ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Προκαταβολικές αντιδράσεις για τη δοκιμαστική λειτουργία του ΣΜΑ Ιωαννίνων

Τη βούληση της δημοτικής αρχής να εκκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων, αποτυπώνει η επιλογή της να εισάγει το θέμα του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης με την Περιφέρεια Ηπείρου και τον Αναγκαστικό Σύνδεσμο Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων στην ημερήσια διάταξη της προγραμματισμένης για τη Δευτέρα 3 Απριλίου συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου.

Ο Δήμος Ιωαννιτών είναι ένα από τους λίγους –αν όχι ο μόνος, που απέφευγε μέχρι τώρα να ανοίξει το θέμα, αφενός λόγω της έλλειψης προσωπικού, αφετέρου λόγω της αντίδρασης από τον Σύλλογο Εργαζομένων ΟΤΑ Νομού Ιωαννίνων, που συνδέει τη λειτουργία του ΣΜΑ με την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού.
Η έγκριση της προγραμματικής σύμβασης είχε εισαχθεί προς συζήτηση στην Οικονομική Επιτροπή του Δήμου στα τέλη του Δεκεμβρίου, ωστόσο εντέχνως απέφυγε να πάρει απόφαση, ζητώντας από την αρμόδια Διεύθυνση Καθαριότητας, Ανακύκλωσης, Συντήρησης Έργων και Πρασίνου να συντάξει εισήγηση για τη δυνατότητα διάθεσης του ανάλογου προσωπικού για τη λειτουργία του ΣΜΑ. Εισήγηση δε συντάχθηκε, αλλά η προϊσταμένη του Τμήματος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης Γεωργία Βαρζώκα συνέταξε ένα ενημερωτικό σημείωμα, στο οποίο προσπαθεί να κάνει μια περιγραφή των αναγκών σε προσωπικό, πέραν της εκτίμησης της Υπηρεσίας Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (Υ.Γ.Ο.Σ.) ότι θα απασχοληθούν επτά οδηγοί, ένας φύλακας – ζυγιστής, ένας χειριστής και δύο εργάτες γενικών καθηκόντων, με σκοπό την κοστολόγηση.
Με δεδομένο ότι ο ΣΜΑ του Δήμου Ιωαννιτών θα πρέπει να λειτουργεί σε δύο βάρδιες ημερησίως, έξι ημέρες την εβδομάδα (πλην Κυριακής), αναφέρει ότι σε κάθε βάρδια θα πρέπει να απασχολούνται ένας ζυγιστής για τη ζύγιση και καταγραφή των απορριμμάτων, ένας χειριστής για τη συμπίεση των απορριμμάτων, ένας εργάτης για τη γενική καθαριότητα του χώρου και οδηγοί για τη φόρτωση, μεταφορά και επιστροφή των containers. Βάσει της διάθεσης τριών οχημάτων μεταφοράς συνάγεται το συμπέρασμα ότι ο μέγιστος αριθμός οδηγών ανά βάρδια θα είναι τρεις. Κατά συνέπεια, για δύο βάρδιες σε εξαήμερη βάση χρειάζονται τρεις ζυγιστές, τρεις χειριστές και τρεις εργάτες, καθώς και 6-9 οδηγοί ανάλογα με το πόσοι θα απασχολούνται ανά βάρδια.
Από πού θα προκύψουν σε αυτή τη φάση οι 15-18 εργαζόμενοι για να λειτουργήσουν οι ΣΜΑ, δεν το λέει στο υπηρεσιακό της σημείωμα η προϊσταμένη του Τμήματος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης. Επισημαίνει, ωστόσο, ότι θα πρέπει να προβλεφθούν θέσεις στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του Δήμου και εκφράζει την άποψη ότι το προσωπικό, που θα απασχοληθεί στον ΣΜΑ, θα πρέπει να είναι σταθερό και να μην αλλάζει, καθώς και να επιλεγούν πρόσωπα από το υπάρχον (μόνιμο) προσωπικό, που θα εκπαιδευτούν, θα απασχοληθούν κατά τη δοκιμαστική λειτουργία, αλλά και μετά από αυτή, κατά την κανονική λειτουργία του ΣΜΑ. Εκτίμησή της είναι, τέλος, ότι στις θέσεις των ζυγιστών, χειριστών και εργατών μπορούν να απασχοληθούν επιλεγμένοι εργαζόμενοι, που απασχολούνται σήμερα στον οδοκαθαρισμό και δε συμπληρώνουν σύντομα τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης.
Το θέμα που δεν αγγίζει, είναι αυτό των οδηγών, οι οποίοι δεν επαρκούν ούτε για τις ανάγκες της αποκομιδής. Αυτός, είναι, άλλωστε και ο κύριος λόγος, που έχει επιλεγεί η σύναψη συμβάσεων με ιδιώτες για την αποκομιδή των απορριμμάτων στις δημοτικές ενότητες. Θα είναι, λοιπόν, αναντίστοιχο να βρεθούν οδηγοί για τη μεταφορά των απορριμμάτων από τους ΣΜΑ στο εργοστάσιο απορριμμάτων στο Ελευθεροχώρι, όταν δεν επαρκούν για την αποκομιδή. Από την άλλη, βέβαια, η λειτουργία του ΣΜΑ ενδεχομένως οδηγήσει σε μία αναδιοργάνωση της αποκομιδής, με εξοικονόμηση οδηγών, καθώς πλέον κάθε απορριμματοφόρο δε θα απαιτείται να φτάνει μέχρι το Ελευθεροχώρι, αλλά έως την περιοχή της Μπάφρας.

Με στάση εργασίας απαντούν οι εργαζόμενοι

Άμεση ήταν η αντίδραση του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ Ν. Ιωαννίνων στην προοπτική λειτουργίας του ΣΜΑ του Δήμου Ιωαννιτών με τη διάθεση προσωπικού από τη Διεύθυνση Καθαριότητας, καθώς αποφάσισε, σε έκτακτη συνεδρίασή του, να κηρύξει στάση εργασίας τη Δευτέρα 3 Απριλίου, από τις 6 το απόγευμα έως τα μεσάνυχτα.
«Τη στιγμή που η υπηρεσία οφείλει 188 ρεπό συνολικά στους εργαζόμενους μόνο της νυχτερινής βάρδιας αποκομιδής (χωρίς δηλαδή να υπολογίζουμε την πρωινή βάρδια), η μεταφορά προσωπικού στο ΣΜΑ θα σταματήσει κυριολεκτικά την αποκομιδή των απορριμμάτων της πόλης κατά τους καλοκαιρινούς μάλιστα μήνες, και η ιδιωτικοποίηση της αποκομιδής και της πόλης των Ιωαννίνων θεωρείται δεδομένη. Οι εργαζόμενοι έχουμε δηλώσει από το 2019, όταν δηλαδή ολοκληρώθηκε ο ΣΜΑ Ιωαννίνων, ότι το έργο πρέπει να παραδοθεί και να λειτουργήσει γιατί θα λύσει προβλήματα στην αποκομιδή. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει χωρίς μόνιμο προσωπικό. Η δοκιμαστική λειτουργία είναι ευθύνη της Περιφέρειας, η οποία δεν προσλαμβάνει προσωπικό. Η κανονική λειτουργία είναι ευθύνη του ΦΟΔΣΑ, ο οποίος ομοίως δεν προσλαμβάνει προσωπικό. Η δημοτική αρχή Ιωαννίνων οφείλει πρώτα να στελεχώσει τις υπηρεσίες καθαριότητας για να είναι σε θέση να διατηρεί την πόλη καθαρή και έπειτα να συνδράμει και άλλους φορείς», αναφέρει ο Σύλλογος σε κείμενό του προς τη δημοτική αρχή και τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης, και ζητά τη στελέχωση των υπηρεσιών καθαριότητας με μόνιμο προσωπικό, να μη μετακινηθεί κανένας υπάλληλος για τον ΣΜΑ και να αναληφθούν πρωτοβουλίες για την πρόσληψη προσωπικού από Περιφέρεια και ΦΟΔΣΑ, ώστε να προχωρήσει άμεσα η δοκιμαστική και η κανονική λειτουργία των ΣΜΑ της Ηπείρου.

Απαιτούνται χειριστές και όχι οδηγοί

Στην προοπτική λειτουργίας του ΣΜΑ Ιωαννίνων, όπως και όλων των ΣΜΑ, προκύπτει, ωστόσο, και ένα επιπλέον «αγκάθι».
Όπως επισημαίνει ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Νομού Ιωαννίνων, σε αναφορά προς τους δήμου Ζίτσας και Ιωαννίνων, την Τροχαία και το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, με βάση τη νομοθεσία, τα οχήματα που φορτώνουν και μεταφέρουν τα container με τα συμπιεσμένα απορρίμματα από τους ΣΜΑ προς τη ΜΕΑ, οφείλουν να τα οδηγούν χειριστές μηχανημάτων έργου και όχι οδηγοί.
Ο Σύλλογος σημειώνει πως ο αριθμός των οδηγών στους δήμους είναι λιγότεροι από τους απαιτούμενους, ενώ οι χειριστές μηχανημάτων έργου είναι τόσο λίγοι, που πολλά δημοτικά μηχανήματα είναι παροπλισμένα. Ταυτόχρονα, όμως, εγείρει θέμα για την ασφάλεια των εργαζομένων, που δεν έχουν γνώσεις για να χειριστούν ένα μηχάνημα που θα φορτώσει ένα container βάρους 21 τόνων.
Ο Σύλλογος Εργαζόμενων ΟΤΑ τονίζει πως οι ΣΜΑ έπρεπε να λειτουργούν εδώ και χρόνια με μόνιμο προσωπικό του ΦοΔΣΑ, ενώ ταυτόχρονα καταγγέλλει τις πρακτικές ιδιωτικοποίησης που εφαρμόζουν από κοινού οι δήμοι, ο ΦοΔΣΑ και η Περιφέρεια, που δεν προσλαμβάνουν εργαζόμενους για τη λειτουργία των ΣΜΑ, ώστε να περάσει η διαχείριση απευθείας στους εργολάβους. «Δήμοι και ΦΟΔΣΑ οφείλουν να προσλάβουν άμεσα μόνιμο προσωπικό για τη λειτουργία ΣΜΑ και να σταματήσουν να βάζουν σε κίνδυνο τις ζωές μας», τονίζει ο Σύλλογος Εργαζομένων.

 

Σχετικά άρθρα

Από σήμερα ξεκινά η συστηματική δουλειά

Γεωργία Χαλάτση

Ψηλά στην ατζέντα τα ζητήματα προσβασιμότητας

Στην «Ώρα της Γης» συμμετέχει ο Δήμος Ιωαννιτών

Ηπειρωτικός Αγών