«Από τον προγραμματισμό των δράσεων διακρίνεται ότι αυτές ικανοποιούν μεγάλο μέρος των απαιτήσεων για την ομαλή και ισόρροπή ανάπτυξη του δήμου και συμβάλλουν στην ενεργειακή αναβάθμιση της πόλης μας», τονίζει το ΤΕΕ/ΤΗ, προτείνοντας την επέκταση του ποδηλατόδρομου σε όλη την παραλίμνια περιοχή, την κατάργηση του κρηπιδώματος στην Ακτή Μιαούλη και την ένταξή της στην ανάπλαση που σχεδιάζεται για την περιοχή της Κυρά Φροσύνης και του σπηλαίου Διονυσίου Φιλοσόφου, αλλά και την ένταξη των πρώην Στρατιωτικών Φυλακών στη μελέτη.
Το Τμήμα Ηπείρου του ΤΕΕ εκτιμά πως ένας ολοκληρωμένος ποδηλατόδρομος περιφερειακά της λίμνης θα αναδείξει την περιοχή και θα συμβάλλει στην ουσιαστική προστασία του λιμναίου οικοσυστήματος, με επιλογή θέσης και κατασκευαστικών χαρακτηριστικών τέτοιων, που να μη θίγονται τα αλίπεδα, η δυνατότητα αυτοκαθαρισμού, τα ιστορικά όρια της λίμνης και εν γένει να διασφαλίζεται το σύνολο των οικολογικών λειτουργιών του λιμναίου οικοσυστήματος.
Σε ό,τι αφορά την αποκατάσταση και ανάδειξη περιοχής κλίμακας Κυρά Φροσύνης και σπηλαίου Διονυσίου Φιλοσόφου, προτείνει να συνδεθεί με το έργο που αφορά την ανάπλαση και προστασία της Ακτής Μιαούλη, έτσι ώστε να αντιμετωπιστεί ως ενιαίο μέτωπο ολόκληρη η παραλίμνια περιοχή, τόσο αισθητικά όσο και περιβαλλοντικά. Στην δε περιοχή της Ακτής Μιαούλη θεωρεί ότι απαιτείται η κατάργηση του υφιστάμενου κρηπιδώματος, ώστε να επανέλθουν οι όχθες της λίμνης στην αρχική τους κατάσταση, κάτι που θα βοηθήσει στον συνεχή φυσικό καθαρισμό της.
Για τον χώρο των πρώην Στρατιωτικών Φυλακών, ο οποίος πρόσφατα έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία του Δήμου αλλά δεν περιλαμβάνεται στο ΣΒΑΑ, το ΤΕΕ/ΤΗ θεωρεί ότι θα μπορέσει να συνδράμει στην πλήρη αξιοποίηση και ανάδειξη του διευρυμένου παραλίμνιου μετώπου.
Στις προτάσεις του Τεχνικού Επιμελητηρίου περιλαμβάνεται ακόμη η ενεργειακή αναβάθμιση σχολικών κτιρίων, όπως τα σχολικά συγκροτήματα στην Κιάφα και του Πολυκλαδικού, η σύνδεση της ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, με την επιστημονική καινοτομία και το πανεπιστήμιο, αλλά και η ανάδειξη και ενίσχυση του διακρατικού, διαπεριφερειακού ρόλου των Ιωαννίνων.
Παράλληλα, το ΤΕΕ/ΤΗ προχωρά και σε μια σειρά παρατηρήσεων, όπως η ανάγκη να ληφθούν υπόψη τα αποτελέσματα που προέκυψαν από το πρόσφατο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), αλλά και κάθε σχεδιαζόμενη δράση να είναι συμβατή με τις απαιτήσεις του προγράμματος για τις ««100 Ενεργειακά Ουδέτερες και Έξυπνες πόλεις έως το 2030» για καθαρή κινητικότητα, ενεργειακή απόδοση και πράσινο πολεοδομικό Σχεδιασμό. «Οφείλουν να ενσωματωθούν μέσα στα υπό εκτέλεση έργα όλες οι προϋποθέσεις και απαιτήσεις που έχουν προκύψει από το συμμετοχικό Εργαστήρι για το ποδήλατο, το οποίο θα συμβάλλει στην ουσιαστική χρήση του ποδηλάτου μέσα στην καθημερινότητα των πολιτών, προωθώντας την αειφορία και την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής, μειώνοντας σημαντικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα», τονίζει το ΤΕΕ/ΤΗ.
Τέλος, εκτιμά πως, εφόσον ληφθούν υπόψη οι προτάσεις, τηρηθούν οι απαιτήσεις του προγράμματος για τις «100 Ενεργειακά Ουδέτερες και Έξυπνες πόλεις έως το 2030» και όλοι οι υπερκείμενοι σχεδιασμοί και αξιοποιηθούν τα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το ΕΣΠΑ και το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ηπείρου 2021- 2027, «θα έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη και περιβαλλοντικά ουδέτερη πόλη, η οποία θα αποτελέσει κίνητρο για τις επόμενες γενιές να παραμείνουν και να αναπτυχθούν στην περιοχή μας, ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή, το ανθρώπινο δυναμικό και συμβάλλοντας στην ουσιαστική αποκέντρωση της χώρας μας».
ΤΕΕ/ΤΗ – Έμμεση διαφωνία με τις αποσπασματικές προτάσεις για την παραλίμνια περιοχή
Μια πιο ολιστική προσέγγιση στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του Δήμου Ιωαννιτών, κυρίως με σχεδιασμό και υλοποίηση ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στην παραλίμνια περιοχή, προτείνει το Τμήμα Ηπείρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη.