ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Θέτουν ζήτημα επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης για το εργοστάσιο απορριμμάτων

Στη λογική της επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των έργων υποδομών που αφορούν τη διαχείριση των απορριμμάτων και κυρίως των Σταθμών Μεταφόρτωσης, κινούνται οι δήμαρχοι της Ηπείρου, ένα θέμα που αναμένεται να τεθεί τόσο στην ανάδοχο εταιρία όσο και στην περιφέρεια Ηπείρου, στην οποία έχουν εκχωρήσει την εκπροσώπησή τους στο πλαίσιο της σύμβασης.

Παράλληλα, θα διεκδικηθεί από την πολιτεία η στήριξη των δήμων της Ηπείρου, στη λογική της επιβράβευσης της ολοκληρωμένης διαχείρισης, σε αντίθεση με άλλες περιοχές της χώρας που δεν έχουν κάνει βήματα στον τομέα αυτό.
Μετά από πολύωρη, αλλά ουσιαστική και ενωτική συζήτηση, αποφασίστηκε να εξεταστούν τα περιθώρια επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης και να συζητηθεί το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής σε επόμενη συνεδρίαση, εφόσον θα υπάρχουν επικαιροποιημένα στοιχεία.
Η πρώτη συνεδρίαση, αν και άτυπη μέχρι να εκδοθεί το ΦΕΚ για τη συγκρότηση του περιφερειακού Φορέα Διαχείρισης Απορριμμάτων, πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι και παρουσίασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφενός για την ενημέρωση που αφορούσε τις μέχρι σήμερα ενέργειες, αφετέρου για τις προθέσεις της νέας διοίκησης.
Αυτό που κατέστη σαφές τόσο από τον πρόεδρο Νίκο Καλαντζή, όσο και από όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου, είναι πως οι δήμοι θα πρέπει πλέον να αναλάβουν τις ευθύνες τους στη διαχείριση των απορριμμάτων, που αποτελεί δική τους αρμοδιότητα, αναγνωρίζοντας την τεράστια δουλειά που έγινε από την περιφέρεια Ηπείρου, ώστε σήμερα να έχει υλοποιηθεί στο 90% ο περιφερειακός σχεδιασμός.
Ξεκινώντας, ο κ. Καλαντζής αναφέρθηκε και στη «διαμάχη» που φαίνεται να έχει αναδειχθεί ανάμεσα στους δήμους του νομού Ιωαννίνων και των υπολοίπων νομών, λέγοντας ότι η διαχείριση θα γίνει από όλους μαζί.
«Θέλω να σβήσουμε αυτή τη συζήτηση, δεν έχει κανένα λόγο ύπαρξης», σημείωσε, ενώ πρόσθεσε πως το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, αν θα είναι ενιαία ή όχι, θα πρέπει να συζητηθεί σε επόμενη φάση, λαμβάνοντας υπόψη δύο στοιχεία: Τα επικαιροποιημένα στοιχεία θα αφορούν τις ποσότητες και το κόστος της συνολικής διαχείρισης για κάθε δήμο, αλλά και την εξίσωση που προβλέπει η σχετική ΚΥΑ, στην οποία εντάσσονται και άλλοι παράμετροι όπως το ποσοστό ανακύκλωσης.
«Άποψή μου είναι ότι πρέπει να ξέρουμε το κόστος λειτουργίας ΦΟΣΔΑ, το τεχνικό πρόγραμμα, τις υποχρεώσεις προς τρίτους και μετά να συζητήσουμε. Θεωρώ ότι είναι αποπροσανατολιστική η συζήτηση σχετικά με την ενιαία πολιτική, ότι δηλαδή θα μειωθεί το κόστος για απομακρυσμένους δήμους και θα αυξηθεί για αυτούς που είναι κοντά. Μέχρι ένα σημείο μπορεί να είναι αλήθεια, όμως θα δούμε ότι, αν λάβουμε όλα τα στοιχεία υπόψη, το κόστος επιμερίζεται και μειώνεται για όλους, καθώς θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις για διαγωνισμούς σε έργα και μεταφορές σε μεγαλύτερη κλίμακα», σημείωσε.
Την άποψή του για ενιαία τιμολογιακή πολιτική υποστήριξε ο δήμαρχος Αρταίων Χρήστος Τσιρογιάννης, ενώ ο αντιπρόεδρος του ΦΟΔΣΑ, πρώην δήμαρχος Ιωαννίνων Θ. Μπέγκας, κλήθηκε από τον νυν αντιδήμαρχο καθαριότητας Β. Πήχα να απαντήσει αν όντως υπήρχε συμφωνία με τον προηγούμενο πρόεδρο του ΦΟΔΣΑ για επιμερισμό του κόστους.
«Σε συζητήσεις, είχα διατυπώσει την άποψη ότι πρέπει να δοκιμάσουμε τη λογική της σύγκλισης. Δε μίλησα ποτέ για ενιαία τιμολογιακή πολιτική, εξάλλου δεν είχαμε συγκεκριμένα στοιχεία, ούτε το νομικό πλαίσιο», απάντησε ο κ. Μπέγκας.
Το μεγάλο πρόβλημα που αναδείχθηκε πάντως, είναι οι διπλές χρεώσεις, ειδικά για τους δήμους που λόγω οικονομικής αδυναμίας, αλλά και τεχνικών ζητημάτων (όπως η απαγόρευση μεταφοράς των απορριμμάτων από νομό σε νομό), δε μεταφέρουν τα απορρίμματά τους στο εργοστάσιο στο Ελευθεροχώρι.
Για την αποφυγή των διπλών χρεώσεων, δηλαδή και στους ΧΥΤΑ, αλλά και στο εργοστάσιο, προτάθηκε, μέχρι την ολοκλήρωση των Σταθμών Μεταφόρτωσης, αφενός η επιχορήγηση από την πολιτεία, αφετέρου η δυνατότητα συνεννόησης με τον ανάδοχο της μονάδας ΑΣΑ. Ειδικά για απομακρυσμένους δήμους, το κόστος της μεταφοράς είναι εξαιρετικά υψηλό, αλλά ακόμη και ο χρόνος που απαιτείται.
Βέβαια, υπήρξαν τοποθετήσεις και υπέρ της αναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης με ευρύτερα χαρακτηριστικά, όπως και για την ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα. Όπως ανέφερε ο δήμαρχος Δωδώνης, που «φιλοξενεί» τη μονάδα, ούτε η ανάδοχος εταιρία έχει τηρήσει τις δικές της δεσμεύσεις για τον αριθμό των εργαζομένων. «Δε θα πρέπει να βλέπουμε τη σύμβαση ως ταμπού», σημείωσε.
Στο τραπέζι έπεσε και το θέμα της ανακύκλωσης, με τους δημάρχους να σημειώνουν πως λειτουργεί, κατά κάποιο τρόπο, «ανταγωνιστικά» με τις ποσότητες απορριμμάτων στη μονάδα, άρα, όσο περισσότερο ανακυκλώνουν, δεν πρόκειται να φτάσουν την ελάχιστη εγγυημένη ποσότητα.
Στο σημείο αυτό, βάζοντας το θέμα στη σωστή του βάση, ο δήμαρχος Ηγουμενίτσας σημείωσε πως μπορούν να μεταφέρουν και τα ανακυκλώσιμα στο εργοστάσιο. Όμως, πολλοί δήμοι έχουν μακροχρόνιες συμβάσεις με φορείς ανταποδοτικής ανακύκλωσης και επωφελούνται από τη συνεργασία αυτή, π.χ. σε επίπεδο απορριμματοφόρων.
Αντίθετα, σε άλλους δήμους, κυρίως ορεινούς με γερασμένο πληθυσμό, η ανακύκλωση είναι μηδαμινή, όπως τόνισαν οι δήμαρχοι, άρα οι δυνατότητες μείωσης του κόστους διαχείρισης πολύ περιορισμένες.
Ενδιαφέρουσα ήταν και η ενημέρωση σχετικά με τα οικονομικά που παραλαμβάνει ο ΦΟΔΣΑ, στον οποίο οφείλουν οι δήμοι περί τα 2,5 εκ. ευρώ και ο ίδιος οφείλει σε τρίτους περίπου 1,3 εκ. ευρώ.
Επίσης, εν αναμονή και της έκδοσης του ΦΕΚ, καταρτίστηκε ένα σχέδιο οργανογράμματος, με το προσωπικό που απαιτείται για τη λειτουργία του ΦΟΔΣΑ, με τον πρόεδρο να καλεί τους δημάρχους να συμβάλουν με προσωπικό των δήμων αρχικά, αν είναι δυνατό, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες για την πρόσληψη εργαζομένων, μια διαδικασία που θα πάρει αρκετό χρόνο.

Λαϊκή Συσπείρωση- Τεχνητή και αποπροσανατολιστική η συζήτηση

Τεχνητή και αποπροσανατολιστική χαρακτηρίζουν η Λαϊκή Συσπείρωση περιφέρειας Ηπείρου και η Λαϊκή Συσπείρωση δήμου Νικολάου Σκουφά την αντίδραση της δημάρχου Νικολάου Σκουφά Ροζίνας Βαβέτση για παρακράτηση από τη ΔΕΗ των ανταποδοτικών τελών, προκειμένου να καλυφθούν οι υποχρεώσεις προς το εργοστάσιο απορριμμάτων, αν και τα σκουπίδια του δήμου δε μεταφέρονται εκεί.
Οι παρατάξεις της Λαϊκής Συσπείρωσης σημειώνουν ότι στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ν. Σκουφά Άρτας «δεν αμφισβητήθηκε η υπέρογκη, νόμιμη ληστεία που έχουν αποφασίσει από κοινού (κυβερνήσεις, περιφέρεια, δήμοι) για να διασφαλιστεί η κερδοφορία της ΤΕΡΝΑ, αλλά εκφράστηκε διαφωνία, για τον τρόπο και τον χρόνο που θα γίνει η ληστεία».
Όπως, μεταξύ άλλων, επισημαίνει, στην απαίτηση αναπροσαρμογής των τελών από την περιφέρεια Ηπείρου, με έγγραφο της προς όλους τους δήμους την 1η Μαρτίου 2019 (με βάση τη σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ), κανείς δήμαρχος, είτε προεκλογικά είτε μετεκλογικά, δεν έθεσε καμία αντίρρηση, «καταδεικνύοντας την κοινή γραμμή των αυτοδιοικητικών παρατάξεων της ΝΔ, του ΚΙΝΑΛ και του ΣΥΡΙΖΑ στην υπεράσπιση των ΣΔΙΤ και την υπέρογκη επιβάρυνση των δημοτών. Τέλος, χαρακτηρίζουν το θέμα πολιτικό και εκφράζουν την πάγια αντίθεσή τους με την πολιτική εμπορευματοποίησης της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Σχετικά άρθρα

Δήμος Ζηρού – Τρίτη θητεία θα διεκδικήσει ο Ν. Καλαντζής

Ηπειρωτικός Αγών

Με αμοιβαία οφέλη το «ναι» στα σκουπίδια της Κέρκυρας

ΣΜΑ – Αναμένουν, αλλά δεν ξέρουν τι