Αίθουσα ΣύνταξηςΠολιτισμός

Λ. Πλασκοβίτης: «Ήρθε η ώρα να εξελιχθούν τα ΔΗΠΕΘΕ»

Ο Λευτέρης Πλασκοβίτης, σκηνοθέτης και διευθυντής παραγωγής στην φετινή καλοκαιρινή παράσταση του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Ιωαννίνων, μιλά στον «Η.Α.», λίγες ημέρες πριν το «Καλιφόρνια Ντρίμιν» ανέβει στο θέατρο της Εταιρίας Ηπειρωτικών Μελετών, στις 21 Ιουλίου.

Η παρουσία σας στο θέατρο εδώ και πολλά χρόνια είναι γνωστή, με την φετινή, διαφορετική από πολλές απόψεις καλοκαιρινή θεατρική περίοδο να σας βρίσκει στα Γιάννενα. Γιατί επιλέξατε να στείλετε τις προτάσεις σας στο ΔΗΠΕΘΙ;

Έστειλα προτάσεις και σε άλλα ΔΗΠΕΘΕ, αλλά προτίμησα τα Γιάννενα, πρώτον γιατί έχω πολλούς φίλους και νιώθω πιο οικεία εδώ, και δεύτερον γιατί σε μία ώρα μπορώ να πάω στο χωριό μου (στην Κέρκυρα) να δω τη μάνα μου.

Η πρόταση που εγκρίθηκε από την διοίκηση του Θεάτρου είναι το Καλιφόρνια Ντρίμιν. Το γνωστό έργο του Βασίλη Κατσικονούρη, γραμμένο το 2001, που αγγίζει τις αναζητήσεις και αγωνίες των νέων. Γιατί επιλέξατε να προτείνετε αυτό το έργο και αν η επιλογή αυτή έχει να κάνει και με τις δεδομένες συνθήκες και τα απαιτούμενα μέτρα που θα πρέπει να τηρούνται;

Η επιλογή του έργου έγινε για τέσσερις λόγους. Πρώτον, είναι μια πολύ ωραία και βραβευμένη κωμωδία. Δεύτερον, μου αρέσει να δουλεύω με νέα παιδιά και το έργο πραγματεύεται τις σχέσεις τεσσάρων φίλων σε μια μετεφηβική ηλικία, που νιώθουν ότι ζουν σε μια βαρετή και μίζερη κοινωνία και θέλουν να αποδράσουν, αλλά μάλλον προσπαθούν με λάθος τρόπο! Τρίτον, είναι κωμωδία και αυτό είναι πολύ σημαντικό τούτες τις μαύρες μέρες της απομόνωσης και της οικονομικής ανέχειας! Τέταρτον,  παίζουν τέσσερις ηθοποιοί και αυτό βοηθά πολύ για να κρατηθεί και επί σκηνής το υγειονομικό πρωτόκολλο.

Αποτελεί πρόκληση να ανεβάζεις ένα έργο που έχει παρουσιαστεί σε αρκετές θεατρικές σκηνές; Υπάρχει μια διαφορετική ματιά ή αρκούν οι διαφορετικοί συντελεστές προκειμένου να κάνουν τη διαφορά;

Κατ’ αρχάς το γεγονός ότι το «Καλιφόρνια Ντρίμιν» έχει παρουσιαστεί πολλές φορές μαρτυρά ότι είναι πολύ ωραίο έργο. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι όσοι ανεβάζουμε το έργο αυτό ή και άλλα σπουδαία έργα, τα βλέπουμε και τα παρουσιάζουμε με τον ίδιο τρόπο! Κάθε δημιουργός έχει τη δική του προσέγγιση, ανάλογα με την αισθητική και τη φιλοσοφία του για τη ζωή και κατ´ επέκταση και για το θέατρο! Άρα αυτό που θα δείτε στις 21 Ιουλίου στο Φρόντζο, θα έχει τη σφραγίδα τη δική μου και των συνεργατών μου.

Είστε και σκηνοθέτης και παραγωγός της παράστασης. Πως είναι η συνεργασία σας με την διοίκηση και τους υπόλοιπους συντελεστές;

Να μου επιτρέψετε μια διόρθωση. Σκηνοθετώ και έχω και την ευθύνη της διεύθυνσης και οργάνωσης της παραγωγής της παράστασης και όχι την παραγωγή. Η παραγωγή είναι εξ ολοκλήρου του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων. Η συνεργασία μου με τη διοίκηση και τους υπαλλήλους του ΔΗΠΕΘΕ είναι άψογη και φυσικά με τους όλους τους  συνεργάτες και συντελεστές της παράστασης!

Στα Γιάννενα βρεθήκατε στη μέση μιας αντιπαράθεσης με την Πρωτοβουλία Καλλιτεχνών Ιωαννίνων και έχετε δώσει την δική σας απάντηση μέσα από μια αναλυτική ανακοίνωση. Τι είναι αυτό που σας ενόχλησε περισσότερο σε αυτή την υπόθεση;

Το φετινό καλοκαίρι είναι πράγματι πολύ δύσκολο για όλους και ειδικά για το χώρο του θεάματος (θέατρο και μουσική), είναι το χειρότερο των τελευταίων 30 χρόνων! Κατανοώ λοιπόν την αγωνία των Ιωαννιτών καλλιτεχνών  να πιέζουν για να υπάρξουν περισσότερες θέσεις εργασίας, αλλά πιστεύω ότι το κάνουν με λάθος τρόπο και «πυροβολούν» λάθος ανθρώπους! Η λογική ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα, είναι αντίθετη με τη δική μου θέση για το πως προωθεί κάποια ομάδα τα αιτήματα της. Στην συγκεκριμένη περίπτωση άρχισαν στην αρχή να λένε και να γράφουν εναντίον της διοίκησης του ΔΗΠΕΘΕ και του Δημάρχου, οπότε δεν είχα κανένα λόγο να απαντήσω εγώ, αλλά στην τελευταία τους επιστολή έγραφαν εξωφρενικά και προσβλητικά πράγματα για μένα (ότι παρανόμως προσληφθήκαμε στο ΔΗΠΕΘΕ και πρέπει να ακυρωθούν οι συμβάσεις μας, ότι θα πάρω 218.000 ευρώ!!!! και άλλα πολλά ευτράπελα και φυσικά αναληθή) οπότε έπρεπε να απαντήσω για να αποκατασταθεί η αλήθεια. Να σημειώσω εδώ ότι η επιστολή μου, που δημοσιεύτηκε πριν λίγες μέρες, δεν απαντούσε μόνο στην πρωτοβουλία των Ιωαννιτών καλλιτεχνών, αλλά και σε όλους εκείνους που μέσα από τα σόσιαλ έκαναν απαξιωτικά σχόλια για μένα και τους συνεργάτες μου.

Ως άνθρωπος της «αγοράς», ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος των ΔΗΠΕΘΕ και πως μπορεί να ενισχυθεί αυτός; Χρειάζονται χρήματα, ιδέες, τόλμη, συνέργειες;

Είχα την τιμή και τη χαρά να είμαι σε μια ομάδα εργασίας,  που είχε φτιάξει η αείμνηστη Μελίνα, για την ίδρυση των ΔΗΠΕΘΕ. Ως εκ τούτου γνωρίζω τη δράση και τη λειτουργία των ΔΗΠΕΘΕ από τη γέννηση τους μέχρι σήμερα. Ναι. Πιστεύω ότι ήρθε η ώρα να εξελιχθούν και να αποκτήσουν ένα πιο ενεργό ρόλο στο πολιτιστικό γίγνεσθαι, όχι μόνο της πόλης που είναι η έδρα τους, αλλά όλης της χώρας. Για να γίνει αυτό, φυσικά και χρειάζονται όλα αυτά που αναφέρατε. Περισσότερα χρήματα (από το κράτος, την περιφέρεια, τους δήμους, την Ε.Ε και να βρεθούν και ιδιώτες χορηγοί), φρέσκες ιδέες, τόλμη και συνέργειες με τα άλλα ΔΗΠΕΘΕ, με τα κρατικά θέατρα, τα πανεπιστήμια, αλλά και με θέατρα και φορείς άλλων χωρών.

Σχετικά άρθρα

Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Ομάδων τον Μάιο

«Οι Δούλες» του Ζαν Ζενέ από το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων

Μπαίνει ο σπόρος για ένα νέο κλειστό θέατρο