Ενδεικτικά, ένα περίπτερο στο Σύνταγμα. Ανήκει στην πλειοψηφία τους.
Απόψεις

Στη μόνη χώρα της Ευρώπης που διαφημίζεται ελεύθερα το κάπνισμα…

Η Ελλάδα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που το κάπνισμα διαφημίζεται σε εξωτερικούς χώρους. Γράφει ο Νίκος Αλμπανόπουλος.
Το απίθανο, διαφημιστικό για το κάπνισμα, περίπτερο που επέτρεψε ο δήμος Αθηναίων στο ανακαινισμένο τμήμα της πλ. Συντάγματος! Επιτέλους, νιώθουμε Ευρώπη!

Η Ελλάδα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που το κάπνισμα διαφημίζεται σε εξωτερικούς χώρους. Η διαφήμιση προϊόντων καπνού στα περίπτερα και στις προσόψεις καταστημάτων απαγορεύεται εδώ και δεκαετίες. Παρόλα αυτά, η επιστροφή της ξεκίνησε δειλά δειλά γύρω στο 2020 και ολόκληρο το 2021 και 2022 εντάθηκε και επεκτάθηκε μαζικά.

Ας πάρουμε για παράδειγμα την καρδιά της χώρας: στην Αθήνα, στην περιοχή από το Σύνταγμα ως στο Μοναστηράκι, τουλάχιστον τα μισά (ίσως τα δύο τρίτα) των περιπτέρων διαφημίζουν προϊόντα καπνού. Και σε πολλά καταστήματα που πωλούν τσιγάρα, φυσικά ή ηλεκτρονικά, υπάρχουν μεγάλες διαφημίσεις στις βιτρίνες. Έχω κρατήσει δεκάδες φωτογραφίες. Παραβαίνουν όλοι αυτοί (αναφέρομαι κυρίως στις εταιρίες που πληρώνουν τη διαφήμιση, λιγότερο στους περιπτεράδες) το νόμο ξεδιάντροπα και με βεβαιότητα ότι δεν θα τιμωρηθούν. Κι έχουν δίκιο, αφού αυτό κρατάει χρόνια. Μάλιστα, το πιο απίθανο: με την πρόσφατη ανακαίνιση μικρού μέρους της πλατείας Συντάγματος στήθηκε… μόνιμο περίπτερο διαφήμισης προϊόντων καπνού! Τρελό; Απολύτως! Να συγχαρούμε τον δήμαρχο Μπακογιάννη!

Τι κάνει η κυβέρνηση που διαφημίζει στα θετικά της την αυστηρή εφαρμογή του αντικαπνιστικού νόμου; Ε, καλά τώρα… Κάνει ότι δεν το βλέπει. Αλίμονο. Που να κυκλοφορούν… πέριξ του Συντάγματος βουλευτές ή υπουργοί της ΝΔ, για να το διαπιστώσουν! Πού να κυκλοφορεί η Γ. Γ. του υπουργείου Υγείας Ε. Αγαπηδάκη, την οποία προχτές άκουγα να μιλάει σε τηλεοπτικό κανάλι για «αυστηρότερο έλεγχο» του καπνίσματος στους περίκλειστους εξωτερικούς χώρους των καταστημάτων. Κάνουν δηλαδή όλοι αυτοί, ως βασιλιάδες της πρακτικής «άμα το λέω, κάποιοι θα το πιστεύουν», ότι δεν βλέπουν τον χειρότερο τρόπο εθισμού των νέων παιδιών στο κάπνισμα: τη διαφήμιση.

Πριν λίγες μέρες μάλιστα αντίκρισα ξανά μια άθλια μορφή διαφήμισης, που για καιρό είχε (νομίζω) εξαφανιστεί: την προσφορά ολόκληρων πακέτων «γνωριμίας» σε περαστικούς από καλοντυμένες εργαζόμενες. Επιστρέψαμε λοιπόν στο 2010. Ντροπή. Και μαζί θυμός και περιφρόνηση για την απύθμενη υποκρισία κυβέρνησης και Πολιτείας.

Σχετικά άρθρα

Προσαρμοσμένη στο ηλεκτρονικό τσιγάρο η στρατηγική πρόληψης

Αλλαγή προσέγγισης λόγω αλλαγής συνηθειών

Γεωργία Χαλάτση

Μνήμη Σπύρου Δοξιάδη – Η μακράν μεγαλύτερη πανδημία όλων των εποχών και εξολοκλήρου ανθρωπογενής