ΕπικαιρότηταΑίθουσα Σύνταξης

Με Led θα φωτιστούν 75 χλμ. οδικού δικτύου της πόλης

Αλλάζουν τα φώτα, κυριολεκτικά, στην πόλη των Ιωαννίνων, μέσα από την ολοκληρωμένη παρέμβαση που δρομολογεί ο δήμος Ιωαννιτών, με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και την ποιοτική αναβάθμιση του φωτιστικού αποτελέσματος.

Η μελέτη που εγκρίθηκε από το δημοτικό συμβούλιο στη συνεδρίαση της Τετάρτης, αφορά την προμήθεια φωτιστικών τύπου Led και την εγκατάστασή τους σε οδικούς άξονες, κυρίως στη δημοτική ενότητα Ιωαννίνων, αλλά και της Ανατολής, σε οδικό δίκτυο 75 χιλιομέτρων.

«Είναι ένα από τα σπουδαία έργα της δημοτικής αρχής. Αλλάζει την πόλη, καθιστά τους δρόμους ασφαλείς, φέρνει εξοικονόμηση πόρων που μπορούν να αποδοθούν στους δημότες και αλλάζει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Με αυτά, πιστεύω ότι πάμε την πόλη πολλά βήματα μπροστά», σημείωσε ο δήμαρχος Θωμάς Μπέγκας.

Η μικτή σύμβαση έχει προϋπολογισμό 3 εκ. ευρώ και στην εισήγησή του ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Γιάννης Λιόντος έκανε λόγο για ένα έργο μοναδικό στην Ελλάδα. «Είναι μοναδικό, γιατί έχει μια τεχνικά ολοκληρωμένη προσέγγιση, αφού μελετήθηκε κάθε δρόμος ξεχωριστά, είναι έργο ποιοτικής αναβάθμισης του φωτισμού, πέραν της εξοικονόμησης, με βάση εθνικά και διεθνή πρότυπα. Ο φωτισμός θα είναι διασυνδεδεμένος με απομακρυσμένη διαχείριση και προτείνεται να υλοποιηθεί ανά φάσεις, με την α’ φάση από πόρους του δήμου, έναντι άλλων επιλογών. Παράλληλα, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο, αργότερα, να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ, με δυνατότητα αναδρομικής επιλεξιμότητας, καθώς και τη δυνατότητα μελλοντικά να αναχρηματοδοτήσει την αναβάθμιση σε άλλα σημεία της πόλης», σημείωσε.

Όπως ανέφερε ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού Θανάσης Μανταλόβας, ήδη 2 εκ. ευρώ έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του δήμου για το 2019, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ένταξης στο ΕΣΠΑ. «Υπάρχει η δυνατότητα, η πλατφόρμα που απαιτείται, να συνδεθεί με έργα της έξυπνης πόλης, που μπορούν να χρηματοδοτηθούν», σημείωσε, μεταξύ άλλων.

Σύμφωνα με τη μελέτη, θα γίνει η προμήθεια 2.700 περίπου νέων φωτιστικών σωμάτων τεχνολογίας Led, τα οποία θα εγκατασταθούν τόσο σε υφιστάμενες υποδομές οδικού φωτισμού, όσο και σε νέες. Επιπλέον αυτών, θα γίνουν νέες παρεμβάσεις στην υποδομή σε αντικατάσταση παλαιών υποδομών του οδοφωτισμού. Οι παρεμβάσεις διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες και αφορούν τον οδικό φωτισμό, τον κρεμαστό φωτισμό, τα φωτιστικά σώματα σε ιστούς ΔΕΔΔΗΕ και τα φωτιστικά σώματα ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής μορφής.

Η εξοικονόμηση ενέργειας, σύμφωνα με τους υπηρεσιακούς παράγοντες, εκτιμάται ότι θα κυμανθεί από 50 έως 80% και η διάρκεια ζωής των νέων φωτιστικών υπολογίζεται σε 100.000 ώρες ή 25 χρόνια.

Ο απομακρυσμένος έλεγχος δίνει τη δυνατότητα για τη διαχείριση του δικτύου, την έγκαιρη συντήρηση, τη μείωση του κόστους συντήρησης, την αποδοτική ενεργειακή διαχείριση και την περαιτέρω εξοικονόμηση πόρων και ενέργειας 10%

Στα ποιοτικά οφέλη συμπεριλαμβάνονται η αλλαγή της νυχτερινής εικόνας της πόλης, η βελτίωση των ποιοτικών χαρακτηριστικών οδοφωτισμού, η εξασφάλιση συνθηκών άνεσης και ασφάλειας, ενώ στα περιβαλλοντικά οφέλη, η μείωση της εκπεμπόμενης θερμότητας και η απουσία τοξικών ουσιών.

Τα αποτελέσματα της παρέμβασης ετησίως αναμένονται να είναι η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας κατά 69,4%, από 2,6 εκ. kWh περίπου σε 801.380 kWh και η μείωση του κόστους ενέργειας κατά 272.278 ευρώ, από 392.485 ευρώ σε 120.207 ευρώ.

 

Που θα γίνει η παρέμβαση

Από την τεχνική υπηρεσία του δήμου Ιωαννιτών έχει φωτοτεχνηθεί η συντριπτική πλειοψηφία των οδών με υποδομή δημοτικού φωτισμού. Οι συγκεκριμένες οδοί βρίσκονται κυρίως στην περιοχή που ορίζεται ως κέντρο της πόλης (η περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Βορείου Ηπείρου, Μεγάλου Αλεξάνδρου, Σπύρου Λάμπρου, Σουλίου, Δομπόλη, Κενάν Μεσσαρέ, Βογιάννου, Καρόλου Παπούλια, Γαριβάλδη, Διονυσίου Φιλοσόφου και Γ. Παπανδρέου), στην περιοχή του κέντρου της Δ.Ε. Ανατολής, αλλά και σε άξονες με αντίστοιχη υποδομή σε διάφορα μέρη της πόλης (χαρακτηριστικά αναφέρονται οι οδοί Μ. Κοτοπούλη και Θ. Πασχίδη στους Αμπελόκηπους, Νικοπόλεως και Λ. Ιωαννίνων, η 3ης Σεπτεμβρίου, η Λ. Γράμμου κ.ά.).

Σε ό,τι αφορά τον τυπικό οδοφωτισμό, έχουν συνταχθεί περισσότερες από 60 φωτοτεχνικές μελέτες και αφορούν σε 1.234 νέα φωτιστικά σώματα προς αντικατάσταση 1.550 υφιστάμενων. Η κατάργηση ιστών και φωτιστικών σωμάτων έχει επιδιωχθεί και σχεδιαστεί, καθώς η επιλογή της τεχνολογίας των Led, εκτός των μεγάλων ποσοστών εξοικονόμησης (>80%), επιτυγχάνει την κάλυψη των φωτοτεχνικών απαιτήσεων με αποστάσεις ιστού από ιστό μεγαλύτερες από ποτέ άλλοτε. Ο μικρότερος αριθμός φωτιστικών σωμάτων μεταφράζεται σε μικρότερη παρακολούθηση και συντήρηση της εγκατάστασης.

Για τον κρεμαστό φωτισμό, έχουν συνταχθεί οι φωτοτεχνικές μελέτες για παρέμβαση σε δίκτυο περίπου 9 χλμ. και αφορούν σε 300 νέα φωτιστικά σώματα προς αντικατάσταση περίπου 310 υφιστάμενων. Η παρέμβαση προτείνει την πλήρη αντικατάσταση του αναρτημένου δικτύου, καθώς η εγκατάσταση φωτισμού έχει εξαντλήσει τον χρήσιμο χρόνο ζωής της.

Τα φωτιστικά σώματα σε ιστούς ΔΕΔΔΗΕ (ξύλινες κολώνες ή τσιμεντοϊστοί του δικτύου της ΔΕΗ), είναι και η δυσκολότερη παρέμβαση. Προβλέπεται η προμήθεια 1.000 φωτιστικών σωμάτων και 100 βραχιόνων κατάλληλων για την εγκατάσταση σε ιστούς ΔΕΔΔΗΕ. Τα συγκεκριμένα φωτιστικά σώματα θα αποδοθούν τμηματικά στον εργολάβο του ΔΕΔΔΗΕ προς εγκατάσταση. Ως εκ τούτου, το κόστος της τοποθέτησης δεν έχει προβλεφθεί στον προϋπολογισμό της μελέτης.

Τέλος, ο αρχιτεκτονικός φωτισμός αφορά κυρίως στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Έχουν γίνει οι φωτοτεχνικές μελέτες και αφορούν σε 115 νέα φωτιστικά σώματα.

Τέλος, η εγκατάσταση φωτισμού ολοκληρώνεται με το σύστημα τηλεδιαχείρισης. Το Σύστημα Τηλεδιαχείρισης Φωτισμού είναι το σύνολο των υποδομών, των συσκευών, των τεχνολογιών επικοινωνιών καθώς και του λογισμικού που χρησιμοποιείται, έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα άμεσης εποπτείας, απομακρυσμένης διαχείρισης και ελέγχου του δικτύου ηλεκτροφωτισμού.

 

«Κάλλιο αργά…»

Σύμφωνη με την παρέμβαση τάχθηκε η αντιπολίτευση, αφήνοντας ωστόσο αιχμές για καθυστερήσεις, που έφεραν το έργο κοντά στις εκλογές, ενώ κατατέθηκαν και επιμέρους παρατηρήσεις. Εκ μέρους της μείζονος αντιπολίτευσης, ο Βασίλης Βλέτσας εξέφρασε τη συμφωνία της παράταξης, αν και, όπως είπε, θα μπορούσε να υπάρχει ενημέρωση νωρίτερα για τον σχεδιασμό.

Ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα. Πολίτες για την Ανατροπή» Λάζαρος Νάτσης ανέφερε πως είναι μια παρέμβαση, η οποία συμβαδίζει με τις θέσεις που έχει εκφράσει κατά καιρούς, και σημείωσε πως «τα πέντε τελευταία χρόνια είναι πολλά για τα μικρά βήματα που έχουν γίνει», ενώ πρόσθεσε πως θα έπρεπε μέσα από την παρέμβαση και για συμβολικούς λόγους, να περιλαμβάνονται περιοχές των περιφερειακών ενοτήτων της πόλης.

«Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Ας ελπίσουμε ότι θα υλοποιηθεί», σημείωσε ο επικεφαλής της παράταξης «Γιάννενα Τώρα» Άρης Μπαρτζωκας, ενώ θετικοί εμφανίστηκαν και οι επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης» Δημήτρης Τασούλας και της ΔΡΑΣΥ Βασίλης Καφαράκης, με τον πρώτο να σημειώνει ότι «φαίνεται προεκλογικό το έργο» και τον δεύτερο να ζητά την ενίσχυση των υπηρεσιών του δήμου, ώστε να εκπονεί μελέτες και να τις εκτελεί.

«Επιλέγουμε τον πυρήνα της παλιάς πόλης, γιατί εκεί θα έχουμε τη μέγιστη ανταπόδοση. Αφού υπάρχει ο μπούσουλας, θα μπορούμε να προχωρήσουμε γρήγορα και στις άλλες ενότητες», σημείωσε, απαντώντας ο κ. Μπέγκας.

 

Σχετικά άρθρα

Άλλα συμφώνησαν, αλλιώς τους προέκυψαν

Αποστόλης Τζελέτας

Βούληση για πιο στενή συνεργασία

Λαμπρή (παρά την αφρικανική σκόνη) η υποδοχή της Ολυμπιακής Φλόγας