Αίθουσα Σύνταξης Επικαιρότητα

Κάποτε θα έρθει και στην Ήπειρο το φυσικό αέριο

Από τις τελευταίες περιοχές της χώρας, που θα καρπωθούν τα οφέλη του φυσικού αερίου, είναι η Ήπειρος, όπως επιβεβαίωσε και η παρουσίαση του προγραμματισμού της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου.

Και μπορεί το επιχείρημα ότι η Ήπειρος απέχει αρκετά από τους αγωγούς φυσικού αερίου της χώρας να είναι λογικό, ωστόσο δε δικαιολογεί το ότι η περιοχή μπαίνει σε τελευταία προτεραιότητα, από τη στιγμή που το φυσικό αέριο προβλέπεται να φτάσει νωρίτερα σε περιοχές, που επίσης η μεταφορά θα γίνεται με είτε σε υγροποιημένη μορφή (LNG σε Πάτρα, Αγρίνιο και Πύργο) είτε σε συμπιεσμένη (CNG σε Καρπενήσι, Άμφισσα, Βέροια, Γιαννιτσά και Ορεστιάδα). Και μάλιστα, σε πολλές από αυτές τις περιοχές επικρατούν κλιματολογικές συνθήκες ευνοϊκότερες από ότι στα Γιάννενα, άρα δεν μπορεί να γίνει δεκτό το κριτήριο της αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας, στο οποίο έγινε επίκληση κατά τη χθεσινή παρουσίαση.
Σε πρώτη φάση, το δίκτυο φυσικού αερίου επεκτείνεται σε 18 πόλεις από τρεις περιφέρειες της χώρας (Στερεάς Ελλάδας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης), ακολουθούν χρονικά οι περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Δυτικής Ελλάδας, ενώ για τις περιφέρειες Πελοποννήσου και Ηπείρου τώρα έχουν ξεκινήσει οι μελέτες.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις που έκαναν ο πρόεδρος της ΔΕΔΑ Σταύρος Ραπτόπουλος και η αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος Στεφανία Μωσσέ, η ανάπτυξη των δικτύων θα ξεκινήσει από το Καρπενήσι, την Άμφισσα, τη Θήβα, τη Λειβαδιά, τη Λαμία, τη Χαλκίδα (Στερεά Ελλάδα), τη Βέροια, την Αλεξάνδρεια Ημαθίας, τα Γιαννιτσά, την Κατερίνη, τις Σέρρες, το Κιλκίς (Κεντρική Μακεδονία) και την Ορεστιάδα, την Καβάλα, την Κομοτηνή, τη Δράμα, την Ξάνθη και την Αλεξανδρούπολη (Ανατολική Μακεδονία – Θράκη).
Το αμέσως επόμενο διάστημα προκηρύσσονται οι διαγωνισμοί για την προμήθεια υλικών, καθώς και για τις κατασκευαστικές εργασίες, οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι. Σημειώνεται, ότι σε έξι από αυτές τις πόλεις (Κομοτηνή, Ξάνθη, Χαλκίδα, Κατερίνη, Λαμία και Σέρρες), όπου λειτουργεί ήδη μικρό δίκτυο διανομής, εφαρμόζεται πιλοτικό πρόγραμμα, που σημαίνει ότι οι καταναλωτές μπορούν ήδη να υποβάλουν αιτήσεις για τροφοδοσία με φυσικό αέριο. Το ίδιο θα γίνει στο δεύτερο τρίμηνο του έτους σε άλλες τρεις πόλεις (Θήβα, Κιλκίς και Δράμα).
Για αυτές τις περιφέρειες έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των έργων, που θα προέλθει κατά 50% από το ΕΣΠΑ, ενώ το 35% θα καλυφθεί με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το υπόλοιπο 15% θα προέλθει από ίδια κεφάλαια της ΔΕΔΑ.
Για τη Δυτική Μακεδονία και τη Δυτική Ελλάδα αναμένεται η πρόσκληση για ένταξη των επενδύσεων στα Περιφερειακά Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ, ενώ για την Ήπειρο και την Πελοπόννησο έχουν ξεκινήσει μελέτες κόστους-οφέλους.
Ο στόχος που έχει τεθεί στις πρώτες τρεις περιφέρειες, είναι έως το 2023 να κατασκευαστούν 1.130 χιλιόμετρα δικτύου και να υλοποιηθούν 30.800 συνδέσεις. Ο προϋπολογισμός των έργων είναι 172 εκατομμύρια ευρώ. Για τις άλλες τέσσερις Περιφέρειες που ακολουθούν, οι στόχοι είναι, αντίστοιχα, 850 χιλιόμετρα δικτύου και 15.000 συνδέσεις με προϋπολογισμό επενδύσεων 109 εκατομμύρια ευρώ.
Το τιμολόγιο διανομής, που εγκρίνεται από τη ΡΑΕ ως μονοπωλιακή δραστηριότητα, όπως τονίστηκε, θα είναι στα ίδια ή χαμηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα ισχύοντα στις περιοχές όπου υπάρχουν ήδη δίκτυα φυσικού αερίου. Η ΔΕΔΑ δραστηριοποιείται αποκλειστικά στην κατασκευή και διαχείριση των δικτύων και όχι στην εμπορία φυσικού αερίου. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να απευθυνθούν στους προμηθευτές, που δραστηριοποιούνται στην αγορά, για την υπογραφή σύμβασης προμήθειας. Η διοίκηση της ΔΕΔΑ τονίζει, ακόμη, ότι θα εφαρμοστούν προγράμματα επιδότησης των τελών σύνδεσης, καθώς και των εσωτερικών εγκαταστάσεων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η άμεση διείσδυση του φυσικού αερίου και σε νοικοκυριά με χαμηλά εισοδήματα.
Η ΔΕΔΑ δραστηριοποιείται στις περιοχές εκτός Αττικής, Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας, όπου λειτουργούν ήδη εταιρείες διανομής. Η ΕΔΑ Αττικής, που πρόσφατα πέρασε υπό τον έλεγχο (100%) της ΔΕΠΑ μαζί με την ΔΕΔΑ, θα συγκροτήσουν τη θυγατρική ΔΕΠΑ Υποδομών, στην οποία το Δημόσιο θα διατηρήσει τον έλεγχο και την πλειοψηφία των μετοχών. Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί σύντομα στη Βουλή.

Σχετικά άρθρα

Δεν αλλάζει στάση για τον αγωγό ο δήμος Ζαγορίου