ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Ποντάρουν στους πελάτες τους τα καταστήματα

Τηλέφωνα, ηλεκτρονικές διευθύνσεις και προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ακόμη και προσωπικά, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις μικρών εμπορικών καταστημάτων δεν υπάρχει οργανωμένο ηλεκτρονικό κατάστημα, «κοσμούν» πλέον τις βιτρίνες στους εμπορικούς δρόμους της πόλης.

Η υπηρεσία click away, με την οποία λειτουργεί από την Κυριακή ουσιαστικά το λιανεμπόριο, έχει αλλάξει τα δεδομένα, ζητούμενο όμως είναι ποιος μπορεί να την ακολουθήσει στις επιταγές της πανδημίας.

Για τις μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων, αλλά και για όσες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις είχαν μπει στην «ψηφιακή εποχή» το προηγούμενο διάστημα, με e-shops και συστήματα online προβολής των εμπορευμάτων, παραγγελιών αλλά και πληρωμών, η επαναλειτουργία είναι πιο εύκολη και ουσιαστικά τους δίνει τη δυνατότητα να παρέχουν ένα σημείο παραλαβής των προϊόντων που έχουν παραγγείλει οι πελάτες. Και αυτό έχει τη σημασία του με δεδομένα τα προβλήματα που υπάρχουν στις υπηρεσίες ταχυμεταφορών τις τελευταίες εβδομάδες, λόγω του όγκου των παραγγελιών.

Για την πλειονότητα, ωστόσο, των μικρών εμπορικών καταστημάτων, η κατάσταση είναι διαφορετική. Προφανώς και από το πρωί της Παρασκευής, όταν ανακοινώθηκε ο τρόπος επαναλειτουργίας του εμπορίου, δεν ήταν δυνατό να δημιουργήσουν e-shops για να μπορέσουν να προσελκύσουν πελάτες, κάτι που προσπαθούν ωστόσο με διάφορους τρόπους. Έτσι, στις βιτρίνες των περισσότερων καταστημάτων, κυρίως ένδυσης και υπόδησης, βλέπει κανείς ανηρτημένες πινακίδες με τα τηλέφωνα του καταστήματος ή το κινητό του ιδιοκτήτη, καθώς και ηλεκτρονικής διευθύνσεις και προφίλ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είτε των καταστημάτων είτε και του ίδιου του ιδιοκτήτη.

Είναι ένας τρόπος για να βρεθούν κοντά στο αγοραστικό κοινό, κυρίως στην υφιστάμενη πελατεία τους, αφού η προσωπική επαφή είναι το κύριο χαρακτηριστικό των τοπικών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, όπως ανέφερε η ιδιοκτήτρια καταστήματος Τζένη Κωστή. «Ουσιαστικά εξυπηρετούμε το πελατολόγιό μας και τους δίνουμε μια δυνατότητα ώστε να πάρουν κάποια πράγματα που θέλουν», σημείωσε.

Προφανώς, οι έμποροι δεν μπορούν από την μία ημέρα στην άλλη να προλάβουν να φωτογραφίσουν το εμπόρευμα και να το προβάλουν, προκειμένου οι καταναλωτές να μπορούν να δουν και να επιλέξουν τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν. Επιπλέον, κάτι τέτοιο συνιστά νέο κόστος, στο οποίο προφανώς σε αυτή την εποχή δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι επιχειρήσεις.

Δυσκολίες υπάρχουν προφανώς πολλές, όπως η αναγκαιότητα χρήσης ασύρματου POS, κάτι που δε διαθέτουν όλες οι επιχειρήσεις, ή η δυνατότητα των καταναλωτών να πληρώνουν με ηλεκτρονικό τρόπο. Ωστόσο, οι περισσότεροι επαγγελματίες προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν, ακόμη και διανομή των εμπορευμάτων κατ’ οίκον χωρίς επιπλέον χρέωση, όπως ενημερώνουν τους καταναλωτές με αναρτήσεις τους στις βιτρίνες.

Βέβαια, με αυτόν τον τρόπο λειτουργίας δεν πρόκειται να «βγουν» τα έξοδα, κάτι άλλωστε που γνωρίζει και η πολιτεία, που συνεχίζει να εντάσσει το λιανεμπόριο στα μέτρα στήριξης και αυτή την περίοδο. Εξαιτίας των αδυναμιών πάντως των μικρών, τοπικών καταστημάτων να ανταποκριθούν στο clickaway, όπως συμβαίνει και με πολλούς καταναλωτές εξάλλου, πληθαίνουν οι «φωνές» των συλλογικών οργάνων που ζητούν από την κυβέρνηση να επανεξετάσει τον τρόπο λειτουργίας του λιανεμπορίου.

Ανοιχτά βιβλιοπωλεία, κομμωτήρια, ΚΤΕΟ

Σύγχυση υπήρξε την πρώτη ημέρα επαναλειτουργίας των βιβλιοπωλείων, καθώς στην υπουργική απόφαση υπάρχει διαχωρισμός ανάμεσα στα βιβλιοπωλεία και βιβλιοχαρτοπωλεία. Πρόκειται για διαφορετικούς ΚΑΔ, με την πρώτη κατηγορία να πουλά μόνο βιβλία και τη δεύτερη χαρτικά, σχολικά και άλλα είδη.

Ανοιχτά, με την φυσική παρουσία καταναλωτών (έως 4 άτομα για 100 τμ), είναι μόνο τα πρώτα, ενώ για τα βιβλιοχαρτοπωλεία ισχύουν οι αγορές με clickaway. Έτσι σε κάποιες περιπτώσεις δημιουργήθηκαν μικροπροβλήματα, μέχρι να καταλάβουν οι καταναλωτές τι πρέπει να κάνουν.

Τη δυσαρέσκειά του για τον «διαχωρισμό» αυτό εξέφρασε ο εκπρόσωπος των βιβλιοπωλών Κωνσταντίνος Κωνής, σημειώνοντας πως ούτως ή άλλως ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων στη χώρα δεν είναι μεγάλος, ενώ με την τήρηση των μέτρων θα μπορούσε να αποφευχθεί η διασπορά.

Για τα κομμωτήρια, που, είχαν ούτως ή άλλως λειτουργήσει με αυστηρά υγειονομικά πρωτόκολλα και την προηγούμενη περίοδο, μετά το πρώτο lockdown, η επαναλειτουργία είναι πιο εύκολη, ενώ και οι πελάτες «συμμορφώνονται» και είναι συνεπείς και στην τήρηση των μέτρων, αλλά και στα υποχρεωτικά ραντεβού τους.

Τέλος, με… λίστες αναμονής ξεκίνησαν να δουλεύουν τα δημόσια και ιδιωτικά ΚΤΕΟ, προκειμένου να εξυπηρετήσουν τους ιδιοκτήτες οχημάτων που ο τεχνικός έλεγχος έληγε το προηγούμενο διάστημα, όσο τα ΚΤΕΟ ήταν κλειστά, αλλά και τους τρέχοντες. Οι πελάτες προσέρχονται μόνο κατόπιν ραντεβού και οι επιχειρήσεις οφείλουν κατά την ημερήσια έναρξη λειτουργίας τους να συμπληρώνουν κατάλογο με τα ραντεβού των πελατών, ο οποίος επιδεικνύεται στα ελεγκτικά όργανα.

 

Σχετικά άρθρα

Διστάζουν να βγουν στην αγορά οι καταναλωτές

Γεωργία Χαλάτση

«Ζεστάθηκε» η αγορά παρά το τσουχτερό κρύο

Με «ελευθέρας» για δύο ώρες