Τρίτη άποψη

Προς δημοτική αρχή δήμου Ιωαννιτών: Μη ζητάτε τη βοήθεια των πολιτών. Επιδιώξτε τη!

Εύχομαι η δημοτική αρχή, στη νέα δημοτική χρονιά που εισήλθαμε, να επιδιώξει τη συνεργασία μας, καθιστώντας μας καλύτερα ενημερωμένους πολίτες και επιχειρήσεις.

Η επικοινωνία είναι απαραίτητη σε όλες τις συνεργασίες και σχέσεις. Η επαρκής, καλή και τακτική επικοινωνία βοηθά στη βελτίωση των σχέσεων.

Στη χώρα μας, η επικοινωνία της διοίκησης με τους πολίτες ήταν και είναι ανεπαρκής, κακή και περιστασιακή. Σε όλα τα επίπεδα. Από το κεντρικό κράτος ως την τοπική αυτοδιοίκηση. Από τον πολιτικά υπεύθυνο σε κάθε τομέα, μέχρι τον τελευταίο υπάλληλο του κράτους. Ως αποτέλεσμα, η συνεργασία κράτους-πολίτη λειτουργεί με δυσκολίες, ελλείψεις, παρανοήσεις και έλλειψη εμπιστοσύνης-ελέγχου, κι από τις δυο μεριές.

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενός έτους από την ανάληψη της διοίκησης του δήμου Ιωαννιτών από τη νέα δημοτική αρχή, η παράταξη του δημάρχου «Γιάννενα Νέα Εποχή» δημοσιοποίησε μια ανακοίνωση-απολογισμό, θα μπορούσε κάποιος να πει, του χρόνου που πέρασε. Στην ανακοίνωση αυτή θα σταθώ στο κλείσιμο αυτής και συγκεκριμένα σε αυτό το απόσπασμα: «…Στον ένα χρόνο που πέρασε δεν κατάφερε όσα είχε προγραμματίσει. Όμως έχει την πρόθεση και τη διάθεση, έχει την εμπειρία και την βούληση να συνεχίσει. Με τη βοήθεια των πολιτών. Με τη συνεργασία των φορέων…».

Στέκομαι στο απόσπασμα αυτό γιατί είναι, κατά τη γνώμη μου, πολύ σημαντικό. Σε αυτό η δημοτική αρχή ελπίζει στη συνεργασία των πολιτών και των φορέων. Ως φορείς μπορούμε να εννοήσουμε και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα όρια του δήμου. Η δημοτική αρχή Α δεν πρέπει να μείνει στην ευχή, στη δήλωση πρόθεσης συνεργασίας με τους πολίτες και τους φορείς για το καλό του δήμου, δηλαδή όλων (και το δικό της πολιτικά). Πρέπει -οφείλει θα έλεγα- να τη μοχλεύσει. Να την επιδιώξει, όπως δεν το έχει κάνει μέχρι στιγμής, όπως δεν το είχαν κάνει οι δύο -τουλάχιστον, από την εμπειρία μου- προηγούμενες δημοτικές αρχές.

Μέχρι στιγμής, τα κανάλια επικοινωνίας του δήμου με τους πολίτες και τους φορείς είναι τα εξής: δελτία τύπου σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ, παρουσία εκπροσώπων της σε τοπικό ραδιόφωνο και τηλεόραση, ενημερώσεις μέσω ιστοτόπου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης του δήμου. Με ικανοποίηση διαπίστωσα ότι από την αρχή της ανάληψης των καθηκόντων της η δημοτική αρχή ανέπτυξε τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για την ενημέρωση των χρηστών-κατοίκων του δήμου (και όχι μόνο).

Φτάνουν αυτά; Ενημερώνουν σε ικανοποιητικό βαθμό την πλειονότητα των κατοίκων του δήμου; Η απάντηση είναι όχι. Δυστυχώς, ως κάτοικος και επαγγελματίας στον δήμο και παρ’ ότι έχω μια σχετικά συχνή παρακολούθηση της τοπικής επικαιρότητας, δεν έχω επαρκή πληροφόρηση για πολλά ζητήματα. Από το ποια είναι τα δικαιώματα και υποχρεώσεις που έχω ως κάτοικος, δημότης και επαγγελματίας σε μια σειρά θεμάτων, τι εργαλεία υπάρχουν για να κάνω τις δουλειές μου με τον δήμο πιο γρήγορα και πιο εύκολα, ποιες είναι οι αποφάσεις που λαμβάνονται στον δήμο σε σχέση με την καθημερινότητά μου, αλλαγές σε υπηρεσίες και οργανισμούς, πώς πρέπει να λειτουργώ υπεύθυνα σε διάφορα ζητήματα καθημερινότητας, τι συνέπειες θα έχω αν δεν το κάνω κ.ο.κ.. Είναι τεράστιο το εύρος των θεμάτων που πρέπει να φτάνουν σε όλους τους κατοίκους και τους φορείς στα όρια του δήμου, αλλά δεν φτάνουν ή φτάνουν σε πολύ μικρό βαθμό.

Πόσοι παρακολουθούν τα τοπικά ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ σε συχνά και τακτικά διαστήματα; Πόσοι έχουν πρόσβαση και ευκολία με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο; Αν και μια επιστημονική έρευνα θα έδειχνε το πόσο ενήμεροι είναι για βασικά, έστω, θέματα της καθημερινότητας οι κάτοικοι, λίγο πολύ το γνωρίζουμε ήδη.

Έχοντας διαπιστώσει αυτό το μεγάλο κενό που δυσχεραίνει τη συνεργασία του δήμου με τους κατοίκους και τους φορείς, το Δεκέμβριο του 2019 έκανα μια πρόταση στον αντιδήμαρχο Καθαριότητας κ. Πήχα, ζωντανά, σε παρουσία του σε τηλεοπτική εκπομπή στο ΒΗΜΑ TV, όπου είχε βγει για να ενημερώσει για θέματα αρμοδιότητάς του.

Την πρόταση αυτή την έστειλα τον Ιανουάριο και στον δήμαρχο κ. Ελισάφ, καθώς μπορεί να εφαρμοστεί συνολικά για τα θέματα του δήμου.

Συγκεκριμένα, η πρότασή μου είναι, μαζί με τον λογαριασμό της ΔΕΥΑΙ, κάθε δίμηνο, να εσωκλείεται και ένα έντυπο Α4 με κάποιες βασικές πληροφορίες προς τους καταναλωτές. Λίγες κάθε φορά και ευανάγνωστες, ώστε, φτάνοντας σε κάθε νοικοκυριό και επιχείρηση ο λογαριασμός, να ενημερώνει τη μεγάλη πλειονότητα των δημοτών για τα θέματα που τους -και τον- αφορούν.

Η πρόταση αυτή διασφαλίζει ότι η ενημέρωση θα φτάνει σε όλα τα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, σε τακτικό και σχετικά συχνό χρονικό διάστημα, με φθηνό τρόπο. Ένας υπάλληλος θα συγκεντρώνει και ιεραρχεί, σε συνεργασία με τη δημοτική αρχή, τα θέματα που πρέπει να φτάσουν στους πολίτες και φορείς με τον επόμενο λογαριασμό. Θα στέλνει το αρχείο προς εκτύπωση στη ΔΕΥΑΙ (ή θα γίνεται εντός του δήμου) και θα εσωκλείεται το φύλλο αυτό στο φάκελο με τον λογαριασμό στη ΔΕΥΑΙ, όπου και γίνεται αυτή η εργασία. Δε χρειάζεται να γίνει προμήθεια της υπηρεσίας από τρίτο και να προσθέσει κόστος στον δήμο. Η διαμόρφωση του κειμένου γίνεται από υπάλληλο με βασικές δεξιότητες σε Η/Υ… Ο δήμος μόνο θα προμηθευτεί το επιπλέον υλικό (χαρτί, μελάνια) που θα είναι αναγκαίο.

Ο καλά ενημερωμένος πολίτης, είναι καλύτερος πολίτης. Ο δήμος με σωστά ενημερωμένους πολίτες, γίνεται καλύτερος δήμος.

Εύχομαι η δημοτική αρχή, στη νέα δημοτική χρονιά που εισήλθαμε, να επιδιώξει τη συνεργασία μας, καθιστώντας μας καλύτερα ενημερωμένους πολίτες και επιχειρήσεις.

Σχετικά άρθρα

Προσδοκίες για αύξηση επισκεπτών από την Κύπρο

Τη δέσμευση για ημικόμβο στο Δρίσκο χαιρετίζει ο Δήμος Ιωαννιτών

Στα χέρια της ΚΕΔΕ η υπόθεση της πυροπροστασίας