ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ιωάννινα- Κακαβιά: Διατηρείται ο σχεδιασμός, αναζητείται η χρηματοδότηση

Όπισθεν ολοταχώς κάνει το υπουργείο Υποδομών σε ό,τι αφορά τις σκέψεις για μείωση του φυσικού αντικειμένου του έργου Ιωάννινα- Κακαβιά, με μελέτη δίιχνου αντί τετράιχνου δρόμου σε όλο το μήκος του, μετά τη σθεναρή αντίδραση των τοπικών πολιτικών, αυτοδιοικητικών και λοιπών παραγόντων.

Έχοντας αφουγκραστεί την σφοδρή εναντίωση στα σχέδια για «έκπτωση» στον σχεδιασμό του έργου, με σκοπό να εξευρεθεί πιο εύκολα τρόπος χρηματοδότησής του, αλλά και βλέποντας απέναντί του τους άμεσα ενδιαφερόμενους σε πλήρη σύμπλευση, ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής δεν είχε άλλη επιλογή από τα δεσμευτεί για μη αλλαγή του σχεδιασμού.
Έτσι, στη διάρκεια της ευρείας σύσκεψης που έγινε στο γραφείο του Προέδρου της Βουλής Κωνσταντίνου Τασούλα, συμφωνήθηκε να εφαρμοστεί η υπάρχουσα μελέτη στο τμήμα Πεδινή – Καλπάκι, που προβλέπει τετράιχνη χάραξη, ενώ από Καλπάκι μέχρι Κακαβιά να κατασκευαστεί τρίιχνος και σε όσα τμήματα απαιτούνται συμπληρωματικές περιβαλλοντικές μελέτες, το υπουργείο Υποδομών να τις προωθήσει προς χρηματοδότηση στο Πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη».
Ωστόσο, πέρα από τη δέσμευση για τη διατήρηση του αρχικού σχεδιασμού του έργου, στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν θετικές προσδοκίες για άμεση χρηματοδότηση. Ο υπουργός Υποδομών επέρριψε ευθύνες στον προκάτοχό του Χρήστο Σπίρτζη, λέγοντας ότι την τελευταία πενταετία οι διαδικασίες είχαν παραμείνει στάσιμες. Στόχος του υπουργείου είναι να προωθηθεί το έργο προς υλοποίηση με επέκταση της σύμβασης παραχώρησης για την Ιόνια Οδό, παρά τον υψηλό προϋπολογισμό του, όμως θα χρειαστεί να υπάρξει σύμφωνη γνώμη και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με το υπουργείο Υποδομών να έχει αυτή τη στιγμή εκκρεμότητα και σε ό,τι αφορά το βόρειο τμήμα του Ε65. Πάντως, υπήρξε η δέσμευση ότι με την υποβολή της πρότασης από το υπουργείο στην Ε.Ε., περιφέρεια, δήμοι, βουλευτές κ.αά. να τη στηρίξουν με οποιοδήποτε τρόπο θεωρηθεί πρόσφορος.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας, ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, ο αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Πρέβεζας Στράτος Ιωάννου, ο πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Ηπείρου Χρήστος Ντακαλέτσης, οι βουλευτές Ιωαννίνων Σταύρος Καλογιάννης, Μαρία Κεφάλα, Γιώργος Αμυράς και Μερόπη Τζούφη, οι δήμαρχοι Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος, Ζαγορίου Γιώργος Σουκουβέλος, Πωγωνίου Κώστας. Καψάλης και Κόνιτσας Νίκος Εξάρχου, καθώς και οι αντιδήμαρχοι Ιωαννίνων Γιώργος Αρλέτος και Αριστείδης Παππάς και Πρέβεζας Γιάννης Δαρδαμάνης, οι οποίοι κατέθεσαν μια σειρά επιχειρημάτων για την ανάγκη της κατασκευής του έργου με τον υφιστάμενο σχεδιασμό.
Επίσης, από την πλευρά του κ. Καχριμάνη υπήρξε η δέσμευση για διευκόλυνση της άμεσης προώθησης του έργου, συνδράμοντας το υπουργείο Υποδομών με το ποσό των 30 εκ. ευρώ, μέσω του επιχειρησιακού της προγράμματος «Ήπειρος 2014-2020».
«Επιτέλους, μετά από μια πενταετία πλήρους απραξίας για τα έργα υποδομής της περιφέρειας Ηπείρου, το υπουργείο Υποδομών δείχνει ουσιαστική κινητικότητα. Θα αναμείνουμε τα αποτελέσματα της πρωτοβουλίας του υπουργείου, το οποίο θα διερευνήσει επίσης τη δυνατότητα ένταξης του έργου στη σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας οδού. Από την πλευρά μου, δήλωσα ότι είμαι στη διάθεση του υπουργείου να συναντηθώ με τα αρμόδια στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, στην κατεύθυνση να κινηθούν οι σχετικές διαδικασίες το συντομότερο δυνατό», αναφέρει σε γραπτή του δήλωση ο Στ. Καλογιάννης, ο οποίος έθεσε στον υπουργό και το θέμα του άξονα Καλπάκι – Κόνιτσα, η μελέτη του οποίου χρηματοδοτήθηκε με 2 εκ. ευρώ το 2013 από το τότε υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, και πρέπει να παραλειφθεί από το υπουργείο, ώστε να διερευνηθούν οι δυνατότητες ένταξής του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Οι υπόλοιποι οδικοί άξονες

Αν και το κύριο θέμα της σύσκεψης ήταν η τύχη του Ιωάννινα- Κακαβιά, συζήτηση έγινε και για άλλους οδικούς άξονες μείζονος σημασίας για την Ήπειρο, καθώς το ραντεβού με τον υπουργό Υποδομών είχε ζητηθεί από τον περιφερειάρχη πολύ πριν προκύψει το ζήτημα με τη συνέχιση της Ιόνιας Οδού έως τα σύνορα με την Αλβανία.
Εκτενής ενημέρωση έγινε από τον περιφερειάρχη για την εκκρεμότητα που υπάρχει με τη σύνδεση Καμπή- Γέφυρα Καλογήρου και για τη διάθεση εκ μέρους της περιφέρειας 35 εκ. ευρώ για την κατασκευή του έργου. Ο κ. Καχριμάνης ζήτησε να προωθηθεί το έργο χωρίς νέα γεωτεχνική μελέτη, για την οποία εκ των υστέρων ενημερώθηκε από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών η περιφέρεια, ζητώντας να ισχύσει η ίδια μελέτη που εφαρμόστηκε και για το έργο της Ιόνιας Οδού στην ίδια περιοχή, με τον υπουργό να εκφράζεται κατ’ αρχάς θετικός στην πρόταση.
Από τον περιφερειάρχη και τον αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας τέθηκε επίσης το ζήτημα κατασκευής του νέου παραλιακού οδικού άξονα Πρέβεζα- Πάργα– Ηγουμενίτσα, με τον Στράτο Ιωάννου να αναπτύσσει διεξοδικά το ζήτημα με ιδιαίτερη έμφαση στην επικινδυνότητα και τις συνεχείς φθορές που παρουσιάζει, αναφέροντας πως για το μεν τμήμα Πάργα- Μεσοπόταμος η μελέτη είναι ώριμη και απαιτείται χρηματοδότηση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για το δε τμήμα Πρέβεζα- Μεσοπόταμος απαιτείται η χρηματοδότηση μελέτης. Τέλος, τέθηκε και το κόστος του διοδίου διέλευσης από την υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου- Πρέβεζας, για το οποίο περιφέρεια και δήμος ζήτησαν να ισχύει ένα εισιτήριο για μετάβαση- επιστροφή, τονίζοντας πως σήμερα η τιμή του με τη διπλή χρέωση είναι υπέρογκη.
Εκτός αυτών έγινε αναφορά και σε άλλα ζητήματα, όπως της σύνδεσης Εγνατίας με τπυς Κήπους Ζαγορίου, της βελτίωσης της Ε.Ο. Καλπάκι- Κόνιτσα αλλά και τη μη υλοποίησης της δέσμευσης του πρώην υπουργού για χρηματοδότηση του δρόμου προς Πράμαντα.
Ο κ. Καραμανλής άκουσε με ενδιαφέρον όλες τις προτάσεις και τα αιτήματα, τα οποία ζήτησε να συζητηθούν και να εξεταστούν σε νέα συνάντηση με τον περιφερειάρχη και τον αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας την ερχόμενη εβδομάδα στο υπουργείο, παρουσία των υπηρεσιακών παραγόντων.

ΤΕΕ/ΤΗ- Πάγια η θέση για ολοκλήρωση ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος

Την πάγια θέση της για ολοκλήρωση του έργου της Ιόνιας οδού με τεχνικά χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου σε όλο του το μήκος, διατύπωσε η διοικούσα επιτροπή του Περιφερειακού Τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ, που συζήτησε την Παρασκευή το ζήτημα υποβιβασμού των γεωμετρικών και λειτουργικών χαρακτηριστικών του τμήματος του οδικού δικτύου που απομένει για την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού.
«Η ολοκλήρωση του έργου της Ιόνιας οδού μέχρι τα σύνορα της χώρας μας, αυτονόητα, είναι αναγκαία για την περιοχή μας, ενισχύει την περιφερειακή ανάπτυξη, τη συνεκτικότητα του εσωτερικού οδικού δικτύου, τις συνδυασμένες μεταφορές από και προς τις χώρες της Βαλκανικής και της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, τη συνδεσιμότητα και την ασφαλή μετακίνηση με ταχύτητα και άνεση.
Θέση του ΤΕΕ/ΤΗ είναι πως κάθε σχεδιασμός και προγραμματισμός της Πολιτείας που αφορά την κατασκευή του συγκεκριμένου τμήματος, θα πρέπει να λάβει υπόψη τα ανωτέρω, να στοχεύει σε ένα λειτουργικά ολοκληρωμένο ποιοτικό έργο και να κατατείνει στην εξάντληση των δυνατοτήτων ώστε να εξευρεθούν οι απαιτούμενοι πόροι για την ολοκλήρωση της Ιόνιας οδού μέχρι την Κακαβιά με τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά σύγχρονου αυτοκινητόδρομου», σημειώνει.

Κ. Γάτσιος- Αντίληψη «μικρών φιλοδοξιών» και «στενών οριζόντων»

Ευρύτερη πολιτική διάσταση στο θέμα της πρόθεσης κατασκευής της οδικής σύνδεσης Ιωαννίνων-Κακαβιάς ως δίιχνου επαρχιακού δρόμου αντί ως τετράιχνου αυτοκινητόδρομου, δίνει ο υποψήφιος βουλευτής Ιωαννίνων με το Κίνημα Αλλαγής στις τελευταίες εκλογές Κωνσταντίνος Γάτσιος, κάνοντας λόγο και για μια πράξη πολιτικής ανεντιμότητας εκ μέρους της κυβέρνησης, καθώς ουδέποτε στο παρελθόν υπήρξε η παραμικρή αναφορά στο ενδεχόμενο μη ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά, σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό της.
«Τέτοιοι σχεδιασμοί αναδεικνύουν μία πολιτική αντίληψη “μικρών φιλοδοξιών” και “στενών οριζόντων” για τη χώρα μας. Μια αντίληψη που δεν κατανοεί –και δεν κατανοούσε επί δεκαετίες– ότι τα σύγχρονα δίκτυα μεταφορών, πέραν όλων των άλλων σημαντικών, αποτελούν και προβολές “ήπιας ισχύος”, ενδυναμώνοντας την εικόνα και τον ρόλο της χώρας στα Βαλκάνια και τη Μεσόγειο», σημειώνει, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση πρέπει να κατανοήσει ότι η Ήπειρος και οι Ηπειρώτες έχουν προ καιρού πάψει να αποδέχονται να είναι το «αποπαίδι» του αθηναϊκού κράτους.

Σχετικά άρθρα

Συντάσσεται με τους Δήμους για την πυροπροστασία το ΤΕΕ/ΤΗ

Κλείνει για προληπτικό έλεγχο η σήραγγα «Μαλακάσι Α»

Αποστόλης Τζελέτας

Δεύτερη ερώτηση στη Βουλή και επίσκεψη Ταχιάου

Αποστόλης Τζελέτας