Το τυρί των ελλήνων νομάδων, που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν άγνωστο, πλέον έχει βρει μια θέση στο μενού αρκετών εστιατορίων των Ιωαννίνων, ενώ διατίθεται και στην αγορά από τις δύο εταιρείες («Καράλης» και «Τσουτσοπλίδης»), που το παράγουν και το προωθούν σε διεθνείς εκθέσεις τροφίμων, με την ουσιαστική βοήθεια της Περιφέρειας Ηπείρου.
Τα αποτελέσματα της εισαγωγής του στα καταστήματα εστίασης και τις προοπτικές που ανοίγονται για την προώθηση και άλλων τοπικών προϊόντων της Ηπείρου, παρουσίασαν ο περιφερειάρχης Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο αντιδήμαρχος Ιωαννίνων και τέως πρόεδρος του Σωματείου Καφέ- Εστιατορίων- Μπαρ Χρήστος Τάτσης και ο αναπληρωτής καθηγητής Διοίκησης Καινοτομίας στις Επιχειρήσεις Τροφίμων του Εργαστηρίου Χημείας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Δημήτρης Σκάλκος, η συνεργασία των οποίων συνετέλεσε καίρια στο να υπάρχει απτό και μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Στα ερεθίσματα που υπήρξαν, για να προωθηθεί η ιδέα παραγωγής του «Κασκαβάλι Πίνδου», η οποία χρηματοδοτήθηκε μέσω του Προγράμματος για την Καινοτομία και δημιουργήθηκε από το Ινστιτούτο Γάλακτος Ιωαννίνων, αναφέρθηκε ο περιφερειάρχης, επισημαίνοντας ότι «δόθηκε μάχη» στη συνέχεια για να χαρακτηριστεί από την Ε.Ε. ως «Προϊόν Γεωγραφικής Ενδειξης (ΠΓΕ)». Το δεύτερο στοίχημα ήταν να περάσει το προϊόν στην αγορά και γι’ αυτό εξήρε την πρωτοβουλία του τότε πρόεδρου του Σωματείου Εστίασης Χρ. Τάτση και τη συνεργασία που υπήρξε με το Εργαστήριο Χημείας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Τέλος, είπε ότι η Περιφέρεια, μαζί με τον κλάδο της εστίασης και το Εργαστήριο Χημείας τροφίμων του Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, μέσω του προγράμματος Καινοτομίας, – όπως έχει αναφέρει και η πρύτανης Άννα Μπατιστάτου, θα συνεχίσουν τις πρωτοβουλίες προώθησης και άλλων ποιοτικών τοπικών προϊόντων.
Ευχαριστίες στην Περιφέρεια και το Πανεπιστήμιο εξέφρασε, από την πλευρά του, ο Χρ. Τάτσης, εκφράζοντας και αυτός την πεποίθηση ότι υπάρχει η δυνατότητα ανάδειξης και άλλων τοπικών προϊόντων. «Το κασκαβάλι πήρε μια υπεραξία από τα καταστήματά μας και έρχεται κόσμος που το ζητάει ξανά. Και αυτός είναι ο στόχος μας, να αποκτήσει δυναμική και να έχουμε και άλλα προϊόντα τα οποία θα φέρουν κόσμο στην πόλη μας. Ως Δήμος οργανώσαμε το 1ο Local Taste Festival, μέσα από το οποίο μπορούμε να αναδείξουμε και άλλα προϊόντα, πάντα σε συνεργασία με την Περιφέρεια Ηπείρου και το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, ώστε να δώσουμε υπεραξία στα προϊόντα του τόπου μας και αυτά θα είναι που θα μας φέρουν και κόσμο αλλά και θα αναδείξουν την οικονομία της περιοχής μας», τόνισε χαρακτηριστικά.
Δέκα εστιατόρια, 18 σεφ, 25 πιάτα
Η όλη προσπάθεια απέκτησε επιστημονική τεκμηρίωση, χάρη στην πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Χημείας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που προχώρησε σε επιστημονική έρευνα για την εισαγωγή στην αγορά του τυριού «κασκαβάλι Πίνδου» και την οργανοληπτική του αξιολόγηση από τους σεφ των εστιατορίων των Ιωαννίνων. Η έρευνα έγινε στο πλαίσιο Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας της φοιτήτριας Σωτηρίας Σιαφάκα, η οποία ήδη έχει δημοσιευτεί στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Dairy.
«Σεμνά και ταπεινά, προσπαθούμε να βοηθήσουμε, ώστε να δώσουμε υπεραξία στα τοπικά προϊόντα. Κι αυτό γίνεται με επιστημονικές μελέτες, οι οποίες δημοσιεύονται σε διεθνή περιοδικά. Ξεκινήσαμε αυτή την πρωτοβουλία- μελέτη εδώ και ενάμιση χρόνο με την Περιφέρεια Ηπείρου και το Σύλλογο Εστιατορίων, πηγαίνοντας πόρτα – πόρτα στα καταστήματα και μιλήσαμε για το κασκαβάλι. Τελικά θα λέγαμε όλοι μαζί καταφέραμε να μπει σε 25 πιάτα σε δέκα μαγαζιά», ανέφερε ο αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Δημήτρης Σκάλκος και πρόσθεσε: «Ως επιστήμονες χρησιμοποιήσαμε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο με συγκεκριμένες ερωτήσεις που απευθύνθηκαν σε ιδιοκτήτες και σεφ. Η μελέτη ανέδειξε χρήσιμες διαπιστώσεις, όπως ότι η επιλογή των πελατών γίνεται επειδή είναι ελληνικό – παραδοσιακό προϊόν, γευστικό στα πιάτα και εύκολο στη χρήση του. Βήμα- βήμα θα βρούμε και άλλα τέτοια προϊόντα- πρώτες ύλες ώστε να αναδείξουν τοπικά προϊόντα στον τόπο μας και στη δική μας γαστρονομία».
Δείτε τη μελέτη εδώ https://doi.org/10.3390/dairy5040053