Ο νόμος για τον Εθνικό Μηχανισμό Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών «Θεοφάνης Ερμής Θεοχαρόπουλος» που ψηφίστηκε το 2022 και τροποποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2023 στο πλαίσιο της αναδιάρθρωσης της Πολιτικής Προστασίας, προέβλεπε έξι βάσεις ετοιμότητας/επιφυλακής, όπου εναέρια μέσα και προσωπικό θα βρίσκονται σε ετοιμότητα για τη διενέργεια επιχείρησης έρευνας και διάσωσης, «αγνοούνται».
Μία από αυτές βέβαια θα βρισκόταν στα Γιάννενα και ενδεχομένως στο ελικοδρόμιο του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου, το οποίο κλήθηκε σήμερα να υποδεχθεί το στρατιωτικό ελικόπτερο, που μετέφερε έναν 70χρονο Βρετανό, μετά από καρδιακό επεισόδιο κατά τη διάρκεια πεζοπορίας στο φαράγγι του Βίκου.
Επρόκειτο για το τέταρτο περιστατικό στον τουριστικό ορεινό όγκο της Ηπείρου, που κινητοποίησε την Πυροσβεστική Υπηρεσία μέσα σε ένα μήνα περίπου.
Οι πυροσβεστικές υπηρεσίες μεταξύ των οποίων η ΕΜΑΚ και ΕΜΟΔΕ κινήθηκαν άμεσα, με τον χρόνο ωστόσο να είναι αντίπαλος. Είναι ενδεικτικό πως για τη μεταφορά μιας 58χρονης Ολλανδής, που τραυματίστηκε την Τετάρτη σε ορεινό μονοπάτι στο φαράγγι του Βίκου, χρειάστηκαν 3.30 περίπου ώρες για τη μεταφορά της στο σημείο που την παρέλαβε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ.
Στη σημερινή περίπτωση του Βρετανού τουρίστα, απαιτήθηκε η συνδρομή ελικοπτέρου, που ξεκίνησε από την Ελευσίνα, έφτασε στον Βίκο, προκειμένου να κατεβάσει τους διασώστες στο σημείο, μετέβη για ανεφοδιασμό στο Άκτιο και στη συνέχεια επέστρεψε για να παραλάβει τον ασθενή και να τον μεταφέρει στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο, μια διαδικασία που απαίτησε πάνω από τέσσερις ώρες.
Η τελευταία αναφορά κυβερνητικού στελέχους για το θέμα ήταν αυτή του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Παπαγεωργίου, ο οποίος απάντησε σε ερώτηση που απευθυνόταν στον Υπουργό Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Κικίλια, κατά την επίσκεψή τους στα Γιάννενα στις 4 Ιανουαρίου.
Τότε ο κ. Παπαγεωργίου είχε πει ότι προβλέπεται από τον νόμο συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο σε δύο μήνες (από τότε) θα υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση,που θα ορίζει τις διαδικασίες για την μίσθωση αεροσκαφών και υπηρεσίας πληρωμάτων και σε ένα μήνα θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός μέσω του οργανισμού Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA).
Ουσιαστικά, δύο χρόνια μετά τον θάνατο του Θεοφάνη Ερμή Θεοχαρόπουλου στα Τζουμέρκα και τις προσπάθειες που ακολούθησαν, η χώρα δεν έχει καταφέρει να αποκτήσει έναν μηχανισμό παροχής υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης με ελικόπτερο (HEMS), όπως συμβαίνει σε ολόκληρο τον κόσμο, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος, αλλά και χρήμα, αφού αναγκαστικά χρησιμοποιούνται στρατιωτικά πτητικά μέσα, τα οποία προορίζονται για άλλο σκοπό.
Χάθηκε στον δρόμο ο Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης
Στα χαρτιά παραμένει ο Εθνικός Μηχανισμός Εναέριας Διάσωσης και Αεροδιακομιδών, με τα τελευταία περιστατικά στην Ήπειρο, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας, όπως η Κρήτη, να αναδεικνύουν την αναγκαιότητα λειτουργίας του.
