simvasi voreiotmimaE65 1
ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Μπαίνει και το τρίτο κομμάτι στο παζλ του Ε65

Την αρχή του τέλους για την κατασκευή του συνόλου του αυτοκινητόδρομου Ε65 αποτελεί η σημερινή υπογραφή της σύμβασης για την κατασκευή του βόρειου τμήματος του οδικού άξονα από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και από τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Οδός Κεντρικής Ελλάδας και Νέα Οδός» Ροδιανό Αντωνακόπουλο.

Η υπογραφή, που πραγματοποιήθηκε παρουσία του γενικού γραμματέα Υποδομών Γιώργου Καραγιάννη και του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργου Περιστέρη, σηματοδοτεί την έναρξη κατασκευής του πολύπαθου αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος «έσπασε» στα τρία και κινδύνεψε να μείνει… κολοβος.
Οι αρχικές αντιρρήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη χρηματοδότηση του έργου κάμφθηκαν τελικά, χάρη και στο ότι το έργο παρουσιάστηκε ως μια ουσιαστική δράση για τη στήριξη της Δυτικής Μακεδονίας στην κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης. Και αυτό καθώς ένας νέος, σύγχρονος δρόμος και η αναβάθμιση της σύνδεσης της Δυτικής Μακεδονίας με την Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα, μεταφράζονται σε στήριξη στην πράξη των επιχειρήσεων που ήδη δραστηριοποιούνται στην περιοχή και την προσέλκυση νέων επενδύσεων.
Ωστόσο, και για την περιοχή της Ηπείρου ο Ε65 είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, καθώς συνδέει την περιοχή με την κεντρική Ελλάδα, ενώ αποτελεί μια εναλλακτική διαδρομή, χαμηλότερου κόστους, προς την Αθήνα, καθώς το κόστος των διοδίων θα είναι σαφώς μικρότερο σε σχέση με το ταξίδι μέσω Ιόνιας Οδού- Γέφυρας Ρίου- Ολυμπίας Οδού. Βέβαια, αν δεν υπήρχε και η μετατόπιση της σύνδεσης με την Εγνατία Οδό από την Παναγιά στο Κηπουριό, θα ήταν ακόμη πιο ελκυστική επιλογή.

Το ιστορικό του έργου

Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χιλιομέτρων, που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό.
Ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007. Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, το 2011, αποφασίστηκε, σε συνεννόηση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, να υλοποιηθεί το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χιλιομέτρων, που δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017, και να μετατεθεί η κατασκευή των άλλων δύο τμημάτων (Βόρειο και Νότιο).
Η κατασκευή του τμήματος Λαμία – Ξυνιάδα, μήκους 32,5 χιλιομέτρων, ξεκίνησε το 2018 και έχει εκτελεστεί το 63% του έργου. Το έργο θα ολοκληρωθεί το 2022. Η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου και μάλιστα τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα. Το κόστος του Νοτίου Τμήματος είναι 300 εκατ. ευρώ και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Το βόρειο τμήμα (Τρίκαλα – Εγνατία)

Με την κατασκευή του βόρειου τμήματος, μήκους 70,5 χλμ, θα ολοκληρωθεί ο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή την Εγνατία οδό με την ΠΑΘΕ. Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκατομμύρια ευρώ και η κατασκευή του προβλέπεται να ολοκληρωθεί σε τρία χρόνια.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ. Συγκεκριμένα θα κατασκευαστούν δύο σήραγγες με συνολικό μήκος 65 μ. και 400μ., δύο Cut & Cover με συνολικό μήκος 264 μ. και 180 μ. ανά διεύθυνση, 31 γέφυρες/ άνω διαβάσεις, έξι κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία), ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων. Επίσης, δύο Κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ), ένας μετωπικός σταθμός διοδίων (Οξύνεια) και τρεις πλευρικοί σταθμοί. Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευαστούν και χώροι στάθμευσης και ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.
Σήμερα έχουν ολοκληρωθεί όλες οι περιβαλλοντικές μελέτες του βόρειου τμήματος, ενώ ειδικότερα από το 111ο χλμ. έως και το 136ο χλμ. έχουν υλοποιηθεί οι τεχνικές μελέτες έχουν ολοκληρωθεί απαλλοτριώσεις, οι μετακινήσεις δικτυών και οι αρχαιολογικές έρευνες. Η γενική κατασκευαστική πρόοδος του βόρειου τμήματος, βρίσκεται στο 7%, ενώ ειδικότερα για το τμήμα από Τρίκαλα έως Καλαμπάκα ανέρχεται σε 25%. Στο τμήμα αυτό, έχουν κατασκευαστεί ήδη έργα 30,9 εκατ. ευρώ όπως αντιπλημμυρικά, δίκτυο ομβρίων, χωματουργικά και μικρά τεχνικά. Η νέα χάραξη σε χαμηλότερο υψόμετρο από την αρχικά με μικρότερο μήκους υπόγειων έργων και άνω των 10 χλμ. επιπλέον ανοικτού έργου, ευνοεί τις συνθήκες ασφάλειας και λειτουργίας του αυτοκινητοδρόμου. Παράλληλα, μειώνει σημαντικά το κόστος κατασκευής, βελτιώνοντας σημαντικά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Η διάρκεια των αποστάσεων μετά την ολοκλήρωση του Ε65
Λαμία – Εγνατία Οδός 01:45’ (από 03:15’ σήμερα)
Αθήνα – Γρεβενά 04:00
Αθήνα – Μέτσοβο 04:00
Αθήνα – Καστοριά 04:35’
Αθήνα – Κοζάνη 04:30’
Αθήνα – Καρπενήσι 03:00
Αθήνα – Τρίκαλα <03:00
Αθήνα – Καρδίτσα 02:35’

Εργοτάξια μέσα στο έτος

«Τα έργα δε φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Και είναι τέτοια η φύση του αντικειμένου, που μπορεί να δουλεύεις σκληρά επί πολύ καιρό και αυτή η δουλειά να μη φαίνεται», επισήμανε ο κ. Καραμανλής κατά την τελετή υπογραφής, τονίζοντας ότι εδώ και 23 μήνες γίνεται μία συστηματική δουλειά, η οποία σήμερα αποδίδει καρπούς. «Έχουμε εκπονήσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα έργων σε όλη τη χώρα, συνολικού ύψους άνω των 13 δισ. ευρώ», υπενθύμισε και επισήμανε ότι το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει σημαντικά νέα έργα, περιλαμβάνει όμως και εμβληματικά έργα, που επί χρόνια είχαν κολλήσει και πάρα πολλοί τα είχαν «ξεγράψει».
«Η υπογραφή της σύμβασης είναι ένας καθοριστικός σταθμός για κάθε μεγάλο έργο -ιδίως αν προηγουμένως έχει περάσει από χίλια κύματα. Κι αυτό γιατί πρακτικά σημαίνει ότι μπαίνουμε πλέον στη φάση της κατασκευής του έργου», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, λέγοντας πως μέσα στο έτος θα δούμε εργοτάξια.
Χαρακτήρισε δε τον Ε65 ένα σπουδαίο έργο, πρώτα απ’ όλα γιατί είναι το έργο το οποίο σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώνει το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού είναι αυτό το τμήμα του Ε65 που ενώνει την Εγνατία Οδό με την Εθνική Αθηνών – Θεσσαλονίκης. «Τι σημαίνει, λοιπόν, στην πράξη αυτό το έργο; Σημαίνει γρήγορες και πάνω απ’ όλα ασφαλείς μετακινήσεις. Σημαίνει ανταγωνιστική, αλλά και περιβαλλοντικά φιλική κίνηση από την Αθήνα προς τη Δυτική Μακεδονία και τις αντίστοιχες συνδέσεις με την Ιταλία (μέσω του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας), τα Δυτικά Βαλκάνια και μέσω αυτών στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Συνεπάγεται την ουσιαστική ενίσχυση, δηλαδή, της διεθνούς θέσης της χώρας μας ως κόμβου υποδομών της ευρύτερης περιοχής», δήλωσε επίσης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Τη χαρά για το γεγονός ότι ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ελλάδα εισέρχεται πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης, εξέφρασε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης, συμπληρώνοντας πως ο Ε65 είναι ένα έργο, η τεράστια σημασία του οποίου θα φανεί όταν ολοκληρωθεί και τεθεί στο σύνολό του σε λειτουργία. «Τότε θα αποδειχθεί στην πράξη ο κομβικός του ρόλος για ασφαλέστερες, ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις για μεγάλες ομάδες συμπολιτών μας, που δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε ένα ασφαλές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Από την πλευρά μας δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε και σε αυτή την περίπτωση, αυτό που κάνουμε διαχρονικά και με συνέπεια. Θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό και θα παραδώσουμε εγκαίρως ένα άρτιο έργο, συνεργαζόμενοι στενά με τους αρμόδιους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες», δήλωσε.

Σχετικά άρθρα

Ένωση Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων – Αίτημα τμηματικής παράδοσης του βόρειου τμήματος του Ε-65

Χωρίς εμπόδια στην τελική ευθεία ο Ε65

Το καλοκαίρι του 2026 στην κυκλοφορία το βόρειο τμήμα του Ε65

Αποστόλης Τζελέτας