθμός στην συμβολή των οδών Ιστορικού Προκοπίου και Αψαράδων, ο οποίος και θα αντικατασταθεί με αντίστοιχο ημιυπόγειο.
Η μελέτη προβλέπει και την εγκατάσταση ενός συστήματος τηλεδιαχείρισης και γεωχωρικής απεικόνισης οδοφωτισμού όλων των οδών της περιοχής παρέμβασης, μέσω του οποίου θα δίνεται η δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου της εγκατάστασης του οδοφωτισμού.

 

Σχετικά άρθρα

Βούληση για πιο στενή συνεργασία

Προσδοκίες για αύξηση επισκεπτών από την Κύπρο

Τη δέσμευση για ημικόμβο στο Δρίσκο χαιρετίζει ο Δήμος Ιωαννιτών