ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Υποχώρηση μόνο στον χρόνο διαβούλευσης

Παράταση μιας εβδομάδας επί της διαβούλευσης για το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ, ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, στη σημερινή έκτακτη Σύνοδο Πρυτάνεων, τη δεύτερη κατά σειρά μέσα σε λίγα 24ωρα.

Η απόφαση αυτή ήρθε μετά από αίτημα των πρυτάνεων, όπως διαμορφώθηκε στη Σύνοδο του Σαββάτου. Η τρίωρη συνεδρίαση με την παρουσία της υπουργού Παιδείας το μεσημέρι της Δευτέρας είχε ως κύριο αντικείμενο τις διατάξεις του σχεδίου νόμου που αφορούν στο νέο μοντέλο διοίκησης. Η πλειοψηφία των πρυτάνεων διαφωνούν με τις συγκεκριμένες διατάξεις, αλλά η κ. Κεραμέως φαίνεται ανυποχώρητη.
Μέσα στην εβδομάδα αναμένεται να συνεδριάσουν όλοι οι Σύγκλητοι των πανεπιστημίων, προκειμένου να διατυπώσουν τις θέσεις τους επί του σχεδίου νόμου, πριν παρουσιαστούν στην ηγεσία του υπουργείου.
Οι μόνες αποφάσεις που έχουν ήδη ληφθεί, προέρχονται από τις Συγκλήτους των πανεπιστημίων Κρήτης και Ιωαννίνων. Συγκεκριμένα, το Πανεπιστήμιο Κρήτης επισημαίνει 19 σημεία επί του νέου νομοσχεδίου, μεταξύ των οποίων και η διαφωνία σχετικά με το μοντέλο διοίκησης.
Η Σύγκλητος του πανεπιστημίου Ιωαννίνων καλεί την κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας να αποσύρουν το σχέδιο νόμου, καθώς «συντρίβει ακαδημαϊκά και διοικητικά το ελληνικό δημόσιο Πανεπιστήμιο», όπως αναφέρει χαρακτηριστικά. Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, στην έκτακτη Συνεδρία της την Παρασκευή, επισημαίνει ότι το σχέδιο προτάσσει τις επιταγές της αγοράς στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τη δομή, τη φυσιογνωμία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των ελληνικών Α.Ε.Ι.. «Ενδεικτικό της φιλοσοφίας που διέπει το εν λόγω σχέδιο, είναι το γεγονός ότι μέσα σε 400 σελίδες δεν υπάρχει πουθενά αναφορά του ανθρωπιστικού χαρακτήρα του πανεπιστημίου ή ιδιαίτερη μνεία στην ισότητα των φύλων. Το μέτρα που προτείνονται κατατείνουν στην κατάργηση του αυτοδιοίκητου, την “πειθαρχικοποίηση” της λειτουργίας των οργάνων και τη συρρίκνωση του δημοσίου πανεπιστημίου με καταργήσεις, συγχωνεύσεις και απορροφήσεις μονάδων, χωρίς καμία αναπτυξιακή αναφορά και προοπτική», σημειώνει σε ό,τι αφορά το σύνολο του νομοσχεδίου.
Ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά το νέο μοντέλο διοίκησης, επισημαίνεται το περιορισμένο διάστημα διαβούλευσης, καθώς η προθεσμία εξέπνεε αρχικά στις 12 Ιουνίου, αλλά χαρακτηρίζεται «μοναδικά συγκεντρωτικό» στο διεθνές ακαδημαϊκό γίγνεσθαι. «Σχεδόν όλες οι διαδικασίες ανάδειξης των οργάνων διοίκησης με εκλογές καταργούνται, περιστέλλεται η δημοκρατική λειτουργία των πανεπιστημίων, καλλιεργείται η συναλλαγή στον τρόπο εκλογής των εξωτερικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης και στην επιλογή του Πρύτανη και Κοσμητόρων• και αίρεται η νομιμοποίηση των μονοπρόσωπων οργάνων από την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ταυτόχρονα, συγκεντρώνονται σημαντικότατες αρμοδιότητες στο Συμβούλιο Διοίκησης εις βάρος της Συγκλήτου, με αποτέλεσμα το πανεπιστήμιο να λειτουργεί πλέον ερήμην της ακαδημαϊκής κοινότητας», τονίζεται χαρακτηριστικά.
Ένα ακόμη κρίσιμο σημείο έχει να κάνει με την απελευθέρωση των αμοιβών των ΔΕΠ από τη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και άλλα έργα, σε συνδυασμό με την αύξηση των ημερών απουσίας από 60 σε 100 ημέρες από τις υποχρεώσεις στο πανεπιστήμιο (1/3 του χρόνου). Αυτό, σύμφωνα με τη Σύγκλητο, θα καταστήσει το εκπαιδευτικό έργο στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών πάρεργο και θα υποβαθμίσει την ποιότητα των σπουδών.
«Με όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την υποβάθμιση των Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ιδιωτικών Κολλεγίων, τη μείωση των εισακτέων στα Τμήματα και την εφαρμογή της ΕΒΕ, το ελληνικό πανεπιστήμιο κατεδαφίζεται εκ θεμελίων», τονίζει η Σύγκλητος και ζητά την επαναφορά όλων των αρμοδιοτήτων της Συγκλήτου που αναφέρονται σε ακαδημαϊκά θέματα, την οικονομική διαχείριση, τις διοικητικές λειτουργίες και τις στρατηγικές ανάπτυξης των Ιδρυμάτων, την ακύρωση όλων των διατάξεων που καταργούν την εκλογή των Πρυτανικών Αρχών και Κοσμητόρων από την ακαδημαϊκή κοινότητα, την κατάργηση όλων των διοικητικών αρμοδιοτήτων που αποδίδονται στο Συμβούλιο Διοίκησης, προτείνοντας η λειτουργία του να έχει αποκλειστικά συμβουλευτικό χαρακτήρα, με κύρια εστίαση σε ζητήματα ανάπτυξης του Πανεπιστημίου, την ακύρωση όλων των μορφών ελαστικής εργασίας που επιβάλει το σχέδιο νόμου με την πολυδιάσπαση των προγραμμάτων σπουδών σε προπτυχιακό επίπεδο και τη διατήρηση της μονιμότητας στη βαθμίδα του επίκουρου καθηγητή, η οποία, εάν καταργηθεί, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα επί της αρχής, σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Επιπλέον, η μεγάλη ποικιλία διδασκόντων μακριά από το πρότυπο του αφοσιωμένου πανεπιστημιακού δασκάλου εγείρει τόσο ακαδημαϊκά ζητήματα όσο και ζητήματα διοίκησης, που υπονομεύουν το πρόταγμα της εκπαίδευσης ως δημόσιο αγαθό.
«Η πολιτεία δεν πρέπει να αποποιηθεί των ευθυνών της και των οικονομικών υποχρεώσεών της προς το δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά, αντίθετα, να εγγυηθεί το δικαίωμα των φοιτητών και φοιτητριών στην εκπαίδευση», καταλήγει η απόφαση της Συγκλήτου.

Σχετικά άρθρα

Φυσικό Πανεπιστημίου Ιωαννίνων – «Ατυχής και επιζήμια» κάθε αναφορά περί κινδύνου κλεισίματος

Άννα Μπατιστάτου – Συστηματική προσπάθεια βελτίωσης των φοιτητικών κατοικιών

«Πρώτη» για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων στην Ολυμπιακή Λαμπαδηδρομία