Ο θεσμός των ΚΠΕ λειτουργεί από το 1993 με απόφαση του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει την αρμοδιότητα στελέχωσης και χρηματοδότησής τους, και, στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, έχουν δημιουργηθεί την τελευταία 20ετία, σε συνεργασία με τους Δήμους, κτιριακές υποδομές και πραγματοποιήθηκαν άπειρα προγράμματα που αποσκοπούσαν στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης μαθητών και πολιτών μέσα από την ανάδειξη του περιβαλλοντικού πλούτου της περιοχής εμβέλειάς τους, αλλά και των περιβαλλοντικών προβλημάτων σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο.
Πανελλαδικά είναι ιδρυμένα 58 ΚΠΕ. Στην Ήπειρο λειτουργούν τα ΚΠΕ Αράχθου Άρτας, Ζηρού Φιλιππιάδας, Κόνιτσας, Πραμάντων και Φιλιατών, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές μοναδικής φυσικής ομορφιάς που συμβάλλουν στο να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με τη φυσική μας κληρονομιά και τους μηχανισμούς λειτουργίας των οικοσυστημάτων, οι οποίοι διασφαλίζουν την περιβαλλοντική ισορροπία και τη βιωσιμότητα, γεγονός τεράστιας σημασίας.
«Κι ενώ η λειτουργία των ΚΠΕ θεωρείται εξαιρετικά σημαντική από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας και οι εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας εξαίρουν τη σημασία τους, στο δια ταύτα ακολουθείται μια τακτική υποβάθμισης και απαξίωσής τους με κύριο μοχλό την υποχρηματοδότηση και υποστελέχωσή τους», σημειώνει η Ομοσπονδία Γονέων, προσθέτοντας πως σήμερα το ΚΠΕ Αράχθου βρίσκεται σε αναστολή λειτουργίας, ενώ τα υπόλοιπα είναι εγκαταλειμμένα στην τύχη τους από την πολιτεία, χωρίς προσωπικό, χωρίς έστω κάποιους ελάχιστους οικονομικούς πόρους και χωρίς θεσμική υποστήριξη.
«Το ότι καταφέρνουν και λειτουργούν σήμερα, οφείλεται στην αυταπάρνηση των ελάχιστων εκπαιδευτικών που έχουν απομείνει σε αυτά και τα στηρίζουν. Οι εκπαιδευτικοί των ΚΠΕ αδυνατούν να ικανοποιήσουν το σύνολο των αιτημάτων των σχολείων της χώρας για συμμετοχή στα εκπαιδευτικά και επιμορφωτικά τους προγράμματα, τις δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με πανεπιστήμια και άλλους φορείς. Η τελευταία προκήρυξη στελέχωσής των ΚΠΕ διενεργήθηκε το 2011 και έκτοτε, με πρόφαση την οικονομική κρίση, έμειναν με ελάχιστο ή καθόλου προσωπικό», σημειώνει η Ομοσπονδία και προσθέτει πως για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά φέτος εκδόθηκε εγκύκλιος του Υπουργείου σύμφωνα με την οποία «οι εκπαιδευτικές και επιμορφωτικές δράσεις πραγματοποιούνται χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο», καθώς δεν υπάρχει ενεργό ΕΣΠΑ για να χρηματοδοτηθούν. Αποτέλεσμα της κατάστασης είναι η κάλυψη των λειτουργικών εξόδων των ΚΠΕ να βαρύνει τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε αυτά και τους δημότες των δήμων, που τα στηρίζουν χωρίς να λαμβάνουν τα προβλεπόμενα κονδύλια, μέσω των ανταποδοτικών τελών.
Η Ομοσπονδία ζητά αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση της λειτουργίας των ΚΠΕ, άμεση στελέχωση με όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό (4-6 εκπαιδευτικοί, ανάλογα με την επισκεψιμότητα), τεχνικό (Γραμματειακή υποστήριξη, πληροφορική, συντηρητές κ.ά.) και βοηθητικό (καθαριότητα, φύλαξη κ.ά.) προσωπικό με μόνιμη σχέση εργασίας, κάλυψη του συνόλου του κόστους των περιβαλλοντικών προγραμμάτων που πραγματοποιούνται στα ΚΠΕ από τον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς επιβάρυνση των γονέων, και αλλαγή του προσανατολισμού και του εκπαιδευτικού περιεχομένου των προγραμμάτων των ΚΠΕ, «καθώς μέσω της “αειφορίας” προωθούνται αντιεπιστημονικές -αντιδραστικές αντιλήψεις (στις ποίες η ίδια η ζωή έχει δώσει απαντήσεις), ότι το κυνήγι του μέγιστου επιχειρηματικού κέρδους, μπορεί να συμβαδίσει με την προστασία του περιβάλλοντος και τις σύγχρονες ανάγκες του ανθρώπου», καταλήγει η Ομοσπονδία Γονέων Μαθητών Ηπείρου.
Σε πλήρη εγκατάλειψη τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Την απαξίωση και εγκατάλειψη βιώνουν τα Κέντρα Περιβαλλοντικής εκπαίδευσης της χώρας, μεταξύ των οποίων έξι που λειτουργούν στην Ήπειρο, σύμφωνα με επιστολή των εκπαιδευτικών του ΚΠΕ Πραμάντων, που υιοθετεί η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Ηπείρου καλώντας την πολιτεία να στηρίξει τις δομές αυτές.
