ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Τα υδροπλάνα θα επιστρέψουν στο Πέραμα

Οι μελέτες περιβάλλοντος και θορύβου είναι το επόμενο βήμα για την ανάπτυξη υδατοδρομίου στη λίμνη Παμβώτιδα, στο πλαίσιο της συνεργασίας του δήμου Ιωαννιτών με την κοινοπραξία των εταιριών «Υδροπλάνα Ελλάδας ΑΕ» και «Ελληνικά Υδατοδρόμια ΙΚΕ», οι οποίες σχεδιάζουν και υλοποιούν ένα τεράστιο εθνικό δίκτυο υδατοδρομίων.

Σε αυτή τη φάση, οι εταιρίες εκπονούν τους τεχνικούς φακέλους για τα υδατοδρόμια ανά την επικράτεια, πάνω στους οποίους δραστηριοποιούνται οι δύο εταιρείες εδώ και καιρό και δομούν το δίκτυο πάνω στο οποίο θα λειτουργήσουν οι οργανωμένες πτήσεις των επιβατών με υδροπλάνα.Στόχος είναι στην πενταετία να λειτουργούν περί τα 150 υδατοδρόμια, δημιουργώντας το μεγαλύτερο δίκτυο σε όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με δημοσιεύματα των τελευταίων ημερών.

Σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, με πηγές από τους εκπροσώπους της κοινοπραξίας, για το υδατοδρόμιο Ιωαννίνων «η άρτια συνεργασία των δύο εταιριών με τους δημόσιους φορείς που συμμετέχουν στο έργο, επιβεβαιώνεται για ακόμα μια φορά, καθώς έχουν ολοκληρωθεί οι χωροθετήσεις στους υποψήφιους χώρους που προορίζονται να δημιουργηθεί το έργο και οι μελέτες περιβάλλοντος και θορύβου έχουν δρομολογηθεί να ξεκινήσουν στο άμεσο διάστημα».

Από τη Διαύγεια (απόφαση : 1212/2020 της Οικονομικής Επιτροπής) προκύπτει πως η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την συμπλήρωση του τεχνικού φακέλου, από τον περασμένο Οκτώβριο έχει καταθέσει στην αρμόδια υπηρεσία του δήμου έναν χάρτη της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού (κλίμακας 1:5.000 και 1:50.000), επί του οποίου αποτυπώνεται η περιοχή ελιγμών και κίνησης του υδατοδρομίου, και η θέση πρόσδεσης των αεροσκαφών, καθώς και η περιοχή γύρω από αυτήν σε ακτίνα 2.500 μέτρων με ισοϋψείς και αναφορά της περιοχής ελιγμών σε γεωγραφικές συντεταγμένες συστήματος W.G.S.-84, καθώς και απόσπασμα χάρτη του GoogleEarth, στο οποίο σημειώνεται η θέση ελλιμενισμού του υδροπλάνου, η οποία τοποθετείται στην παλιά προβλήτα εντός του υδάτινου στοιχείου και ο χώρος αναμονής και ελέγχου επιβατών, στην έκταση που καταλαμβάνεται από το υφιστάμενο αναψυκτήριο. Πρόκειται για την παλιά προβλήτα στο Πέραμα, όπου είχε χρησιμοποιηθεί ως βάση ελλιμενισμού υδροπλάνων από το 2004 έως το 2008.

Σε σχέση με τη σύμβαση, αυτό που εκκρεμούσε ήταν η παράδοση ναυτικού χάρτη της μεγαλύτερης δυνατής κλίμακας της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού (ΥΥΠΝ), επί του οποίου πρέπει να αποτυπώνονται ευδιάκριτα η υδάτινη επιφάνεια την οποία επιθυμεί να χρησιμοποιήσει ως υδατοδρόμιο ο αιτών, η περιοχή ελιγμών του υδατοδρομίου, τα σημεία πρόσδεσης των αεροσκαφών, εναλλακτικές γεωγραφικές θέσεις (γεωγραφικά στίγματα) και τα σχετικά αποσπάσματα από τον «Πλοηγό Ελληνικών Ακτών», έκδοσης της ΥΥΠΝ για την αιτούμενη περιοχή. Ωστόσο, αυτό το παραδοτέο δεν μπορεί να παραδοθεί, καθώς για λίμνες, όπως η Παμβώτιδα δεν υπάρχει ναυτικός χάρτης, ο οποίος έχει εφαρμογή στα θαλάσσια ύδατα.

Επομένως, η υπηρεσία, το επόμενο διάστημα θα αναμένει τις μελέτες θορύβου και περιβάλλοντος, που αποτελούν και την β’ φάση της σύμβασης, ώστε να κατατεθεί ο σχετικός φάκελος για την αδειοδότηση. Μια διαδικασία βέβαια πολύ διαφορετική σε σχέση με τα υδατοδρόμια που προβλέπονται στη θάλασσα και με ιδιαίτερες δυσκολίες, όπως έχει αναδειχθεί και στο παρελθόν.

Σε ότι αφορά στο πρόσφατο ιστορικό πάντως, ήδη από τον περασμένο Ιούλιο είχε ανατεθεί η υπηρεσία συμβούλου για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου της λίμνης Παμβώτιδας. Για την άδεια ίδρυσης απαιτείται η συμπλήρωση και υποβολή τεχνικού φακέλου, στην αρμόδια υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η παρακολούθηση και η τυχόν συμπλήρωσή του.

«Πρόκειται για ένα σύνολο απαιτούμενων εξειδικευμένων υπηρεσιών όπου για την εκπόνησή του απαιτείται ειδικός εξοπλισμός και ειδική τεχνογνωσία σε τεχνικό σχεδιασμό έργων υποδομής παρόμοιων επενδυτικών σχεδίων, στον κλάδο των συστημάτων ασφαλείας, στο αεροπορικό δίκαιο και σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα», ανέφερε η σχετική απόφαση.

Για τον σκοπό αυτό, από τον Ιανουάριο η διεύθυνση Περιβάλλοντος και Πολεοδομίας του δήμου είχε συντάξει τη μελέτη με τίτλο «υπηρεσίες Συμβούλου για την αδειοδότηση του υδατοδρομίου της λίμνης Παμβώτιδας».

«Στόχος της δημοτικής αρχής είναι να μην χαθεί ούτε μια ημέρα για τον τουρισμό της πόλης των Ιωαννίνων, όπου η λειτουργία του υδατοδρομίου θα ενισχύσει σημαντικά την επισκεψιμότητα της πόλης μας ως τουριστικού προορισμού και γι’ αυτό πρέπει να τρέξει γρήγορα η συγκεκριμένη διαδικασία», είχε αναφέρει κατά τη συνεδρίαση της Οικονομικής επιτροπής ο πρόεδρός της, αντιδήμαρχος Γιώργος Αρλέτος.

«Μαλβίδες της Ευρώπης»

Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της HellenicSeaplanes S.A. Νικόλα Χαραλάμπους και τον πρόεδρο της Ελληνικά Υδατοδρόμια Αναστάσιο Γκόβα, η ηγεσία των εταιρειών που «τρέχουν» τις εξελίξεις στο θέμα αδειοδότησης των υδατοδρομίων, φιλοδοξεί να μετατρέψει την Ελλάδα σε Μαλδίβες της Ευρώπης, με τη δημιουργία2.000 άμεσων και 5.000 έμμεσων θέσεων εργασίας, να «ξαναγράψει» τον χάρτη των μεταφορών στην χώρα μας και στην πλήρη ανάπτυξή του να δώσει στην ελληνική οικονομία πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Όπως αναφέρει πρόκειται για project που φέρνει επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ στην πενταετία, μέσω της κατασκευής των υδατοδρομίων (άνω των 50 εκατ. ευρώ), της αγοράς αεροσκαφών των οποίων ο αριθμός εκτιμάται για την πρώτη πενταετία σε τουλάχιστον 20 (περί τα 130 εκατ. ευρώ), αλλά και της δημιουργίας σχολής εκπαίδευσης πιλότων υδροπλάνων μεταξύ άλλων.

Μπορεί οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση του project να έχουν περάσει από «40 κύματα» και να καθυστέρησαν και την προηγούμενη χρονιά λόγω της έλευσης της πανδημίας, ωστόσο οι προετοιμασίες δεν σταμάτησαν.

«Θα συνεχίσουμε να αξιοποιούμε και να χτίζουμε σε όσα έχουμε επιτύχει μέχρι σήμερα, ώστε να διασφαλίσουμε ότι προχωρά με γοργά βήματα και συνέπεια ο σχεδιασμός μας για την υλοποίηση των αδειοδοτήσεων των υδατοδρομίων που έχουμε αναλάβει. Παράλληλα, ορίζουμε τις νέες τοποθεσίες – στόχους που είναι εν δυνάμει προορισμοί και θα μπορούσαν να έχουν στην πορεία το δικό τους υδατοδρόμιο». Η Ελλάδα σύντομα θα έχει το μεγαλύτερο δίκτυο υδατοδρομίων στην Ευρώπη και στον κόσμο» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαραλάμπους.

«Εργαζόμαστε συστηματικά προκειμένου να δημιουργηθεί ένα εκτενές δίκτυο υδατοδρομίων στην ελληνική επικράτεια. Η ύπαρξη αδειοδοτημένων υδατοδρομίων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφαλή λειτουργία των υδροπλάνων, τα οποία με τις πτήσεις τους θα συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών των νησιών, στην αναβάθμιση του τουρισμού τους και συνεπακόλουθα στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους», αναφέρει ο κ. Γκόβας.

Σχετικά άρθρα

Επαναφέρει την ανάγκη σημειακών αλλαγών στην οριοθέτηση

Ακόμη μακριά από τη λειτουργία υδατοδρόμιου

Παραμένει στον σχεδιασμό η Παμβώτιδα