ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ούτε ως σχέδιο η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου

Ούτε στα σχέδια επί χάρτου δεν εντάσσεται η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου για τις επόμενες δεκαετίες, όπως προκύπτει από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ), το τελικό σενάριο του οποίου παρουσιάστηκε στην τελευταία συνεδρίαση της Συντονιστικής Επιτροπής για την εκπόνηση του.

Στο ΕΣΣΜ περιλαμβάνονται όλες οι υποδομές που απαιτούνται στη χώρα μας σε βάθος 20ετιας, τεκμηριωμένες τεχνοοικονομικά και στηριγμένες σε επιστημονικά οικονομικά, κοινωνικά και περιβαλλοντικά κριτήρια.
Αν και στις προτεινόμενες παρεμβάσεις περιλαμβάνονταν η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηγουμενίτσας με την Καλαμπάκα, στο πλαίσιο της «Σιδηροδρομικής Εγνατίας», αλλά και η σύνδεση των Ιωαννίνων με το σιδηροδρομικό δίκτυο της δυτικής Ελλάδας (Αχαΐα), στο τελικό σενάριο απουσιάζει κάθε πρόβλεψη. Όπως απουσιάζει παντελώς και η σιδηροδρομική σύνδεση Ιωαννίνων- Αργυροκάστρου, που κάποια στιγμή ήταν στα σχέδια της περιφέρειας Ηπείρου.
Το ότι η Ήπειρος θα κάνει πολλά χρόνια να δει τρένο, ήταν κάτι που λίγο-πολύ ήταν γνωστό, καθώς το υψηλό κόστος δεν επιτρέπει να ξεκινήσει η κατασκευή ενός τέτοιου έργου στις δημοσιονομικές συνθήκες, που βιώνει η χώρα. Ωστόσο, το ότι δεν περιλαμβάνεται ούτε σε έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό δύο δεκαετιών, σημαίνει πως ουσιαστικά μπαίνει ταφόπλακα σε κάθε επιδίωξη να σφυρίξει το τρένο στην Ήπειρο για πολλές δεκαετίες.
Σε ό,τι αφορά τις οδικές υποδομές, το τελικό σενάριο του ΕΣΣΜ προβλέπει γνωστά έργα. Τη συνέχιση της Ιόνιας Οδού έως την Κακαβιά, τη σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό, την παραλιακή οδό Ηγουμενίτσα- Πάργα-Πρέβεζα, καθώς και τον οδικό άξονα Ηγουμενίτσα- Σαγιάδα- ελληνοαλβανικά σύνορα.
Στα προτεινόμενα έργα αερολιμενικών υποδομών, το αεροδρόμιο Ιωαννίνων περιλαμβάνεται στις προτάσεις αναβάθμισης κυρίως ως επιβατικός αερολιμένας, ενώ στην εφοδιαστική αλυσίδα υπάρχει αναφορά για το Εμπορευματικό Κέντρο στην Ηγουμενίτσα.
«H Ελλάδα αποκτά επιτέλους Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, αποκτά ολοκληρωμένο σχεδιασμό, που υπηρετεί τις οικονομικές, κοινωνικές και περιβαλλοντικές ανάγκες της χώρας μας», δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, με αφορμή την ολοκλήρωσή του και σημείωσε ότι «πλέον, όλες οι υποδομές που ωριμάζουν, χρηματοδοτούνται και υλοποιούνται στη χώρα, υπακούουν στις ανάγκες της και στις ανάγκες των πολιτών και όχι σε μικροπολιτικές και προσωπικές σκοπιμότητες».
Παράλληλα με το ΕΣΣΜ, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργήθηκε σύστημα παρακολούθησης της εφαρμογής του ΕΣΣΜ, με βάση το μοντέλο στο οποίο στηρίχθηκε όλη η δουλειά που έγινε δύο χρόνια τώρα. Με τον τρόπο αυτό θα γίνεται τεκμηριωμένη αποτύπωση της εξέλιξης εφαρμογής του ΕΣΣΜ, θα τεκμηριώνονται οι ανάγκες χρηματοδότησης μελετών και έργων και θα υπάρχουν μετρήσιμα στοιχεία αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας.

Σχετικά άρθρα

Κόμβο – κόμβο και κάποια στιγμή η ένωση

Να ωριμάσει και βλέπουμε…

Γεωργία Χαλάτση

Τρένο και εξορύξεις στον δημόσιο διάλογο