Γιάννενα, Παρασκευή 26/06/2026
omada therapeias genikh
Αίθουσα ΣύνταξηςΕπικαιρότητα

«Η απεξάρτηση δεν είναι διαχείριση της χρήσης», τονίζει η Ομοσπονδία Συλλόγων Οικογένειας ΚΕΘΕΑ

Την αντίθεσή της στις αλλαγές που έχουν συντελεστεί στον χώρο της απεξάρτησης μετά τη δημιουργία του ΕΟΠΑΕ εκφράζει η Ομοσπονδία Συλλόγων Οικογένειας ΚΕΘΕΑ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών στις 26 Ιουνίου.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών, η Ομοσπονδία Συλλόγων Οικογένειας ΚΕΘΕΑ (ΟΣΟ ΚΕΘΕΑ – ΣΤΕΠ) ασκεί κριτική στις αλλαγές που έχουν πραγματοποιηθεί τα τελευταία χρόνια στον χώρο της απεξάρτησης, μετά την κατάργηση της αυτοτέλειας φορέων όπως το ΚΕΘΕΑ, το 18ΑΝΩ, η ΑΡΓΩ, ο ΔΙΑΠΛΟΥΣ και η ένταξή τους στον ΕΟΠΑΕ.

Σε ανακοίνωσή της υποστηρίζει ότι οι αλλαγές αυτές έχουν οδηγήσει σε υποβάθμιση του μοντέλου της στεγνής θεραπείας και των θεραπευτικών κοινοτήτων, ενώ εκφράζει την ανησυχία της για τη μετατόπιση προς πολιτικές που, όπως αναφέρει, δίνουν έμφαση στη «μείωση της βλάβης» και στη διαχείριση της εξάρτησης.

Η Ομοσπονδία κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη νέα υπουργική απόφαση για τις δομές του ΕΟΠΑΕ, εκφράζοντας αντιρρήσεις για τη λειτουργία κινητών μονάδων μεθαδόνης, μονάδων σωματικής αποτοξίνωσης και δομών παρέμβασης για ανήλικους, ενώ υποστηρίζει ότι ενισχύεται η ιατρικοποίηση της εξάρτησης σε βάρος της ψυχοκοινωνικής προσέγγισης.

Αναφορά στη «συνθεραπεία»

Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στον ρόλο της οικογένειας κατά τη θεραπευτική διαδικασία.

Σύμφωνα με την Ομοσπονδία, η κατάργηση της αυτοτέλειας του ΚΕΘΕΑ είχε ως αποτέλεσμα να διαρραγεί η σύνδεση ανάμεσα στις υπηρεσίες που παρακολουθούν τον θεραπευόμενο και στις ομάδες οικογένειας, γεγονός που, όπως υποστηρίζει, επηρεάζει αρνητικά την αποτελεσματικότητα της θεραπείας.

Όπως σημειώνει, μπορεί να επαναλειτούργησαν οι θεραπευτικές ομάδες οικογένειας, ωστόσο δεν υπάρχει πλέον η ενιαία παρακολούθηση και συνεργασία των υπηρεσιών που υπήρχε στο προηγούμενο μοντέλο λειτουργίας.

«Η απεξάρτηση είναι δικαίωμα»

Η Ομοσπονδία υπογραμμίζει ότι η απεξάρτηση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως απλή διαχείριση της χρήσης ουσιών, αλλά ως διαδικασία ουσιαστικής αλλαγής και κοινωνικής επανένταξης.

Παράλληλα, υπερασπίζεται τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα των υπηρεσιών απεξάρτησης, το μοντέλο των θεραπευτικών κοινοτήτων, τη συμμετοχή της οικογένειας στη θεραπευτική διαδικασία, την επαρκή χρηματοδότηση των δομών και τη στελέχωσή τους με μόνιμο και εξειδικευμένο προσωπικό.

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά των Ναρκωτικών, καλεί οικογένειες, θεραπευόμενους, εργαζόμενους και πολίτες να στηρίξουν το αίτημα για δημόσια και δωρεάν στεγνή θεραπεία, ενώ δηλώνει τη στήριξή της στην 24ωρη απεργία των εργαζομένων του ΕΟΠΑΕ στις 26 Ιουνίου και στη συγκέντρωση που έχει προγραμματιστεί στα γραφεία του Οργανισμού στην Αθήνα.

«26 Ιουνίου δεν σημαίνει διαχείριση της εξάρτησης. Σημαίνει αγώνας για ζωή χωρίς εξαρτήσεις», καταλήγει η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας.

Σχετικά άρθρα

«Η πρόληψη δεν έχει ημερομηνία λήξης» – Στην απεργία της 26ης Ιουνίου συμμετέχει η «Σχεδία»

Ηπειρωτικός Αγών

«Ξηλώνονται» τα στεγνά προγράμματα απεξάρτησης

«Δε χρειαζόμαστε ουσίες για να περάσουμε καλά» το μήνυμα της «Σχεδίας»