ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ελπίζουν σε μια καλύτερη τύχη για τα led

Με την προσδοκία και την ελπίδα ότι δε θα υπάρξουν άλλα εμπόδια και το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης του οδοφωτισμού θα μπορέσει σύντομα να περάσει στη φάση της υλοποίησης, εγκρίθηκαν από την Οικονομική Επιτροπή του δήμου Ιωαννιτών οι όροι διακήρυξης του ηλεκτρονικού διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού.

Είχε προηγηθεί η έγκριση από την Οικονομική Επιτροπή της περιφέρειας Ηπείρου, μετά την τροποποίηση των αρχικών όρων σύμφωνα με τις αποφάσεις της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών, που είχε ακυρώσει τον πρώτο διαγωνισμό.

Ωστόσο, η θεραπεία των τεχνικών πλημμελειών της αρχικής διακήρυξης, που έγινε από τον τεχνικό σύμβουλο της αναθέτουσας αρχής, δηλαδή της περιφέρειας Ηπείρου, δε στάθηκε ικανή να κάμψει τις αντιδράσεις που καταγράφονται από την πρώτη στιγμή. Έτσι, η απόφαση έγκρισης των όρων διακήρυξης του ηλεκτρονικού διεθνούς ανοιχτού διαγωνισμού για το έργο «Παροχή υπηρεσιών αναβάθμισης της ενεργειακής απόδοσης του συστήματος και των υποδομών του οδικού και αστικού φωτισμού του Δήμου Ιωαννιτών» ελήφθη κατά πλειοψηφία με αρνητική ψήφο των εκπροσώπων της παράταξης «Ενότητα Πολιτών» και αποχή της παράταξης «Ιωάννινα 2023», ενώ ενστάσεις διατυπώνει και ο Σύλλογος Εργαζομένων ΟΤΑ Νομού Ιωαννίνων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανέλυσε στη συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής ο αντιδήμαρχος Φώτης Βάββας, στη νέα διακήρυξη τα φωτιστικά led χωρίζονται σε αυτά που έχουν ενσωματωμένο ασύρματο ελεγκτή και σε αυτά που δεν έχουν ενσωματωμένο ασύρματο κεντρικό ελεγκτή, αναφέρονται τα τεχνικά χαρακτηριστικά των προβολέων led, το φωτοτεχνικό μοντέλο είναι πολύ πιο αναλυτικό σε ό,τι αφορά τις οδούς και τους τύπους αυτών σε σχέση με την αρχική διακήρυξη, ενώ η περιγραφή της υφιστάμενης υποδομής και η εκτίμηση εξοικονόμησης ενέργειας είναι πιο αναλυτική σε σχέση με την αρχική διακήρυξη.

Επίσης, ανέφερε ότι στη διακήρυξη έχουν επέλθει αλλαγές που αφορούν την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια των συμμετεχόντων στο διαγωνισμό, αλλά και τη διαδικασία σύναψης δημόσιας σύμβασης του κύριου του έργου με τον Ανεξάρτητο Ελεγκτή Περιόδου Εργασιών και τον Ανεξάρτητο Ελεγκτή Περιόδου Υπηρεσιών.

Διαφορετική είναι η εκτίμηση της παράταξης «Ιωάννινα_2023», η οποία απείχε της συζήτησης, υποστηρίζοντας ότι ούτε o ακριβής προσδιορισμός του τεχνικού αντικειμένου αποτυπώνεται, ούτε και το οικονομικό αντικείμενο του έργου τεκμηριώνεται στην ενημέρωση για τια αλλαγές στα τεύχη δημοπράτησης που της παρασχέθηκε. Όπως κάνει γνωστό, προ της συνεδρίασης είχε απευθυνθεί στον αντιδήμαρχο Οικονομικών Φ. Βάββα και τον πρόεδρο της Οικονομικής Επιτροπής Γ. Αρλέτο, ζητώντας να κατατεθεί εγγράφως από τη δημοτική αρχή συγκριτικός πίνακας, στον οποίο να εμφανίζονται λεπτομερώς και σε αντιπαραβολή, όλα τα στοιχεία που τροποποιήθηκαν ή συμπληρώθηκαν ή αφαιρέθηκαν στα τεύχη δημοπράτησης του διαγωνισμού, προ και μετά της απόφασης της Αρχής Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών. «Είναι προφανές ότι η δημοτική αρχή, παρότι της δόθηκε για μία ακόμη φορά η ευκαιρία, δεν ασχολήθηκε σοβαρά και υπεύθυνα ως κύριος του έργου, με το έργο», σημειώνει.

«Όχι» με πλήθος επιχειρημάτων από τον Σύλλογο ΟΤΑ

Την κάθετη αντίθεση του Συλλόγου Εργαζομένων ΟΤΑ στο έργο εξέφρασε, για μία ακόμη φορά, η πρόεδρός του Τίνα Ζέκα σε παρέμβασή της, αναφέροντας ότι ο λαός θα πληρώνει το έργο για τα υπόλοιπα 12 χρόνια, θα δεσμεύσει τα ανταποδοτικά του δήμου και, εκτός από την αλλαγή των λαμπτήρων, δε θα προσθέσει ούτε 1 μέτρο δικτύου ηλεκτροφωτισμού στην πόλη.

«Ο Σύλλογος δήλωσε από την πρώτη στιγμή ότι οι υπηρεσίες του δήμου είναι σε θέση να φέρουν σε πέρας αυτό το έργο. Παρόλα αυτά, η διοίκηση απαξίωσε τις υπηρεσίες και έκανε προγραμματική σύμβαση με την περιφέρεια (η οποία δεν είχε κάνει ποτέ παρόμοιο έργο). Η περιφέρεια, με τη σειρά της, δήλωσε αδυναμία και το έργο ανέλαβε τεχνικός σύμβουλος. Στην πράξη, αντί να προσλάβει ο δήμος τον τεχνικό σύμβουλο -όπως τόσους άλλους- τον προσέλαβε η περιφέρεια», ανέφερε η κ. Ζέκα και κατήγγειλε το γεγονός ότι δε δόθηκε η δυνατότητα στις υπηρεσίες να ελέγξουν τα παραδοτέα του τεχνικού συμβούλου.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων, δια της προέδρου του, κατέθεσε τους λόγους για τους οποίους τα τεύχη δημοπράτησης πρέπει να επιστραφούν στην περιφέρεια, υποστηρίζοντας ότι:

  • Λείπει το σύνολο των φωτοτεχνικών μελετών. Οι φωτοτεχνικές απαιτήσεις που συμπεριλαμβάνονται στο τεύχος τεχνικών προδιαγραφών, αφορούν μόνο σε έξι περιπτώσεις για τις οποίες παρέχουν λανθασμένα στοιχεία (ύψη ιστών και φωτιστικές κατηγορίες οδών), που οδηγούν σε λανθασμένους υπολογισμούς. Οι ελάχιστες αυτές φωτοτεχνικές αναφορές του τεύχους των τεχνικών προδιαγραφών είναι αδύνατο να συσχετιστούν με τις εκατοντάδες των οδών, πλατειών και αθλητικών χώρων του δήμου, των οποίων οι φωτοτεχνικές απαιτήσεις δεν έχουν καθοριστεί (ξανά), με αποτέλεσμα να είναι αδύνατο να προσδιοριστεί τόσο ο τύπος όσο και η ποσότητα των φωτιστικών σωμάτων από κάθε τύπο, που θα εγκατασταθούν σε κάθε οδό και φυσικά στο σύνολο του δήμου.
  • Η κατηγοριοποίηση των φωτιστικών σωμάτων, που αναφέρεται στην ισχύ και στην ύπαρξη ή όχι ενσωματωμένου ασύρματου ελεγκτή, είναι αυθαίρετη, μη συνδεδεμένη με φωτοτεχνικές απαιτήσεις, χωρίς γεωγραφική αναφορά και χωρίς αναφορά στην μορφή των φωτιστικών σωμάτων σε περιοχές με ιδιαίτερες απαιτήσεις (φωτιστικά σώματα ιστορικού και εμπορικού κέντρου). Η μόνη αναφορά είναι η ισχύς των υφιστάμενων λαμπτήρων, που έχει προκύψει από μία καταγραφή της οποίας τα στοιχεία δεν έχουν ελεγχθεί, ούτε επιβλεφθεί, ούτε δημοσιοποιηθεί. Στην καλύτερη, λοιπόν, περίπτωση προβλέπεται η αντικατάσταση ενός φωτιστικού σώματος από ένα νέας τεχνολογίας φωτιστικό σώμα, ενώ προβλέπεται ακόμη και η αντικατάσταση λαμπτήρων led από λαμπτήρες led, που είναι ήδη εγκατεστημένοι στο σύνολο σχεδόν του δήμου από το εργοτάξιό του. Η μέθοδος που ακολουθείται είναι παρωχημένη και στερείται τεκμηρίωσης, καθώς θεωρεί ως δεδομένο πως οι θέσεις των υφιστάμενων φωτιστικών σημείων είναι αυτές που ακριβώς πρέπει να είναι, πως καμία πύκνωση ή αραίωσή τους δεν απαιτείται και πως καμία φωτοτεχνική απαίτηση δεν πρέπει να καλυφθεί στο σύνολο της έκτασης του Δήμου.
  • Προτείνεται η αντικατάσταση των ήδη εγκατεστημένων φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας led, που έχουν εγκατασταθεί μέσω συμβάσεων έργων ή προμηθειών σε εκτεταμένα τμήματα της πόλης την τελευταία πενταετία, αλλά και αυτά τα οποία προγραμματίζεται να εγκατασταθούν με τα ενταγμένα έργα και τις επόμενες συμβάσεις. Ο συνολικός αριθμός αυτών των φωτιστικών σωμάτων ξεπερνά τα 1.400 τεμάχια. Η συγκεκριμένη αντικατάσταση ούτε κοστολογείται ούτε αιτιολογείται, επιφέρει δε μόνο ζημία για τον δήμο. Με αυτό τον τρόπο, ούτε καν τους σκοπούς της σύμβασης δεν ικανοποιούμε. Δεν αναβαθμίζουμε ενεργειακά κάτι.
  • Η πρόβλεψη ενός μόνο τύπου προβολέα για το σύνολο του δήμου αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα των τεχνικών ελλείψεων και της προχειρότητας με την οποία αντιμετωπίζονται οι κοινόχρηστοι χώροι. Ανεξάρτητα δηλαδή από τη θέση, το ύψος τοποθέτησης ή το πλήθος των υφιστάμενων προβολέων, προβλέπεται η αντικατάσταση τους από έναν τύπο (Π1, ≤ 250 W, ≥ 25.000 lm), για τον οποίο δεν περιγράφεται καμία φωτοτεχνική απαίτηση.
  • Λείπει το σύνολο των απαιτούμενων παρεμβάσεων στην υποδομή του οδοφωτισμού (ξανά). Ενδεικτικά δεν προβλέπεται η πύκνωση ή η αραίωση των φωτιστικών σημείων, η επέκταση του δικτύου οδοφωτισμού, η αναδιάταξη ιστών και φωτιστικών σωμάτων, καθώς και η εγκατάσταση νέων τμημάτων της υποδομής που χρήζουν άμεσης αντικατάστασης (κρεμαστό δίκτυο στο κέντρο της πόλης μήκους περίπου 10Km, απαρχαιωμένα δίκτυα με τσιμεντοϊστούς, κοινόχρηστοι και αθλητικοί χώροι).
  • Από το σύνολο του προϋπολογισμού των 19.000.000 ευρώ, για τη συντήρηση όλης της υποδομής προβλέπεται το ασήμαντο ποσό των 300.000 ευρώ, το οποίο ορίστηκε αυθαίρετα, καθώς λείπει οποιαδήποτε περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του δικτύου οδοφωτισμού. Για άλλη μια φορά δεν υπάρχουν τα στοιχεία των υφισταμένων υποδομών του δικτύου οδοφωτισμού και ως εκ τούτου δεν είναι γνωστά πόσα pillars πρέπει να αντικατασταθούν, σε τι μήκος δίκτυα πρέπει να εγκατασταθούν εκ νέου, ποιο είναι το μήκος των υπόγειων δικτύων που πρέπει να αποκατασταθεί, πόσοι ιστοί πρέπει να βαφούν και πόσοι να αντικατασταθούν.

«Λείπει το σύνολο των διορθώσεων στην τεχνική μελέτη που πρότεινε ως θεραπεία η ΑΕΠΠ. Τα “νέα” τεύχη δημοπράτησης δε συμπεριλαμβάνουν καμία νέα μελέτη. Αν οι ίδιες προδικαστικές προσφυγές κατά της προτεινόμενης σήμερα διακήρυξης απευθυνόταν στην ΑΕΠΠ, η απόρριψη της διακήρυξης θα ήταν βέβαιη, για τους ίδιους ακριβώς λόγους για τους οποίους η προηγούμενη διακήρυξη κατέπεσε με θόρυβο», υπογράμμισε η κ. Ζέκα και ζήτησε να συνταχθούν όλες οι απαραίτητες μελέτες από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών του δήμου Ιωαννιτών, να κατατεθεί πρόταση στο ΕΣΠΑ ώστε να γίνει και εξοικονόμηση πόρων κι όχι μόνο εξοικονόμηση ενέργειας, καθώς και να κάνει προσλήψεις μηχανικών και εργατοτεχνικού προσωπικού ο δήμος, ώστε να αναλάβουν οι υπηρεσίες του το έργο.

Σχετικά άρθρα

Ημερίδα για την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και τις διαθέσιμες χρηματοδοτήσεις

Ενεργειακή αναβάθμιση τριών σχολικών κτιρίων στον Δήμο Πωγωνίου

Ξεκίνησε το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης στο ΠΓΝΙ

Γεωργία Χαλάτση