ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

«Στενεύει» το Ιωάννινα-Κακαβιά – Μπαράζ αντιδράσεων για τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών

Την πρακτική που ακολουθήθηκε για το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων, με «σμίκρυνση» του αεροσταθμού, επιλέγει το υπουργείο Υποδομών για τη συνέχεια της Ιόνιας Οδού, με στόχο να μειωθεί ο προϋπολογισμός του έργου και να εξευρεθεί χρηματοδότηση.

Αυτό προκύπτει από απάντηση της Διεύθυνσης Οδικών Υποδομών του υπουργείου σε αναφορά του βουλευτή Ιωαννίνων της Νέας Δημοκρατίας Γιώργου Αμυρά, ο οποίος είχε προωθήσει στη Βουλή την επιστολή του δημάρχου Ζίτσας Ιωαννίνων Μιχαήλ Πλιάκου.
Σύμφωνα με την απάντηση, «μετά από πρόταση της επιτελικής δομής ΕΣΠΑ, συντάχθηκε νέα πρόταση για νέα μελέτη του οδικού άξονα Ιωάννινα- Κακαβιά (με χρήση στοιχείων των υφιστάμενων μελετών), με δίιχνη διατομή σε όλο το μήκος, με σκοπό να προκύψει μικρότερος προϋπολογισμός και ως εκ τούτου να αποβεί πιο ευχερής η χρηματοδότηση».
Αυτό σημαίνει από τη μία νέες καθυστερήσεις, καθώς στην ουσία καθίσταται άχρηστη η μελέτη για το τμήμα από το τέλος της παραχώρησης έως το Καλπάκι, μήκους 46,44 χλμ., που είχε ολοκληρωθεί, ενώ το ίδιο συμβαίνει και με τις υφιστάμενες μελέτες για το τμήμα των 23,38 χλμ. από το Καλπάκι έως την Κακαβιά, που δεν είχαν ολοκληρωθεί στο σύνολό τους.
Ωστόσο, το σημαντικότερο είναι πως το υπουργείο Υποδομών «θυσιάζει» τη δημιουργία ενός σύγχρονου κλειστού αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, προκειμένου να εξασφαλίσει χρηματοδότηση για ένα δίιχνο δρόμο, που σίγουρα δεν είναι αυτό που περίμεναν οι φορείς και οι κάτοικοι της περιοχής. Βέβαια, ένας οδικός άξονας με τέτοια χαρακτηριστικά είναι σίγουρο πως μπορεί να χρηματοδοτηθεί με μεγαλύτερη ευκολία, ακόμη και μέσα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν όχι από ευρωπαϊκά κονδύλια, καθώς το κόστος, που ενδεικτικά για το πρώτο τμήμα είναι 340 εκ. ευρώ, μειώνεται σε μεγάλο βαθμό.
Αξίζει, πάντως, να σημειωθεί ότι δίιχνο δρόμο, όχι όμως σε όλο το μήκος του, αλλά στο υπό μελέτη τμήμα Κακαβιά- Καλπάκι, προέβλεπε και ο σχεδιασμός της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών.
Το μόνο θετικό σημείο στην απάντηση του υπουργείου Υποδομών στην αναφορά Αμυρά, είναι ότι συντάχθηκε τεχνικό δελτίο έργων για τις υπολειπόμενες μελέτες βελτίωσης της υφιστάμενης χάραξης, που εκτιμώνται σε 1,5 εκ. ευρώ, προκειμένου να προωθηθεί η ένταξη χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Έντονη αντίδραση από τον περιφερειάρχη

Την έντονη αντίδραση του περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέξανδρου Καχριμάνη προκάλεσαν τα σχέδια του υπουργείου Υποδομών, με τα πυρά του, ωστόσο, να στρέφονται σε υπηρεσιακούς παράγοντες και όχι στην πολιτική ηγεσία.
«Δυστυχώς, κεντρικά το υπουργείο Υποδομών δείχνει λιγότερο των περιστάσεων απ’ όλες τις πλευρές. Εμείς δεν κάνουμε εκπτώσεις σε αυτούς τους δρόμους. Ζητάμε να δουλευτούν ως διευρωπαϊκά δίκτυα, όπως έχουν προβλεφθεί. Ξέρουμε ότι μέχρι το Καλπάκι υπάρχει μελέτη για 2+2 λωρίδες, από εκεί και πέρα συνεχίζει τρίιχνος ο δρόμος. Θεωρούμε ότι αυτά πρέπει να τα κάνουν άμεσα. Αν δεν έχουν δυνατότητες κεντρικά και είναι πολύ αργοί στις αποφάσεις οι υπηρεσιακοί, θεωρώ ότι θα πρέπει να μας καλέσουν, όπως έχουμε ζητήσει, να βρούμε λύσεις για όλα τα θέματα. Αυτά τα πράγματα είναι απαράδεκτα. Δείχνουν ένα υπουργείο, τουλάχιστον υπηρεσιακά, πολύ κατώτερο του αναμενόμενου», τόνισε χαρακτηριστικά, ενώ για το θέμα της χρηματοδότησης σημείωσε πως κανείς δε λέει να μην μπουν διόδια, αλλά το σημαντικό είναι να γίνουν οι δρόμοι.

Από την περιφέρεια Ηπείρου εκδόθηκε και ανακοίνωση για το θέμα, στην οποία γίνεται λόγος για δυσάρεστη έκπληξη και επισημαίνεται ότι για τα διευρωπαϊκά δίκτυα, όπως η Ιόνια Οδός, υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες και αυτοί πρέπει να τηρούνται.
«Η αλλαγή διατομής από τετράιχνη, σε δίιχνη, ουσιαστικά υποβιβάζει τον οδικό άξονα σε εθνική οδό, η οποία θεωρούμε ότι δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο σημερινό, αλλά και στον μελλοντικό κυκλοφοριακό φορτίο, μη διασφαλίζοντας τη βέλτιστη οδική ασφάλεια. Προτείνεται δε ερήμην της περιφέρειας, η οποία επιτακτικά τόσο επί προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας, όσο και επί νέας, έθετε το αίτημα ένταξης του έργου -με την αρχική του μελέτη- σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα», τονίζεται.
Γίνεται γνωστό, επίσης, ότι ο περιφερειάρχης έχει ενημερώσει για τις εκκρεμότητες που υπάρχουν στις οδικές υποδομές της Ηπείρου τον πρωθυπουργό, ενώ από τις 23 Ιουλίου 2019 αναμένει απάντηση από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλή στο γραπτό αίτημά του για συνάντηση, προκειμένου να συζητηθεί λίστα εκκρεμών ζητημάτων που αφορούν το υπουργείο του. Σε αυτή περιλαμβάνεται τόσο η επέκταση της Ιόνιας Οδού προς Κακαβιά, όσο και η σύνδεση της Ιόνιας Οδού με τη γέφυρα Καλογήρου, για την οποία -μετά από συνεχείς οχλήσεις με δεδομένη τη δέσμευση πόρων από το Ε.Π. «Ήπειρος 2014-2020»- προεκλογικά παραχωρήθηκε στην περιφέρεια το δικαίωμα υλοποίησης του έργου. Μετεκλογικά, όμως, οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών ενημέρωσαν πως χρειάζεται νέα γεωτεχνική μελέτη, που οδηγεί σε περαιτέρω καθυστέρηση την κατασκευή του και ενδεχομένως σε απώλεια κοινοτικών πόρων.
«Δυστυχώς, παρά την αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο υπουργείο Υποδομών, δε φαίνεται να έχει αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο λειτουργούν οι υπηρεσίες του. Οφείλουν σε θέματα που αφορούν την ανάπτυξη της Ηπείρου και για τα οποία η περιφέρεια έχει συνυπευθυνότητα, να υπάρχει συνεργασία και να μη δρουν με αυτό τον απαράδεκτο τρόπο», καταλήγει η ανακοίνωση.

Ευθύνες Ριζόπουλου σε Καχριμάνη

Εξ ολοκλήρου στον περιφερειάρχη Ηπείρου και «κομματικό υπάλληλο», όπως τον χαρακτηρίζει, Αλέξανδρο Καχριμάνη αποδίδει την ευθύνη ο επικεφαλής της παράταξης «Ορίζοντες Ηπείρου» Σπύρος Ριζόπουλος.
Το θέμα της ολοκλήρωσης της Ιόνιας Οδού μέχρι τα σύνορα με την Αλβανία είναι πάγιο αίτημα της περιοχής. Ο κ. Καχριμάνης οφείλει να απολογηθεί στον Ηπειρωτικό λαό, αν υποστήριξε τη συγκεκριμένη διεκδίκηση ενώπιον της κυβέρνησής του επαρκώς και όσο θα έπρεπε, και αν από την πρώτη συνάντηση των περιφερειαρχών με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη πρόβαλε τις σωστές διεκδικήσεις της Ηπείρου. Το αποτελέσματα δυστυχώς για όλους τους Ηπειρώτες, διαψεύδουν παταγωδώς αυτή την προσδοκία…», αναφέρει.

Σχετικά άρθρα

Προσδοκίες για αύξηση επισκεπτών από την Κύπρο

Για λόγους ελαφριάς συντήρησης η παράταση της διακοπής κυκλοφορίας

Αποστόλης Τζελέτας

«Είπα… ξείπα» για την επικινδυνότητα της Εγνατίας

Αποστόλης Τζελέτας