Στο εθνικό σχέδιο, το οποίο ανακοινώθηκε από την ηγεσία του υπουργείου, προβλέπεται Νέος Κανονισμός Λειτουργίας των σχολείων με σαφείς κανόνες συμπεριφοράς και συνεπειών για κάθε παράπτωμα, αλλά κα υπογραφή των γονέων ότι έχουν λάβει γνώση.
Μεταξύ των μέτρων, περιλαμβάνεται η επιστροφή της πενθήμερης αποβολής για τους μαθητές, που ασκούν bullying. Επιπλέον, ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί και, παράλληλα, θα γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Στις περιπτώσεις που κάποιος μαθητής κάνει ηθελημένα ζημιά στις υποδομές του σχολείου, θα υπάρχει μία ρητά διατυπωμένη διαδικασία, ώστε το κόστος των επισκευών να επιβαρύνει την οικογένεια του μαθητή.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τη χρήση των κινητών τηλεφώνων, ο σύλλογος μπορεί να επιβάλλει αποβολή έως πέντε ημέρες ανάλογα με τη βαρύτητα του περιστατικού, ενώ σε περιστατικά καταγραφής ευαίσθητων προσωπικών στιγμών παιδιών, που δε θα έπρεπε ποτέ να αναπαράγονται στο διαδίκτυο, τότε υποχρεωτικώς θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.
Επίσης, από τον Σεπτέμβριο, μέσα από τη νέα πλατφόρμα «e-parents», ψηφιοποιείται η καταγραφή των απουσιών ενώ αυστηροποιείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της χρονιάς. Συγκεκριμένα, θα γίνει επαναφορά στο παλαιότερο καθεστώς και οι 114 απουσίες δε θα είναι πλέον αδικαιολόγητες, θα επανέλθουν και οι δικαιολογημένες απουσίες, και η προσμέτρηση για καθυστέρηση, ενώ οι γονείς θα μπορούν να δικαιολογούν έως δύο ημέρες απουσιών και μετά θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση.
Οι σχετικές εγκύκλιοι για τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο αναμένονται από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης σε ολόκληρη τη χώρα, όπου τα περιστατικά φαίνεται να είναι αυξητικά. «Η Ήπειρος δε θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση», σημείωσε η Περιφερειακή Διευθύντρια Εκπαίδευσης Μαρίνα Μπέση, τονίζοντας, ωστόσο, πως δεν έχουν αναφερθεί πολλά σοβαρά περιστατικά στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Ερωτηθείσα σχετικά, η κ. Μπέση σημείωσε πως οι σχολικές κοινότητες δε βασίζονται μόνο στις καταγγελίες για την αντιμετώπιση του φαινομένου, αλλά στα σχολεία πάντοτε γίνονται προγράμματα πρόληψης και ενδυνάμωσης των μαθητών, που ενδεχομένως να εντατικοποιηθούν. Παράλληλα, σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά από το Υπουργείο, αναμένονται και προγράμματα επιμόρφωσης όλων όσοι εμπλέκονται στη λειτουργία της πλατφόρμας, ώστε να μπορούν να επιλαμβάνονται των θεμάτων με τον καλύτερο τρόπο.
Στο ίδιο πλαίσιο, σύμφωνα με όσα εξαγγέλθηκαν, θα γίνουν δράσεις εντός του σχολείου με αλλαγές στα μαθήματα και στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ένα νέο πλαίσιο κανόνων και συνηθειών. Συγκεκριμένα, εντάσσονται στα σχολεία οι λεγόμενες δράσεις ενεργού πολίτη, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α’ Λυκείου, οι οποίες αφορούν σε θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς δουλεύουμε σε ομάδες, με το πώς αναπτύσσουμε εθελοντικές δράσεις στο πλαίσιο του σχολείου μας, της κοινότητάς μας, της πόλης μας. Οι δράσεις αυτές θα συνδεθούν ακόμη και με τις σχολικές εκδρομές.
Αξίζει να σημειωθεί πως, σύμφωνα με την κ. Μπέση, σχεδόν όλες τις σχολικές μονάδες επισκέπτονται ψυχολόγος και κοινωνικός λειτουργός μία φορά την εβδομάδα. Βέβαια, και οι διευθύνσεις εκπαίδευσης αλλά και το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας θα ήθελαν να υπάρχουν μόνιμοι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε να γνωρίζουν τους μαθητές και το σχολικό περιβάλλον.