ΑπόψειςΠολιτισμός

Οι αδικημένες «Βάκxες»

Καθώς πλησιάζει η πρεμιέρα της τραγωδίας του Ευριπίδη «Βάκχες», ελάχιστη ενημέρωση έχουμε στην πόλη για τις λεπτομέρειες της παράστασης και την προπώληση εισιτηρίων. Με εξαίρεση ένα δελτίο τύπου που στάλθηκε δυο μήνες πριν, καμία προωθητική ενέργεια -πλην των αφισών που έχουν αναρτηθεί- δεν έχει γίνει για τη σπουδαία συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων με αθηναϊκή εταιρεία τέχνης.

Η προβολή πλείστων θερινών εκδηλώσεων…

Μετά από έναν άδειο από εκδηλώσεις χειμώνα, καλλιτέχνες, που έμειναν αδρανείς στη διάρκειά του, φαίνεται πως βρήκαν ευκαιρία τώρα το καλοκαίρι να παρουσιάσουν δουλειές τους σε όλη την Ελλάδα. Και η αλήθεια είναι πως ήταν τέτοια η λαχτάρα τους, που, ό,τι βλέπουμε, είναι παραγωγή ακριβή και φροντισμένη, στο σύνολό της δε επιπέδου υψηλού. Καμία σχέση με την αίσθηση που είχαμε προηγούμενα καλοκαίρια: στριμωγμένες αθηναϊκές παραστάσεις σε επαρχιακές θεατρικές σκηνές και σκηνικά λειψά για να χωρέσουν ή να μειώσουν τα έξοδα μεταφοράς τους από πόλη σε πόλη, κουρασμένοι ηθοποιοί, ενώ τα ονόματα – κράχτες του χειμώνα απουσιάζουν από τη θερινή περιοδεία είτε γιατί πάνε διακοπές, είτε γιατί έκλεισαν κάτι καλύτερο.

Στη λαχτάρα να παρουσιάσουν κάτι ποιοτικό και κυρίως να δουλέψουν μετά από μήνες απραξίας, προστίθεται και ο ζήλος των εταιρειών παραγωγής να προωθήσουν το καλλιτεχνικό προϊόν. Πώς; Με έγκαιρη (στα όρια της πρόωρης) ενημέρωση, από νωρίς ανακοίνωση προπώλησης εισιτηρίων και σημείων αυτής, ανάρτηση αφισών, τακτική αποστολή δελτίων τύπου, φωτογραφιών, υλικού γενικότερα των εκδηλώσεων στη λογική της υπενθύμισης, όσο πλησιάζει ο καιρός. Όποιος ασχολείται στοιχειωδώς με αυτά, γνωρίζει πως όλη η ουσία βρίσκεται στην προβολή της δουλειάς που πρόκειται να παρουσιαστεί. Κι ακριβώς επειδή οι καιροί είναι δύσκολοι, τα ΜΜΕ που συμμετέχουν (αφιλοκερδώς) στην προώθηση κάθε εκδήλωσης, κληρώνουν δωρεάν προσκλήσεις στο φιλοθεάμον κοινό. Από τη συναυλία του Χαρούλη ή το Φεστιβάλ Τζαζ στην Πρέβεζα έως τον Λύκο και τα Τρία Γουρουνάκια και τη Μήδεια του Μποστ.

…πλην της πιο σημαντικής

Έτσι, λοιπόν, μας κάνει μάλλον αλγεινή εντύπωση το γεγονός ότι οι «Βάκχες», η σπουδαία φετινή συμπαραγωγή του ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων με την Εταιρεία Τέχνης Ars Aeterna, σε σκηνοθεσία της δικιάς μας Νικαίτης Κοντούρη δεν έχει προβληθεί καθόλου –σε τοπικό επίπεδο τουλάχιστον- παρόλο που θεωρητικά η πρεμιέρα της γίνεται εδώ. Πέρα από ένα δελτίο τύπου, που είχε σταλεί κάπου μέσα στον Μάιο –θα το θυμάστε, το είχαμε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι δημοσιεύσει και αναρτήσει- τα τοπικά ΜΜΕ δεν έχουν λάβει κανένα ενημερωτικό υλικό, ούτε έχει γίνει καμία προωθητική ενέργεια –με εξαίρεση μόνο τις αφίσες που έχουν κολληθεί στους δρόμους- τη στιγμή μάλιστα που από την περασμένη εβδομάδα έχει αρχίσει η προπώληση εισιτηρίων.

Αφήστε την κλήρωση δωρεάν προσκλήσεων. Λίγη σημασία έχει. Κάθε εταιρεία παραγωγής έχει το δικό της budget –δεν θα το κρίνουμε εμείς αυτό. Αλλά είναι δυνατόν να μην έχουν προβλεφθεί μια συνέντευξη τύπου, έστω ένα υπενθυμιστικό της παράστασης δελτίο για να αποσταλεί στα τοπικά ΜΜΕ και να ενημερωθούν οι Γιαννιώτες; Τα μέσα δεν μπορούν να αναζητούν την είδηση μιας εκδήλωσης στα social media των συντελεστών της ή να ανατρέχουν σε παλιότερα δελτία τύπου και να κάνουν συρραφή παλιών και νέων πληροφοριών που φτάνουν τυχαία στα αυτιά τους ή γίνονται αντιληπτές από μια φευγαλέα ματιά στην αναρτημένη αφίσα. Κι επιπλέον αυτό σίγουρα δεν είναι ορθή και αντάξια της θεατρικής παραγωγής προβολή της. Ας το δουν οι ιθύνοντες αυτό. Μεθαύριο είναι η παράσταση. Είναι ήδη πολύ αργά βέβαια, αλλά ας κάνουν κάτι έστω την ύστατη ώρα για να σωθούν (οριακά) τα προσχήματα. Είναι άδικο. Όχι μόνο γιατί είναι σπουδαία και δικιά μας η Νικαίτη Κοντούρη, αλλά γιατί πολιτισμός δεν είναι μόνο το προϊόν που παράγεις, αλλά και ο τρόπος που του συμπεριφέρεσαι…

Σχετικά άρθρα

«Δούλες» για επτά ακόμη παραστάσεις και με μία συζήτηση

Συνέχεια παραστάσεων για τις «Δούλες»

Φεστιβάλ Ερασιτεχνικών Ομάδων τον Μάιο