ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ξεκίνησε η διάσωση των τοιχογραφιών

Ένα σημαντικό έργο για την προστασία και ανάδειξη της θρησκευτικής κληρονομιάς, η συντήρηση και ανάδειξη των τοιχογραφιών του ιερού ναού Αγίας Τριάδας Ροδοτοπίου, ξεκίνησε εδώ και 20 ημέρες περίπου.

Το έργο «Αποκατάσταση Ι.Ν. Αγίας Τριάδος Ροδοτοπίου Δήμου Ζίτσας – Συντήρηση στερέωση αγιογραφιών και τέμπλου», έχει προϋπολογισμό 400.000 ευρώ και υλοποιείται στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της περιφέρειας Ηπείρου, του υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ιωαννίνων, που επιβλέπει το έργο, και της Μητρόπολης Ιωαννίνων.

Η εκκλησία της Αγίας Τριάδας βρίσκεται στο κέντρο του Ροδοτοπίου, το οποίο είναι από τα αρχαιότερα χωριά της περιοχής, καθώς το όνομά του είναι καταγεγραμμένο από το 1319 σε χρυσόβουλο του βυζαντινού αυτοκράτορα Ανδρόνικου του Β’.

Σύμφωνα με τη μελέτη συντήρησης των τοιχογραφιών και του τέμπλου, που εκπονήθηκε από τον συντηρητή Γιάννη Λιούγκο για τον δήμο Ζίτσας, το 2016, και συνοδεύει την διακηρυξη του διαγωνισμού για το έργο, η εκκλησία είναι χτισμένη σε διάφορες κατασκευαστικές φάσεις, με την πρώτη να ανάγεται στα τέλη του 1500, σύμφωνα μόνο με προφορικές μαρτυρίες, χωρίς περαιτέρω τεκμηρίωση.

Το μνημείο αντιμετώπιζε αρκετά προβλήματα κατασκευαστικής φύσεως με σημαντικότερο την μειωμένη στατική του επάρκεια εξ’ αιτίας σεισμικής δραστηριότητας, της φθοράς του χρόνου, καθώς και κατασκευαστικών παρεμβάσεων. Αυτά αποκαταστάθηκαν με σειρά εργασιών που προηγήθηκαν, ώστε να ξεκινήσει η επόμενη φάση εργασιών που αφορά, κατά κύριο λόγο τη συντήρηση του τέμπλου και των τοιχογραφιών.

Σύμφωνα με την εκτίμηση του κ. Λιούγκου, καθώς δεν σώζεται κάποια επιγραφή, οι τοιχογραφίες έγιναν σε τρεις περιόδους.

Η πρώτη δεν είναι εμφανής σήμερα, παρά μόνο μικρά τμήματά της στο χώρο του Ιερού, κάτω από το δεύτερο στρώμα ζωγραφικής, που τοποθετείται χρονικά στο δεύτερο τέταρτο του 19ου αιώνα και αποδίδεται στο συνεργείο των σημαντικών αγιογράφων Θεοδοσίου και Κωνσταντίνου των Ιωαννιτών. Οι ίδιοι ζωγράφοι, όπως επισημαίνεται στη μελέτη, συναντώνται σε γειτονικά χωριά όπως στον συντηρημένο ναό των Αναργύρων Γραμμενοχωρίων (1826) και αλλού. «Αποτελούν τη συνέχεια των Καπεσοβιτών αγιογράφων του προηγούμενου αιώνα, συνεχιστές της μεταβυζαντινής παράδοσης με πλούσιο και θαυμαστής ποιότητας έργο», αναφέρει ο κ. Λιούγκος.

Η τρίτη, που καλύπτει τμήματα της δεύτερης και συμπληρώνει άλλα που είχαν καταστραφεί, κυρίως στον νάρθηκα και σε διάσπαρτες άλλες περιοχές, τοποθετείται στα τέλη του 19ου αιώνα από Χιονιαδίτες ζωγράφους. «Η τελευταία ζωγραφική φάση, σχετίζεται με τη ζωγραφική των Χιονιαδιτών ζωγράφων, καταγόμενους από το χωριό Χιονιάδες της Κόνιτσας, με μεγάλης έκτασης έργο που ξεπερνά κατά πολύ την περιοχή της Ηπείρου για περίοδο πλέον των 150 ετών. Η δουλειά τους, είναι περισσότερο λαϊκότροπη με πιο λιτό σχέδιο και εντονότερα χρώματα. Ζωγραφίζουν σε στεγνό σοβά με την τεχνική της τέμπερας. Χρησιμοποιούν χαρακτηριστικό μπλε χρώμα στο φόντο ενώ προτιμούν την πλατειά τεχνοτροπία στην απόδοση των σαρκωμάτων», εξηγεί ο μελετητής.

Το έργο έχει χρονοδιάγραμμα δύο ετών, ενώ αποτελούσε προτεραιότητα για τον δήμο Ζίτσας, που συνεργάστηκε με την περιφέρεια για την προστασία και ανάδειξη του μνημείου, όπως αναφέρεται σε ανάρτηση του δήμου, σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπου παρατίθενται και οι φωτογραφίες.

«Το εν λόγω έργο αποτελεί το επιστέγασμα της συνεργασίας του Δήμου Ζίτσας και της Περιφέρειας Ηπείρου. Ειδικότερα, μετά τις επίπονες προσπάθειες του Δήμου συντάχθηκε η σχετική μελέτη η οποία έλαβε όλες τις εγκρίσεις από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Η βοήθεια της Περιφέρειας στάθηκε καταλυτική καθώς χρηματοδότησε εξολοκλήρου το έργο με την ολοκλήρωση του οποίου σώζεται ένα σπουδαίο βυζαντινό μνημείο του Ροδοτοπίου και της ευρύτερης περιοχής από τη φθορά του χρόνου».

Σχετικά άρθρα

Προτεραιότητα να κρατηθούν τα χωριά ζωντανά

Βραβείο στον Δήμο Ζίτσας για μια άρτια πρόταση

Επαναφορά της πρότασης για μέτρα στήριξης των καφενείων