ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Διεκδίκηση, αλλά με χαμηλές προσδοκίες

Για ένα… «όνειρο τρελό, όνειρο απατηλό», όπως χαρακτηρίζεται πλέον το ζήτημα της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, συστρατεύονται, σε θεωρητικό επίπεδο, οι περιφερειακές παρατάξεις, με στόχο να καταγραφεί η διεκδίκηση, έστω και για λόγους γοήτρου, και το 2020, επισυνάπτοντας το σχετικό αίτημα που υπήρχε από το 1911, όπως αποτυπώνεται στον τύπο της εποχής.

Η συζήτηση για την προώθηση του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης έγινε στην τηλε-συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, με πρωτοβουλία του επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης Γιώργου Ζάψα, με αφορμή τη σύσταση Συντονιστικής Επιτροπής και Ομάδας Εργασίας στο υπουργείο Υποδομών, που θα αναλάβει να εκπονήσει τις εθνικές προτάσεις για την ένταξη έργων προς χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Ο κ. Ζάψας, στην εισήγησή του, αναφέρθηκε στις οδικές συνδέσεις και τα συγκοινωνιακά δεδομένα της περιοχής, και χαρακτήρισε αναπτυξιακό μειονέκτημα την απουσία σιδηροδρομικής σύνδεσης με την υπόλοιπη Ελλάδα.«Φιλοδοξία μας είναι να χρηματοδοτηθεί, αλλά έστω να μπει στον κατάλογο καταρχήν. Να μην είμαστε απόντες σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία. Να υποβάλλουμε την πρόταση και να την υποστηρίξουμε όλοι μαζί, με επικεφαλής τον περιφερειάρχη», σημείωσε ο κ. Ζάψας, προσθέτοντας πως απαιτείται να συγκροτηθεί μια επιτροπή διεκδίκησης και προετοιμασία του σχετικού φακέλου, με δεδομένο ότι έχει εκπονηθεί μελέτη βιωσιμότητας από την περιφέρεια Ηπείρου από το 2010.

Για «προσγείωση» στην πραγματικότητα έκανε λόγο στην τοποθέτησή του ο περιφερειάρχης Αλέκος Καχριμάνης, σημειώνοντας ωστόσο πως δεν υπάρχει κανένας Ηπειρώτης που να μην επιθυμεί την σιδηροδρομική σύνδεση. «Ποιος θα πει να μη στείλουμε μια πρόταση; Θέλω να είμαι πραγματιστής και όχι μόνο οραματιστής, γιατί κάποια στιγμή τα οράματα τελειώνουν. Έργα σαν αυτά που ξέραμε στο παρελθόν, δύσκολα γίνονται μέσω ΕΣΠΑ», σημείωσε ο περιφερειάρχης, ενώ για μια ακόμη φορά καταφέρθηκε εναντίον του πρώην υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη, κάνοντας λόγο για δεσμεύσεις που δεν υλοποίησε.Στην πρόταση δε, όπως ανέφερε ο περιφερειάρχης, θα επισυνάψει και τα σχετικά δημοσιεύματα του 1911.

Παράλληλα όμως ζήτησε τη στήριξη της αντιπολίτευσης, όχι των παρατάξεων της αριστεράς, κατανοώντας, όπως είπε, την ιδεολογική τους αντίθεση, για τα μεγάλα οδικά έργα, δηλαδή το τμήμα Ιωάννινα– Κακαβιά, Καμπή- Πρέβεζα και Πάργα–Μεσοπόταμος. Για τα έργα δηλαδή, που –τουλάχιστον σε αυτή τη φάση- δε φαίνεται να προχωρούν με κρατική χρηματοδότηση και είναι πιο πιθανό να γίνει αν παραχωρηθούν, με την περιφέρεια να αναλαμβάνει σχετικές πρωτοβουλίες.«Μου είπε το υπουργείο θα δώσει 100 εκ., αλλά από εκεί και πέρα, θα είναι δική μας η ευθύνη για ότι και αν γίνει, αν πετύχει ή όχι. Δεν ήρθε κανένας από τους επικεφαλής, εκτός της αριστεράς φυσικά, να πει τι θα κάνουμε. Αυτά τα έργα δεν πρόκειται να γίνουν ποτέ χωρίς παραχώρηση»,σημείωσε.

Τη στήριξή του στην πρόταση του Γ. Ζάψα εξέφρασε ο επικεφαλής των «Οριζόντων Ηπείρου» Σπύρος Ριζόπουλος, ο οποίος ζήτησε να υπάρξει και μια πιο ουσιαστική διεκδίκηση από ένα ψήφισμα, όπως μια συντονισμένη παρουσία στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, προκειμένου να ενημερωθεί η πολιτική ηγεσία.

«Οραματικό» χαρακτήρισε το έργο και ο επικεφαλής της παράταξης «Ήπειρος Όλον» Δημήτρης Δημητρίου, υπογραμμίζοντας ωστόσο το τεράστιο κόστος, που αγγίζει ή και ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ, γεγονός που το καθιστά απαγορευτικό.«Δε χρειάζεται μόνο το ΕΣΠΑ της επόμενης περιόδου, αλλά τα επόμενα τρία ΕΣΠΑ. Δε θέλω να γίνω μάντης κακών, αλλά νομίζω θα πέσει σε κενό», τόνισε.

Μια σύγκρουση της οραματικότητας με την πραγματικότητα εντόπισε στο θέμα ο επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης Γιώργος Πρέντζας, σημειώνοντας, ωστόσο, πως κανείς δε θα διαφωνούσε με την σιδηροδρομική σύνδεση στης Ηπείρου. «Ξέρουμε όμως ότι επικρατούν οι λογικές κόστους – οφέλους», πρόσθεσε.

Στο ίδιο μήκος κινήθηκε και ο επικεφαλής της Αριστερής Παρέμβασης στην Ήπειρο Νίκος Ζήκος, επισημαίνοντας τα ιδιωτικά συμφέροντα στο θέμα των μεταφορών και συγκοινωνιών και την ανάγκη να γίνει το αίτημα «κτήμα» του λαού της περιοχής.

Για ένα έργο που θα έπρεπε να έχει η Ήπειρος εδώ και δεκαετίες, έκανε λόγο ο επικεφαλής της «Ανυπότακτης Ηπείρου» Κώστας Noυτσόπουλος, συμφωνώντας με τις προτάσεις των κ.κ. Ζάψα και Ριζόπουλου.

Για ένα όνειρο των Ηπειρωτών, που θα παραμείνει όνειρο, έκανε λόγο ο επικεφαλής της Ελληνικής Αυγής Κώστας Αναγnώστου, ενώ ο ανεξάρτητος περιφερειακός σύμβουλος Σάκης Βλέτσας διερωτήθηκε αν είναι ένα έργο που πρέπει να ιεραρχηθεί ως πρώτη προτεραιότητα.